Sier impedans og effektivitet noe om lydkvalitet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sier impedans og effektivitet noe om lydkvalitet?

Nå her jeg trålet litt rundt, og bl.a. lest gjennom denne tråden:
    http://avforum.no/forum/h-yttalere/19174-nominell-impedans-yttalere-vs-forsterkere.html

...men jeg finner ikke svar på følgende spørsmål (og dette er ikke ironisk ment): Er det noen sammenheng mellom (nominell) motstand i en høyttaler og lydkvaliteten, evt. lydkvantiteten? Er det slik at Infinity Kappa(?) med impedanskurve helt ned mot kortslutning (tror det er godt under 0.9Ohm) låter bedre pga denne egenskapen? Motsatt, er det negativt, evt. positivt for KEF iQ7 at den har nominell impedans 8Ohm, med et minimum på 3.2 Ohm? Sagt på en annen måte - er det noe som helst å lese ut at slike tall utover valg av muskelstyrke på forsterkeren?

Jeg prøver også å skjønne dette med en høyttalers effektivitet. Eksempel:
    Kef iQ9 har "sensitivity 91dB"
    KEF iQ7 har "sensitivity 90dB"
    sier disse tallene noe vesentlig om forskjellen på disse modellene? Hva er den tekniske definisjonen på denne parameteren?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, intet. niks, null...
    Man kan jo f.eks. finde en elektrostathøyttaler og en dynamisk med samme følsomhet, 90 db, og frekvensområde, 35-22.000 hz og da skal de ha samme lyd ? Glem det.
    Samme med følsomhet, dette siger intet om høyttaleren.
    Med almen viten vet man at f.eks. elektrostater har kanskje 0,1 ohm impedans ved 20.000 hz men siden dette ligger høyt i frekvens sjenerer det ikke forsterkeren så mye. Problemet er fasevinkler der stiller enorme krav til forsterkeren. En 350 watt Thule kan kanskje ikke drive disse, en 40 watter Nad 3020B fra 1985 kan, så muskler betyr intet her heller......

Man må ved andres erfaringer, og ens egne tester finde ut hvilken forsterker funker med en høyttaler, dette kan være meget vanskeligt....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaringer med elektrostater, men på vanlige høyttalere har dette ingenting å si mht lydkvalitet.....

Det eneste spesifikasjoner forteller deg er vel egentlig hvilket område man bør søke etter forsterker, og hva man kan forvente seg av lydnivå og hvor dypt de går (sett at spesifikasjonene er riktige).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedans kurver og dB/W følsomhet sier heller lite om hvilken lyd det blir når man spiller, men det kan i tilfelle med den originale Kappa 9 og andre lavohms magnetostater osv , si noe om hvilke effekt forsterkere som man kan forvente kan overleve et slikt parr forhold og som kanskje klarer å drive høytalerene. Ellers blir lydkavlitet og de nevnte følsomhet og impedans faktorene som å sammenligne drivstoff forbruk og kjøreegenskaper osv i bil verdenen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til trådstarter, nei, det betyr ingenting at dine KEF har laveste impedans ved 3,2 ohm, dette er helt normalt. Mine Tls 80 har 2,8 ohm ved ca. 50 hz. Det betyr bare at forsterkeren må levere mere strøm ved disse frekvenser.
    Dynamiske høyttaleres impedans vil alltid variere, derfor heter det "nominelt 8 ohm", altså et gjennomsnitt.
    Magnepan og andre planar høyttalere der ikke drives elektrostatisk, og derfor ikke har transformer, har en ren ohmsk belastning og drives lett. Denne kan være 4 ohm, derfor må man ha en forsterker der klarer 4 ohm, men utover det trenger man ikke tenke på mer...

http://www.magnepan.com/_mg12.php

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel. nesten alle høyttalere jeg har hørt med særdeles høy følsomhet har alltid hatt et overtak på dynamikken. i sammenligning med laveffektive høyttalere til samme pris. forskjellen er sjokkerende nesten hver gang, fart sprut og detaljer

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vel. nesten alle høyttalere jeg har hørt med særdeles høy følsomhet har alltid hatt et overtak på dynamikken. i sammenligning med laveffektive høyttalere til samme pris. forskjellen er sjokkerende nesten hver gang, fart sprut og detaljer
    Lite effektive høyttalere trenger langt større forsterkere for å "våkne" like mye som mer effektive høyttalere... Skal du ha stålkontroll på en høyttaler med en følsomhet på 86db ved høye volum, trenger du en meget kraftig forsterker...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei... du får ikke mer dynamikk i mellomtone og diskant uansett hvor mange hundre watt du tilfører. normalt spiller man bare på noen få watt selv med 85db høyttalere. er det kjipt med detaljer og dynamikk da så er det en kjip høyttaler.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    nei... du får ikke mer dynamikk i mellomtone og diskant uansett hvor mange hundre watt du tilfører. normalt spiller man bare på noen få watt selv med 85db høyttalere. er det kjipt med detaljer og dynamikk da så er det en kjip høyttaler.
    Jeg har i allefall hørt "vanskelige" høyttalere våkne til liv med en kraftigere forsterker, selv ved moderate lyttenivå. Man kjøper ikke kraftigere forsterker utelukkende for å spille høyere... Tror du virkelig folk kjøper tunge Krell/Classe/Jeff Rowland/Parasound++ produkter fordi de spiller så vanvittig høyt?

Og hvilke annerkjente høttalere er det som har dårlig med fart/sprut, detaljer og dynamikk fordi de har lav følsomhet?

Det finnes en rekke annerkjente high-end høyttalere med følsomhet ned på 87-90db fra Wilson Audio/Dali/B&W/JM Lab/PSB/Mirage/Canton/Sonus Faber/Martin Logan +++

Igjen finner du merker som Klipsch/Cervin Vega med følsomhet 95-100db..

Poenget mitt er at du kan ikke se på følsomheten på en høyttaler om den er dynamisk, full av detaljer etc.... da har du rett og slett hørt på feil høyttaler, eller brukt alt for dårlig forsterker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og til trådstarter, nei, det betyr ingenting at dine KEF har laveste impedans ved 3,2 ohm, dette er helt normalt [... ]
    OT: Her refereres det til de KEFene i min opprinnelige post - jeg har ingen av disse, men de er jammen under seriøs vurdering. Litt penger tilbake fra staten nylig + litt småpent salgsbeløp på leilighet har ført til at W godkjenner enkelte nyinnkjøp :grin: :grin:

Tilbake til tema: Jeg takker så mye for kjappe svar.

Jeg vurderer en ren (?) klasse A 2x80W integrert forsterker. Kan jeg gå ut ifra at denne er godt egnet til f.eks. KEF iQ9, med sensitivitet 91dB?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg vurderer en ren (?) klasse A 2x80W integrert forsterker. Kan jeg gå ut ifra at denne er godt egnet til f.eks. KEF iQ9, med sensitivitet 91dB?
    Teknisk sett bør den fungere bra, lydmessig sett er det værre å si noe fornuftig.

Frode

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker er dette ? 2 x 80 watt ren klasse A, er du sikker på det er ren klasse A ?
    Normalt koster 80 watt klasse A veldig mye penger, og 80 watt klasse A må da være en enorm forsterker med noe voldsom strømforsyning.
    Se f.eks. på noen fabrikanter der skilter med noe der likner klasse A, Pass Labs, Krell, Coda osv....
    http://www.passlabs.com/amplifiers/xa30.htm
    http://www.coda-continuum.com/product/index.html

Dette ikke for å sige noe stygt om XTZ f.eks., men oppgraderinger på denne florerer.........., bare for å vise der er forskjell på fisk....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x80 watt klasse A finnes ikke, tror jeg, men det kan godt hende at de 5-10 første wattene kommer som klasse A.

Og på en høyttaler med 90 dB følsomhet, spiller det ganske høyt 10 watt.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    2x80 watt klasse A finnes ikke, tror jeg,
    Det finnes, men er langt fra vanlig. Ett eksempel er LC Audio som har en modell: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=29

Frode

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...hele denne posten er strengt tatt veldig off topic :???:

Det dreier seg om Jungson JA-88D
    JA88D hos Duet
    JA88D hos NYSound

her påstås det 2x80 W/kanal klasse A. Jeg er med på at dette virker for godt til å være sant... Men testene gir veldig gode skussmål (jeg har et par for dem som er interessert, send PM. NB! Litt lite på nett grunnet innflytting i nytt hus). I følge de jeg har snakket med blir den heller ikke glovarm - hvilket skulle tilsi at den ikke kjører full effekt på høy bias-spenning hele tiden i alle fall.

Jeg er i grunnen ikke så opptatt av A eller AB dersom lyden er topp og prisen til å leve med :-P

Tilbake til topic:
    Virker jo som om det kan komme mye godt ut av denne forsterkeren dersom den gir et par titalls Watt klasse A på en 90 dB høyttaler. Nok et argument for akkurat denne komboen sammen med min Jungson Moon Harbour CD-spiller! Jungson er jo beskrevet som litt mørk (men detaljert helt opp), noe jeg kan skrive under på for CDspilleren i alle fall. Da passer kanskje denne elektronikken/transistorene godt sammen med KEF, som kan være litt vel lyse/harde i toppen?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til topic. I utgangspunktet nei, men alikevel ja.

Det er en viss motstand på untgangen på forterkeren. OG denne satt i forhold til motstanden i høyttalerene sier noe om hvor god kontroll forsterkeren vil ha på de. Om du har en forsterker med høyere utgangsimpedance og noen andre dårlige kvaliteter blir dette kanskje merkbart.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Tilbake til topic. I utgangspunktet nei, men alikevel ja.

Det er en viss motstand på untgangen på forterkeren. OG denne satt i forhold til motstanden i høyttalerene sier noe om hvor god kontroll forsterkeren vil ha på de. Om du har en forsterker med høyere utgangsimpedance og noen andre dårlige kvaliteter blir dette kanskje merkbart.
    Det er vel egentlig forsterkerens dempnings faktor du er litt inne på her hansam. Jeg synes Snickers-is skrev et glimrende innlegg som blandt annet forklarte litt om denne faktoren http://avforum.no/forum/showpost.php...5&postcount=30 i tråden (http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/2521-hvordan-kan-en-kraftig-forsterker-gi-mer-kontroll.html). Problemet med denne denne og andre tekniske data, er at det avhenger av hvordan forsterkeren i utgangspunktet er konstuert, og dempnings faktor er vel heller ikke noe entydig kvalitets faktor det heller, bare en av mange faktorer som inngår i et regnestykke med ganke mange kjennte og ukjennte faktorer.

Problemet med tekniske data er at de ikke nødvendigvis klarer å forklare hvordan audio utstyret lyder i praksis, hadde de det hadde vel de som konstruerer Audio utstyr vært i mål for lenge siden....;-)

Når det gjelder høytalere og elektonikk som inngår i et audio sysetm er at til syvende og sist, er det den gjenskapte lyden man hører i lytterommet som er fasiten på hvordan komponentene jobber sammen, og det er vel heller ikke sikkert at to forskejllige lyttere som hører resultatet er helt enige bestandig over disse ytelsene heller.....;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •