Hvor bør jeg oppgradere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bør jeg oppgradere?

Trenger noen gode råd om hva som kan lønne seg å oppgradere i min nåværende hjemmekino for å forbedre lyden (uten å kjøpe absolutt alt nytt) så jeg håper noen her kan hjelpe.

Har en hjemmekino bestående av Dali Concept 6, 2 og Center. Recieveren er en Denon AVR-1804 (6x 90W) og det er koblet sammen med monstercable høyttalerkabler (ca. 45 kr per meter). Jeg bruker en PC koblet til med optisk kabel for å lytte til musikk (wav/mp3), og en sharp dvhr300s dvdopptaker til å spille av filmer og cd'er

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hva er du ute etter og hvor mye penger vil du legge i det?

Jeg synes først og fremst at Concept trenger mer effekt, så jeg ville kjøpt en rimelig brukt eldre effektforsterker fra f.eks Rotel..

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Ta tipset til kid der. Du kan jo sende en pm til JVCTV her på forumet. Han har en Rotel RB 985 han skal selge. Har hatt denne selv og den er helt topp. Da kan du evt biwire slik at du kjører 2 kanaler på hver av frontene og 1 på senter. Da får du gode krefter i stereo og i surround driver reciveren bare bakht. Mere krefter der og. Var slik jeg gjorde det i allefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker ikke bruke en forume, men hvis det er verdt det er jeg villig til å spandere noen tusen.

Når det gjelder forslaget om mer effekt og Rotel; hvordan kobles effektforsterkeren til surroundforsterkeren når 1804 ikke har pre-out?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok en bedre løsning å bytte til en kraftigere receiver.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forøvrig enig med Snickers-isen her, men det hadde vørt litt interesant og visst hva du egentlig savner av lydkvalitet i oppsettet ditt.

Et alternativ kan kanskje være å introdusere en eller to gode subwoofere, så får du mer glede av LFE lydsporet i hjemmekino sammenheng, og kan samtidig avlaste AVR-1804 med å ikke spille like langt ned i frekvens osv. Det å introdusere en subwoofer kan være meget krevende å få til å spille bra i ren musikk lytting sammenheng, men det er ikke en umulig oppgave heller. Mest løft synes jeg det imiddlertid gjør i hjemmekino sammenheng. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg spiller rock/heavy metal/punk kan lyden bli litt skarp, og jo høyere volum jeg har, desto skarpere blir lyden.

Andre musikksjangre går veldig mye bedre, men kan også ha den samme tendensen mht skarphet. F.eks "Katie melua" med "blue shoes" kan gi meget skarpe toner i toppen når jeg har litt styrke på volumet.

Det blir på en måte litt for høy lyd i det øvre frekvensspekteret (i forhold til det nedre) hvis dere forstår hva jeg mener

Har dere noen forslag til hvordan å få dette til å bli bedre? (nye høyttalere? Reciever? kabler? signalkilde? diskantinnstillinger?)

Det kan nevnes at jeg har prøvd å dempe rommet med massevis av dyner, puter og tepper uten merkbart resultat.

Hvilke fordeler vil en ny og evt. sterkere hjemmekinoreciever gi meg? Kom gjerne med forslag (jeg er nybegynner

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at det kun gjelder musikk. Ved filmavspilling savner jeg svært lite. Jeg har også en suite s1,2 (12") subwoofer som jeg glemte å nevne innledningsvis. Den er derimot plassert et stykke unna fronthøyttalerne (noe som fungerer utmerket i hjemmekinooppsettet, men heller dårlig i stereo musikk).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bedre\annen type reciever kan gjøre alt med lydbildet ditt. Har god erfaring med Denon så langt, så du burde nok muligens legge noen kroner i en litt god modell, anbefaler iallefall Denon på det sterkeste. Tror du vil komme lengst med bytte av reciever! Det kan hende at dette fjerner "skarphet" også... Med litt smisking på f.eks HFK, er det sikkert mulig å få lånt med seg en reciever hjem, så ser du jo forskjellen selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det virker som "flaskehalsen" min er recieveren? Husk at jeg også har relativt billige høyttalere (3495,-

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt for å få mest mulig ut av de høytalerene man har, før man oppgraderer. Det å oppgradere høytalere på den recieveren du har i dag, tror jeg ikke vil være noe spes. lønnsomt uansett. Jeg ville helt klart startet på elektronikk-siden iallefall, tror det er der du kan hente mest foreløpig

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang enig med kid. :razz: Consept 6 får MYE skryt, og ikke minst til den prisen! Kjørte frontene mine på Denon 2105 tidligere (7*90w), og fikk et enormt løft når jeg skaffet ekstra krefter til dem. Kommentarer som "er du helt sikker på at subben ikke er på?" er jo fint å få. ;-) Så mitt råd er ny reciver. Kanskje du kan få lånt deg en for å prøve? Er sikker på du vil merke forskjell.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power hjelper veldig mye på ja, så å skaffe en ekstern effekt er bra:-)
    Subben ska nesten ikke merkes..
    Kun når ting trøkker til for fullt helt der nede!
    For min del er det liten forskjell med subben på og av. Men, kanskje fordi jeg lytter på en annen måte? Og ikke er så avhengig av bass.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker heller ikke å ha subben på når jeg hører musikk. Nå skal det i tillegg sies at jeg og Rikky hadde en liten session her om dagen, og fant ut at frontene mine faktisk går lavere enn subben :grin: Men tatt i betraktning hva jeg betalte for den, er jeg ikke så skuffet allikevel.. hehe..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Power hjelper veldig mye på ja, så å skaffe en ekstern effekt er bra:-)
    Subben ska nesten ikke merkes..
    Kun når ting trøkker til for fullt helt der nede!
    For min del er det liten forskjell med subben på og av. Men, kanskje fordi jeg lytter på en annen måte? Og ikke er så avhengig av bass.
    Da spør jeg litt småfrekt hva slags anlegg du har, uten å angripe deg direkte? Angriper på en snill måte..
    Som nevnt i tråden tidligere forresten, hadde han ikke pre-out på recieveren, blir litt værre med effektforsterker da.

Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Liker heller ikke å ha subben på når jeg hører musikk. Nå skal det i tillegg sies at jeg og Rikky hadde en liten session her om dagen, og fant ut at frontene mine faktisk går lavere enn subben :grin: Men tatt i betraktning hva jeg betalte for den, er jeg ikke så skuffet allikevel.. hehe..
    Uten å ha kikket på utstyrslisten din, kan det hjelpe med litt kalibrering og testing av plasseringer.. Men selvfølgelig, mange gode høytalere som spiller langt bedre enn dårlige og billige sub'er. :-P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange flere nevner ville nok oppgradering av receiver vært mitt førstevalg også. Ville passet på å kjøpe en med pre-out, slik at det var muligheter for å koble inn ekstra effekttrinn senere. Finnes mye bra på bruktmarkedet for tiden, både med og uten romkorreksjon.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at pre-out er et must i dag, rom kor. er heller ikk dumt å ha

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ny reciever er et alternativ, men hvilke krav bør jeg ha i leten etter en ny? romkorreksjon, pre-out, 7.1, bi-amp muligheter og mer enn 110 W? Eller? På en måte; hva gjør de dyrere recieverne bedre enn min lydmessig?

Kom gjerne med spesifikke recieverforslag denon 2807?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få et løft med 2106, Har den komboen selv, men kommer nok til å oppgradere med mer effekt etterhvert jeg og. Det fortjener de

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •