Velodyne CHT-12R kontra SVS PB10-ISD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne CHT-12R kontra SVS PB10-ISD

Jeg sitter her og lurer på hvilken subwoofer jeg skal gå for om en måneds tid. Nå har jeg fått med meg at SVS er bedre enn gull i rompa og sju telepatiske høns på taket, men det er ikke dermed sagt at andre produsenter er talentløse. Så kan meget vel SVS trekke det lengste strået lydmessig her, men jeg synes Velodyne her er langt penere, ihvertfall i cherry.

Så, har noen erfaringer fra begge? Er forskjellen mellom dem så enorm (som SVS-hypen skulle tilsi), eller er Velodynes alternativ særs oppegående(som uavhengige tester skulle tilsi) og har ganske enkelt blitt forbigått i all SVS-debatten? Bør kanskje også nevne at hva enn subwoofer det blir, så skal antallet dobles til høsten.
    Og om noen har SVS stående i Haugesund eller deromkring kommer jeg gjerne på besøk en ettermiddag

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har godt trykk nedover i frekvensene, men det går litt på bekostning oppover i frekvensområdet. Over ca40Hz vil nok en Velodyne spille bedre. Velodyne har i tillegg fjernkontroll, DSP og innebygd delefilter.

Hvis du ønsker et "piano" av en sub i stua di, så er vel saken grei... ;-) Men ingen av disse to er noe dårlig valg, det tror jeg ingen kan påstå.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    ...............men det går litt på bekostning oppover i frekvensområdet. Over ca40Hz vil nok en Velodyne spille bedre.
    Kan ikke dy meg..............., men du burde heller se Reve-enka til Caprino noen ganger til. Det er forskjell på å gi RÅD - og direkte forvrengning av tekniske fakta. Men du er sikkert bare en liten spøkefugl.............;-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal tilstå at jeg aldri har følt at dypbassen i SVS min har gått utover lydkvaliteten oppover. Har delt min på 60Hz. Men så er det jo som de sier da

Opinions are like assholes. Everyone's got one :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kan ikke dy meg..............., men du burde heller se Reve-enka til Caprino noen ganger til. Det er forskjell på å gi RÅD - og direkte forvrengning av tekniske fakta. Men du er sikkert bare en liten spøkefugl.............;-)
    Heldigvis er ikke dine ører påmontert mitt hode. Store sørlendingsører hadde nok heller ikke passet veldig bra på oss små spøkefugler.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke holde en hyggelig tone, og komme med noen gode argumenter for hvorfor SVS er best? Eller er poenget å drite ut folk på en slik måte at de ikke ønsker å si sin mening lenger?

Jeg har inntrykket av at med en gang det blir et spørsmål om subwoofer, så er løsningen på alle`s problemer, ønsker og krav, SVS. Og nåde de som prøver å si noe annet. Det finnes faktisk folk som velger ting som f.eks. REL og Velodyne over SVS, og alle er sikkert ikke spøkefugler...

Nå var ikke målet mitt med denne kommentaren å snakke nedsettende om SVS, for de som skulle klare å misforstå det... Det er godt mulig at SVS er perfekt for trådstarter, men jeg mener bare det må være mulig å si sin mening uten å bli latterligjort...

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid, det viktigste er dine egne ører og dine preferanser. Få deg en demo, så finner du fort ut hva du liker.

Hyggelig tone er jo en fin ting på et forum

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere PB10 eier kan jeg på tro og ære love at det ikke er noe i veien med dens egenskaper oppover i frekvensspekteret.

Jeg har ikke hørt CHT12R, men målinger og tests av den tyder på at det er en god sub, men at den ikke kan komme like dypt som PB10. Kun med hensyn til SPL så vil PB10 dra i fra den i fra noen og 30hz, og om man også tar med forvrengning, ennå tidligere. Er fjernbetjening prioritet 1, så er valget enkelt. Er det heller dyp, og uforvrengt bass så er valget like enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa ingenting om at SVS låter dårlig på høyere frekvenser. Men det virker som om SVS velger å tune subbene sine slik at de spiller svært dypt og rent, men at det ikke er like spektakulært oppover som det er i bunn.

Det er like morsomt hver gang det er noen som gir en antydning av å prate om noe annet enn SVS, og siden Flageborg var så flink å ramse opp filmer så skal jeg være flink å ramse opp en film jeg og; Shallow Hal, der Jack Black eier en SVS han er.. tja.. litt blind på. (Sorry, klarte ikke å dy meg.)

Nei, nok i den tonen.. Lykke til med valget. Uansett hva du velger så kan du ikke gå feil ;-)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tar feil men min erfaring er at SVS gir mer/bedre lyd for pengene enn det bl.a. Velodyne gir, ikke det at Velodyne er dårlig må noen måte MEN en må ut med mer penger enn det en må for tilsvarende fra SVS

Har en kammerat på Karmøy (Torvastad) med PB10, mulig han tar imot besøk

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    .............men at det ikke er like spektakulært oppover som det er i bunn.........
    Konstruktiv kritikk og fakta-baserte tekniske uttalelser, har jeg alltid mottatt med åpne armer - No Hard Feelings. Synsing skulle vært bannlyst!

Utgangspunktet mitt er at ALLE SUB'er produseres etter en "norm". Så forteller produsentene oss hvor dypt SUB'n kan spille før den ruller av. Noen SUB'er er produsert for å levere OGSÅ veldig høyt i frekvens eks. M&K til 250Hz.
    Hvis jeg forholder meg til "normen" med deling på 80Hz, så er den avgjørende forskjellen i SVS' favør - den spiller dypere - og kan alt det de andre kan - i tillegg.

Håper du tar deg tid til å utdype hva du EGENTLIG mener i Quoten over.......?
    Bruk gjerne noen eksempler fra virkeligheten - SPEKTAKULÆRT............som kan oppleves i en demo :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempler på spektakulært... tja... ditt engasjement for SVS er intet mindre enn spektakulært. Jeg antar at det burde holde.

La oss dra fram bøkene fra videregående og ta en titt på kapitlet om setninger. Snur vi om på setningen så kan man lese den dithen at SVS er spektakulært nedover. Jeg beklager virkelig at jeg har såret følelsene dine. Shallow Hal er en bra feelgood-film, du burde virkelig se den (eller for å si det med mine ord; den er intet mindre enn spektakulær!!).

Nå er jeg virkelig off-topic. Jeg beklager virkelig, kakehode (kakehode!?!). Hvis du er i sterk tvil om hva du skal velge, så gå etter magefølelsen. Deretter går du etter prisen. Til slutt går du etter råd her inne (vi er bare noen gjøglere hele gjengen).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konstruktiv kritikk og fakta-baserte tekniske uttalelser, har jeg alltid mottatt med åpne armer - No Hard Feelings. Synsing skulle vært bannlyst!
    Hva er vitsen med forum i det hele tatt hvis synsing/personlige meninger skulle vært bannlyst? Baserer du ALLE dine kommentarer på tekniske fakta?

Utgangspunktet mitt er at ALLE SUB'er produseres etter en "norm". Så forteller produsentene oss hvor dypt SUB'n kan spille før den ruller av. Noen SUB'er er produsert for å levere OGSÅ veldig høyt i frekvens eks. M&K til 250Hz.
    Hvis jeg forholder meg til "normen" med deling på 80Hz, så er den avgjørende forskjellen i SVS' favør - den spiller dypere - og kan alt det de andre kan - i tillegg.

Håper du tar deg tid til å utdype hva du EGENTLIG mener i Quoten over.......?
    Bruk gjerne noen eksempler fra virkeligheten - SPEKTAKULÆRT............som kan oppleves i en demo :grin:
    Uten at jeg skal blande meg inn i diskusjonen om hvem som er best av de overnevnte, så vil jeg påpeke at det er flere ting som gjør at en høyttaler/subwoofer låter som den gjør i praksis, enn det man kun kan lese av et ark om spesifikasjoner.

Folk har forskjellige preferanser og meninger om hva de syntes er best, og det er det som er fint med forum.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt PB12 PLUS vet et par anledninger, ble ikke så veldig imponert. høyt og hardt i amerikansk stil, men tregt og boomy på musikk. for stor kasse kanskje? .... kilde og oppsett kunne vært bedre, men det kan det nok alltid, uansett produkt.

også rart at svs skulle knuse alle konkurenter på kloden sånn helt uten videre, bestemte de seg plutselig for å ikke tjene penger? merker som har produsert slike ting i årevis vet rutinene og hvordan de kan spare penger.....
    ?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt en del på Velodyne, synes de spiller veldig, veldig bra til musikk. Det kan umulig være et dårlig kjøp, uansett hva papiret sier kontra f.eks SVS.

Selv skal jeg ha meg SVS, først og fremst fordi jeg er syklig opptatt av film.. og det må da være noe i alle disse positive tilbakemeldingene som kommer fra SVS-eiere. Hvem som er best vil jeg ikke uttale meg om, fordi folk skaper seg altfor fort en mening om brukere her på forumet. Men jeg mener iallefall at Velodyne leverer utrolig bra til musikk. (og som sagt, SVS skal jeg ha selv)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har hørt PB12 PLUS vet et par anledninger, ble ikke så veldig imponert. høyt og hardt i amerikansk stil, men tregt og boomy på musikk. for stor kasse kanskje? .... kilde og oppsett kunne vært bedre, men det kan det nok alltid, uansett produkt.

også rart at svs skulle knuse alle konkurenter på kloden sånn helt uten videre, bestemte de seg plutselig for å ikke tjene penger? merker som har produsert slike ting i årevis vet rutinene og hvordan de kan spare penger.....
    ?
    Har selv en SVS PB12Pluss/2. Denne var konge i film, men synes også den var litt "treg" på musikk. Etter ett lite besøk av Lassesen til tuning av SUB å resten av surround oppsettet var dette helt borte. Faktisk noe av det bedre jeg hvis ikke det beste jeg har hørt på musikk, pluss jeg nå merker nye deler av mange sanger som jeg aldri har hørt før jeg fikk SVS sub. Merket ikke noe til dette med de andre subbene jeg har hatt. Morro hvor mye informasjon det egentlig ligger under 30Hz på mye av musikk..... :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste brukt mye tid på integreringen av mine plus/2. Jeg har tunet hele frekvensresponsen fra 22-80 Hz med +/- 2 dB, da med en oppløsning på 1/60 oktav. Dette spiller helt rått på musikk. Jeg har aldri hørt noe som kommer i nærheten engang. På film legger jeg glatt på 10 dB Kurven under 22 dB er stigende ned til 16 Hz, ca 5 dB økning.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofere er meget enkle dyr, og langt det aller meste av hvordan de vil lyde kan forklares utifra målinger. Jeg har brukt en del tid på å lytte til diverse subs, og har så siden sammenlignet det jeg hørte med målinger for å se om mine inntrykk og målingene stemte.

Hvor højt, hvor dybt, og hvor forvrengt vil være de absolut viktigste faktorene til film. Til musik er i mine ører hvor forvrengt en meget viktig del av helhetsbildet. På subber med høy forvrengning mister feks bassen i Gladiator soundtracket all tekstur. Timing er også en faktor, men jeg er ennå ikke sikker på hva som er viktigst av GD og ringing når man skal lese seg frem til hvilken som mest sansynlig vil lyde best.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse trådene oppstår gang på gang. Det virker litt som om at noen ikke vil akseptere at SVS kanskje laver de objektivt beste subwooferene i en hver prisklasse hvor de er representert. Da snakker vi om ytelse. At det finnes mennesker som prioriterer andre ting høyere har jeg det helt fint med. Fjernkontroll, lite kabinett, etc. Det er en fri verden, så gjør dine egne prioriteringer. Men det er ingen grunn til å forsvare egne valg med grunnløst snakk om at SVS kun duger til å spille dyp bass.

Om du spoler tilbake i den offisielle SVS tråden vil du finne ut at mange av oss hadde MANGE subs før vi kjøpte vår første SVS, så det er ikke det at vi ikke har prøvd andre ting. Før jeg kjøpte PB10en var personlig rekord i å beholde en sub ca 4 måneder. De var alle sammen mere eller mindre ubrukelige til film, musikk eller i tilfelle med en Cerwin Vega sub; ALT! :grin:

Jeg brukte masser av tid og penger før jeg snublet over SVS, penger og tid jeg heller ville ha brukt på andre ting.

PS! Den subben som PB10en erstattet var en Infinity Kappa Sub som kostet mer enn det dobbelte av PB10en. Den hadde fått positive tests på alle kontinenter, og var en meget vel ansett musikksub, men PB10en var bedre.

Er det noen som tviler så søk etter mine innlegg i den offisiele SVS tråden og du vil se meg endre mening fra å være meget skeptisk, til tvilende, også når den kom, hakeslepp!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hatt andre subwoofere i hus, etter innkjøpet av SVS?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei