Råtnende gummioppheng

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råtnende gummioppheng

Er det noen som har erfaringer med å skifte gummioppheng på høyttalerelementer (selv)? Jeg må skifte dette på min vel 15 år gamle Cerwin 12" sub. Gidder ikke spandere full rekoning.

Jeg har inntrykk av at alle elementer med "skumgummi" i stedet for vanlig gummi (eller stoff og papir) selvdestruerer etter ca 10-20 år fordi opphenget regelrett "råtner".

Har sjekket litt på nettet (refoaming, re-edging), og det virker som om nye oppheng må bestilles helt fra USA. Noen som har erfaring med newfoam.com?

Eller er det noen som har et defekt 12" element de ikke trenger, med intakt gummioppheng (diameter 30 cm, ca 2 cm bøy)?

PS: Kjøp høyttalere med naturgummi i opphenget, ikke "skumgummi"!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at det er flere danske på HFKs forum som har byttet kantopphenget på CV elementer med godt resultat. De bestillte vel også fra statene så vitt jeg husker...

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster vell rundt 200 ferdig levert til norge for et par oppheng fra usa om jeg husker rett

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ypperlig, akkurat hva jeg trenger til mine aldrende Ohm C2

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nytt oppheng fra www.speakerrepair.com i USA, og anbefaler det. Rimelig, raske, og topp kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

jeg har har nettop byttet oppheng på 2 av mine cerwin høytalere, og det er ikke så vannskelig...jeg bestillte fra ebay i usa, kom på 39 dollar med frakt.

Dani

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Montering av foam

Hva gjorde dere da ?

Har nettopp bestil en Pro Kit fra Newfoam.com og de anbefaler sterk å fjerne støvdomen i senter av høytaleren for å sikere at konen blir nøyaktig sentrert. De levere med sentreringsverktøy og ny støvdom for å erstatte den gamle. Litt skeptsik til dette da jeg dermed fjerner domen med OHM merket...

Ser at Orange Country/speakerrepair.com spesifiserer at dette ikke er nødvendig da man kan sjekke og justere dette under montering ved å trykke ned konen, høre etter skraplyder og finjustere før limet har tørket.

Fungere det siste like greit ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan registerer man seg med "norsk" konto på speakerrepair da ?! Er det noe spessielt som skal til for å få sendt ting ut av USA?!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kjempespent på "ingeniørens" erfaringer med mewfoam og selve monteringen. Jeg tror den vanskeligste delen av jobben er å få av restene av den gamle ringen, dels fordi det sitter hardt og dels fordi man må være forsiktig med membranen så verken den eller spolen blir skadet eller knekker løs.

Jeg tror sentrering med innstikk i spolen (evt. tre-fire pappbiter f.eks fra et visittkort, se http://www.decware.com/surrnd14.htm) er unødvendig da spolen tross alt er delvis sentrert av den såkalte "spideren" (trekkspillet).
    Sentrering med innstikk er nok bare helt nødvendig ved fullstendig rekoning. Men sentrering i form av bøying ut og inn og litt sidelengs fra alle kanter før limet tørker er nok påkrevet. Muligens er det faktisk en bedre løsning i de tilfeller spideren ikke sentrerer korrekt og en viss motsatt kraft i opphenget vil kunne kompesere dette?

Uansett må nok membranen "løftes" før ringen limes, men dette kan jo gjøres på andre måter enn innstikk i spolen.

Lydegenskapene blir selvfølgelig langt bedre med et nytt one-for-all oppheng enn med råttent oppheng, men stivheten er vel avgjørende for lyden? Iallefall ved bassrefleks? Noen som har synspunkter? Er originaloppheng best? Hvordan får man tak i slike? Hadde ellers håpet det var mulig å kjøpe oppheng (holdbar) i gummi...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question American inches??

Oppga du dimensjonene i tommer til newfoam, ingeniør'n? Dette bekymrer meg isåfall litt, da jeg ikke finner tommestokken. Dessuten: hvordan skal "desimaler" på tommer oppgis (10,5 eller 10 5/10 eller hva?). Og det er vel litt forskjell på amerikanske og andre tommer? Eller er det kanskje føtter jeg tenker på... Prøvde å sende dem en epost med forespørsel om jeg kan bruke mm eller cm, men fikk ikke sendt den ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fram med kalkulatoren

Sitat Opprinnelig postet av Torkil
    Oppga du dimensjonene i tommer til newfoam, ingeniør'n? Dette bekymrer meg isåfall litt, da jeg ikke finner tommestokken. Dessuten: hvordan skal "desimaler" på tommer oppgis (10,5 eller 10 5/10 eller hva?). Og det er vel litt forskjell på amerikanske og andre tommer? Eller er det kanskje føtter jeg tenker på... Prøvde å sende dem en epost med forespørsel om jeg kan bruke mm eller cm, men fikk ikke sendt den ut.
    1 inch/tomme = 25.4 mm

Målet i mm og regnet om til tommer ie 258mm= 10.2inch. For sikkerhets skyld opgav jeg også målene i mm i kommentarrubrikken.

Edit: Fikk nettop mail om at settet var på vei. De svinger seg i statene også, så får vi bare håpe at det ikke blir liggende på en tollager i Norge og råtne:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

det er faktisk utrolig enkelt...jeg har gjort det på 4 x 12" basser fra cerwin. det eneste du gjøre er å skjære bort alt det gamle opphenget fra både pappelementet, og fra "chassiet", så limer du den nye ringen på pappelementet, lar det tørke litt, så limer du det på chassiet. mens limet tørker dytter du elementet litt inn og ut, så sentrerer den seg selv... det har hvertfall funket på de fire jeg har gjort det på...

Dani

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    følger helt sikkert med bruksanvisning også...har alltid gjort det når jeg har bestillt.

Dani

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne "butikken" ser bra ut!?

http://www.wooferrepair.com

Her har de bl.a. orange oppheng, for dem som vil at CV-en skal se lik (like stygg) ut som før :-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den siste leverandøren også leverer med nytt støvdeksel. Da er det 2 av tre leverandører som anbefaler å fjerne det opprinnelige støvdelsel, sentere konen under montering og sette på nytt støvdeksel når alt er fiksert. Heller litt til å benytte denne metoden nå.....

Newcomer Verinoloth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg kjenner gjorde dette på sine CV! høytalere og resultatet ble veldig bra. Ikke spesielt vanskelig heller. Bare synd det ikke går ann å spørre han om hjelp
    Men jeg sender link, så kan dere bedømme selv.

http://avforum.no/minhjemmekino/show...IMITED-EDITION

Han å kjøpte ifra Wooferrepair.
    MvH Verinoloth

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har bestilt en masse billige oppheng, men uten lim

Nå har jeg bestilt gummioppheng fra MAT Electronics. Fant ut at jeg selv, venner og familie har en masse råtne høyttalere! Jeg fikk 28 oppheng for vel 30 $ (10x8", 10x12", 2x10" og 4x6"). Er spent på fraktkostnaden, toll og om bestillingen overhodet effektueres.

Jeg lurer på hva slags lim jeg skal bruke? Leste på nettet om en som bruker "Elmers glue" (Amerikansk), og en annen som mente at det limet som følger med DoItYourself-kitene, som jeg altså ikke kjøpte, minner om trelim (hvitt, uynlig når det tørker). Leser også at "poly-acryl"-lim er tingen.

Limet trenger neppe å være særlig sterkt, men må kunne lime skumgummiringen (uten å smelte denne!) henholdsvis til membran og til metall. Og være holdbart over tid. Og helst ikke tørke for fort slik at justeringer kan gjøres. Noen som har noen ide om et egnet lim? Er trelim rett og slett tingen?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min forsendelse med bud for et par dager siden. Jeg bestilte med lim. Skal sjekke om det står noe om hva slags lim det er . Uten å ha sjekket antar jeg at det er en type kontaktlim som gir en fleksibel limfuge - trelim blir kanske hardt når det tørker.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tacky Glue

Det som Newfoam har lever er Aleene's Tacky Glue, som er et vannbasert universallim. Noe nærmere spesifikasjoner finnes ikke.

http://www.nationalartcraft.com/subc...d=182&scid=497

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •