Hjelp til valg av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hjelp til valg av høyttalere

Hei - har anskaffet:
    Cambridge 640A ver1 forsterker
    Cambridge 540C ver1 cd
    Cambridge 640T DAB/FM

Mangler høyttalere.
    Fortrinnsvis gulvstående
    Rommet er 30-40m2 (avlangt med mye vindu).
    Budsjettet er maks ca 5000.
    Hører ikke klassisk, men både jazz, pop og rock: alt fra Norah Jones/Diana Krall via Elvis Costello/David Bowie til Clash/Metallica

Hadde i utgangspunktet tenkt på:
    Dali Concept 6 til ca 3.500,-
    Har imidlertid sett gode testresultater for:
    KEF iQ5 ca 5.500,- hos Bestbuy/ca 8.000,- hos Elgiganten/GBP 400 i England

Er ikke så opptatt av bass - liker en nokså ren og klangfull lyd. Kona ønsker høyttalerne ikke for store og "pene å se på selv om alle ser like ut" hva nå det måtte bety. Hun liker dessuten å høre radio - da bør lyden gjerne være direkte.

Er Dali-høyttalerne noe å gå for? Er det verdt 2 laken ekstra å gå for KEF, eller har noen andre gode forslag i 4-5000 kroners klassen?

Takknemlig for hjelp!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bør du ta en nærmere titt på. http://www.hifi-stasjonen.no/produkt...t=1&pro_id=270 Billig i forhold til ytelse

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De så jo bra ut, men har ikke hørt om de før.

Var innom Expert idag. De kunne skaffe KEF iQ5 for 4900,-
    Er det noen som har erfaringer med disse på dette eller lignende anlegg?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så må man ikke glemme Yamaha NS-777 de har kommet ned i koselige priser nå. Og sort piano finish gjør seg alltid godt

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept 6 er en svært god høyttaler til prisen. De basser også overaskende bra størrelsen tatt i betrakting.

Ellers er Akto en kar du bør høre på. Han "lurte" i alle fall meg til å handle de høyttalerene jeg sitter med, og jeg er SABLA fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg fått 2 nye forslag å tygge på. :grin:

Men tilbake til opprinnelig spørsmål - har noen erfaringer med nevnte Dali/KEF til denne elektronikken - og hvilken av de er best?

Når det gjelder de 2 nye forslagene: er dette alternativer som er vesentlig bedre enn dali/kef - eller blir det en smakssak?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om du finner noen brukte B&W CM4. Hvis du er så heldig å få tak i et par har du stort oppgraderingspotensiale på elektronikksiden

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Kef Q5, og så vidt jeg vet er iQ5 bare bittelitt mindre? Q5 var en fin høyttaler, og diskant/mellomtone er vel styrken. Tror ikke Dali Concept 6 henger mye etter iQ5 i diskant eller mellomtone, men den basser bedre vil jeg tro.

Problemet mitt når jeg vurderte Kef som alternativ var å få hørt ordentlig på den. På Expert var ikke akkurat lytteforholdene noe å skryte av. Til slutt blir det en smakssak, men jeg ville heller gått for Concept 6 enn Kef iQ5. På den annen side synes jeg lite om Concept CT som center.

For å gjøre livet ditt vanskelig vil jeg anbefale deg å høre på Focal JMLab Chorus 716 S. Ikke umulig at du kan snakke den inn i din prisklasse om du tar kontakt med Andrè på www.hifihuset.no.

Hva med Tannoy Fusion 4?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg har hørt Kef Q5, og så vidt jeg vet er iQ5 bare bittelitt mindre? Q5 var en fin høyttaler, og diskant/mellomtone er vel styrken. Tror ikke Dali Concept 6 henger mye etter iQ5 i diskant eller mellomtone, men den basser bedre vil jeg tro.

Problemet mitt når jeg vurderte Kef som alternativ var å få hørt ordentlig på den. På Expert var ikke akkurat lytteforholdene noe å skryte av. Til slutt blir det en smakssak, men jeg ville heller gått for Concept 6 enn Kef iQ5. På den annen side synes jeg lite om Concept CT som center.

For å gjøre livet ditt vanskelig vil jeg anbefale deg å høre på Focal JMLab Chorus 716 S. Ikke umulig at du kan snakke den inn i din prisklasse om du tar kontakt med Andrè på www.hifihuset.no.

Hva med Tannoy Fusion 4?
    Jeg kikket på Tannoy-høyttalerne sist jeg var i Oslo. De så/hørtes veldig bra ut med Marantz elektronikk.

Grunnen til at jeg har fokusert litt på KEF iQ5 var den enorme omtalen høyttalerne har fått i What Hifi? - men har ikke hørt de.

Har imidlertid fått samme svar du du gir om at Dali kan gi en bedre bass enn KEF, men KEF kanskje er bedre klanglig og musikalsk.

Rommet de skal stå er ikke overlesset med tekstiler - dvs litt "kaldt" - vil Dali med bedre bass gjøre seg bedre i et slikt rom?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef IQ5 er jo helt nydelige å se på da i forhold til dali, det synes jeg teller en del også, og skulle du mangle bass så kan man jo spinke og spare til en sub...

Og hvis du ikke er fast leser så har bladet Fidelity noe de kaller budsjettreferansen der de setter sammen et anlegg av nokså rimelig komponenter som skal være beste i prisklassen, og i siste nummer tok Kef iQ3 over tronen som høyttaler der...

Eller er jo som vanlig ikke JMlab en dum anbefaling...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får Kef masse skryt i What HiFi? Er Kef britiske? Er What HiFi britiske? Tjener What HiFi på å selge annonseplass?
    Jeg bare spør....

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert System Audio?
    De mangler litt i bunnen, men går dypere enn de fleste tror. Og lyden er det ikke noe å si på.
    Du finner noen gode brukte om du leter litt. Også blir jo kona også glad mtp design

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selfølgelig.
    titter du i lydogbilde så får alt 9. så det spiller egentlig ingen rolle hva du kjøper

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja d er faktisk problem d at de fleste produktene får så like karakterer - det hjelper jo ikke akkurat for å skille de gode fra de mindre bra...

men tilbake til et av ?:
    hva med dali (mer bass) kontra feks kef i et rom med ikke for mye tekstiler?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et ganske stort rom, og Concept 6 har noe mere membranareal enn Kef iQ5. Tror jeg ville gått for Concept prisen tatt i betraktning også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon 2?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Kef, men synes Tannoy Fusion 4 er veldig gode. Hva med hjemlån? Da finner du lettere ut hva som passer elektronikken og rommet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge er ikke verdens kraftigste forsterkere, så jeg ville tatt høyttalerene med hjem til test før jeg bestemte meg.Eventuelt tatt med forsterkeren til butikken. Rommet du skal fylle med god-lyd er ganske stort, så jeg ville valgt en gulvstående modell. Etter min mening er Kef en bedre høyttaler enn Dali i forhold til pris. Etter å ha lyttet til den nye Ikon-serien ble ikke jeg spesielt overbevist. Under de mest omfattende partiene i Nils Lofgrens Kith dont go synes ikke jeg Ikon klarte brasene spesielt bra
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Får Kef masse skryt i What HiFi? Er Kef britiske? Er What HiFi britiske? Tjener What HiFi på å selge annonseplass?
    Jeg bare spør....

Kanskje Kef lager gode høyttalere?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef lager helt klart gode høyttalere, og iQ5 er intet unntak.
    Hvis det er klokkeklar klang, og et luftig lydbilde med masse detaljer som er viktig, er kef en meget god kandidat. Den er ikke så veldig sterk i bassen, noe som gjelder for nesten alle modeller fra kef.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •