Delefrekvens på CV Vega 88

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens på CV Vega 88

Har 2 stk Vega 88 elementer som jeg har brukt i DIY sub system hjemme. Hi Fi klubben annbefalte meg å bruke en 15mH spole på de noe jeg gjorde. Men jeg er ikke fornøyd med lyden. Det virker som den deler altfor lavt. Dette er jo en 8" så når den deler ved 80Hz (mener jeg det er) så kommer det lite ut av den iform av lyd. Bass er greit nok men den bør kunne slå litt også.

Noen forslag til andre spoler eller løsninger for delefilter?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker bruker du på disse da ? Hvilke fronter har du ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene som de skal spille mot er uvisst forløpig. Meget mulig CV VE-8f eller tilsvarende. Hvilken forsterker det er spiller vel egentlig liten rolle men blir nok en Nad sak tipper jeg. (216-270 eller no)

Det jeg trenger er en spole eller filter som deler høyere. 150hz +/- muligens
    Er åpen for forslag om rene sub forsterkere med innebygget delefilter også.

La ved et bilde av den så man kan se hva det dreier seg om.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dog ikke ha forsterker ment for innbygging i kassa da det vil surre med volumet samt at Bassrefleks er montert bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv med 12 db deling 150-200 hz,evt 18 db

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må vite hvilke komponenter jeg trenger for å oppnå ønsket delefrekvens. Det du snakker om er vel å sette et dedikert filter før basser og front for at de ikke skal overlappe hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må vi ha impedanskurven til elementet samt frontene ;-)...

Delefrekvensen avhenger av impedansen i det punktet du deler, om en ikke får tak i de kurvene kan vi bruke den nominelle impedansen, men det vil da bli et litt høyere avvik på filteret.

Er elementene 4 eller 8 ohm? Flere koblet i serie eller paralell?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sklir det nok litt ut her. Har ikke tenkt å samkjøre dem mot frontene. Om kurvene treffer hverandre på subbens øverste frekvens mot frontene sine nederste så er ikke det så farlig.

Trenger bare en spole eller et delefilter som deler på en høyere frekvens. Har sett litt på Eltek sine men de deler på 100Hz og det er for lavt.

Elemtene er 8ohm og ikke koblet sammen på noen måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondensator på ca 60uF koblet over pluss å minus på elementet vil med en 15mH spole i serie gi en delefrekvens på rundt 165hz ved 12dB/okt, om impedansen er 8 ohm, da kan du bruke den eksisterende spolen.

Skulle du ønske en noe lavere deling, f.eks. 120hz, kan et filter med 21mH og 83uF brukes.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et perfekt svar! Tusen takk skal du ha

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket fort over sidene til eltek. De har ikke 60uF kondensatorer. Er enten 56uF eller opp til 68uF.

Hvordan vil dette endre delefrekvensen. Men du er sikker på at jeg skal kortslutte + og - med kondensatoren?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp denne tråden litt da jeg har forsket litt mer på disse kassene. Jeg skrudde opp den ene og kjørte signal fra forsterker direkte i sub utenom spolen for å høre om det ble noe forskjell.

Den spillte selvfølgelig flere frekvenser noe jeg hadde regnet med men på nøyaktig samme nivå som tidligere. Problemet jeg har (ved siden av litt lav delefrekvens) er at de spiller så ufattelig lavt. Koblet til en nad 218 må jeg vri volum knappen nesten helt rundt (kl 14-15) for å få skikkelig liv i de og da med bass på fullt. Det er jo sykt.. De kan ikke brukes sammen med andre anlegg med annet man har en dedikert intregrert forsterker til de for å presse lyden opp. Med effektforsterker på de drevet sammen med det andre anlegget, har de andre nådd sitt max lenge før vega'ene begynner å flytte på seg.

Hvordan funker f.eks Proson sub forsterkeren, den løser jo delefrekvens problemet også.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres merkelig ut, disse elementene (som de fleste CV) er vel rimelig lettdrevne?
    Har du forsøkt en annen sub i dette rommet? Kan jo være at du er uheldig med rommet, plassering, fasefeil e.l. ?
    Ser ut på bildet som kassene er ca 30 x 30 x 30 cm, stemmer det?
    15-16 liter burde jo funke bra på disse elementene, såfremt de er avstemt noenlunde rett.

Bygget foresten noen 7.ordens båndpasskasser til disse elementene, (dog 4 ohms versjon) for noen år siden. Funket meget bra i bil, gir 5-6 dB ekstra, og samtidig demper kassene bra fra 200 Hz og oppover. Overraskende hvor mye man fikk ut av så små elementer. Men disse var som sagt avstemt for bil, og der får man mye gain under 50Hz ifht i et større rom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •