5.0 mot 5.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: 5.0 mot 5.1

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.0 mot 5.1

Har i lang tid planlagt et større inkjøp av nytt anlegg. Og trenger litt råd og tips.

Personlig liker jeg best og ha like store høytalere rundt meg og har ikke brukt sub til nå.

Hvor stor forskjellen mellom og kjøre 5 større høyttalere kontra 5 mindre med sub?

Bare sånn det er sagt, Ja jeg veit at sub i mange tilfeller går langt dypere
    Men vill du ikke få følesen at lyden kommer fra hele rommet isteden for et vist punkt?

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film MÅ man ha sub mener nå jeg..

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Har i lang tid planlagt et større inkjøp av nytt anlegg. Og trenger litt råd og tips.

Personlig liker jeg best og ha like store høytalere rundt meg og har ikke brukt sub til nå.

Hvor stor forskjellen mellom og kjøre 5 større høyttalere kontra 5 mindre med sub?

Bare sånn det er sagt, Ja jeg veit at sub i mange tilfeller går langt dypere
    Men vill du ikke få følesen at lyden kommer fra hele rommet isteden for et vist punkt?
    Jeg har kjørt 5.0 med små høyttalere i en periode, på film har jeg ikke savnet noe bass i det hele tatt, men det er såklart morsommere med en sub.
    Men nå spiller mine små høyttalere ganske dypt slik de er plassert nå, refleks på baksiden og godt ut fra bakveggen :grin:

Er det ikke noe alternativ å kjøre store høyttalere OG sub? :wink:
    Hvis jeg skulle valgt så ville jeg prioritert større høyttalere rundt hele, og heller supplert med en sub etterhvert dersom jeg hadde følt for det, og det hadde jeg sikkert følt etterhver hehe.

A

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gode småhøyttalere takler som oftest de høye frekvenser greit, det trenger en ikke kassevolum for å oppnå. Problemet dukker opp ved mellomfrekvenser og selvsagt bass. Hvis du kjøper noen mindre høyttalere bør du påpasse at de gjør det bra ned til minst 80 Hz, der du klipper inn en subwoofer. Subwoofer er helt nødvendig for å få et tilstrekkelig dynamisk lydbilde hvis du benytter høyttalere som er såpass små at de ikke klarer gjengi lyd under 50 Hz (som i praksis er tilfelle for de aller fleste mindre høyttalere).

Jeg må nok selv bite i meg at jeg ikke har plass til noen enorme høyttalere i mitt nye hus, så da blir det samme løsning for meg. Jeg vil mest sannsynlig veggmontere høyttalerne i tillegg, så jeg får heller ingen drahjelp fra vegger bak.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg villa mye heller hatt 5 større høyttalere uten sub i hjemmekinon enn 5 små med sub. du mister jo enormt med bassfrekvenser i de små, et stort frekvenshøl uten rytmebass og driv.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det alltids går ann og supplert med en sub etterhvert :grin:

Jeg tenkte litt mer på vil en merke den store forskjellen i for eskempel en dypt smell i venster kanal bak. Vil det la seg høres på samme måte? eller vi du få en smell i hele rommet så og si.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Gode småhøyttalere takler som oftest de høye frekvenser greit, det trenger en ikke kassevolum for å oppnå. Problemet dukker opp ved mellomfrekvenser og selvsagt bass. Hvis du kjøper noen mindre høyttalere bør du påpasse at de gjør det bra ned til minst 80 Hz, der du klipper inn en subwoofer. Subwoofer er helt nødvendig for å få et tilstrekkelig dynamisk lydbilde hvis du benytter høyttalere som er såpass små at de ikke klarer gjengi lyd under 50 Hz (som i praksis er tilfelle for de aller fleste mindre høyttalere).

Jeg må nok selv bite i meg at jeg ikke har plass til noen enorme høyttalere i mitt nye hus, så da blir det samme løsning for meg. Jeg vil mest sannsynlig veggmontere høyttalerne i tillegg, så jeg får heller ingen drahjelp fra vegger bak.
    Ah. takker, dette var det jeg søkte nesten

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine høyttalere er oppgitt til å spille ned til 65hz, men i praksis spiller de ganske mye dypere når de får hjelp av rommet. Men skal du ha en plassering som feks. veggmontering så MÅ du nok ha en sub for å få noe morro.
    Jeg har brukt mye tid på plassering, og selv om høyttalerene er små så krever det endel plass når man vil utnytte det som bor i dem :grin:

A

edit: alle som har hørt oppsettet mitt har blitt veldig overrasket over hvor mye bass man kan få ut av små stativhøyttalere, flere var helt sikre på at jeg hadde sub'en tilkoblet. Men så bruker jeg forsterkere som har omtrent dobbelt så mye effekt som det blir anbefalt, det hjelper enormt med mye mer effekt! Kan aldri aldri få for mye effekt...!!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jeg villa mye heller hatt 5 større høyttalere uten sub i hjemmekinon enn 5 små med sub. du mister jo enormt med bassfrekvenser i de små, et stort frekvenshøl uten rytmebass og driv.
    Er enig. Alt avhenger av høyttalerne du tenker å kjøbe. Masse ting å tenke på, og teste ut her.
    At en sub går dybere er noen ganger ikke sant, men at den har mye mer bulder, romling og kraft til å riste småting er sant. Til kino er dette ønskeligt for mange, men de der har litt erfaring med subs vet hvor viktig det er med stram bass og hvordan systemet må settes opp for best mulig musikk og kino kvalitet.
    Store høyttalere der går dybt, og gjør det bra koster som regel flesk, men en løsning kan jo være Audio Pro med sine aktive basser f.eks.
    Jeg har 4 stk IMF transmisjonlinje høyttalere, fronterne er på 217 liter og går ned til 17 hz, surround høyttalerne er litt mindre og går til 20, og jeg har ikke sub. På en del musikk dvd´er er der også mye bedre lyd med phantom senter, på andre igjen er det bedre med senter.
    Med hensyn til bass er jeg uenig med ganske mange her, jeg mener at skal man ha sub må man absolutt ha 2 stk, 1 til hver kanal foran hvis man deler ved f.eks. 80 hz. Dette med at dyb bass ikke kan retningsbestemmes er feil og jeg tror en hel del kjører mono-bass.
    Alternativet er å kjøre fronterne full-range og da ha en sub der supplerer under f.eks. 30 hz, slik som REL anbefaler.

Men, dit valg avhenger av en del, f.eks. skal du ha plass til de store høyttalere, og med det mener jeg at du ikke bare kan kjøbe noen og da kaste de inn i et hjørne, de spiller som regel mye bedre et stykke ute på gulvet, så siden en investering kan være ganske stor må man nesten gjøre alt man kan for å prøve høyttalerne hjemme før man kjøber....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er enig. Alt avhenger av høyttalerne du tenker å kjøbe. Masse ting å tenke på, og teste ut her.
    At en sub går dybere er noen ganger ikke sant, men at den har mye mer bulder, romling og kraft til å riste småting er sant. Til kino er dette ønskeligt for mange, men de der har litt erfaring med subs vet hvor viktig det er med stram bass og hvordan systemet må settes opp for best mulig musikk og kino kvalitet.
    Store høyttalere der går dybt, og gjør det bra koster som regel flesk, men en løsning kan jo være Audio Pro med sine aktive basser f.eks.
    Jeg har 4 stk IMF transmisjonlinje høyttalere, fronterne er på 217 liter og går ned til 17 hz, surround høyttalerne er litt mindre og går til 20, og jeg har ikke sub. På en del musikk dvd´er er der også mye bedre lyd med phantom senter, på andre igjen er det bedre med senter.
    Med hensyn til bass er jeg uenig med ganske mange her, jeg mener at skal man ha sub må man absolutt ha 2 stk, 1 til hver kanal foran hvis man deler ved f.eks. 80 hz. Dette med at dyb bass ikke kan retningsbestemmes er feil og jeg tror en hel del kjører mono-bass.
    Alternativet er å kjøre fronterne full-range og da ha en sub der supplerer under f.eks. 30 hz, slik som REL anbefaler.

Men, dit valg avhenger av en del, f.eks. skal du ha plass til de store høyttalere, og med det mener jeg at du ikke bare kan kjøbe noen og da kaste de inn i et hjørne, de spiller som regel mye bedre et stykke ute på gulvet, så siden en investering kan være ganske stor må man nesten gjøre alt man kan for å prøve høyttalerne hjemme før man kjøber....
    Helt enig når det gjelder antall sub'er, ihvertfall til musikk. Jeg eksperimenterte endel med sub'er til mine fostex høyttalere for noen år siden, og det eneste som ga bra resultat på musikk var stereo sub'er, så da slo jeg to fluer i en smekk og bygde sub'er som fungerte som stativer i tillegg :grin:
    Og skal man ha satelitt-sub oppsett så burde man dele så lavt som satelittene kan gå, moderne sub/sat systemer er gjerne delt langt over 100hz, og det er kanskje derfor de låter så rævva også :?
    Og det er bare de aller aller dypeste tonene som ikke er retningsbestemt, en 80hz tone feks tror jeg de aller fleste vil klare å høre kilden til.

A

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg var ganske så fornøyd med lyden i høyttalerene mine, men jeg kjøpte sub i alle fall. Det er gøy med litt trøkk i de dype tonene.

Tror jeg satser på å dele på 60hz i min kino. Litt avhengig av lydnivå er det så vidt mulig å høre kilden til dypbassen, men da må en aktivt fokusere på oppgaven. Jeg velger delefrekvensen på 60hz først og fremst for å få mest mulig ut av både høyttalere og sub.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange fornuftige og tekniske svar.

Jeg er sikkert litt kresen men må si det er en stor forskjell da mellom "moro" bass i film en et konkret Trøkk fra for eksempel fra høyre bak kannal.

For meg er ikke det moro bassen så huset står og hopper det viktigeste, mer rein følese hvor lyden kommer fra, med litt trøkk da :grin:

Klart for det dypeste tonere 40hz og ned rundt 20hz spiller ser jeg klart at en sub kan hjelp til.

Men som alltid er spørsmål om pris osv. og allt vipper liksom på hvor en skal legge pengerne på.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fornuftigt !
    Prøv å se på PMC sine modeller av høyttalere. De har fått kjempetester, og bruker transmisjonlinje princippet, maken til god bass må du lete lenge etter !
    Hvem trenger da subwoofer ?

Disse fås både passive og aktive f.eks. : http://www.pmcloudspeaker.com/lb1.html

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fornuftigt !
    Prøv å se på PMC sine modeller av høyttalere. De har fått kjempetester, og bruker transmisjonlinje princippet, maken til god bass må du lete lenge etter !
    Hvem trenger da subwoofer ?

Disse fås både passive og aktive f.eks. : http://www.pmcloudspeaker.com/lb1.html
    Oi, de var spennende, ser ut som om de bruker morel elementer også. Selges de i Norge? Er sikkert altfor dyre for min konto, men de ser som sagt veldig spennende ut :grin:

A

edit: uten tvil morel de bruker i disse ;-) Disse burde spille utrolig bra, ser jo at de lager studio utgaver også så det vitner jo om at de tar jobben sin seriøst.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror bassen er en Dynaudio, så kvaliteten er der sikkert ikke noe å si på.
    Ellers, les denne testen fra Bryston sin side :
    http://www.bryston.ca/pmc_rev/ailb1.html

Denne er jo nyyydelig, men har ikke set noen priser.
    http://www.pmcloudspeaker.com/fb1.html

Men en av de billigere modeller var testet i Sverige mener jeg...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror bassen er en Dynaudio, så kvaliteten er der sikkert ikke noe å si på.
    Ellers, les denne testen fra Bryston sin side :
    http://www.bryston.ca/pmc_rev/ailb1.html

Men en av de billigere modeller var testet i Sverige mener jeg...
    Åja, syns de liknet veldig på morel sine elementer, både noen av diskantene og de bassene med små åpninger rundt 'dustcap'.

Nå skal jeg lese litt ;-)

A

edit: var de gulvstående jeg virkelig falt for, men syns monitorene deres også var kule. Sub'ene hadde ikke designet på sin side derimot :roll:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............Hvor stor forskjellen mellom og kjøre 5 større høyttalere kontra 5 mindre med sub?
    Forskjellen er så stor at du bør velge 5.1 løsning med:
    - små bakhøytalere
    - små sidehøytaler
    - gulvstående fronter
    - senter med elementer lik fronthøytalerne
    - 2 SUBwoofere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Forskjellen er så stor at du bør velge 5.1 løsning med:
    - små bakhøytalere
    - små sidehøytaler
    - gulvstående fronter
    - senter med elementer lik fronthøytalerne
    - 2 SUBwoofere.
    Hmm ja. tenkte kanksje jeg skulle teste ut Klipsch sin R* 35 eller RF 5 som har like elementer på alle det forskellige høytallerne til og starte med og høre hvordan dette høres ut. :?
    SVS sub er noe og vuderes strekt.
    Med da kommer jeg til neste spørsmål som sikker høres temlig noob ut.
    Front montert sub kontra gulvmontert. :?
    For meg virker det mest logisk med en ned over montert element som lar lyden vandre litt før den når fram kontra en som har element i front.
    Vil det være letter og plasse en nerover sub kontra en side montert?

Men som sagt her er det bare og komme og fortelle meg hvor feil jeg tar :grin:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det alltids går ann og supplert med en sub etterhvert :grin:

Jeg tenkte litt mer på vil en merke den store forskjellen i for eskempel en dypt smell i venster kanal bak. Vil det la seg høres på samme måte? eller vi du få en smell i hele rommet så og si.
    Dypbass er ikke retningsbestemt så du vil oppleve det på akkurat samme måte. All vanlig lyd kommer fra venstre kanal bak, og det vil det høres ut som dypbassen gjør også - øret oppfatter ikke hvor det egentlig kommer fra
    --
    Thorbjørn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen og og kankje litt glemmt effekt som er lett å glemme når man sammenligner 5.0 og et 5.1+1 osv oppsett, er at man med sub woofere jo ofte har egene og godt tilpassede effekt forsterkere som tar seg av de områdene der de virkelig store watt effektene er, og dermed får man en form for bi-amping og kan avlaste effekt forsterkerene i de områdene hvor man har mer hørbare micro detaljer osv. Hadde man hatt et 5.0 oppsett med gode høytalere som spiller kjeller dypt, og bi/tri ampet osv og fordelt effekt belastningen på flere kompetente effekt forsterkere, tror jeg forskjellene mellom 5.0 og 5.1 fort blir minimale, og vil tro det ofte er lettere å få et godt resultat i hifi sammenheng, når man slipper problemer å plassere flere lyd formidlere som subwoofere rundt om i lytterommet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •