SVS PB10 - Problemer med kalibrering! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 130
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Selg SVS subben og kjøp deg en Velodyne DD
    Man får dessverre ikke en jevnere bassrespons i rommet med en DD, selv om den har kalibrering.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko introduserte uttrykket "peaker, vin og sang" igår! Hehe... Med en sub ekstra håper jeg å skremme bort peakene i alle fall! :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er lettere å kompensere for rommets problemer når du har en 8 bånds parametrisk EQ bygget inn i subben. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Roko introduserte uttrykket "peaker, vin og sang" igår! Hehe... Med en sub ekstra håper jeg å skremme bort peakene i alle fall! :lol:
    to subber kan like godt gi deg dobblet så store bekymringer. Det viktigste er plassering av subben, og med to stykker gjør du jo jobben vanskeligere. I tillegg kan du ende opp med at de to faser hverandre ut, noe som resulterer i mindre bass enn du har i dag.

Edit: Jeg ville heller byttet til en større utgave fra SVS enn to PB10. Kjøp en med ett bånds PEQ, så får du i hvert fall kontroll på en problemfrekvens.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm..... Mulig jeg bør ta en telefon til Lsound og sjekke litt.

Edit: Lassesen holder med Flageborg, så nå får heller tiden vise om jeg har gjort noe lurt eller dumt! Det virker for meg som om Flageborg vet hva han driver med, så jeg stoler på ham jeg da!

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper virkelig det ordner seg for deg pnerbye.. Gjør det det er det nemlig muligheter for meg.. Har noen vemmelige kurveproblemer her også

Jaja, grattis med ny sub, projektor og lerret Hva slags pj og lerret ble det??

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å avklare begrepene. Vi snakker om å få en bra bassrespons i en "vanskelig" hjemmekino, ikke bare for en lytteposisjon. Da hjelper det lite å ha EQ. For en lytteposisjon derimot, har det en bra effekt. Men skal man bruke EQ må man ha utstyr som har litt krefter To stykk PB10 har bra med krefter :-D

Jeg tror ikke utfasing er et stort problem i Petters kino, men han / de må jobbe litt med plassering. Jeg ser ikke på det som noe problem, snarere tvert i mot. Når han får det til å virke vil det bli skikkelig bra!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bare for å avklare begrepene. Vi snakker om å få en bra bassrespons i en "vanskelig" hjemmekino, ikke bare for en lytteposisjon. Da hjelper det lite å ha EQ. For en lytteposisjon derimot, har det en bra effekt.
    Nå misforstår jeg deg sikkert, men hvor ellers enn lytteposisjonen trenger man bra bassrespons?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Petter har tre seter. Ergo 3 lytteposisjoner. Det er meget store avvik i spl i hver av de posisjonene. Jeg forklarte meg ikke godt nok. Jeg burde ha skrevet èn, og ikke en

Slik burde jeg ha skrevet det:
    For èn lytteposisjon derimot, har det en bra effekt.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Her er en link til en test på audiophile.no med 1 sub plassert senter foran og 1 senter bak.Resultatet ble veldig bra uten EQ!Dette skal virke bra uansett sub'er,
    vil jeg tro,bare de er like.Verdt ett forsøk?

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=378
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Petter har tre seter. Ergo 3 lytteposisjoner. Det er meget store avvik i spl i hver av de posisjonene. Jeg forklarte meg ikke godt nok. Jeg burde ha skrevet èn, og ikke en

Slik burde jeg ha skrevet det:
    Hehe... takk for en oppklarende forklaring...

Litt off topic: Kan man legge inn flere lytte posisjoner på DD-serien?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke se særlig lekkert ut i min kino med sub plassert på den måten, men er det nødvendig så gjør jeg det. Flageborg har tro på å plassere sub foran i hjørnene, så vi får teste ut det først.

Og som Akto påpeker, jeg er ingen egoist, så vil jeg gjerne at kone og barn også skal få glede av hjemmekinoen (i tillegg til hyggelige mennesker som tar en tur innom for å kikke/høre på greiene). Derfor vil jeg gjerne ha god bassrespons ikke bare i sweetspot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg, eller er det andre som synes at å sammenlikne en subwoofer til kr 5200 (SVS) og en Velodyne til kr 26000 ikke er helt relevant ? Ellers så lyder det merkelig for meg at det er subwooferen det er noe galt med hvis en ikke får en flat kurve. Det er dog mulig at Velodyne er mer lettplassert.

Ellers så kan man kalibrere seg lei av hele hjemmekinoen. Da jeg kjøpte PB10 gledet jeg meg som en liten unge. Jeg plasserte meg midt i sofaen med blyant, papir og lydtrykksmåler, samt en nybrent samling sinustoner i spilleren. Kurvene som kom ut etter langt om lenge liknet ikke grisen. Jeg ringte både Flageborg og Lassesen og klagde min nød. Det er ikke lett å kalibrere subwooferen fikk jeg fort erfare.

Til slutt holdt jeg på å kaste hele hjemmekinoanlegget ut vinduet, før jeg bestemte meg for å legge vekk dB måleren og heller bruke ørene. Jeg kjørte et sinussveip, og justerte fasen til lydtrykket ble noenlunde jevnt (på gehør). Jeg opplevde ingen markante dipper på sveipet. Jeg slukket deretter lyset og satte på Flight of Phoenix. Har ikke hatt det så gøy på mange år. Musikk kjøres nå uten subwoofer da mine Mirage OM-9 gir meg den bassen jeg trenger.

Har vi lært noe av dette ? Neppe mye, men det er gøyere å se på film enn på dB kurver :wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Til slutt holdt jeg på å kaste hele hjemmekinoanlegget ut vinduet, før jeg bestemte meg for å legge vekk dB måleren og heller bruke ørene. Jeg kjørte et sinussveip, og justerte fasen til lydtrykket ble noenlunde jevnt (på gehør). Jeg opplevde ingen markante dipper på sveipet. Jeg slukket deretter lyset og satte på Flight of Phoenix. Har ikke hatt det så gøy på mange år. Musikk kjøres nå uten subwoofer da mine Mirage OM-9 gir meg den bassen jeg trenger.

Har vi lært noe av dette ? Neppe mye, men det er gøyere å se på film enn på dB kurver :wink:
    Meget vesentlig det du sier... Det er til syvende og sist din egen opplevelse av lyden som har noe å si, ikke hvordan frekvenskurven ser ut. Det kan riktignok være greit å benytte den som et hjelpemiddel dersom man har problemer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke fornøyd med lyden og måtte gjøre et eller annet for å få ting til å fungere. Når jeg ikke fikk til det fikk jeg hjelp av SVS-patruljen. De avslører at det er rommet som er problemet og ikke subben.

Med EQ kan jeg sikkert tweeke det til litt i sweetspot, og det har vi nå gjort med en Behringer. Nå spiller subben så det flagrer i buksebena, og gliset mitt er på plass. Dermed stod jeg mellom 3 valg: En Behringer, en sub til, eller en annen sub med eq. Med en sub til vil jeg få dypere bass og jevnere bassrespons, og jeg er ennå ikke i nærheten av en pris på 26000! :shock:

Det ble mye bedre nå enn i tidligere målinger, og jeg er spent på hvordan det blir med 2 subber. Jeg ser av målingene at det fremdeles er noen få utfordringer, men det bryr jeg meg pent lite om så lenge jeg blir fornøyd med ørene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt samme situasjon som deg , pnerbye, så jeg drar nytte av dine erfaringer. Det blir spennende å se hvilke resultater du får med to subber.

For tiden holder jeg på med å lage bassfeller som skal plasseres i rommets fem hjørner. Det håper jeg kan fjerne noen av de verste toppene. Deretter skal jeg mest sannsynlig kjøpe inn en ekstra PB10 for å få en bedre respons rundt 30hz, hvor jeg har en stygg dipp. I mitt rom ser det ut til at jeg må plassere en sub bak i rommet og en i front. Da vil den fæle dippen elimineres, og jeg vil få et mye bedre trykk over hele bassområdet. Det er i teorien, og så får vi se hva tallene viser.

Lykke til med fortsettelsen!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    I tillegg til å skrive litt i tråden om hjemmekinoen min må jeg nesten konkludere litt i denne tråden også.

Har i dag hatt besøk av Flageborg, Akto og Roko. Flageborg hadde med seg kalibreringsustyr, og han kom til at jeg burde kjøpe en sub til. Han prøvde å korrigere den jeg hadde med en Behringer, men det var ikke tilstrekkelig for å få god lyd.

Flageborg satt til og med igjen Behringern inntil jeg hadde handlet inn ny sub. Kjempesnillt!

Vi avslørte i tillegg at min receiver oppførte seg noe underlig ifht delefrekvens i stereo. Mine 816S var med ned i 10hz, og det skal de jo ikke. Satt vi derimot receiver til "straight" fungerte delefrekvensen.

Jeg føler meg sånn passe gæærn som vurderer å handle inn en PB10 til, men hva skal jeg ellers bruke penger på? :roll:

Svs patruljen kan du stole på. Har hatt samme gjengen hjemme hos meg, har også et meget vanskelig rom fikk jeg beskjed om ,men Flageborg & co fikk det til tilslutt. Fikk også noen anbefalinger som jeg gjorde til virkelighet, noe jeg ikke angrer på akkurat:-) Så kjøp deg en pb10 til du!!

lykke til

pt

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper
    ... Deretter skal jeg mest sannsynlig kjøpe inn en ekstra PB10 for å få en bedre respons rundt 30hz, hvor jeg har en stygg dipp. ...
    Det er i området 30-40hz jeg også har hatt en stygg dipp. Lytteopplevelsen blir noe tvilsom med den dippen. Behringer'n har jevnet ut toppene litt slik at dippen ikke blir så markant, og dermed ble det bedre med en gang.

Bassfeller er en idè jeg ikke har tenkt på ennå, men det kan også kanskje være en løsning. Mitt neste trekk nå er å sette opp scenemolton langs sideveggene og bak for å dempe diskant og mellomtone noe. Mulig det også gjør noe med bassen, men det er vel ikke mye i tillfelle.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolton vil ikke gjøre noe med bassen, men det jeg har opplevd etter å ha installert akustikkplater i halve taket, på sideveggene (førsterefleksjonspunktene), samt fire stykker på bakveggen, er at mellombassen kommer mer frem i lydbildet. Selv om det er de høyeste frekvensene som dempes, så vil totallyden påvirkes. Det samme opplevde altså du ved bruk av BFD. De verste toppene er borte, som igjen får frem fekvensene under.

Det er flere forum-brukere som har har brukt scenemolton med hell. Hvis du dekker førsterefleksjonspunktene, så vil du oppleve at lydbildet blir mer behagelig og detaljert. I tillegg tror jeg gardinene, hvis de har folder, vil fungere som diffusorer, men det er jeg ikke sikker på.

Som du sier, så er 30-40hz et frekvensområde der mye LFE-informasjon ligger, og da kan action-filmer miste litt av trøkket. Derfor er det min førsteprioritet å få bukt med dippen. Andre oppgraderinger får vente.

Når det gjelder bassfeller, så er det tvilsomt at et slikt tiltak vil kurere en dipp rundt 30hz. Jeg skal bruke 6" (2 x 3") tykke akustikkplater av merket Rockwool, og de skal dekke hjørnene fra gulv til tak. I følge ekspertene på AVSforum.com, så vil de hjelpe ned mot 50hz, og kanskje enda lengre ned. Jeg gleder meg til å se resultatet på papir, for da kan jeg lettere vurdere om en ekstra PB10 vil være nødvendig, noe jeg belager meg på.

Med målutstyr, tålmodighet og rett innstilling, så kommer du sikkert til å få et godt resultat med 2 x PB10. En flat kurve er bortimot umulig å oppnå i hjemmekinsammenheng, så vær fornøyd hvis du blir kvitt de verste dippene og toppene. Noen differanser må du leve med, og så lenge du ikke merker hull i lydbildet eller føler at enkelte frekvenser virker "boomete", så er det bare å glemme omgivelsene og nyte filmen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lyden jeg er ute etter, ikke kurvene!

Jeg kommer til å handle 6 meter molton til 4 meter vegg, så da blir det litt rynker. Som du sier vil nok bassen først og fremst virke bedre fordi forholdet til mellomtone/diskant endres. Skal dypbassen bremses trenger jeg nok mere enn en gardin.

Det ser ut som om Flageborg kan hjelpe meg med kalibreringen av subbene ganske snart, så jeg kommer tilbake med mere info senere. Nå holder jeg på med projektoren her: http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/36311-min-pj-tx200-steg-steg.html

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •