Nybegynner: Stereohøyt. til 5.1 receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner: Stereohøyt. til 5.1 receiver?

Er totalt nybegynner på høyttaler/receiver fronten, så jeg får beklage hvis dette er tåpelige spørsmål? :-)

Har anskaffet meg en billig (og kanskje dårlig?) 5.1 surroundreceiver; Panasonic SA-HE75. Foreløpig har jeg lavt budsjett til høyttalere, og lurer derfor på om det vill være lurt og prioritere 2 gode høyttalere enn å kjøpe et surroundsett i "Eltax klassen". Hvordan blir 5.1 surroundkilder hørendes ut med kun 2 høyttalere? Blir dialogen lite fremhevet ved fravær av center?

Subwoofer har ikke høy prioritet i øyeblikket, men gir høyttalere noe bass å snakke om?

Og til slutt; har dere noen gode tips til noen rimelige høyttalere med grei lyd? (Er langt fra audiofil så mine krav til lydkvalitet er kanskje ikke spesielt høye)

Takker på forhånd for eventuell hjelp!!

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espent
    Og til slutt; har dere noen gode tips til noen rimelige høyttalere med grei lyd? (Er langt fra audiofil så mine krav til lydkvalitet er kanskje ikke spesielt høye)

Hjelper hvis du sier hviken prisklasse du tenker på...

Så blir det gjerne noen tips til deg ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legge pengene i fronthøytalere først er ikke dumt, så kan du utvide ved senere anledninger.. Tipset om SVS monitorer er sikkert ikke dumt, har ikke hørt dem selv, men mange mener dem er veldig gode, og tester tilsier det samme. Du kan evt. gi en pm til g-h her på forumet, han testet dem vel i en periode mener jeg...? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vertfall jeg ville gått for stativhøyttalere om du ikke har allverdens med penger. Mye mer for pengene det!

Så den SVS pakka er nok ikke så ille. Sinnsykt trøkk, det kan jeg si deg!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt trøkk i 2.0 monitorene er vel litt drøyt, men kjøper man hele pakka som du nevner er det jo noe helt annet trøkkmessig :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Sinnsykt trøkk i 2.0 monitorene er vel litt drøyt, men kjøper man hele pakka som du nevner er det jo noe helt annet trøkkmessig :wink:
    Hehe, mente selvsakt i hele pakka

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis prisen ikke skal bli for høy, kan det kanskje være aktuelt å titte på Dynavoice, de har fått en del bra kritikker i det siste. Finnes på diverse nettbutikker, let etter den billigste.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Hehe, mente selvsakt i hele pakka
    Aiiit! :-D Regna med det, måtte bare plage deg litt.. Hehe!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espent
    Er totalt nybegynner på høyttaler/receiver fronten, så jeg får beklage hvis dette er tåpelige spørsmål? :-)

Har anskaffet meg en billig (og kanskje dårlig?) 5.1 surroundreceiver; Panasonic SA-HE75. Foreløpig har jeg lavt budsjett til høyttalere, og lurer derfor på om det vill være lurt og prioritere 2 gode høyttalere enn å kjøpe et surroundsett i "Eltax klassen". Hvordan blir 5.1 surroundkilder hørendes ut med kun 2 høyttalere? Blir dialogen lite fremhevet ved fravær av center?

Subwoofer har ikke høy prioritet i øyeblikket, men gir høyttalere noe bass å snakke om?

Ville nok prioritert fronthøyttalere først ja. Da er det lettere å oppgradere etter hvert, for krav til lydkvalitet kommer rasende før du vet ordet av det ;-) Høyttalere kan gi bass i massevis, det kommer helt ann på ht. Den reciveren du har kjøpt har jo dts og dd ++ så den burde jo være utmerket til å begynne med. Fant ikke ut om det er preout på den? Det vil jo gi sine begrensinger til ht i første omgang mtp hvor mye de trenger/vil ha. Når det gjelder fravær av senter, er det mange som sverger til å droppe senter og la frontene ta seg av den lyden også. Sitter du midt foran, vil lyden komme "fra samme sted" da også, til en viss grad.
    Få en prisklasse, så skal vi nok hjelpe deg
    Hva med en lytterunde?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Proson 63mkII som selges for 3295 på Komplett.no gir veldig mye for pengene. Kan jo være en ide hvis du har så stort budsjett. Om receiveren har nok power må andre bedømme, kjenner ikke den aktuelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca. prisklasse da?
    Dali har jo en del bra fra 3k - 12k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode innspill!! For 2 fronthøyttalerne har jeg i utgangspunktet satt meg en grense rundt 2500-3000kr, men noen absolutt grense er det ikke.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor holder du til da? Hvilke "lydsjapper" har du mulighet til å besøke?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipser en gang til om ovenfornevnte dynavoice magic f6. De gjør det meget bra i tester (se link) Disse får du under 1000,- , da har du råd til samme høytt. bak også!

Sitat lyd og bilde: "Lydkvaliteten er i klasse med det man forventer av høyttalere til 4-5000 kroner!"

TEST I LYD OG BILDE

Noen som selger disse er f.x. mamoz.no, pcutstyr.no (billigst for øyeblikket), komplett.no

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøper du proson reality 63 fra www.ebox.no, får du dem for 2400. Altså ca 3000 med frakt! Disse er absolutt verdt pengene

Newcomer sindre82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg revol2k mye høytaller for pengene!!! Men det er jo ikke så dumt og Kjøpe brukt kan jo gjøre noen gode kupp da....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    tipser en gang til om ovenfornevnte dynavoice magic f6. De gjør det meget bra i tester (se link) Disse får du under 1000,- , da har du råd til samme høytt. bak også!

Sitat lyd og bilde: "Lydkvaliteten er i klasse med det man forventer av høyttalere til 4-5000 kroner!"

TEST I LYD OG BILDE

Noen som selger disse er f.x. mamoz.no, pcutstyr.no (billigst for øyeblikket), komplett.no
    Dette hørtes jo ut som et knallkjøp. Ser komplett har de i svart til 895,- for paret. Kan jeg også bruke disse som bakhøyttalere? Vet egentlig ikke forskjellen på spesifikasjoner for front og bakhøyttalere, men trodde det var noe forskjell.

Ser også at Dynavoice har en centerhøyt. i samme serie, vet du om den er noe å anbefale?

En siste ting: jeg ser at disse har en inngangsimpedans på 4/8. Receiveren min støtter 6-16 tror jeg. Blir det et problem. Prøvde å lese i en tråd om dette, men ble ikke noe klokere av det

Takker igjen for gode tips!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om mulig ville jeg strukket meg til 3500,- Da får du Dali Concept 6 som er en utmerket allrounder, og et kupp til prisen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •