basselement som romperister!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

basselement som romperister!

Hei håå!

Jeg vet jeg har sett en lignende tråd før, men jeg fant den ikke igjen nå.. Denne tråden omhandler mine positive erfaringer ved bruk av et basselement som romperister.

Jeg kjøpte dette mgr elementet fra ljudia, sikkert et skikkelig møkka element. Fikk min snille snekker onkel til å lage en plate til det med forsenkning og greier, så skrudde jeg den fast i sofaen mellom 2 bjelker med så mange skruer jeg fant den kvelden. Koblet så elementet til min hjemmelagde effektforsterker på ca 150w brokoblet og koblet forsterkeren til subwoofer preout på min receiver. Jeg hadde egentlig ikke så store forhåpninger da jeg skrudde på U-571 på deapthcharge kapittelet (14 er det ikke?), men fyyyyy faeen det var helt villt... Og da snakker vi et element som sikkert ikke går noe særlig dypt i det heletatt. Og hvis noen tenker at jeg sikkert aldri har prøvd romperistere før tar dere feil. Jeg har blitt introdusert for tactile av en kamerat og syntes det var sjukt fett, hadde jo aldri trodd at dette mgr elementet skulle bli like rått, men det ble det...

Jeg hadde først delefrekvens på 200 og 0dB i forhold til front, men det rista jo i hele sofan bare de tyskerne stilte inn dybden på bombene!!! Skrudde så SW utgangen på receiver ned til -10dB og satte delefrekvens på 50Hz, det holdt i lange baner!

For å ikke skryte denne løsningen helt opp i skyene, denne installasjonen krever litt spesialinstilling for hver enkelt film, på filmer med bare noen boksepunch og skytesalver i ny og ne stiller jeg sw til -7dB og setter delefrekvens på 80 - 100Hz.. Noe annet som blir problematisk er at de luftbårende trykkbølgene blir mye kraftigere enn de som blir overført til sofaerammen, dette innebærer at den personen som sitter i midten i 3 seteren får nesten all ristinga og sitter du på siden får du "skjev" risting... Men jeg synes resultatet ble veldig morsomt alikevel!! (jeg sitter oftest i midten:wink...

Jeg har ikke subwoofer i anlegget midt derfor kjører jeg selvfølgelig front til large slik at det er hovedsakelig de som skal stå for bass-lyder, elementet i sofaen er der bare for å riste og det syns jeg det gjør godt! Jeg er helt overbevist om at noen heftige 15" som går dypt plassert under hver sitteplass kommer til å slå tilsvarende tst'er, og det fine er jo at du trenger ikke noe hifi element! det skal spille, helst dypt, det trenger ikke låte så forbasket fint.. Og det er ingen som merker om du har 50Hz brum på elementet (noe jeg sliter med på min diy poweramp). Så du trenger ikke noe hifi forsterker heller...

Det var konklusjonen, har du et basselement liggende å slenge hjemme så prøv det samme (kanskje du allerede har gjort det?) og del dine erfaringer her!!!

Mvh superkalle

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo bra ut. Her er forresten den tråden du har lett etter. http://avforum.no/forum/showthread.p...726#post385726

Hvor mye blir opplevelsen forringet for dem som sitter i setene ved siden av? Kunne tenkt meg å prøve om jeg kommer over et passe element.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den tråden der så jeg på senest i stad, kunne sikkert ha linket til den, men jeg mente egentlig en annen tråd.. Det spiller ikke så stor rolle..

Jeg må nesten forklare litt om sofaen min, under er det vertikale plater som går på tvers av sofaen og som på en måte deler opp i sitteplasser, dette medfører at det bygger seg opp større trykk under det midterste setet, hadde disse platene vært litt mindre hadde sikkert ikke ristinga under sideplassene blitt like dårlig, så derfor tror jeg det er litt avhengig av hva slags oppbygning det er under sofaen din... i tilleg så har jeg festet platen på en slik måte at ristingen "omringer" den midterste plassen mens den bare kommer fra siden på de to andre plassene... Skal lage en paint tegning jeg...

EDIT: Her er et stusselig forsøk på å fremstille hvordan elementet sitter, det jeg har tegnet i rødt er hvor vibrasjonene sprer seg...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være mulig å skaffe noen svært billige 15-tommere? Kunne være artig å plassere 3 slike i min Ikea 3-seter. Kunne kanskje en Proson PA150 brukes som forsterker?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder sikkert i lange baner den prosonen der, kommer vel selvfølgelig an på hvor tungspilte elementene er, men det burde da holde.. Ja billige 15" burde være mulig å spore opp, angrer kanskje litt på at jeg kjøpte det mgr elementet så fort og gæli, jeg burde kanskje sett meg rundt så hadde jeg helt sikkert fått mer for pengene... Post i vei hvis du bestemmer deg for å prøve deg da! Så kan man dele litt erfaringer og finne muligheter til forbedringer her!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytterst interessant - romperistere er moro! Har hatt lyst på noe slikt selv etter at jeg fikk testa ut kompisen min sin IKEA-toseter med to stykk titommere under. Et kurant alternativ kunne kanskje vært Peerless SLS 12"?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan MGR A-1715 fra Ljudia fungere da?

Noen som har forslag til billig forsterker? Bør vel ha minst 100 watt pr element?

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes også dette her virker litt spennende,,, men hvordan skal du koble det ril en stereoforsterker når du alerede har en SMS-1 kobla fra før og bare har en pre out og har subbene kobla til SMSeb,,, og hvordan skal du fikse deling osv?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe Flageborg kan komme innom forumet å hjelpe litt, han har peiling på hvordan du lager skikkelig subbass i sofaen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir avhengig av å bruke delefrekvens på 60hz slik jeg har det nå. Kan sette et y-ledd på subwoofer pre-out for å koble til sofaen. Den store utgiften for min del blir 3 forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor 3 forsterkere? kan ikke bare ta en stor PA forsterker til å drive alt sammen med da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har valge mellom komfort eller risting da.
    Har en plastikk stol med 8" i rævva jeg.
    Rister bra den.
    Men den er i støpt hardplast.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et 15" Jamo Power (P400 eller hva det het) element liggende som bare har samlet støv, det kan kanskje prøve seg som en rumperister. Ellers har jeg jo 2 12" Rockford Fosgate Power DVC elementer.. Men de er så inni helvettes tungdrevne, men fy **** a det hadde flyttet luft.. Hadde rivd sofaen i fillebiter

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15" og 18" er en større opplevelse enn noen "romperister" kan bidra med :grin:

Sofa'n i dag er bestykket med 4 stk. 15" og 1 stk. 18" som drives av 2 stk. NAD effektrinn, brokoblet............:grin:
    Som en enkel test kan du prøve War of the Worlds, helt i starten, når Tom er på vei ned fra krana, så passerer det 3 stk. semi-trailere på kai-kanten, mellom Tom og "oss".................sofa'n begynner å gynge i takt med passeringen av lastebilene. Er det noen med vanlige "romperistere" som merker noe..........?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg har virkelig lyst til å prøve det her, det var virkelig gøy når jeg hørte det hos deg Flageborg, synd vi ikke fikk sett noe film

Men forslag til hvordan jeg skulle ha kobla det? Du vet jo hvordan anlegg jeg har, tenkte på en PA forsterker som jeg kunne brokobla å en 18" bass under sofaen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle være greit å kjøre på en Crown K2 fra www.lsound.no :grin:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crown er jo svindyrt, tenkte på en Zachry fra Ljudia eller noe sånt jeg, det stod jo den var på 600watt RMS 8ohm brokobla. Dessuten skal det jo bare sette ting i begvegelse det skal jo ikke spille pent...

Men hvordan koble? er det ingen som vet det, eller er det bare jeg som driter meg når jeg spør :P hehe

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fett at så mange er interresert i dette! Så nettop på beleiringen, mye fet deilig risting der=) Men jeg har helt klart en stor jobb foran meg hvis jeg skal få det til å fungere perfekt, frekvensresponsen er nokså rævva tror jeg.. Det rister litt i utide samtidig som det noen ganger mangler på risting.. tror jeg skal prøve noen sinus sweeps på sofaen og sjekke hvor det mangler.. Men det virker som om det elementet mitt går dypt nok, hvertfall for meg Og jeg tror forsterkeren min gjør jobben bra...

Det som kunne være interresant hadde vært å dekke hele bunnen av sofaen med en plate og fjerne de vertikale platene (jfr. min nydelige paint tegning et par innlegg ovenfor) slik at hele sofaen hadde vært et trykk kammer, tror det kunne bli ganske rå risting da, kommentarer? Men det får nok eventuelt vente da det er sofa kjøp i vente om ikke så alt for lenge... Må bare finne noe som lar seg riste da:grin::grin: Hihi dette er gøy!!!!:-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg bruker en Behringer DSP-1124 fra www.lsound.no på sofa-systemet, og alt er kalibrert med RadioShack dB-måler :grin:

INGENTING overlates til tilfeldighetene.................;-)

Kjører alle elementene i sofa'n i åpen baffel.............det å bygge kasse er bare "waste of time" ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mmmmK da stoler man på det... skjønner at tilfeldigheter er fy ord hos deg:-P

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •