For mye watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54

Tråd: For mye watt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For mye watt?

Hva skjer om du gir høytalerene dine 250 watt, mens maks er 200 watt? Sprenger du dem? Forvrenger du lydbilde?

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mere watt = bedre kontroll, det er vel sjeldent man sprenger en ht pga for mye watt, det er vel heller ved for lite watt at forsterker mister kontroll på elementer og de skjærer seg.
    jeg hadde 400watt @ 8Ohm på mine B&W604 da jeg hadde de uten noen problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar også dette her da siden vi er inne på sprenging.

Hvordan sprenger man høytalere? Skjer det bare ved bunning av element og at lyden forvrenger seg?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er hvor mye ampen er oppgitt til, men hvis du "henter ut" 250W fra ampen i ditt tilfelle vil du høst sannsynlig smelte lakken på htspolen pga varmgang - ergo ødelagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å virke som en idiot: Hva betyr amp?

Oppfordrer også alt og alle til å ta en titt inn på www.minhjemmekino.no\josteinsmira for å legge igjen en komentar!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WTF
    Hva snakker du om her?
    Tror du har missforstått noe mann.

Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    En ting er hvor mye ampen er oppgitt til, men hvis du "henter ut" 250W fra ampen i ditt tilfelle vil du høst sannsynlig smelte lakken på htspolen pga varmgang - ergo ødelagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror aldri du "ga alt" til de B&W høytalerne med den ampen Geir(&Merethe). Som DJ Ultimate sier, da hadde noen av elementene eller delefilteret smeltet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Josteinsmira]Med fare for å virke som en idiot: Hva betyr amp?

[QUOTE]

Amp = amplifier => forsterker
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg tror aldri du "ga alt" til de B&W høytalerne med den ampen Geir(&Merethe). Som DJ Ultimate sier, da hadde noen av elementene eller delefilteret smeltet.
    Jeg gjorde nok det
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/geiri
    Hadde aldri noen problemer forutenom med diskanten som tikket til noen ganger.
    Nå vet jeg ikke om CV er generelt dårlige høytalere siden dere begge to som påstår dette er innehavere av CV. Tror vi styrer unna cv heretter

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler fortsatt! Og det der var jo saklig....

Edit: Er det ikke forskjell på 2*200 med biamp og 1*400 "vanlig? Jeg tviler faktisk også på at de noen gang hadde "overlevd" 2*200 w biamp. Da må jeg se en slags måling på strømforbruk.....

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hifi = Jalla

I SR bransjen bruker man ofte en litt mindre forsterker enn hva elemente(t/ne) tåler for å forsikre seg mot at de ikke vil gå i stykker.

Gir du de mer effekt enn de tåler så er det vel rimelig logisk at de går i stykker.
    Det er alikevel ingenting i veien for å bruke en større forsterker som kan levere mer enn elementene tåler, men da må passe på å ikke guffe på for mye.

aaaaight..

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 2x600w i 8 Ohm på mine B&W 604 S3.
    (Midgard Audio Oberon 6.1)

Sitat Opprinnelig postet av Geir&Merethe
    Mere watt = bedre kontroll, det er vel sjeldent man sprenger en ht pga for mye watt, det er vel heller ved for lite watt at forsterker mister kontroll på elementer og de skjærer seg.
    jeg hadde 400watt @ 8Ohm på mine B&W604 da jeg hadde de uten noen problemer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar oppgitte WATT med en klype salt, og bruker det heller som retningslinjer for hva en kan forvente av en høyttaler/forsterker.

IMO er det ingenting som heter FOR stor forsterker eller FOR mye watt.... for liten derimot ikke bra. Har ikke forsterkeren full kontroll på elementene resulterer det i dårlig lyd, og jo høyere man spiller jo mer elendig blir det, helt til elementene begynner å vrenge og/eller forsterker skrur seg helt av.

For stor eller for liten forsterker, i alle tilfeller er man nøtt til å være forsiktig når man skrur opp volumet på grensen av det anlegget kan gi. Igjen, har man behov til å spille så høyt at man må presse anlegget så mye, bør man vurdere større utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil helt sikkert gå bra å kjøre en 250 watter på et par høyttalere som er oppgitt å tåle 200 watt.
    Så lenge man bruker utstyr med sunn fornuft går det alltid bra. Jeg har holdt på i 20 år, og aldri ødelagt noe enda, annet enn lampeskjermer, pyntegjenstnder osv som har ramlet ned fra vegger og tak.

Ha det som hovedregel at du aldri skrur opp volumkontrollen høyere enn til "klokka 1"
    Det kommer selvfølgelig litt ann på hva du spiller av musikk også. Men med normal musikk så går dette helt fint.

Hifi & Elektronikk hadde for mange år siden en test av hvor mye et par Dali 7 egentlig tålte. De var oppgitt til å klare 100 watt. Man koblet til en 2x600 watt Harrison PA forsterker og ga på. Det gikk fint ved 600 watt, så kjørte man vidre og overstyrte forsterkeren til den ga 1.200 watt pr. kanal.
    Og høyttalerne holdt fortsatt. Men elementene var glovarme, og de ville selvfølgelig ikke holde ut dette over tid.

Fornuftig bruk er det viktigste.

IMM

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....de får da ikke 600watt selv om du bruker en "600 watt" forsterker! EN watt gir grunnlaget + noen flere i perioder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig får man ikke 600 watt inn i høyttalerne fordi man kobler til en 600 watts forsterker. Men man kan ha mulighet til å kjøre 600 watt ut av forsterkeren uten at den overbelastes. Og det var nettop det Hifi & Elektronikk gjorde. Og så overbelastet de forsterkeren, og de målte 2x1200 watt...

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Jeg kjørte DVD2900+S100+2xS200 på CM6 på kl. 3 :grin:

2: Man må også huske på det, at effekten består av både strøm og spenning (P=UxI). I all hovedsak er det strømmen som dreper komponenter (spoler) ved varmgang. Spenning kan i verstefall forrårsake overslag i kondensatorer ol, men dette er skjelden vare etter min erfaring.

[SYNSING=] Så da kommer det an på forholdet mellom strøm/spenning hvor mye ht vil tåle, skaper du en høyere effekt ved hjelp av spenning skulle det gå bra, men ikke hvis man øker effekten ved hjelp av strøm... [/SYNSING]

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er watt. Watt er det siste jeg ser etter hvis jeg skal kjøpe nye produkter. Jeg har aldri hørt om en produsent enda... som har oppgitt effekten sin helt nøyatkig.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at så lenge man har kvalitetselementer så tar dem ikke skade av litt mye strøm. Har selv et Focal 11" sub element som er "reita" til 250w/500w på en Audison 600 watter, og den yter 600 gode watt også. De har ikke protestert en gang, fikk bare fastere og dypere og mer dynamisk lyd med større forsterker.

Amp betyr forsterker, it is an abbreviation of the English word "Amplifier". Så det så!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Elementer av god kvalitet tåler normalt ganske mye.
    En kar jeg var hos en gang, hadde en JBL Paragon høyttaler som er oppgitt å tåle max 60 watt. Han brukte en Classè effektforsterker på 2x400 watt, og vi spilte Yello så det dundret! No problem!
    Selv har jeg en brokoblet Adyton forsterker som kan gi ca 1.000 watt til sub elementet. Det tør jeg ikke teste ut til det maksimale hehehe

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •