Forskjell på gamle og nye B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på gamle og nye B&W

Hei,

har et sett med B&W DM604S2 og kommet over et par "gamle" B&W Matrix 802 s3 til en hyggelig pris.
    Er de verdt å investere i?
    Hører at de har litt lite bass, men er resten mye bedre enn mine 604.

Mulig dumt spørsmål dette, men har ikke hørt denne serien fra B&W.

-Morten

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har masse erfaring med Matrix 805 og de låter bra ihvertfall. Er varme og typisk B&W lyd. Ikke fullt så skarp i toppen som feks nye 700-serien.
    Personlig liker jeg B&W og det er Matrix høyttalerene som gjorde at jeg kjøpe B&W selv.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og har hatt uttallige B&W høytalere. De eldste jeg har hatt cdm1se og cdm7se spiller etter min smak bedre enn flere av de nyere modellene. Jeg har ikke gullører og bruker min egen smak som referanse. Jeg har også hatt modellen etter (BW cdm 1nt) som var skarpere i lyden og ganske lik 700 serien. Jeg foretrakk den eldre modellen uten at det betyr at det er en bedre høytaler.
    Konklusjonen min er at alder har lite å si for lydkvaliteten på høytalere.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde kjøpt Matrixene på dagen. De spiller meget bra.

Om det er litt lite bass, man du jo kjøpe en aktiv sub siden.
    På svenske Hifimagasinet.com ligger det dessuten en Matrix 800 sub til 3200 norske.
    Det er et kupp til prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo diskuteres i evigheter, for noen liker jo den nye serien best, andre den gamle. Så dette finner du nok aldri noe ordentlig svar på her. Eneste måten er om du hører begge modellene sjøl

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matrix serien spiller utrolig bra, men dersom du ikke har kommet over en god pris, ville jeg vurdert nyere serier.. Mange har hatt problematikken rundt "skarphet" ved nye modeller, men dette løses med litt småjusteringer i rommet, kabler og god elektronisk kombinasjon. Jeg slet veldig med skarphet i mine 604 S3 i starten, men etter en del arbeid med rommet, og overgang til MA Oberon effektforsterker, ble det som natt & dag, føltes som en ny høytaler hadde tatt veien inn i rommet. Lykke til med kjøp, forøvrig er jeg veldig fan av Matrix, men kun dersom prisen er akseptabel! :-P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som B&W er i ferd med å ta hintet ang. skarp diskant. De nye diamantdiskantene i Nautilus-serien er ihvertfall et steg i riktig retning (og kanskje helt i mål matchet med riktig elektronikk). Får håpe at de går vekk fra å forsøke skape en illusjon av detaljerthet gjennom boosting av diskant også i rimeligere modeller og heller går for nøytral lyd og nøyaktighet istedet.

Og ja, Midgard Oberon og andre ICEpower-baserte forsterkere har ikke noe "steril diskant", slik uvitende gjerne beskylder alt som heter noe med "digitalt" eller "klasse D" for å ha. Litt for utbredt den oppfattelsen om at digital teknologi "låter digitalt" (hva nå det vil si...?)

PS. Dette med å kraftig diskant for å gi illusjon av detaljering er ikke noe B&W har vært alene om. Men B&W har som en av verdens største høyttalerprodusenter en trendsettende effekt som jeg synes har gått i feil retning på de rimeligere modellseriene de siste 5-10 årene. Kan virke som om de er i ferd med å snu nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, diamantdiskanten som er relativt ny nå, syntes jeg er utrolig behagelig å høre på. Hørte den riktig nok på Embla monoblokker. Men hørte den senrer på Thule et par ganger, og syntes ikke den ble så fryktlig mye skarpere. Så B&W blir absolutt godsaker fremover i tid tenker jeg, ikke det at dem ikke er det nå heller altså!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matrix

Virker som jeg bør prøve disse høyttalerne.

Regner med at det ikke er noe problem å bli kvitt 604'ene hvis jeg beholder disse.

Takk for alle svar, fortsett gjerne med synsing og råd/tips.

-Morten

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matrix

Lite tillegg:

Har en Subsonic PSB Stratus 3i sub som kan supplere bassen på hjemmekino. Føler ikke at den gir det helt store på musikk, men så har jeg heller ikke fått plassert den skikkelig.

Mulig jeg investerer i et par XTZ 99 W12 subber etterhvert eller en "ordentlig" sub som f.eks. SVS.

-Morten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •