SVS PB10 - Problemer med kalibrering! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 130
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med så hjelpsomme og kompetente personer som Flageborg, så virker plutselig ikke ting umulig. Du får kjøpe en velsmakende vinflaske til han som takk for hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer selv Pb-10 men hørte noen snakket om at det ikkje var delefilter? vil det sei at ej må kjøpe noe ekstra eller? har en H/K avr235, vil det dra noe mer krefter ut av min forsterker?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din AVR235 har subutgang, så det trenger du ikke bekymre deg for. Bare å kjøpe og koble opp med en vanlig signalkabel.

Jeg har derimot en stereoforsterker og må bruke pre-out. Der kommer det ut et fullfrekvent signal, og jeg endte derfor opp med Velodyne istedet, som har delefilter innebygd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På din AVR 235 så synes jeg å huske at en kan sette delefrekvensen i receiveren til forskjellige nivåer (40-60-80-100, etc). Receiveren foretar da delingen, og dersom du setter delefrekvensen til f.eks 80 hz, så vil alt under 80 hz sendes til subwooferen. På film med et eget LFE spor så vil hele LFE sporet sendes til subwooferen, faktisk også det av LFE sporet som er over 80hz. Delingen gjelder den informasjonen som gjelder front, center og surroundhøyttalere.

Har du delefrekvens på subwooferen, og denne settes på f.eks 40hz, mens receiveren settes på f.eks 80hz på alle høyttalere, så vil du faktisk "miste" det som er over 40hz som er sendt til subwooferen. Delefilteret på subwooferen bør derfor settes til max, eller slåes av.

Har du en stereoforsterker, stiller det seg annerledes, ettersom denne som oftest ikke har et delefilter, og det kan være greit med en subwoofer med delefilter.

Altså, du kan trygt kjøpe en PB10 selv om den ikke har delefilter, så lenge du har en receiver med delefilter. :grin:

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Receiveren foretar da delingen, og dersom du setter delefrekvensen til f.eks 80 hz, så vil alt under 80 hz sendes til subwooferen.
    Dette kan justeres mellom fronter, sub eller begge. Har du fronter kapable til å levere dypbass kan det være greit å la de jobbe litt og.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kalibreringen utført, og resultater er postet i tråden om min hjemmekino.

http://avforum.no/forum/showpost.php...3&postcount=97

Tusen takk til Flageborg som har ustyr og kompetanse som må til for å få virkelig god kontroll over bassen. Kjøper en sub bør en også spandere på seg kalibrering. Jeg hadde sannsynligvis gitt opp og levd med halv bassopplevelse eller solgt subben om jeg ikke hadde fått hjelp.

Flageborg, Akto og RoKo har gitt meg et godt skyv fremover, og jeg er ikke langt unna en virkelig god hjemmekino!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    ..........Flageborg, Akto og RoKo har gitt meg et godt skyv fremover, og jeg er ikke langt unna en virkelig god hjemmekino!
    Det er godt å lese at du er fornøyd med resultatet :grin: ............og det viste seg at 2 stk. SVS PB10, ferdig kalibrert, ikke behøvde "hjelp" fra Behringer eller Velodyne. For bassresponsen i rommet med 2 SVS'er ble avviket på kun +-0,5dB i alle 3 lytteposisjonene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er godt å lese at du er fornøyd med resultatet :grin: ............og det viste seg at 2 stk. SVS PB10, ferdig kalibrert, ikke behøvde "hjelp" fra Behringer eller Velodyne. For bassresponsen i rommet med 2 SVS'er ble avviket på kun +-0,5dB i alle 3 lytteposisjonene.
    Sjeft! Det er godt når teorien viser seg å stemme i praksis.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Men frekvensresponsen er fremdeles ikke helt lineær, noe den kanskje mer kunne blitt med korrigering fra enten en Behringer eller en SMS-1. Det du sier, Bård, er jo at responsen er lik i alle tre lytteposisjoner i sofaen. (PS! Ikke at det er uvesentlig.:razz: )

Forresten, godt jobba SVS-gutter.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ..............Men frekvensresponsen er fremdeles ikke helt lineær,..........
    Frekvensresponsen er utrolig bra og selv ikke en Behringer eller Velodyne kunne "pyntet" på resultatet.

PS! Vi dobbeltsjekket resultatet med Behringer og SMS1..............(fordi vi ikke overlater noe til tilfeldighetene......?;-) )

Sjekk litt om Phon-kurvene fra 1933, så ser du at forskning fra forrige århundre ikke er så "gærn" - after all ;-) selv i dagens moderne SUBwoofer-samfunn...........:grin:

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med to velspillende subber, pnerbye.

Har du plassert dem nær hverandre eller på helt forskjellige plasser?
    Jeg spør fordi min situasjon, som nevnt, er svært lik din, og jeg tror jeg blir nødt til å plassere én PB10 i front av rommet og én bak i rommet. Identiske subber bør helst stå nærmest mulig hverandre, har jeg lest i allfall, så jeg er spent på om det kan skape problemer for meg. Uansett, så må jeg vente til bassfellene er på plass, for først da kan jeg se om en ekstra PB10 er "nødvendig".

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at kurven ikke er bra, Bård! Må da ha lov til å stille spørsmålet uten at du skal gå helt i forsvarlås?

Dette er kurven til Petter. Som du selv sier, hva er det en SMS-1 ikke kunne ha endret på her? Er jo en db-differanse fra 76db til 88 db her fra 16 til 80hz?

Skjønner at forskjellene mellom sitteplassene ikke var stor, men det er jo litt å gå på når det gjelder lineæritet?

PS! Bare for å ha sagt det: Dette er for å vise andre, vite/lære mer, ikke for å starte en personlig krangel med deg om hvem som vet best, Bård....;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Gratulerer med to velspillende subber, pnerbye.

Har du plassert dem nær hverandre eller på helt forskjellige plasser?
    Jeg spør fordi min situasjon, som nevnt, er svært lik din, og jeg tror jeg blir nødt til å plassere én PB10 i front av rommet og én bak i rommet. Identiske subber bør helst stå nærmest mulig hverandre, har jeg lest i allfall, så jeg er spent på om det kan skape problemer for meg. Uansett, så må jeg vente til bassfellene er på plass, for først da kan jeg se om en ekstra PB10 er "nødvendig".
    Mine står i høyre og venstre hjørne foran med elementene pekende mot hverandre.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "...avviket på kun +-0,5dB..." - hva mener du egentlig med det, Flageborg? Mulig vi misforstår litt her, men kan skjønne at Anfield setter spørsmålstegn ved det utsagnet ut fra den kurven som er postet her. Det er jo helt klart mer enn 0,5dB avvik i den kurven, som ville vært ganske rett om vi forstår det riktig.

Mente du egentlig at kurven ser så å si helt lik ut den på grafen i alle tre målepunktene?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti:
    Han mener nok at det er et avvik på +/- 0,5 db mellom de ulike sitteposisjonene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi havner på den forståelsen alle sammen. Men det er setningen:

Frekvensresponsen er utrolig bra og selv ikke en Behringer eller Velodyne kunne "pyntet" på resultatet.
    som jeg stusser litt på? For så perfekt er jo ikke kurven. PS! No disrespect, Petter!

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mine står i høyre og venstre hjørne foran med elementene pekende mot hverandre.
    Mot hverandre, altså!?
    Hmm, mulighetene er mange, skjønner jeg. Alle rom er ulike, så man får vel bare prøve seg frem.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    Kenti:
    Han mener nok at det er et avvik på +/- 0,5 db mellom de ulike sitteposisjonene.
    Ja, det var det jeg regnet med. Flageborg ordla seg nok bare litt uheldig denne gangen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis er det slik at oppsettet fungerer veldig bra ifht mine ører i motsetning til hvordan det var før jeg fikk sub nr 2. Nå er det heller ikke noe større avvik i lytteopplevelsen avhengig av hvor en sitter i sofaen (dere har skjønt det riktig).

Jeg har gjort en del målinger, og det finnes fremdeles rom for forbedringer iflg. dem, men jeg har det ikke på noen måte travelt nettopp fordi det høres bra ut. Jeg tipper at jeg har to peaker på 19-22 og 50-57 hz, og det er mulig jeg kan ordne opp i dette med en Behringer (i den grad jeg ønsker å gjøre noe med den førstnevnte ). Det er og mulig å gjøre ett og annet med rommet håper jeg. Jeg ser i målinger at det er et "hull" midt i rommet på ca 32hz. Det er helt utrolig hvordan det på ett punkt i rommet kan være så stille når en bare 50cm vekk får dotter i ørene.

Hva skulle jeg gjort om jeg ikke hadde noe å jobbe med?

Hvis noen har forslag til ting jeg kan gjøre med rommet, som ikke koster skjorta, så har jeg lutt i øret! Får jeg tid og lyst kan jeg også eksperimentere litt med plassering.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er langt på vei enig med deg, Petter, at høres det bra ut så kan grafer være grafer. Det var påstanden om at det ikke var noe som kunne forbedres (SMS-1 eller en Behringer) jeg reagerte på. Det er alltid noe å forbedre....;-)

Atle har jo en egen tråd om emnet, og det er ikke i alles smak å ha en helt lineær frekvenskurve. Det får jo bli opp til hver enkelt. At du har en topp i de lave frekvensene du har gjør jo det hele mer morro på film, da har du jo trykket der det virkelig trengs.

Lykke til videre...

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •