Bassport foran

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassport foran

Det var vanskelig å finne noe helt konkret om dette i søket, så jeg prøver meg på en ny tråd :-)

Hvordan er det med plassering av høyttaler med bassport foran i forhold til vegger, kontra høyttaler med bassport bak? Blir det det samme i forhold til bakvegg og hjørner? Er de mer sensitive i forhold til sidevegg enn bakvegg? Etc

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke, men vil du lære noe om høyttaler plasering kan du starte med denne :
    http://www.cardas.com/content.php?ar...ing=Room+Setup

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke, som i at det egentlig ikke er no plasseringsforskjeller mellom høyttalere med bassport foran og bak?

Takk for lenka, skal lese igjennom senere :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå, det er myyye viktigere du vet noe om høyttaler plasering end om porten sitter foran eller bak ! Kun da vil du få høyttalerne til å spille bedst mulig...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig kort: Høyttalere med bassporten forran er ikke så kritiske på hvordan du plasserer ti kontra høyttalere med bassporten bak.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett det der gitt. Feks bør Audio Pro Black Diamond V2 ha minst en halv meter luft rundt seg, mens en System Audio SA 510 godt kan henges på veggen. Begge har bassrefleksporten bak. Her må en prøve seg fram eller høre med andres erfaringer.

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hadde B&W 604 fikk jeg desidert best lyd når jeg hadde ca 1meter til sideveggene og plassert høytaleren ca 60cm ut fra veggen. Disse har portene fremovervendt.
    Men dette er som nevnt tidligere i tråden, det er stor forskjell på dette fra høytaler til høytaler.
    Om det er kritiskt for din del vedrørende ht plassering så ville jeg henvendt meg til forhandler og fått opplysninger om plassering på ht. Det er ofte nevnt i manualer etc, til ht hva som annbefales som min avstand til side/bak.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Ja, det varierer såpass, ja. Noen som har noen hete tips på plassering av Dali Suite 2.5? Det beste hadde vært å høre at det var likegyldig, men det er det vel aldri :P Dessverre så har jeg utrolig lite muligheter for plassering. Tror jeg skal få lagt ut no bilder... Rommet er jo helt verdiløst hifi-messig sett. Kobla mot åpent kjøkken, gangen som går gjennom hele leiligheten begynner 20 cm fra høyre høyttaler, og venstre er klemt inn i et hjørne.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ses bilder av plassering på http://avforum.no/minhifi/show.php/Teddy

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får mere ut av det hvis du satser på en bedre og større forsterker...skifte til monitor høyttalere har du vel ikke tenkt å gjøre...kanskje du vil få bedre resultater med mindre høyttalere, som f.eks. Audio pro, Epos eller B&W.
    Høyttalerne skal passe til rommet man har, det er ikke så mye høyttaleren du hører spille, det er rommet der bestemmer lyden. Derfor fik du den linken som viser hvordan man f.eks. får det optimale ut av en hvilken som helst høyttalere i et rektangulært rom. Er rommet ikke rektangulært må man eksperimentere litt.
    Hvis du ikke har plass til å eksperimentere med plasseringen er der liten vits i å spørre om forslag til plassering, eller ? Kan du snu anlegget til en annen vegg kanskje ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •