Hvilken oppgradering burde jeg satse på? (SVS PB10-relatert)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oppgradering burde jeg satse på? (SVS PB10-relatert)

Jeg har en SVS PB10 som spiller meget bra etter mine preferanser, men som mange andre sliter jeg med en noe ujevn frekvensrespons. Jeg har forsøkt å plassere den overalt i rommet, i tillegg til å eksperimentere med ulike innstillinger, men det blir aldri helt bra. Nå står den mellom høyre front og senter, og da må jeg leve med en svært stygg dipp rundt 30hz. Jeg kan tenke meg å bruke noen tusen på å forbedre frekvensresponsen, men jeg er ikke sikker på hva som er mest hensiktsmessig.

Slik jeg ser det, så har jeg flere muligheter:

1. Kjøpe en ekstra PB10 for å jevne ut frekvensresponsen.

2. Kjøpe Velodyne SMS-01.

3. Selge PB10 og oppgradere til en PB12 PLus.

SMS-01 kan neppe gjøre noe med den håpløse dippen rundt 30hz, men den kan selvfølgelig flate ut toppene og gjøre noe med de minste dippene. En ekstra PB10 tror jeg kan være en god løsning da jeg kan plassere én i front av rommet og én bak i rommet. Da blir jeg i alle fall kvitt den verste dippen. Å oppgradere til PB12 Plus er jeg mer usikker på vil være fornuftig, men jeg kan ta feil. Rommet er forøvrig 25 kvm. med en takhøyde på 2.4 m.

Noen som tør anbefale en løsning?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du noen mangler etc i det hele tatt?! ikke la deg bli helt bitt av den frekvenskurve saken. Er dine ører som skal avgjøre til syvende og slutt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er helt frelst av hvordan frekvenskurven er, så er det jo selvsakt best å kjøpe en SMS-01. Da får du den nok ganske rett. Men er det ikke bedre som Skorob sier, og la ørene bestemme? Ville du latt utstyret stå som det står nå, om du IKKE hadde sett frekvenskurven?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillene.
    Dere har nok rett i at jeg er litt opphengt i jaget etter en flatest mulig kurve. Uvitenhet er i mange tilfeller en velsignelse. På samme tid føler jeg at man ikke kan overse de faktiske tallene som viser subbens prestasjoner.

Jeg er langt fra misfornøyd med dypbassen, men jeg føler kanskje at det mangler noe "brystkassebass", som jeg tror skyldes dippen rundt 30hz. Siden rommet er såpass stort, så blir kanskje én PB10 i minste laget, så det kan også være en årsak. Det er jo 45 dager returrett på SVS-produkter, så det er fristende å bestille en PB10 for å se om to subber kan gi gode resultater.

SMS-01 får mye skryt, og jeg er sikker på at den vil gjøre små underverker med min sub, uansett hvor den måtte stå, men hvor mye kan man booste før det går utover lydkvaliteten? Det må jo kreve esktremt mye av forsterkeren i subben når man booster 18db i et frekvensområde på to-tre Hz.

Det er jammen ikke lett å bestemme seg.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Du har ikke vurdert Behringer Feedback destroyer? Har hørt at den gjør samme nytten som sms-1 men til 1/7 av prisen (får en PB10 til + BFD til samme pris som sms-1). Forhåpentligvis noen her som kan svare litt mer utfyllende om BFD enn meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allerede har en PB10, og målet ditt er tildels mere trykk, og tildels jevnere frekvensrespons synes jeg løsningen er innlysende:

En ekstra PB10

Skulle du da fremdeles føle behovet for romkorreksjon så kan du kjøpe en BFD. Den samlede prisen vil da bli ca det samme som for en SMS-01

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz:
    Jeg har snust på BFD, men jeg er redd for at den krever mer kunnskap om EQ enn jeg sitter inne med. Det kan være at jeg er lat, rett og slett. SMS-01 på sin side virker meget brukervennlig, men så var det det med prisen, da.

Manic Miner:
    Gikk det greit å integrere to subber i ditt anlegg, eller krevde det mye prøving og feiling? Det jeg ser på som en stor fordel med to subber, er at de avlaster/hjelper hverandre slik at de spiller bedre ved et lavere volum, som igjen fører til en reduksjon av topper. Er jeg inne på noe, eller?

Akkurat nå heller jeg mot et kjøp av en til PB10, og du har et godt poeng, Manic Miner - et større lydtrykk er svært ønskelig. Forresten, bør man plassere subbene i nærheten av hverandre, eller må man prøve seg frem?

Takk for gode råd, folkens.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signaturen min er litt misvisende da jeg har solgt PB10en. men jeg kjørte den og Plusen sammen i litt over en måned. Å få de til å spille sammen var meget enkelt. Alt som krevdes var en liten justering av fasen.

Jeg vil dog anbefale deg at du plasserer subbene slik at du har lik avstand til de begge fra lytteposisjonen. I teorien bør du plassere de innenfor en bølgelengdes avstand fra hverandre. Dvs innenfor bølgelengden av delefrekvensen. Feks 80hz har en bølgelengde på ca 4.5m. Jeg har for lite erfaring med 2 subs til at jeg vil driste meg til å komme med noen absolutte uttalelser omkring temaet.

BFDen er ikke så vanskelig å bruke som en skulle tro. Jeg syntes selv at det virket uoverskuelig før jeg kjøpte den. Men når jeg endelig fikk den tok det meg en ½ time fra den var pakket opp til alt var justert.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Marantz:
    Jeg har snust på BFD, men jeg er redd for at den krever mer kunnskap om EQ enn jeg sitter inne med. Det kan være at jeg er lat, rett og slett. SMS-01 på sin side virker meget brukervennlig, men så var det det med prisen, da.
    Litt knoting må vel være verdt å spare 6000,- på vel? Du kan jo også spørre noen av ekspertene her pent om de har lyst å komme på besøk for å hjelpe deg :?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, du bør kunne knote litt for 6000, 6 dager på jobb det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •