Audiovector Mi1 Signature og hjelp til matching

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiovector Mi1 Signature og hjelp til matching

Hei,

Har nå fått testet noen brukte Mi1 Signature hjemme i stua sammen med en Primare I21 forsterker. Brukte en Toshiba DVD-spiller (SD-220E) sammen med medfølgende "lakris-snord" kabel som signalkilde og brukte mine Nordost Super Flatline høyttaler-kabler.

Først hørte vi på Jonas Fjeld's live-plate "Nerven i min sang" med spor 1, "blackbird". Resultatet på akkurat denne innspillingen var mildt sagt ikke så bra. Lyden var for "crispy" mente fattern, mens moderen syntes diskanten var for pågående. Selv er jeg enige med begge.
    Vi prøvde så noen Yu Ye Wang kabler lånt av g-h som gjorde lyden litt mer behagelig. Også fattern som mener kabler er tull mente at han likte disse bedre selv om ingen var lød spesielt behagelig :?

Vi prøvde selvfølgelig andre cd-er som Kari Bremnes og det låt godkjent, det samme gjorde det meste annet vi pyttet inn fra Pink Floyd, Jean-Michel Jarre og Kraftwerk til nymotens saker av diverse artister. Til tider var diskanten en anelse lys også på noen av disse platene. Dette var forøvrig med Yu Ye Wang kablene.

Spørsmålet er om det er noe å bekymre seg over?
    1. Kan det være at mine nå solgte B&W 603 har passet bedre til Nordost-kablene mine?
    2. Kan dvd-spiller og signalkabel være skyld i noe av den lyse klangen?
    3. Vil jeg kunne bli vandt med lyden.

Det ultimate spørsmålet er jo selvfølgelig om jeg bør bli bytte Nordost-kablene med noe annet eller om jeg bør vente til jeg får meg en god signalkilde og signalkabler før jeg bestemmer om jeg må bytte og kjøpe andre høyttalerkabler.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet lenge med lys/skarp diskant på mine B&W 604 S3. Hadde X-antall høytalerkabler til låns i prisklassen fra 0-6.000,- da mange mente at kabler var måten å løse slikt på. Den gang ei, til syvende og sist, endte jeg tilbake på kabelen jeg opprinnelig startet med, Taralabs Helix 6, muligens fordi jeg hadde blitt vant til lyden av disse, eller så var det sykisk. Kabelmatching er ikke løsningen for å løse storeproblemer mener nå jeg, selvom mange kan diskutere dette i det uendelige. Min løsning på problemet ble å endre ting i rommet, samt kjøpe dempemateriale.. Og ny effektforsterker ble himmelsk. I dag spiller dem helt kontrollert uten noen form for skarphet. Jeg tror elektronikk er veien å gå, dersom man ikke er fornøyd, deretter evt. finne den siste finishen med kabler.

Lykke til med problemene, slikt er aldri lett.. :wink:
    (En ferrari går ikke dobbelt så fort av å bytte tennplugg ledningene)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du begynner å lete etter feil på kabler og slike ting, ville jeg tatt en god titt på rommet de står i eller aller helst; har du valgt riktig høyttaler? Audiovector sine høyttalere er veldig oppløste, og for noen oppleves dette som litt for pågående diskant. Det kan hjelpe å dempe førsterefleksjonen, men det er jo ikke alltid at dette er praktisk mulig eller ønskelig å ta disse hensynene. Da er et høyttalerbytte det "enkleste". Høyttaleren (sammen med rommet) er to av de tingene som desidert preger lydbildet mest.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar kid og Anfield.

Sitat Opprinnelig postet av kid
    Jeg tror elektronikk er veien å gå, dersom man ikke er fornøyd, deretter evt. finne den siste finishen med kabler.

Lykke til med problemene, slikt er aldri lett.. :wink:
    (En ferrari går ikke dobbelt så fort av å bytte tennplugg ledningene)
    Vel, må innrømme at jeg ikke har hørt akkurat denne kombinasjonen før, men i av-rommet til g-h lød høyttalerne mye bedre den gang enn hva jeg fikk ut av dem akkurat denne runden i stua med murvegger hjemme hos mor og far. Er jo bare i byen for å hente dem og tenkte å høre litt før jeg tar dem med til Bergen :-)

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Audiovector sine høyttalere er veldig oppløste, og for noen oppleves dette som litt for pågående diskant. Det kan hjelpe å dempe førsterefleksjonen, men det er jo ikke alltid at dette er praktisk mulig eller ønskelig å ta disse hensynene. Da er et høyttalerbytte det "enkleste".
    Får se om jeg blir fornøyd når jeg har satt dem i blokka jeg skal bo i. Kan ikke spille så høyt uansett og da er vel ikke problemet like stort. Er jo litt synd om jeg må bytte dem, men må teste litt først. Man må vel få litt gromlyd også før naboene klager. Finnes vel alltid gode alternativer og det er jo kjekt å prøve noe nytt. :wink:

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag prøvde jeg å bruke min Sony DVP-FX1 (bærbar dvd-sak) som signalkilde på samme Jonas Fjeld plata. Jeg syntes ikke diskanten var like pågående nå. Tror kanskje jeg kan like høyttalerne likevel en stund fremover om det viser seg at jeg må bruke den signal-kilden en stund.

Snodige saker det der

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel..
    Kanskje ikke. For mine erfaringer med sony cd'er er at de ikke er så pågående..
    Faktisk ganske så myke transienter og på de jeg har hørt. "Doris Day-filter"? Kanskje det hadde vært noe med en CD som har en litt avrundet lydsignatur?
    I feil anlegg kan det slå feil ut, men du som sliter med det kan det (kanskje?)

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være noe i det du sier der. Nå har jeg ikke hørt på så veldig mange Sony enheter, men jeg ville liksom trodd at en bærbar dvd-spiller burde være dårligere enn den stasjonære...

Om det har noe å si for kvaliteten vil jeg ikke begi meg utpå, men kan nevne i en bisetning at Sony spilleren i sin tid kostet 16 lapper mens Toshiba spilleren kostet rundt 1 lapp som ny.

Effekten er den samme i denne stua: jeg likte Sony best av mine to muligheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Hei,

Har nå fått testet noen brukte Mi1 Signature hjemme i stua sammen med en Primare I21 forsterker. Brukte en Toshiba DVD-spiller (SD-220E) sammen med medfølgende "lakris-snord" kabel som signalkilde og brukte mine Nordost Super Flatline høyttaler-kabler.

Først hørte vi på Jonas Fjeld's live-plate "Nerven i min sang" med spor 1, "blackbird". Resultatet på akkurat denne innspillingen var mildt sagt ikke så bra. Lyden var for "crispy" mente fattern, mens moderen syntes diskanten var for pågående. Selv er jeg enige med begge.
    Vi prøvde så noen Yu Ye Wang kabler lånt av g-h som gjorde lyden litt mer behagelig. Også fattern som mener kabler er tull mente at han likte disse bedre selv om ingen var lød spesielt behagelig :?

Vi prøvde selvfølgelig andre cd-er som Kari Bremnes og det låt godkjent, det samme gjorde det meste annet vi pyttet inn fra Pink Floyd, Jean-Michel Jarre og Kraftwerk til nymotens saker av diverse artister. Til tider var diskanten en anelse lys også på noen av disse platene. Dette var forøvrig med Yu Ye Wang kablene.

Spørsmålet er om det er noe å bekymre seg over?
    1. Kan det være at mine nå solgte B&W 603 har passet bedre til Nordost-kablene mine?
    2. Kan dvd-spiller og signalkabel være skyld i noe av den lyse klangen?
    3. Vil jeg kunne bli vandt med lyden.

Det ultimate spørsmålet er jo selvfølgelig om jeg bør bli bytte Nordost-kablene med noe annet eller om jeg bør vente til jeg får meg en god signalkilde og signalkabler før jeg bestemmer om jeg må bytte og kjøpe andre høyttalerkabler.
    1. Nordost SL er litt skarp i diskanten
    2. kjøp deg en cd speller Marantz til 5k cca f eks. Eller primare cd21
    3. Kjøp deg en interconnect 1k eller oppover. Heimdal Nordost er jævlig bra, men koster 5k.
    4. Bytt høytaler kabler
    Av Primare er god match

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag over her og jeg er enig i det meste.
    Det jeg vil anbefale deg er å gi deg tid til å tilvende deg en så oppløst og god diskant. Dersom du ikke tidligere har hatt høytalere av dette kaliber så oppleves det nok som om du har fjernet et par ørepropper i begynnelsen.
    Jeg har selv hatt Mi3 Signature og Mi1 Signature i snart et år og setter mer og mer pris på egenskapene og detaljene disse høytalerne kan fremskaffe!
    Om du tar deg en tur på konsert der lyden er god, vil du oppleve at lyden er rå og krispy, det er nettopp dette Signaturen god til å gjengi.
    Når jeg en gang i blant låner øret til andre lavere ratede anlegg, så er det tragisk å oppleve at mange av de detaljene Signaturen gjengir hjemme, er fraværende, det blir livløst og det føles som om ullteppet er på plass foran høytalerne.
    Min anbefaling er derfor gi deg tid og vend deg til den gode lyden!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DVD-spiller til en tusenlapp er vel ikke den beste matchen til høyttalere i den prisklassen, ei heller lakrissnører... Prøv noe utstyr litt lenger opp på prisskalaen, og se om det hjelper. Ikke nødvendigvis det dyreste, men litt over det du har i dag. Hvis du har mulighet, prøv å lån hjem en Marantz Cd-spiller, vil tro det kan hjelpe.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for gode forslag. Får se om jeg ikke kan klare å låne med meg en Marantz 5400 hjem en dag fra Musikk Magazinet for å teste denne. Det er hva budsjettet mitt kan takle akkurat nå. Har denne HDCD dekoding, og er det verdt det/nødvendig. Hvis det ikke er stor forskjell fra min Sony DVD-sak så beholder jeg den og sparer. Har planer om en prosjektor eller noe lignende snarest så her må det harde prioriteringer til ;-)

Forøvrig har jeg nå fått høyttalerne opp i deres nye hjem og må jammen si at bassen er blitt mer fremtredende nå som de er nærmere veggene (ca halvmeteren til bak og sidevegg).
    Bassen kommer godt med siden jeg ikke tør å spille høyere enn nivå 10 på Primaren enda (er vel blitt mitt normale lyttenivå fra nå av). Vet jo ikke hvor mye naboene hører og har heller ikke lyst til å finne det ut etter bare 1 uke med nøkler til kåken :-P
    Tror jeg har prøvd å isolere meg etter evne med betongheller og liggeunderlag under stativene. Nå mangler bare en (stereo)benk til forsterkeren så blir det så bra så.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •