Samme lydsignatur?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samme lydsignatur?

Hei!
    Har bestemt meg for å oppgradere centeren til en skikkelig center, har Jbl Northridge Ec-25 (syntest den gir altfor lite trøkk)
    Med tanke på at over 70% av lyden kommer fra centeren så bør vel det ver en bra en..hva er deres forslag? bør vel ha en jbl-center siden det er samme lydsignatur men må det også ver i northridge serien eller kan jeg kjøpe feks studio-center?

Takk for svar

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hei!
    Har bestemt meg for å oppgradere centeren til en skikkelig center, har Jbl Northridge Ec-25 (syntest den gir altfor lite trøkk)
    Med tanke på at over 70% av lyden kommer fra centeren så bør vel det ver en bra en..hva er deres forslag? bør vel ha en jbl-center siden det er samme lydsignatur men må det også ver i northridge serien eller kan jeg kjøpe feks studio-center?

Takk for svar
    Legg endel penger i centeren dersom du prioriteren film. Center er ofte undervurdert, og er som du sier veldig viktig i et kino-oppsett.

Northridge vet du jo at har ganske lik lyd, så den vil være et sikkert valg. Men en bedre center vil jo nødvendigvis også låte......bedre. Det er derimot viktig at den andre centeren ikke er så lydmessig ulik den serien du allerede har, og det finner du nesten best ut ved å lytte på det selv. Gjerne hvis du har muligheten til å låne med deg hjem på demo. Å spørre en forhandler som er godt kjent med begge seriene kan også være en god ide.

Jeg er på vei til å skifte ut samtlige høyttalere hjemme, og er det noe jeg ikke kommer til å spare på så er det centeren.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Centern er viktig i et surround anlegg. Men JBL studio serien har en litt anna signatur enn Northridge serien.. MEn den største centern til northridge er jo bra også da. Spessielt til Northridge serien.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både EC-35 og Studio LC1. Etter min mening er EC-35 en bedre center, men begge er i minste laget. JBL mangler en kraftig center i dette prisområdet, så jeg anbefaler deg å heller se etter et alternativt merke. Electra 900 eller 901 f.eks. Byttet selv fra LC1 til 901, og var så fornøyd at jeg endte med å bytte L890ene mine i Electra 946.
    En god center er bedre enn en liten matchende en
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da fikk jeg svaret jeg absolutt ikke ville ha har dessverre student-økonomi så min oppgradering kunne max blitt på senteren og har ikke råd til å skifte ut alt selv om jeg veldig gjerne sku hatt masse mer punch i senteren..er vel ikke store forskjellen fra ec-25 til ec-35 heller? *ahhh hater å ver student!*

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et effekttrinn og en EC-25 til? Kan ha over og under lerret/TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har jo en 7.1 reciver (avr235) så jeg trenger vel ikke ett effekt-trinn da? er det noen som har testet det da? med gode erfaringer?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du passer på at begge centere er like langt fra lytteposisjon og vinkler dem litt mot lytteposisjon så er det helt greit. Det er også viktig at høyttalerene er like så ikke du får merkelig sammensatte lydbilder.

Jeg tviler på at du kan/bør sette 2 høyttalere på center-høyttalerutgangen, men har du pre-out kan du jo sette en center der bak en effektforsterker? Se feks Proson PA150 på Fyndborsen til under 1000-lappen. Det er jo også et poeng å øke, ikke bare membranflaten, men effekten også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjøre uten senter ? Det er mye bedre synes jeg da....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det bare å koble ut senteren? eller må jeg trykke inn noen innstillinger?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du velger "NO Center" i dvd spillerens setup , og hvis du har en meny i receiveren gjør du det samme der....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor ikke bare kjøre uten senter ? Det er mye bedre synes jeg da....
    Må bare legge til at dette er nødvendig best for alle, men jeg er enig at hvis centeren er langt dårligere enn fronthøyttalerene, så er det like greit.

I mitt oppsett så mister jeg litt av "surround"-effekten foran uten center.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet det litt nå og synst ikke det ble noe mer trøkk i samtaler å sånt ivertfall, er sikkert jeg som tenker at centeren er dårlig pga stemmene ikke er så veldig høye men er sikkert bare jeg som "har bestemt meg" for at centeren er dårlig å lurer meg selv til å tro det, stemmene ble ivertfall ikke noe høyere når jeg kobla ut centeren og gjorde det på alle innstillingene + jeg synst det surround-følelsen tapte seg en god del på det..kan kanskje ver at jeg bare kjøper meg sidehøyttalere da å da kanskje surround-følelsen blir enda bedre? rommet mitt er 2,33m høyde, 3,73m bredde og 6,36m lengde..sitter 2,6 m fra bakvegg og 3,76 fra fram-vegg, 1,85 ca fra hver side-vegg..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, okay, skjønner ikke helt dette med "trøkk i samtaler" men det er så det.
    Skal du ha bra resultat da må du ha 3 like høyttalere foran, eller en senter med samme elementer som dine fronter. Senter kanalen blir i noen filmer bombardert med mye info, også f.eks. Eagles Hell Freezes Over i DTS har sykt mye lyd i senteren. Lyd er individuelt, men f.eks. Eagles synes jeg blir mystisk med en senter der er for liten, eller har en annen signatur, da lyder det mye mer naturligt og bedre uten senter.
    Har eksperimentert en del med Nemo f.eks. , her hører man tydelig forskjell på stemmer når de går fra ene høyttaler over senteren og til andre siden, denne filmen ser jeg helst uten senter også.
    Jeg prøvde også med en senter på 200 liter med samme elementer der matchet mine fronter og da blev det helt andre boller og mye bedre, men denne har jeg ikke plass til. Senteren er stadig den viktigste kanalen om du vil bruke denne, derfor krever denne kanskje en større investering enn dine fronter, derfor kunne jeg lett leve uten senter i det hele tatt, særlig hvis man har gode fronter.
    Kjører du senter kanalen som "Small" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble litt dårlig forklaring dessverre, det jeg mente var at jeg føler at når 2 personer står å snakker med hverandre med bakgrunnstøy i filmen så blir det masse bakgrunnstøy-lyder og stemmene er litt lave men det kan vel ver at det skal vere sånn..Jeg kjører alle høyttalerne på small og lfe på sub`en, høyttalerne står på deling på 100hz på alle untatt sub`en som står på 80hz, har ikkje fått testet noe spesielt med dette ettersom jeg ikke forstår helt hva kriterier man skal sette desse etter? er det nermest den laveste hz som er på hver høyttaler eller? går også ann å stille mellom global og independent, er ikke helt med på hva som er forskjellen der? er litt redd for at når jeg har høyt på når det er film at bakhøyttalerne kan sprenge siden dem er små stativ-høyttalere?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du hører hvis de blir litt overbelastet men normalt er der ikke så dybe toner i surrounden.
    Du MÅ eksperimentere med lyden, sett alle til "Large", LFE til subben med denne på høyeste innstilling i frekvens, er det 120 hz f.eks. og da eksperimenterer du derfra. Eller prøv med fronterne med deling på f.eks. 60 hz osv.....
    Smak og behag og gode råd er dyre, men, jeg er generelt imot man sette høyttalerne til "Small", man mister masse info som blir sendt til subben, men ja, det er slik det blir anbefalt.
    Det er DU der skal lytte, derfor må du finde ut hvilken lyd DU liker, og liker du å ha Fronter og Senter som "Large" er det fint for dig.
    Der vil blive enorm forskjell i lyden om du setter senter til "Large" f.eks., prøv selv, da skal den plutselig klare det som en vanlig front høyttaler skal klare.

Setter du dine fronter til Small, med 100 hz deling vil disse rulle av langsomt nedetter under 100 hz, og subben vil ta over som du skriver ved 80 hz. Setter du dine fronter til Large får disse nå all bassen, unntatt LFE informasjonen, og du vil få mye mere fyldig lyd. Setter du Sub til "NO" i menyen vil LFE infoen gå til dine fronter men dette skal du ikke når nå du har en subwoofer.
    Så som sagt, jeg ville prøve med alle høyttalere på "Large" unntatt surrounden, da vil du få mye mere fyldig lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •