hjelp til valg av høgtalara, patos eller psb?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til valg av høgtalara, patos eller psb?

hei. valgets kvaler kommer over meg som et skudd fra klar himmel no i påsken. en eventuell oppgradering av høgtalere står for tur. etter mye grubling, litt høring og mye lesing har eg fortsatt ikkje blitt klokere. ingen av høgatlerene eg har hørt på var dårlige. men noen passte mindre til mine ører enn andre. har hatt en runde å hørt litt;

psb image t65
    klipch rf25
    qln 604mk2
    patos lyric 402 (usikker på om det er mk1 eller mk2)
    b&w 604 s3
    dali suite 1.7
    dali consept ettelleranna

har b&w 603 s2 selv i nuet. dei blir drevet av en pioneer vsx 1015-s. forsterkeren hadde eg ein god plan på å beholde.

etter å ha hørt på disse, hører stort sett på metall. sonata artica, nightwish, metallica, ac\dc, og musikk i den sjangeren. noe listepopp og slikt går og..

eg er ikkje på nåkken måte intressert i dei som meiner cerwin vega er bra, heller ikkje dei som roser sine egne høgtalere i sky og mener allt anna er dritt.

prisklassen ligger på rundt 10k for et høgtalar par. er open for alle forslag. men er mest intressert i liutt valg hjelp ang psb t65 vs. paots lyric 402. hvilke høgtalere som er det besste valget for min del.??

det hele skal utvides til surround med skapelig subb på sikt og når eg berre får bytta bolig.

de skal brukes på et heller lite rom til å begynne med, men det skal utvides på sikt. så eg er intressert i litt trykk (bakgrunns støy når eg støvsuga) hehe.

noen som kan komme med fornuftige innspill på hva som er bra, eller mindre bra med de forskjellige høgtalere?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali - suite passer til din musikk smak iallefall , men har du 10 K så kjøp 2.8 i steden for 1.7 ... mer trøkk på både musikk og film. ;-)

Hører selv mye på diverse rock/metall og er kjempefornøyd med mine. Men for all del, i denne prisklassen finnes det mye bra, alt etter smak og behag..

EDIT : så ikke at du hadde kortet ned valget til de 2 nevnte... sorry, var litt kjapp på avtrekkeren

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikon

Hdde jeg vert deg ville jeg heller ha godt for Dali IKON 7 eller 6, begge disse høyttalrene klarer å spille veldig høyt men også pent. Så det sytes jeg ville være det beste valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle har rett til å komme med sine meninger! men ørene mine blir ikkjeheilt venn med dali sin lyd gjengivelse. så den har eg korta vekk grunna litt mye mellomtone (blir litt grautete på høgt volum) i forhold til hva jeg liker.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke hvorfor alle skal velge den gigantiske "toppmodellen" i image.
    alle de andre modellene du nevner utenom 604s3 har samme membranareal som t55. den er også mye lettere å plassere går jeg utifra. og har nøyaktig samme mellomtone og diskant.

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Lyric 402 MK2 er jo an veldig god høyttaler til det meste egentlig. Selv har jeg Lyric 502 MK2 og de gir meg frysninger på popp som på rock.. For å si det pent så rocker de høyttalerne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vel tatt for meg disse modellene siden det var de som var å høre på i bergens området. hadde i tankene å kjøpe 604s3, men etter en lytterunde gled tankene over til andre høgtalere. ( i tilleg til at en kamerat kjøpte 604s3, å eg vil ikkje ha dønn likt anlegg)

det med membran størrelse er vel lite relativt her. synes bare t65 passet seg, å eg kan like godt gå for "topp" modellen når eg skal rive i. det kommer til å stå i en større stue på sikt. så da er det vel like greit at de lager endel lyd.

kom godt overens med patos's 402, men er redd forsterkeren min blir i minste laget for et helt surround oppsett med patos. har hørt rykter om at lyric 402 er på vei ut. noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du alt har B&W 603 S2 så vil det vel være greit å kjøpe i samme serien og heller kjøpe bedre elektronikk enn kompisen ;-) Så får du høyttalere som spiller bra sammen i et surroundsystem. Eg er ihvertfall godt fornøyd med mine :-). Ville uansett tatt en lytterunde og hørt på alle høyttalerene du har ramset opp så kan du selv finne ut hva du liker best.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Hvis du alt har B&W 603 S2 så vil det vel være greit å kjøpe i samme serien og heller kjøpe bedre elektronikk enn kompisen ;-) Så får du høyttalere som spiller bra sammen i et surroundsystem. Eg er ihvertfall godt fornøyd med mine :-). Ville uansett tatt en lytterunde og hørt på alle høyttalerene du har ramset opp så kan du selv finne ut hva du liker best.
    eg hatt en rude å hørt på alle høgtalarane, kom frem til eg likte lyden i patos og psb. har igrunn samme elektronikk som kompisen min har og. og pioneer recivern hadde eg ikkje nåkken planer om å bytte ut den. Har stort sett solgt de høgtalerne eg har no då!

så det vanskelige valget eg ikkje greier å bestemme meg for er om det er psb eller patos som gir meg mest. derfor ville eg høre folks meninger om saken er vel flere enn meg som har havna i samme situasjonen.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok holdt en finger på Patos Lyric 402 om d var opp til meg. Koster litt mer en PSB T65 men d e nok verdt d. Da kan du også mobbe kompisen din for hans billig høyttalere.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    e vel nesten som eg gjer da sjøl og. men eg e liksom grepet av tvilen. da blir fort dyrt om eg må til med ny forsterker då. men men, får vl kansje bite det i meg :???:

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Lyric 402 mk2 klarer seg fint på en liten forsterker men skal du spille høyt å få de til og rocke skikkelig må du nok kjøpe en eff forsterker.. Forresten har jeg ikke hørt noe om at 402 er på vei ut..

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kubikken
    e vel nesten som eg gjer da sjøl og. men eg e liksom grepet av tvilen. da blir fort dyrt om eg må til med ny forsterker då. men men, får vl kansje bite det i meg
    Pioneeren din har jo preout så du kan jo kjøpe en brukt effekforsterker så blir det ikke så dyrt. Står stort sett alltid en del brukt å velge mellom på nettet. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Patos Lyric 402 mk2 klarer seg fint på en liten forsterker men skal du spille høyt å få de til og rocke skikkelig må du nok kjøpe en eff forsterker.. Forresten har jeg ikke hørt noe om at 402 er på vei ut..
    då e da jo greit. meina eg såg ein elle anna plass (lest med kritiske øyne) at de var på vei ut. emn eg husker ikkje kor eg las da. noen som veit kor eg finn ein skapelig test av disse høytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Pioneeren din har jo preout så du kan jo kjøpe en brukt effekforsterker så blir det ikke så dyrt. Står stort sett alltid en del brukt å velge mellom på nettet. :wink:
    det er jo selfølgelig at godt alternativ, men eg er fint lite intressert i å slå på en ekstra forsterker hver dag. ser hellst at allt kan gå på fjenkontrollen! (ellers blir ikke effekt forsterkern brukt, ellers står den på hele tiden)

har jo en mulighet til bi-ampe pioneer'n og då. kan jo dra ut litt ekstra guff der.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis din receiver har 12 volts trigger kobler du denne til en effektforsterker med samme, da slår den sig på automatisk og du kan sette den helt bort...
    Lurer litt på om de små Embla blokker ikke har trigger ?? Ellers kan du fint la disse stå på hele tiden, gjør ingenting.

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Lurer litt på om de små Embla blokker ikke har trigger ?? Ellers kan du fint la disse stå på hele tiden, gjør ingenting.
    De har triggere ja, på den måten at du kan la dem stå i standby. Da våkner de til liv så snart de mottar signal fra preamp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, om forsterkeren har trigger eller ikkje er eg ikkje heilt sikker på, men eg trur den har det. det var ikkje ein dum løsning de har kommet med der nei. ein kompis har nad blokker og de må slåes på manuelt. det synes eg er noe dritt rettåslett. takker for tipset

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ser jeg må presisere litt. Embla-blokkene krever ikke at preamp har 12V trigger, står de i standby så våkner de når det sendes signal gjennom signalkablene fra preamp. Dermed lar jeg mine stå med minimalt strømtrekk, de slår seg ikke på før jeg legger en skive i spilleren og skrur opp volumet.

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Patos Lyric 402

Er samme situasjon som trådstarter her....
    Ser på HT og Patos Lyric 402 og PSB Image T65 er alternativ eg ser på.
    Har hørt at NAD C372 som eg har, ikkje er lydmessig god nok til å drive Patos Lyric 402, stemmer dette?
    Isåfall så er basic ett bedre alternativ for meg...
    Infinity Beta 50, JBL E880, B&W DM604 S3 og forskjellig i Dali serien er også blitt vurdert...
    Noen som har tips?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •