Demping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: Demping

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping

Hei.

Jeg har ett par Cerwin-Vega Classic 15 høyttalere, og planlegger å oppgradere videre til noe store greier. Men problemet er at jeg bor over min stakkars Tante, som begynter å bli "en smule" irritert av KONSTANT dunkdunk fra taket. Jeg er selfølgelig klar over at det ikke er mulig å få dempet vekk alt av bass, men vil gjærne ha tips så jeg får vekk så mye som mulig hos tante uten at jeg merker noe særlig forskjell oppe hos meg.

Har montert Vallhall VT Feet Type 30, testet først uten og så med. De gjorde en liten forskjell, men ikke i nærheten så mye som må til. Har fått et tips av faren min. Han sa jeg skulle kjøpe noen skikkelig rebuste og tykke steinheller og plasere under. Husker ikke akkurat hvilken type stein han nevnte, men det skulle ihvertfall drepe det meste av bass.

Mamma er ganske lei av å høre tante klage på tordenvær og terorisme ovenfra, så jeg får ikke lov å oppgradere eller kjøpe noe mer HiFi utstyr før det er dempet så mye som overhodet er mulig.

Siden jeg planlegger å kjøpe noe mer, og ikke er styrtrik så bør ikke dempemateriale koste mer en 2k.

Takker På Forhånd for alle som tar seg tid til å skrive inlegg med tips og kanskje erfaringer og løsninger av samme problemet
    Mvh. Simen

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer desverre ikke så langt med demping av bass med 2k, men steinheller som faren din nvente kan være en god ide.

Newcomer ChrisW sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt cerwin vega i maaange år nå......må nokk ut med en masse penger for å dempe bassen som dine naboer ikke setter pris på.....lyd isolere taket med lyd bøyler og 2 lag gibs hjelper litt da...viss hun bor over deg da....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det går jo selvfølgelig det men så koster det "litt" mere enn 2k da
    Billigste å gjøre nå for å kansje få det litt bedre er å sette høytalerene på steinheller.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvitt jeg vet så er et lyd dødt rom et som ikke har flate vegger. Samt gummi absorberer meget bra. Eventuellt et lag med gummi matter så et lag med f.eks skumgummi som har ujevn overflate alla bildet under. Blir nok ikke så vakkert rom men det blir ihvertfall ganske så godt isolert. Og det er selvfølgelig vesentlig at høyttalerne står på spikes eller steinheller så bassen ikke går i gulvet å forplanter seg

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for alle tips og svar

Men er det noen som har noen tips til hva slags stein heller, og hvilken dimensjon jeg skal bruke på dem. Og hvis jeg skal prøve det, burde jeg ta av de VT Feet'ene som jeg nå har under ?

Setter Pris på svar :P

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dempe bass så hjelper ikke matter på veggene nevneverdig, med mindre vi snakker om tunge gummimatter da, slike som brukes ved sprengning feks :razz:

Steinheller er nok det som hjelper mest. Men dempeføtter under høyttalere bør du nok fortsatt bruke.
    Forsøk også å få noe gummi mellom steinhellene og gulvet også.

Hva slags hus bor du i? Er det et trehus så sliter du nok med å stoppe bassen uansett, bare spør pianolæreren i etasjen over der mitt anlegg 'vokste opp' :twisted:

Og siden du har ganske brutale høyttalere så vil nok endel vibrasjoner forplante seg fra lufta og i veggene for deretter å ta turen ned til tante. Flytte er ikke noe alternativ? ;-)

A

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hva stein gjør med vibrasjoner?? Siden de de er ganske så harde og har høy massetetthet, er det jo litt rart at den fjerner så mye bass?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bareare90
    Jeg lurer på hva stein gjør med vibrasjoner?? Siden de de er ganske så harde og har høy massetetthet, er det jo litt rart at den fjerner så mye bass?
    Det er vel ikke steinen i seg selv som demper, men hvis man har gummi mellom stein og underlag så vil det meste av vibrasjonene som går ned i gulvet fra høyttaleren gå ned i steinen (som ikke plukker opp så mye på grunn av høy massetetthet) og mye av de vibrasjonene som går over i steinen vil bli 'spist' av gummien :smile:

Skal man virkelig dempe lyd så må det store ombygginger til. Har vært med på å lage en lydtett vegg en gang, den ble over en meter tjukk, bygd med kompakte kubiske leca blokker. Og mellomrommet inni veggen ble fylt med sand. Dette stoppet stort sett alle lyder.. men det tar enormt med plass, tid og penger å gjøre noe sånt hjemme.

A

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette eggkartong formede materialet ha en positiv innvirkning på lyden i en blokkleilighet om det settes bak hver fronthøytaler pluss sub?

så skyter ikke luft rett i bettongveggen bak kan man si.....lurer bare litt på dette...

Har selv skifer under mine høytalere, ikke så tykk, men jeg merket forskjeld i lyden, fastere og renere...ikke så mye booom, fra bassen., Hører også at bettong blokker skal være mye brukt, må jo kles eller lakkes med sprayboks om det skal bli pent.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Vil dette eggkartong formede materialet ha en positiv innvirkning på lyden i en blokkleilighet om det settes bak hver fronthøytaler pluss sub?

så skyter ikke luft rett i bettongveggen bak kan man si.....lurer bare litt på dette...

Har selv skifer under mine høytalere, ikke så tykk, men jeg merket forskjeld i lyden, fastere og renere...ikke så mye booom, fra bassen., Hører også at bettong blokker skal være mye brukt, må jo kles eller lakkes med sprayboks om det skal bli pent.
    Slike matter er ment for å dempe høye frekvenser, refleksjonspunkter osv. Bassen vil nok ikke dempes stort av dette. Kommer jo litt an på hva du er ute etter å dempe. Det kan hjelpe i noen tilfeller hvor man har refleksporten bak og elementet som bruker denne porten også er mellomtone.

A

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Du nevnte at dere brukte leca blokker når dere bygde den lydtette vegge. Er det Leca du vil anbefale for meg også.. eller er det noen annen stein type som vil fungere bedre? Gulle ller Diamant hadde vel kanskje vært bra, men de blir l "LITT" høyere prisklasse en det jeg hadde tenkt meg.
    Kom gjærne med flere steintyper som vil fungere bra :razz:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blankpolert skifer er rålekkert å se på.Det er en ting å ha under Men jeg tror det koster mere enn 2k for to heller, kommer ann på men jeg syntes å huske jeg har hørt priser på ihvertfall rundt 3-4k...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp betongheller på Maxbo eller noe. Hvis du vil ha dem litt penere kan du spraylakkere dem. Sett noen gummiføtter under hellene. Mener å ha hørt noen bruke sånne som du kan sette under vaskemaskinen. Var det på Europris tro? Sett høyttalerene med spikes eller gummiføtter oppå hellene igjen.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan det ser ut er ett fett for meg, skal bare ha stor dempingsfaktor.
    Men hvor tykke burde jeg ha? Eller er det, ho tykkere jo bedere?!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel bare å ha litt tyngde? En tung sten settes ikke så lett i bevegelse, og med gummiknotter under vil nesten ingen vibrasjoner komme så langt som til gulvet. Vanlige betongheller som folk har i hagen er vel ca 5 cm tykke? Sikkert nok i massevis.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler
    \/
    Spikes
    \/
    Granitt
    \/
    Dempeføtter

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomand3
    Høyttaler
    \/
    Spikes
    \/
    Granitt
    \/
    Dempeføtter
    Jeg har dempeføtter på Høyttalerne nå jeg, burde jeg bytte ut dempeføttene med spikes, og heller bruke dempeføttene under steinhellene??

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdt et forsøk. Den løsningen blir forresten brukt av pmaudio, og han pleier å vite hva han driver med.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av disse fire løsningene tror du vil fungere best da?

Høyttaler
    \/
    Spikes
    \/
    Steinhelle
    \/
    Dempeføtter

,

Høyttaler
    \/
    Dempeføtter
    \/