KEF eller Focal.JMLab, hva _skal_ jeg velge???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF eller Focal.JMLab, hva _skal_ jeg velge???

Har for tiden oppgraderingsdilla på stereo lyd. Har en Jungson cd-spiller, og ender antagelig opp med en Jungson JA88D integrert forsterker. Har da i overkant av 10k å bruke på to fronthøyttalere. Så langt har jeg to alternativ:

JMlab Cobalt 816s (noen hvisket om at de kan gå for 10k)
    KEF iQ9 (12k)

Jeg hører mest på klassisk, jazz (av og til temmelig funky) og noe pop. Snurrer gjerne Metallica en gang i blant også... Liker veldig godt god oppløsning og litt kick i bassen - og STORT lydbilde. Rommet er ca 17m2, litt rektagulært og kommer til å fylles med møbler, tunge gardiner, bokhyller mm. Jeg har i praksis ingen mulighet til å lytte før kjøp :???:

Noen som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse? Evt foreslå andre modeller?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte også Kef når jeg var på jakt etter høyttaler, og jeg er rimelig sikker på at 816 S er en bedre all-rounder enn iQ9. De har selvfølgelig sine forskjellige kvaliteter og iQ9 er sikkert bedre enn 816 S på et og annet område, men det blir jo en smakssak.

Jeg synes i alle fall 816 S spiller like fantastisk jazz som Rammstein.

Var jeg deg ville jeg hørt litt med Andrè på www.hifihuset.no. Fortell ham hva du hører på, og fortell ham hva budsjettet ditt er. Det kan være du blir overasket.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk! Viktig info for meg :-P
    Glemte et veeeldig viktig spørsmål: Vil jeg merke at min lydverden blir betydelig bedret sammenlignet med mine KEF-egg+sub (KHT 2005.2-settet)? Hvor mye bedre blir i såfall verden? Er det snakk om oppgradering fra Toyota Carina II 1987 til 1989-modell, eller snakker vi helt opp til en 2002 Audi A6 2.5TDI her? Regner med at en S6 2006-modell ikke er aktuelt...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke Noe S6 Nei!

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Takk, takk! Viktig info for meg :-P
    Glemte et veeeldig viktig spørsmål: Vil jeg merke at min lydverden blir betydelig bedret sammenlignet med mine KEF-egg+sub (KHT 2005.2-settet)? Hvor mye bedre blir i såfall verden? Er det snakk om oppgradering fra Toyota Carina II 1987 til 1989-modell, eller snakker vi helt opp til en 2002 Audi A6 2.5TDI her? Regner med at en S6 2006-modell ikke er aktuelt...
    Det blir vel ikke akkurat S6, men hvis det er satelitt-systemet til Kef pluss sub du har hatt, så skal jeg love deg at det hvertfall blir 2.5 tdi på deg :grin: :grin:
    SunZeeker hadde det Kef settet (i surround da) med en Kef PSW 3000 sub,
    han oppgraderte til Focal JmLab Profile 918 og det ble nesten S6 :wink:
    IQ9 vil jeg tro er en knallhøyttaler det også, hør med Buril2000, han er Kef-mann og har sikkert hørt på IQ9. IQ-serien har jo fått gode kritikker, men JmLab tror jeg aldri har laget en dårlig høyttaler :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har Cobalt 816S og er i grunn veldig fornøyd. Synes den er utrolig detaljert og med et fantastisk stereoperspektiv. Det er veldig lett å hele tiden høre hva de forskjellige instrumentene spiller, og se musikantene for seg når man lukker øynene. Jeg måtte jobbe litt med plassering før jeg ble ordentlig fornøyd med bassen. Kan hende at det bare er mitt rom som er litt vanskelig... Men nå spiller de skikkelig bra!

Har ikke hørt Kef, men skulle tro det blir stor forskjell med Cobalt fra den løsningen du har nå.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal love deg at du merker lyden endrer karakter fra små egg til Cobalt 816 S. Frekvensresponsen og dybden i lydbildet blir en helt annen. Jeg har ikke mye erfaring med forskjellige typer høyttalere, men jeg er imponert over hvor mye som bor i mine 816 S.

Du vil nok mene at 816 S har mere bass enn iQ9, men Kef er sterk på mellomtone diskant. Det er sikkert noen på din kant av landet som har 816 S slik at du får hørt dem. Du bør jo det før du handler!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del synes du skal lytte på de alternativene du har tenkt deg ut, og så velger du den høyttaleren du selv liker best :razz:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABREKKE
    Jeg for min del synes du skal lytte på de alternativene du har tenkt deg ut, og så velger du den høyttaleren du selv liker best :razz:
    Det stemmer forsåvidt det, men det er ikke alltid man har muligheter for å få lyttet til de forskjellige alternativene man har sett seg ut. Dette kommer jo helt an på hvor man er bosatt. Derfor er jo dette forumet helt glimrende slik at man kan utveksle meninger, erfaringer, synspunkter.
    Det er jo ikke dermed sagt at man blir fornøyd med å kjøpe uhørt, men forumet kan ihvertfall gi en pekepinn. Jeg er ganske sikker på uansett at trådstarter vil bli mye mer fornøyd med begge alternativene han har sett seg ut, i forhold til det han har idag :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg kun hadde en lyttesesjon i et elendig rom på Hifihuset før jeg handlet. Det hadde jeg ikke turt om det ikke var for anbefalinger fra en rekke mennesker på forumet som jeg stoler på. Uansett bør en høre høyttalere før en handler. Nybegynner som jeg er så var det greit, men neste gang vil jeg nok være veldig klar over hva jeg er ute etter, og da blir saken annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det stemmer forsåvidt det, men det er ikke alltid man har muligheter for å få lyttet til de forskjellige alternativene man har sett seg ut. Dette kommer jo helt an på hvor man er bosatt. Derfor er jo dette forumet helt glimrende slik at man kan utveksle meninger, erfaringer, synspunkter.
    Det er jo ikke dermed sagt at man blir fornøyd med å kjøpe uhørt, men forumet kan ihvertfall gi en pekepinn. Jeg er ganske sikker på uansett at trådstarter vil bli mye mer fornøyd med begge alternativene han har sett seg ut, i forhold til det han har idag :wink:
    Ja, jeg skjønner helt og holdent poenget ditt her, men av og til virker det bare som om noen kjøper utstyr fordi andre skryter av det, i stedet for å gjøre seg opp sin egen mening :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dumt!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha stort lydbilde er Mirage Omisat et bra alternativ.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Lytterommet til Hifihuset er så dårlig at det er vondt.
    Eieren, Andre har utrolig mye utstyr på liten plass, så lytting er "nedprioritert" i hans beskjedne lokaler, men der finner du ikke mye drittvarer.

Allikevel, jeg var innom før jul og falt pladask for Electra 926. Han ga meg litt innbytte for noen gamle Klipsch og voila, handelen var i boks. Har ikke angra et sekund. Jeg vil tro at 816S er høytalere i samme "klasse", for jeg har aldri hørt en dårlig høytaler fra Jmlab.

Når det gjelder KEF har jeg ingen preferanser.

/L

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1145914669

Ett par med 816 til salgs på hifisentralen kr.8500

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, tusen takk for mange gode innspill! Jeg er helt enig med alle som mener man skal høre først og kjøpe etterpå. Det er imidlertid ganske vanskelig her i Trondheim i alle fall :neutral: Jeg kommer uansett til å ta en telefon til André på Hifihuset + kanskje gjøre et "prøve"-kjøp av KEF hos Expert.

Jeg er forøvrig 100% for hjemmelytting. Har ennå tilgode å oppleve noe som ligner et noenlunde stille lytterom i butikk. HFC i Trondheim er f.eks. fylt med trafikkstøy, og hos hifiklubben er man stort sett tilgodesett med en krok inne i selve butikken (gjerne omtrent samtidig med en 5.1-demo 10m lenger bort...).

OT: Noen som har en formening om størrelsen på disse høyttalerne inne i mitt 17.5m2 lytterom? Rommet har tre store vinduer og en glassdør. Disse skal dekkes til med store, veldig tunge gardiner (jeg har funnet en spesialbutikk i TRH som selger tungt, lystett gardinstoff ...dyrt).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 816s på hifihuset for noen dager siden, så og si uhørt p.g.a lytterommet. Jeg synes den har mange veldig gode egenskaper men den låter veldig lyst. Mange sier den blir mye bedre når den er innspilt(trenger vistnok lang innspillingstid). Men kan dette endre seg så mye? Jeg tror den rett og slett at den har en lys klang.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen!

Du verden, tusen takk for mange gode innspill! Jeg er helt enig med alle som mener man skal høre først og kjøpe etterpå. Det er imidlertid ganske vanskelig her i Trondheim i alle fall :neutral: Jeg kommer uansett til å ta en telefon til André på Hifihuset + kanskje gjøre et "prøve"-kjøp av KEF hos Expert.

Jeg er forøvrig 100% for hjemmelytting. Har ennå tilgode å oppleve noe som ligner et noenlunde stille lytterom i butikk. HFC i Trondheim er f.eks. fylt med trafikkstøy, og hos hifiklubben er man stort sett tilgodesett med en krok inne i selve butikken (gjerne omtrent samtidig med en 5.1-demo 10m lenger bort...).

OT: Noen som har en formening om størrelsen på disse høyttalerne inne i mitt 17.5m2 lytterom? Rommet har tre store vinduer og en glassdør. Disse skal dekkes til med store, veldig tunge gardiner (jeg har funnet en spesialbutikk i TRH som selger tungt, lystett gardinstoff ...dyrt).
    Begge de nevnte høyttalerne skulle jeg tro ville passe fint i 17,5 kvadratmeter.
    Det vil matche bra skal du se! Lykke til med valget :wink:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juhuuu! Da er det godt mulig det blir baby (nr 1), vannskadet hus, ny forsterker og nye høyttalere omtrent samtidig. Hvem har mental kapasitet til jobben i en slik situasjon? Ikke jeg .... :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg kjøpte 816s på hifihuset for noen dager siden, så og si uhørt p.g.a lytterommet. Jeg synes den har mange veldig gode egenskaper men den låter veldig lyst. Mange sier den blir mye bedre når den er innspilt(trenger vistnok lang innspillingstid). Men kan dette endre seg så mye? Jeg tror den rett og slett at den har en lys klang.
    Jeg var redd for det samme, men problemet er ikke slitsom diskant. Problemet er mangelen på bass. "Problemet" forsvant for min del etter ca 100 timer spilling, og det er ikke umulig at det også bedret seg noe frem mot 200 timer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juhuuu! Da er det godt mulig det blir baby (nr 1), vannskadet hus, ny forsterker og nye høyttalere omtrent samtidig. Hvem har mental kapasitet til jobben i en slik situasjon? Ikke jeg .... :wink:
    Hehe.. Jeg fikk barn nr 1, nytt hus, nye høyttalere og forsterker på en gang. Slapp unna vannskade jeg da! Hehe.. Lykke til med alt sammen!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •