For mye watt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54

Tråd: For mye watt?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=C. Alshus]
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    hifi = Jalla

I SR bransjen bruker man ofte en litt mindre forsterker enn hva elemente(t/ne) tåler for å forsikre seg mot at de ikke vil gå i stykker.
    QUOTE]

Hørt om limiter?
    Lydtekniker? De har ofte kontroll og vet hvor høyt man kan spille.
    Joda, Men alt til sitt bruk. Et pa oppsett er skjeldent 2 stereokanaler. Rockefeller har vel ca 40 kanaler ut. Et noe ekstremt eksempel, men limitere for alt dette øker mulige feilkilder dramatisk. Da er det lettere å konfigurere oppsettet optimalt i utgangspunktet.

Anyways. Virker som watt er litt mer stabilt innenfor proff SR enn det er i hifi verden.
    Men det vil ikke jeg begi meg no dypere ut i.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    for å sette denne diskusjonen på spissen....

det er ingen problem å bruke en 1watts forsterker på "1000w" HT og en 1000w forsterker på en 1W HT.

det som ødelegger elementene er når forsterkeren klipper utgangspsignalet (for høyt volum, slik at den går ut over båndbredden) slik at HT får firkantpuls i steden for sinus. hvis en kjører forsterkeren i klipping så hjelper det ikke om det står 1watt eller 1000w på HT, diskanten ryker uansett.

Helt riktig. Men har du en forsterker på 1.000 watt og et par høyttalere som tåler 1 watt (satt på spissen selvfølgelig) bør du ikke skru volumkontrollen opp særlig mye. Det er ikke bare klipping som kan ødelegge. Har man for stor forsterker og spiller for høyt i forhold til hva elementene kan tåle, så vil resultatet som regel bli at basselementene ryker. Klipper forsterkeren er det diskantene som ryker. Og det vil som regel skje med små forsterkere da det gjerne er de man skrur mest opp på for å spille høyere og høyere.

Bruk sunn fornuft sier nå jeg. Og det har gått greit for meg i de 20 åra jeg har hatt stereo.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett dansk hifi blad testet det der for en del år siden med Dali 107.

De koblet til ett versting PA sluttrinn og en CD med Donna Summer !

Dali 107 var oppgitt til å tåle 200 watt kontinuerlig.

De kjørte inn følgende:

- 2x200 watt dette låt passe høyt, dette ble kjørt i flere timer
    - 2x400 begynte å bli rimelig høyt og låt ikke så pent lenger, dette ble kjørt i flere timer
    - 2x800 nå låt det rimelig anstrengt og brant av spolene i flere av elementene etter ca 30 min
    - 2x1600 watt da røyk høyttalerne umiddelbart.

Dette er watt oppgitt i RMS som er strengeste målemetoden som brukes på tyngre Hifi og PA.

Som digresjon kan jeg nevne at Roland lagde noen PC høyttalere som var oppgitt til svimmlende 8 watt RMS, dette tilsvarer ca. 140 watt p.m.p.o. som div data sjapper selger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert pirkete, men RMS er ikke den strengeste normen. Det er FTC

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=hansam]
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus

Joda, Men alt til sitt bruk. Et pa oppsett er skjeldent 2 stereokanaler. Rockefeller har vel ca 40 kanaler ut. Et noe ekstremt eksempel, men limitere for alt dette øker mulige feilkilder dramatisk. Da er det lettere å konfigurere oppsettet optimalt i utgangspunktet.

Anyways. Virker som watt er litt mer stabilt innenfor proff SR enn det er i hifi verden.
    Men det vil ikke jeg begi meg no dypere ut i.
    SR?? :-?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Er sikkert pirkete, men RMS er ikke den strengeste normen. Det er FTC
    En watt er en watt om den måles etter FTC sine standarer eller på noen annen måte. RMS står for "root mean square" dvs. effektivverdi. Dette å sammenligne FTC og RMS er som å sammenligne motoreffekt og turtall på en bil.

RMS angir antall watt dvs. effekt. En annen måte å angi effekt på er momentanverdi, toppverdi eller dynamisk effekt som det også kalles.

DIN, FTC, pmpo osv angir hvilke kriterier som ligger til grunn når man skal måle denne effekten. Der er FTC antakelig den strengeste ja. Forskjellen på disse er hvor lenge man måler, ved hvilke frekvenser og med hvor stor forvregning. Antall kanaler i drift er også vesentlig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2x120watt inn på mine ht som er oppgitt til å tåle maks 200wat.

Har fungert smertefritt i lang tid.
    Har passet på å ikke skru så høyt at det blir stygg lyd vel og merke.

Kom forøvrig hjem seint på kvelden en gang når min samboer hadde jentefest og fant ut at annlegg hadde stått på bånn spiker i omlag 1-2 timer.
    Hørte musikk rimelig langt vekke fra huset.
    Tålte det og :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis anlegget ditt har vært på jentefest og det ikke blir høyt nok, har du får små høytalere/forsterke(e). Rett og slett et pikeanlegg

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis anlegget ditt har vært på jentefest og det ikke blir høyt nok, har du får små høytalere/forsterke(e). Rett og slett et pikeanlegg
    Haha.
    Jeg syntes greiene mine spiller mer enn høyt nok på full hyler.
    Og disse jentene er litt mer futt i enn de fleste andre jenter og :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, høres bra ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=-DJ_Ultimate-]
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    SR?? :-?
    Sound Reinforcement. PA, Public address/announcement er ganske missledende. PA er litt mer 1960 for meg :P

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en liten forsterker behøver ikke gi nok effekt til å svi elementene ved klipping, en stor forsterker som klipper derimot....
    i tilegg vil folk skru ned volumet når det begynner å pipe med en liten forsterker. med en stor forsterker vil de bare skru høyere fordi det låter mindre forvrengt, til det plutselig blir for mye.
    så det er absolutt noe sannhet i "myten" om stor amp på små membraner.
    einis. Den ubestridte mester av bullshit.

Høyttalere er ikke laget for likestrøm

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel mye til for at en høyttaler sprenger av for mye watt, med mindre du har ALT for mye watt og ikke noe eller ALT for stor sikring. Jeg har litt for store sikringer i mine CLSC15 og jeg har 200watt for mye, men jeg har enda ikke sprengt dem. Men jeg merker helt UTROLIG mye bedre kontroll med den forsterkeren jeg har nå (Carver Pt-1800) en den jeg hadde før (Alto Mistral 2500). Bare pøs på med watt! da blir det skikkelig kontroll!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipping dreper som hovedregel høyttalerelementer, da først og fremst diskantelementer pga. at firkantpulser har utrolig mange hf-komponenter, som blir rutet rett til diskanten. eksempel: sprengte CV-diskanter på fest med for små forsterkere.

Så har man sprenging av bass/bassmellomtone med for høy effekt, hvor slaglengden går utover det høyttaleren tåler, noe som fører til ødelagt oppheng, smelta talespoler og annet kos.

... og sprengning av bass/bassmellomtone med -for liten- effekt, ved at forsterkeren mister kontroll på elementet, og det igjen fører til for stor slaglengde i forhold til hva elementet tåler, og ødelagt oppheng osv.

Jeg er av den oppfatning at små forsterkere som klipper vil ødelegge diskantelementer fort, men det kommer litt an på -hvor- mye det klipper, og hvor mye effekt strømforsyninga klarer å levere i firkantpuls til diskantelementet. en stor forsterker som klipper vil levere vesentlig mer effekt i firkantpuls, og svi av diskantelemeter tilsvarende kjappere.

Og en siste kommentar... effekt er en kombinasjon av strøm og spenning, ikke en av delene, ref tidligere kommentar om økning av effekt vha. strøm ELLER spenning.
    (Effekt = strøm * spenning, eller P = U*I)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •