Råtnende gummioppheng - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm C2 renovert

Ja, takket være regnvær i helge er mine gamle Ohm C2 blitt renovert i helga.

Ganske omfattende jobb faktisk:

- først fjerner man alle rester av gammelt skumoppheng. Er man så nøye som meg tar dette minst et par timer.
    - deretter monterer man det nye opphenget til konen. Opphenget var litt i vinkel mot anlegget på konen og litt mindre enn det gamle. Limet er også av den typen som tørker gangske sent. Demed blir man sittende og presse dette sammen i mange omganger før ting er fikser. Et kvarter til er halvtime per høytaler. Dette må så tørke 3-4 timer. Lot det stå til dagen etter.
    - så er det å splitte støvdekslet over spolen slik at man får lagt skims i gapet i spolen. Det er mulig å klare seg uten men fant ut at dette var et must på mine høytalere. Deretter limer man ytterkanten av skummet til "ramma" på elementen. Samme runden med pressing av limforbindelse som for kon, men gikk greiere har. Så må det tørke igjen i 3-4 timer.
    - deretter fjerner man skimsen i spolen og setter på ny støykappe eller limer sammen den gamle som jeg gjorde. Denne hadde det fine OHM merket som jeg ønsket å beholde. I tillegg ble pyntekanten ytters limt på.

Etter nye tørking over natta var det klart for test. Høytalerne var som nye men trenger nok litt innspilling. Kjøpte et par Patos Lyric 401 MK-2 da opphenget streiket for en tid tilbake. Med nytt oppheng er jeg redd Patos'n kommer til kort i kampen mot Ohm C2 etter min smak. C2 har diskant og mellomtone element og er meget bra oppløst i diskanten. Patos er mørkere i diskanten men litt bedre i bassen. Dermed har jeg et luksus problem med dobbelt sett høytalere :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bravo ingeniør'n! Jeg venter ennå på mine (superbillige) oppheng fra MAT Electronics (de er midlertidig utsolgt for 12-tommere). Jeg har oppdaget enda flere råtne høyttalere i det siste. Faktisk antar jeg at ALLE høyttalere fra '70- og '80-tallet som ikke har naturgummi/vinyl/papir/stoff-oppheng (og det gjelder de færreste) nå er ødelagte, eller blir det ved den minste fest. Guffent!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •