For mye watt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54

Tråd: For mye watt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Watt er watt. Watt er det siste jeg ser etter hvis jeg skal kjøpe nye produkter. Jeg har aldri hørt om en produsent enda... som har oppgitt effekten sin helt nøyatkig.

Det er ikke min erfaring. Watt er ikke watt.
    En forsterker som klarer 100 watt kontinuerlig må også kunne yte vesentlig mer i korte perioder. Det var det bl.a. NAD hadde så stor suksess med med den orginale 3020. En liten forsterker som kunne yte mye i korte perioder.
    Høyt dynamisk headroom.

Jeg har hørt hjemmekinorecivere på 150 watt som ikke kan måle seg med en kompetent 100 watter når det gjelder dynamikk. Derfor er ikke watt watt for meg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange har påpekt her er det for små forsterkere som er problemet. Den begynner å klippe, og dermed produserer delefilteret "spikerpulser" med høy momentaneffekt som tar knekken på diskanten. De fleste som er noenlunde edrue bør være i stand til å høre at amp'en begynner å vrenge og skru ned i god tid.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Det er ikke min erfaring. Watt er ikke watt.
    En forsterker som klarer 100 watt kontinuerlig må også kunne yte vesentlig mer i korte perioder. Det var det bl.a. NAD hadde så stor suksess med med den orginale 3020. En liten forsterker som kunne yte mye i korte perioder.
    Høyt dynamisk headroom.

Jeg har hørt hjemmekinorecivere på 150 watt som ikke kan måle seg med en kompetent 100 watter når det gjelder dynamikk. Derfor er ikke watt watt for meg.
    watt kan godt være noe for deg men meg.. neppe. Watt blir et "begrep" for meg for å si det sånn. For å et eksempel: jeg synes en Doxa 70 se på 2*70 watt har mere å gi til forhold til en Denon poa-t10 på 2*120 watt. Watt er noe PA folket tjener penger på!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er noe PA folket tjener penger på!
    :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det der må du forklare nærmere. Hva har PA med dette å gjøre?
    Ellers er vi jo enige vi. Watt er ikke watt fordi en forsterker med få watt kan både spille høyere og mer dynamisk enn en forsterker med mange watt.
    Ergo kan man ikke si at watt er watt. Sant?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Ja det der må du forklare nærmere. Hva har PA med dette å gjøre?
    Ellers er vi jo enige vi. Watt er ikke watt fordi en forsterker med få watt kan både spille høyere og mer dynamisk enn en forsterker med mange watt.
    Ergo kan man ikke si at watt er watt. Sant?
    Ganske mange ikke alle men mange PA produsenter oppgir effekten sin mye mer en den egentilg er såkalt "jalla-effekt" :wink:
    Dette er jeg temlig sikker på fordi jeg har noen bekjente som jobber i disco/dj miljøet som sier det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er nok den at man oppgir effekten på hifi forsterkere i 8 ohm, mens i PA verdenen er det mer vanlig å oppgi effekten i 4 ohm.
    Så en 200 watt hifi er kanskje like kraftig som en 350 watt pa forsterker.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske mange ikke alle men mange PA produsenter oppgir effekten sin mye mer en den egentilg er såkalt "jalla-effekt" :wink:
    Dette er jeg temlig sikker på fordi jeg har noen bekjente som jobber i disco/dj miljøet som sier det samme.
    Bruker man utstyr av annerkjente produsenter, snakker vi ikke "jalla-effekt". Utrykket "det er dyrt å kjøpe billigt", gjelder i PA-verden som alt annet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med forståelsen av Watt i audio sammenheng, kommer vel litt av måten man bruker watt i andre sammenhenger. Det er vel ganske lett å se for seg sammenhengene lys og varme hvis man har man en 100W vs en 40W glødetrås lyspære som drives av el.nettet som holder 50 hz og ca 230v, og watt effekten er en ganske så direkte sammenheng med motstanden i glødetråden når den oppnår drifts temperaturen. Watt efekten for en lyspære er vel også en angivelse for hvor mye watt pæren trekker fra el nettet, men det er jo ikke 100% som av denne effekten som går over til lys, men mye går over til varme.

Værre blir det når man har høytalere som består både av delefiltere som består av spoler, motstander og kondensatorer og fordeler forskjellige andeler av frekvensene av et avangsert vekselstrømms musikk signal til forskjellig ytende elekto motorer (høytaler elementer) som skal overføre effekten de motar over i trykk variasjoner i lydbølger i lytterommet.

De effektene høytaler produsentene angir er ofte bare erfarings verdier de har kommet til, gjerne med litt sikkerhets verdier oppover, slik at de kan ha sitt på det tørre hvis noen svir av noe på høytaleren. Et musikk signal består av forskjellige effekt andeler i de forskjellige frekvens områdene, så for en 150W høytaler, har man kankje bare en effekt tårlighet på 10 watt i diskant elementet, og kankje 200 W fordelt på 2x100W bass elementeter.

Effekt tårlighet har da med både mekanisk belastning med slaglengder oppheng osv som et musikk signal vil gi, men også noe som er vel så viktig, evnen til å lede vekk overskudds varmen pga ikke all effekten overføres som mekanisk bevegelse og lyd fra membranet , men fører til at talespolen varmes opp. Kommer talespolen over en viss temp blir den skadet i form av at lakk isolasjonen som isolerer viklingene fra hverandre og som holder spolen sammen skades og deformeres, eller at selve lederen brenner av eller får mekaniske deformasjoner og får utmattinga brudd.

Hva som går av effekt til en høytaler om man har halve, 1:1, dobbler eller tredobbler osv effekt angivelsen til forsterkeren som driver den, så har man lite kontroll med hvor mye effekt høytaleren egentlig mottar. Problemet med en for liten forsterker har vært nevnt tidligere i trådene lenger oppe , da man med å få mer forvregning og kankje en brutal klipping på forsterkerens utgang, kan få store effekt andeler opp i frekvens der diskanten jobber, slik at denne overbelastes og brenner av, og/eller at utsvingene til bass elementene ikke bremses av musikk signalet fordi ikke forsterkern både har effekt til å starte og stoppe massen i bevegelse og opphenget får mer fysisk belastning pga det. Det er vel pga det siste her at mange mindre forsterkere kan oppfattes som at de spiller mer bass enn en forsterker som har kontroll, men det er ofte en mindre nøyaktig og "boomende" bass som er resultatet, og det er ikke sikkert man kjenner igjen kildematerialets bass informasjon dersom man hørte det spillt mer riktig på et annet system.

Et musikk signal består altså av et frekvens området med spenning amper og effekt som hele tiden varierer som påvirker en høytaler som hele tiden har forskjellige ohmske motstander fra delefilteret, talespolene som produserer sine egene spenninger og motstander når de beveger seg i et magnetfelt, og det er vel hoved grunnen til at en høytaler ofte trives og spiller bedre med en mye større forsterker enn den maks effekten som er angitt, og som hele tiden har kontroll og kan fordele effektene i musikk signalet på en "riktig" måte.

Her kan man også være klar over at mye "syntetisk" musikk og rene test sinus toner osv som spilles av, ofte kan ha noen helt andre effekt fordelinger på de forskjellige frekvensene. Bass og diskant instillingene på forforsterker osv har også en del å si for effekt fordelingene.

Hadde man f.eks sendt inn et 300W 50hz sinus signal i en 150W høytaler, ville skjangsen for at bass elementet ville blitt overbelastet ganske kjappt vært noe ganke annet enn med tilsvarende vekslende effekt fra noen heftige bass ansalg.

Uansett hva slags utstyr man driver høytalere med, så må man bruke ørene å høre om hvordan høytaleren jobber når den blir belastet, og bruke sunn fornuft, skal man være sikker på å ikke brenne av noe.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skrev i den første setningen at det ikke gjelder alle produsenter

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten forsterker behøver ikke gi nok effekt til å svi elementene ved klipping, en stor forsterker som klipper derimot....
    i tilegg vil folk skru ned volumet når det begynner å pipe med en liten forsterker. med en stor forsterker vil de bare skru høyere fordi det låter mindre forvrengt, til det plutselig blir for mye.
    så det er absolutt noe sannhet i "myten" om stor amp på små membraner.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=hansam]hifi = Jalla

I SR bransjen bruker man ofte en litt mindre forsterker enn hva elemente(t/ne) tåler for å forsikre seg mot at de ikke vil gå i stykker.
    QUOTE]

Hørt om limiter?
    Lydtekniker? De har ofte kontroll og vet hvor høyt man kan spille.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en liten forsterker behøver ikke gi nok effekt til å svi elementene ved klipping, en stor forsterker som klipper derimot....
    i tilegg vil folk skru ned volumet når det begynner å pipe med en liten forsterker. med en stor forsterker vil de bare skru høyere fordi det låter mindre forvrengt, til det plutselig blir for mye.
    Hvilken myte??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det spiller ingen rolle om man har en forsterker med "for mange watt" koblet på en høyttaler som tåler mindre effekt enn hva forsterkeren er oppgitt til. Man kan koble til en forsterker som gjerne kan levere 1kW i 8ohm, 2kW i 4ohm osv. Det spiller ingen som helst rolle! Forsterkeren leverer bare det som er nødvendig for å drive høyttaleren optimalt - med mindre du skrur så høyt at forsterkeren gir ut så mye effekt at elementene i høyttaleren får mer enn det de er beregnet for å tåle. Hvis en forsterker som er like kraftig som det jeg nevnte i eksempelet ovenfor, og dine 604 S3 ikke tåler med enn 200W kontinuerlig, vil ikke forsterkeren levere mer enn det som kreves av høyttaleren. Det har ikke bare med Watt å gjøre. Dette har også med forsterkeren strømforsyning, ladebatteri, utgangstransistorer etc, som ofte bestemmer forsterkerens evne til å levere strøm (dvs for forsterkere som er laget etter transistor-prinsippet). I tillegg varierer motstanden (ohm) hele tiden, og det er da om å ha en forsterker som takler dette, og har god nok evne til å levere strømmen som trengs når motstanden varierer. Jo lavere motstand - jo mer strøm kreves. Hvis man har en for svak forsterker, så er resultatet dårligere kontroll på elementene og fører videre med seg klipping ved høyere volum. Dette skyldes at forsterkeren ikke har strømreserver nok til å levere den effekten som kreves for å holde kontroll på elementene. Det kan videre føre til at elementer bunner og spoler ofte smelter. Det er som regel diskanten som får unngjelde mest i slike tilfeller, og man hører meget tydelig om det klipper....

Dette er veldig generelt, det er også mange andre ting som spiller inn. Jeg har selv ikke så mye peiling på dette, men prøvde iallfall å gi en "rookie" innføring.

Du "som hadde 400W" på dine 604, hvordan vet du at du fikk brukt den fullt ut? Hvis du vet det, så vil jo det si at du har klart å skru så høyt at du har nesten tømt den for krefter og den har "mistet" kontrollen på høyttalerne. Ellers har jo den fremdeles hatt strømreserver nok til å kunne drive denm "optimalt", og da kan man ikke si at man har brukt den fullt ut - men at den har god evne til å levere strøm og har god kontroll på høyttalerne. Lydkvalitet er dog en annen ting

Edit: Ser at ask4me2 har en mye bedre innføring i dette emne, og har helt klart mye bedre peiling Så det ikke før nå

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å sette denne diskusjonen på spissen....

det er ingen problem å bruke en 1watts forsterker på "1000w" HT og en 1000w forsterker på en 1W HT.

det som ødelegger elementene er når forsterkeren klipper utgangspsignalet (for høyt volum, slik at den går ut over båndbredden) slik at HT får firkantpuls i steden for sinus. hvis en kjører forsterkeren i klipping så hjelper det ikke om det står 1watt eller 1000w på HT, diskanten ryker uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipping er klipping! Hvis en forsterker klipper, er den uansett for liten, kluet er jo å ha en så kraftig forsterker at det ikke skjer klipping Det er nettopp klipping som gjør at elementer/spoler ryker og smelter, og dette skyldes at forsterkeren har for lite strømreserver og for liten evne til å holde kontroll på elementene. Men med en stor nok forsterker som er kraftig nok, og ikke har noen problemer med å holde kontroll på elementene, vil resultere i at det blir mye mindre forvrengning, mindre skade på elementene med mindre man skrur så høyt at elementene får nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    for å sette denne diskusjonen på spissen....

det er ingen problem å bruke en 1watts forsterker på "1000w" HT og en 1000w forsterker på en 1W HT.

det som ødelegger elementene er når forsterkeren klipper utgangspsignalet (for høyt volum, slik at den går ut over bendbredden) slik at HT får firkantpuls i steden for sinus. hvis en kjører forsterkeren i klipping så hjelper det ikke om det står 1watt eller 1000w på HT, diskanten ryker uansett.
    Da lærte jeg noe idag oxo Takker!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pøh. når en 300watts forsterker gir alt den har og SÅ vrenger er det litt værre enn når det samme skjer på en 5watter! den siste kan ikke pumpe ut en varmeovn når den trekker 10-20watt fra strømnettet. skulle den plutselig få megareserver!?

det er en grunn til at alle høyttalere på kloden blir oppgitt med en max belastning, mener du alle produsenter er teit i hodet?
    forvrenging med overkill forsterker går til *******

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pøh. når en 300watts forsterker gir alt den har og SÅ vrenger er det litt værre enn når det samme skjer på en 5watter! den siste kan ikke pumpe ut en varmeovn når den trekker 10-20watt fra strømnettet. skulle den plutselig få megareserver!?

det er en grunn til at alle høyttalere på kloden blir oppgitt med en max belastning, mener du alle produsenter er teit i hodet?
    forvrenging med overkill forsterker går til *******
    du må lære deg litt elementær elektro her, gutt..
    når fabrikkantene av forsterkere oppgir effekten på en forsterker pleier å som oftest å skje med 8ohm 20-20khz med 0.01%-ish forvrengning, så nær som mesteparten av forsterkene yter denne effekten lenge før volumkontrollen står på maks....fra gammalt av heter det når volumkontrollen var på kl1300 var det max effekt, og hvis en drar på over dette vil det føre til forvrengning og ødelagde element som resultat.

som regel er det brukeren som bestemmer om det går eller ikke, poenget mitt med første posten var at du med å kjøre en forsterker i klipping ødelegger elementet uansett hvor lite/mye effekt som står stemplet bak på HT.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke mye om dette, men jeg for min del ser på strømforsyning og kondiser før jeg ser på oppgitt watt.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •