Hjelp til valg av nye høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av nye høyttalere

Hei
    Jeg bruker for tiden B&W DM603 s1 i et stereoppsett på et rom som kun er 10kvm..
    Se http://minhifi.no/stephenm for mer info
    Høyttalerne drives av Hypex UCD400 baserte monoblokker, så kraft er det nok av.

Jeg er egentlig ganske fornøyd med lyden slik den er nå, men merker at mellomtonen kan bli litt gromsete når jeg drar på litt. Derfor kunne jeg tenke meg noen høyttalere med eget basselement istedet for slaveelement som på 603s1. Jeg ønsker også at lyden skal komme litt mer "ut" av høyttalerne og gjøre det lettere å høre plassering av instrumeter osv.
    Når det gjelder rommet har det vist seg å være plaget med en kraftig topp i mellombassen, noe som fort blir slitsomt å høre på. Dette problemet har blitt mye mindre etter at jeg byttet til med Dm603s1 med bassrefleksporten framme. Hadde også problemere med skarp diskant tidligere men dette ordnet seg med ny cd-spiller.
    Jeg hører på det meste av musikk, men det går mye i Mark knoplfer og lignende. Kan også trø til med techno og basspreget musikk en gang i blant(Bassnarkomanen er ikke helt død.)

Derfor har jeg kommet til følgende kriterier for valg av høyttaler
    -Åpent og detaljert lydbilde med god evne til å kunne skille instrumenter fra hverandre og plassere disse på "scenen"
    -Dynamisk og med "punch" i bassen når det trengs
    -Helst merkevare, ikke proson, dynavoice osv.
    -bassrefleksport framme/ev. mulighet for gjennplugging av port
    -Helst ganske slank i designet, rundt metern høye
    -Kan vurdere stativhøyttaler, men gulvstående er først og fremst å foretrekke
    -Pris max 8000,- Bruktkjøp er aktuelt.

Og en ting til: høyttalere med mye kasseresonans/egenlyd er fyfy *tenke tilbake på tyden med proson*grøss*

Noen høyttalere som passer mitt krav er Dali suite 2.8 og B&W 603s3, noen som har formeninger om lyden i disse?
    Kom med forslag til nye høyttalere

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vurdere Focal JMLab Cobalt 816 S. Ta en prat med Andrè på www.hifihuset.no eller se etter slike på bruktbørsen. Evt Chorus 726 S.

Jeg er veldig fornøyd med detaljeringen i mine fronter. Og da mener jeg detaljeringen i hele frekvensspekteret. Høyttalerene svelger klassisk musikk like greit som Rammstein.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje noen audio pro blue diamond kunne vært noe? Skal være nok trykk i de, samtidig som de spiller pent

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett litt på AP blue diamnond, men vil helst ikke ha med aktiv bass
    Dessuten blir begge alternativene her for dyr, hvertfall om jeg skal kjøpe det nytt. Men fortsett og kom med ofrslag og erfaringer med høyttalere som passer til mine krav

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    har sett litt på AP blue diamnond, men vil helst ikke ha med aktiv bass
    Dessuten blir begge alternativene her for dyr, hvertfall om jeg skal kjøpe det nytt. Men fortsett og kom med ofrslag og erfaringer med høyttalere som passer til mine krav
    Kanskje jeg har et par tilsalgs for rundt 7k hvis det skulle være interessant...?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Dessuten blir begge alternativene her for dyr, hvertfall om jeg skal kjøpe det nytt....
    Tror du fint kan ro i land et par Focal JMLab Chorus 726 S innenfor budsjett. Ta en prat med Andrè på Hifihuset. Kanskje du kan ta turen dit å høre på høyttalerene? Hvor i landet er du?

Ellers så jeg denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...47&pos=1&tot=4
    Dette er ikke siste modell, men sikkert god lyd i. Kan sikkert prutes litt.

Ellers er Audio Pro Black Diamond V2 en god høyttaler. Trenger litt krefter, men det har du jo.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cerwin Vega V-serie

Hva med Cerwin Vega V-serien? De koster bare ca. 5000 da men du kan alltids bytte ut v10f med v15f om du vil

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor i kristiansund, langt unna eksotiske hifi-sjapper..
    CV og lignende er jeg ferdig med.. går ikke fra B&W til cerwin for å si det sånn
    Prioriterer kvalitet fremfor kvantitet
    de brukte JM-lab'ene virket spennende da

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Hva med Cerwin Vega V-serien? De koster bare ca. 5000 da men du kan alltids bytte ut v10f med v15f om du vil
    -Åpent og detaljert lydbilde med god evne til å kunne skille instrumenter fra hverandre og plassere disse på "scenen"
    Dette er noe en høyttaler fra V-serien ALDRI kommer til å klare. Han vil ha skikkelig høyttalere som faktisk låter bra, selv om det er ikke spiller massiv bass.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norpimp forklarte det vel bra der
    Har hatt mange store billige høyttalere.. er ferdig med den perioden kan man si. Har nå begynt å sette pris litt andre ting en bare bass Men uansett takk for forslag

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville titta litt på Infinity Beta jeg . De syns jeg spiller rimelig bra. sjekk på avhifi.no

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Infinity'ene virket interessante de, men regner med de har bassrefleksportene bak? Det funker rett og slett ikke i dette håpløse rommet:S
    Noen som har erfaring med Dali suite 2.8? ytelse i forhold til pris osv?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det tok ikke lang tid.

Bare et døgn siden jeg spurte om du tenkte på å oppgradere, og da var det kanskje... :-)

Har du vurdert PSB? Og nei, jeg er ikke ute etter å prakke på deg mine, men det er jo høyttalere du kan låne med dehg hjem fra den butikken på kaia du vet...

Lykke til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan!
    Har hørt og lyttet en del og kommet fram til at forsterkerne nå er i en annen klasse en høyttalerne:P
    Har kikket litt på T55 og synes denne er interessant. men vet ikke helt etter å ha sett diskant'n på PSB'ene dine. Men har ikke hørt PSB, så det er absolutt et alternativ. Kan du prøve å beskrive lyden? i forhold til noe jeg har hørt om mulig?
    Låner den butikken på kaia ut noe som helst da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ville titta litt på Infinity Beta jeg . De syns jeg spiller rimelig bra. sjekk på avhifi.no
    bra alternativ, men ville faktisk også sjekket opp energy høyttalere, spiller med bra bass, men også bra oppover i registeret. kanskje tannoy ville vært noe å testet ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Infinity'ene virket interessante de, men regner med de har bassrefleksportene bak? Det funker rett og slett ikke i dette håpløse rommet:S
    Noen som har erfaring med Dali suite 2.8? ytelse i forhold til pris osv?
    Bassrefleks bak skal ikke være noe problem, bare til å bruke noe "dotte" til å fylle de igjen med. husker ikke helt hva det heter i farten, men du vet hva jeg snakker om... Infinty beta 40 og 50 er begge bra høyttalere i sin prisklasse

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte kanskje du var mer interessert i T65. T55 er vel ikke direkte ulik de B&W du har nå, men nok en smule mer på hente nedover, og muligens i mellomtonen. Men med tanke på diskantene, så ser nok dine en smule mer solide ut. Men, ble fornøyd når begge kom på plass. Tror iallefall det, har egentlig ikke hatt tid til å høre skikkelig etter, men tror CD spilleren får fyken ganske kjapt... Men jeg har fortsatt det evindelige bassproblemet, skulle tro det rettet seg nå, men savner fortsatt litt. Det er nok uansett ikke høyttalerne sitt problem, det er vel rommet som har skylda for det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten den butikken på kaia, du har jo 30 dager returrett. :-D

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Proson r63mk2 med bassrefleksporten bak på rommet. tettet porten, men det ble fremdeles ikke bra i bassområdet. Dette kan selvfølgelig skyldes selve høyttaleren. Problemet har dog nesten forsvunnet med B&W DM603s1, derfor ønsker jeg høyttalere med lignende egenskaper i bassområdet, noe jeg tror jeg lettest oppnår med bassporten fram. Dessuten kan jeg ikke plassere høyttaleren mer enn 20cm fra veggen:S

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Returretten ja den hadde jeg ikke tenkt på.. hehe

T55 er nok den mest aktuelle fra PSB, T65 blir for stor og ruver for mye i dette rommet her. 10 kvm og skråtak er ikke allverdens til lytterom.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •