Irriterende skurring - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, okei, så da er det slik at, så fort du putter inn kablen, DA kommer susingen, og ikke når kablen er ute. Da må det jo være dårlig kobling....Har du prøvd vanlig signalkabler (RCA)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså vanlig signalkabel fra tv til forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har testet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381
    å da ble det mere during og ikke susing, å nå som jeg skifta kabel som egenli er en video kabel som er en rød hvit og en gul kabel i enden. og i den andre enden er det en scart.

men jeg bruker bare den røde og den hvite kabeln inne på CD i forsterker. den gule henger bare der.

så jeg lurer på om det er derfor det suser. hadde kansje fådt bort susinga viss jeg hadde kjøpt denne kabelen fra tven til forsterkeren http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...572_Kabel_.htm

alt dette ble litt invikla for jeg forklarer helt elendig. er klar over det.. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig RCA fra TV til forsterker går faktisk ikke, det må vel mellom en scart. Litt usikker på det punktet sjøl! Tror du må ha en scart hvor du kan bytte om fra signal "inn" og "ut"

Men om det suser når du putter i ledningen, så tyder jo det på dårlig kobling. Skjer akkurat det samme om du kobler ut kablen som går fra DVD\cd-spiller --> forsterker?

Det at det suser når du bruker den kablen med scart, har ingenting med den gule å gjøre. Den skal bare lede bildet, så har ingenting med lyd å gjøre.

Vet ikke helt om jeg forstår deg rett, men bare svar, så skjønner jeg etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har in/ut på scart som er på tv.

og er enda susing om jeg tar ut kabelen til dvd spiller til forsterker.

er utolig irriterende den der susingen. klarer ikke slå meg til ro. går å tenker på den stort sett hele tia... ;-)
    lurer på om livet er lagt for at man skal plages.. begynner vertfall å bli j**** lei nå. men håper vi finner ut hva som er problemet.. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Merklig dette...Kommer ikke på mer som kan være feilen jeg. Men jeg tror også jeg ville prøvd nye kabler. Prøv å lån deg noen nye, så slipper du å kjøpe!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. støy kommer jo som oftest fra jordingsfeil men har alvganisk skille på plass og alt d. så tviler på at det er jordingen. men jeg skal prøve å få lånt meg noen kabler. og koble fra ALT fra forsterkeren og sette det grundig på plass. men viss noen vet hva som kan vere feil så skriv i vei.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å dra ut alle kabler som også står i tv-en din med unntak av den scart-saken fra forsterkeren. Er støyen tilstede da? Hvis nei kan du plugge inn en og en kabel og se enkelt finne kilden til feilen.

Hjemme hos meg har kabeltv vært årsaken til slike problemer. De sender gjerne mer volt enn hva som er tillatt og et tv er ikke jordet. Dermed går jordingen gjennom forsterkeren din på et vis og lager during/susing i høyttalerne. Er et nokså vanlig problem ser du ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. men viss det er den sak jording burde ikke et galvanisk skille fjerne støyen som oppstår?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galvanisk skille betyr vel bare at inngangsspenning og utgangsspenning er skilt med en trafo. Dette betyr om jeg har forstått riktig at spenningsforstyrrelser i strømnettet blir utjevnet og at de enhetene som er koblet til dette galvaniske skillet er "beskyttet" mot ujevn strømtilførsel.

Så vidt meg bekjent har galvanisk skille ikke noe å si for jording og må således selv beskyttes slik at eventuelle overspenninger blir ført til jord. Om dette er gjort hos deg kan jeg ikke svare på (jeg er ikke elektriker :wink: ).

Derfor mener jeg du fortsatt bør prøve å kun ha forsterker tilkoblet tv, og ingenting annet koblet i noen av dem, for å se om du fortsatt får ulyder. Koble så til antennekabel, andre enheter, o.l. til tven og forsterkeren, en etter en. Du vil slik raskt kunne finne ut hvilke to (eller flere) enheter som ikke passer sammen.

EDIT: Høyttalerne må jo selvfølgelig være ikoblet, men eventuell aktiv sub bør utelates.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det slik at du henter TV-lyden fra scart i TV til receiver gjennom denne scart/RCA-kabelen. Forsvinner susingen dersom du skrur av TV-en?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg skrur av tv suser det ikke lengere..

og når jeg trekker ut scart fra tv og forsterker er det og stille. så det er så lenge den scart kabelen med gul/hvit/rød i andre enden er koblet til forsterker og tv da suser det. men så snart jeg tar den ut blir d stille.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så endten er det scart kabel med gul/hvit/rød kabler i andre enden som er feil. for når jeg røkker ut den blir d stille.
    ellers er det noe med jordinga. men akkurat det med joringa tviler jeg på. for alt er jordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo også tyde veldig på at TVen har litt skyld her, spør du meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gagz
    har testet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381
    å da ble det mere during og ikke susing, å nå som jeg skifta kabel som egenli er en video kabel som er en rød hvit og en gul kabel i enden. og i den andre enden er det en scart.

men jeg bruker bare den røde og den hvite kabeln inne på CD i forsterker. den gule henger bare der.

så jeg lurer på om det er derfor det suser. hadde kansje fådt bort susinga viss jeg hadde kjøpt denne kabelen fra tven til forsterkeren http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...572_Kabel_.htm

alt dette ble litt invikla for jeg forklarer helt elendig. er klar over det.. ;-)
    During kan komme av at signalkabelen ligger for nær strømkabler. Den kan da plukke opp 50 Hz fra denne. Kan være verdt å sjekke dette.

Kan det være videosignalet i scart/RCA-kabelen som plukkes opp av lydsignallederne? Mener å ha sett i reklame for litt dyrere kabler at lyd- og videosignalledere har egne skjermer.
    I såfall vil det vel løse seg med kabelen du refererer til hos HFK.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smile
    During kan komme av at signalkabelen ligger for nær strømkabler. Den kan da plukke opp 50 Hz fra denne. Kan være verdt å sjekke dette.

Kan det være videosignalet i scart/RCA-kabelen som plukkes opp av lydsignallederne? Mener å ha sett i reklame for litt dyrere kabler at lyd- og videosignalledere har egne skjermer.
    I såfall vil det vel løse seg med kabelen du refererer til hos HFK.

ok. men venter litt med å bestille, i tilfelle jeg finner feilen. er litt domt å bestille og finne feilen neste dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og ville vert litt merkelig om det hadde vert tv'en. for den er kjøpt for 2 mnd siden. men hvem vet. skal prøve å få lånt meg skjermet kabel.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en bilderørstv så har disse et ganske kraftig magnetfelt. Nyere tv-er er konstruert for å konsentrere dette feltet i en bestemt retning for ikke å påvirke annet utstyr. På vår gamle Panasonic tv fokuserte dette magnetfeltet oppover. Det gjorde at vår skjermede senterhøyttaler alltid durte hvis man plasserte denne på toppen av tv-en. Om dette var pga høyttalerkablene som ikke var skjermet vites ikke. Derimot hadde dette ikke noe å si for lyden som gikk til fronthøyttalerne på sidene.

Som du sier kan du godt prøve noen skjermede kabler.

Durer det uansett om du spiller en cd/dvd i dvd-spilleren så lenge tv-en er koblet i? Har du prøvd å dra ut antennekabler og parabol, videospiller, osv fra tven?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja har prøvd å dra ut alt utenom forsterker og tv. altså jeg har scart kabelen til forsterkeren. nei når jeg ser på film/cd suser det ikke. bare når jeg ser på tv. for scart cabelen er koblet til ''tv'' utgangen på forsterer. og dvden er koblet til ''dvd'' utgangen på forsterker. så der suser det ikke. og som sakt når ikke scart kabelen er i tven suser det ikke.

men sjønnte ikke helt hva du mente med centeren. men den er plasert oppe på tven. men centeren har skjermet magnet.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gagz
    men sjønnte ikke helt hva du mente med centeren. men den er plasert oppe på tven. men centeren har skjermet magnet.
    Jeg ville bare bekrefte at mistanken om at skjermet kabel kan hjelpe deg, da jeg har hatt det problemet selv. Jeg flyttet likegodt centeren slik at høyttalerkabelen ikke lå over tv-en. At høyttaleren er skjermet hjalp meg ikke ikke da kabelen ikke var det.

Håper du klarer å fikse problemet ditt!

PS! Skjermede kabler behøver ikke koste en formue :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •