SVS PB10 - Problemer med kalibrering! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 130
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Husker ikke helt åssen rommet ditt var, Petter. Men har du forsøkt å teste med døra di åpen? Om frekvensresponsen endrer seg noe da?

Høres ut som om du bør ha et besøk av andre for å starte med blanke ark, at du kanskje har kallibrert deg litt bort underveis, og har vanskelig for å "se skogen for bare trær"...
    Det skal du ikke se bort i fra. Jeg er helt fersk på kalibrering i det heletatt.

Jeg har prøvd med døra åpen uten at det betydde noe som helst. Det er ikke umulig at noen med peiling hadde funnet ut av dette på kort tid. Hvis det er noen som har anledning til å hjelpe meg hadde jeg satt umåtelig stor pris på det.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    ................Hvis det er noen som har anledning til å hjelpe meg hadde jeg satt umåtelig stor pris på det............
    Har du fortsatt behov for hjelp til kalibrering? Nå ser det ut som det kan bli en anledning, hvis du er interessert? Du kan sende en PM.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har latt kalibreringen hvile en stund, så det har ikke skjedd noe siden sist. Tipper jeg skal spandere på meg en Behringer FBQ2496, men jeg frykter at den ikke løser mine problemer.

Jeg trenger helt klart hjelp, og blir kjempeglad om noen kan kikke litt på tingenes tilstand!

Sender PM!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips: La tanken om Behringer foreløpig hvile, og la Flageborg metodisk gå til verket med sine instrumenter i ditt rom. Er det noe den mannen er kjent for, så er det subsonisk grundig og metodisk arbeid.

(PS! Flageborg; Sett inn pengene på min konto nå....;-) )

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At rommet kan gi en slik frekvenskurve er forståelig (men kjedelig). Det jeg i likhet med trådstarter ikke skjønner er hvorfor du får så lav SPL ?

Etter noen simuleringer av ditt rom, kan jeg jo prøve å komme med noen forbedringsforslag jeg også :smile:
    Med en punktsimulering hvor sub står i høyre hjørne, har jeg istedet forsøkt å flytte på lytteposisjonen!
    Sjekk vedlegget; Mørk blå = 2m, rød = 3m og Lys blå = 4 m, fra frontvegg.

Norcad

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg er Guru med stor G, men han foreslo å hjelpe meg midt i Svigerfars 60-årslag. *snufs* Jeg setter stor pris på at han tar seg bryet med å hjelpe en stakkar, men jeg håper han kan få anledning en annen gang.

Jeg smører meg med god tålmodighet og skal i mellomtiden få på plass projektor og lerret, og jeg skal prøve å gjøre noe med veggene. Mulig det kan hjelpe å få noe på veggene som ser pent ut og samtidig demper litt.

Norcad: Jeg setter pris på hjelp, men hvordan skal jeg tolke kurvene dine? Jeg håper å sette lytteposisjon til ca 4 meter fra lerret. Jeg skal prøve å få til målinger i den posisjonen snart, og jeg skal også ommøblere litt slik at jeg har mulighet til å prøve ut forskjellige plasseringer av sub.

Ha en god 17. mai alle sammen!

Edit: Og Flageborg kliner til med en avtale på søndagen! Skal bli spennende å se hva han kan få til med kinoen min!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare teoretisk beregnede kurver, men etter at jeg hadde flyttet min sub rundt i flere uker og frustrasjonen var på rødt lys, lærte jeg en ting av teorien; Det som skulle til hos meg var å flytte lytteposisjonen! :-x
    Jeg har beregnet kurvene etter dimensjonene på ditt rom, og antatt en lytteposisjon midt mellom sideveggene.
    Sub plasserte jeg 0,5 fra begge vegger og gulv i høyre hjørnet sett fra lytteposisjonen. (Punktberegning)
    Siden forsøkte jeg bare å flytte lytteposisjonen 2m, 3m og 4m fra frontveggen.
    Som du ser så er det stor forskjell i hvor linjær frekvensrespons du får.
    Ser du på den lyseblå grafen (4m); så er det ca 18 dB forskjell fra 26-38 hz, mens på den røde grafen (3m); er denne krympet til ca 6 dB
    ENORM forskjell bare ved å flytte lytteposisjon 1 meter!
    Uansett hvor jeg plasserte sub i simuleringen, ved lytteposisjon 4 m fra frontvegg, ga det et dårligere resultat.

Dette er kun teori, men allikevel et godt tips når frustrasjonen stiger :wink:
    Tipper Flageborg får orden på sakene, spennende å høre hva løsningen og resultatet blir.

Norcad

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli spennende ja. Jeg er fleksibel på hvor subben skal stå, så jeg håper å få til god lyd på 4 meter.

Flageborg har også med seg en Behringer i fall det må sterkere krutt til. Jeg handler gjerne en om det viser seg nødvendig. Nå må jeg stå på litt så alt ligger til rette for troubleshooting på søndag. Skal bla. kjøpe inn en lang RCA-kabel så ikke kabellengden begrenser plasseringsmulighetene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......Skal bla. kjøpe inn en lang RCA-kabel så ikke kabellengden begrenser plasseringsmulighetene.
    Det er ikke nødvendig å handle inn kabel ennå, for kalibrerings-kofferten inneholder flerfoldige meter på meter på meter............ ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Hehe.. ops: Hvordan kunne jeg finne på å tro at du ikke hadde orden på sakene!?!

Da må jeg bare rydde litt da.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til å skrive litt i tråden om hjemmekinoen min må jeg nesten konkludere litt i denne tråden også.

Har i dag hatt besøk av Flageborg, Akto og Roko. Flageborg hadde med seg kalibreringsustyr, og han kom til at jeg burde kjøpe en sub til. Han prøvde å korrigere den jeg hadde med en Behringer, men det var ikke tilstrekkelig for å få god lyd.

Flageborg satt til og med igjen Behringern inntil jeg hadde handlet inn ny sub. Kjempesnillt!

Vi avslørte i tillegg at min receiver oppførte seg noe underlig ifht delefrekvens i stereo. Mine 816S var med ned i 10hz, og det skal de jo ikke. Satt vi derimot receiver til "straight" fungerte delefrekvensen.

Jeg føler meg sånn passe gæærn som vurderer å handle inn en PB10 til, men hva skal jeg ellers bruke penger på? :roll:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å få hjelp....;-)

Ellers så er det desverre ikke noe nytt at mange receivere oppførere seg "rart" med tanke på delefrekvenser. Delefilterne er gjerne ikke av de "bratteste" og frontene følger ofte med laaaaangt under det de skal.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med en tilbakemelding om hvordan det låter med to stk. PB10:wink: Godt du kommer i mål til slutt, da:wink:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til å skrive litt i tråden om hjemmekinoen min må jeg nesten konkludere litt i denne tråden også.

Har i dag hatt besøk av Flageborg, Akto og Roko. Flageborg hadde med seg kalibreringsustyr, og han kom til at jeg burde kjøpe en sub til. Han prøvde å korrigere den jeg hadde med en Behringer, men det var ikke tilstrekkelig for å få god lyd.

Flageborg satt til og med igjen Behringern inntil jeg hadde handlet inn ny sub. Kjempesnillt!

Vi avslørte i tillegg at min receiver oppførte seg noe underlig ifht delefrekvens i stereo. Mine 816S var med ned i 10hz, og det skal de jo ikke. Satt vi derimot receiver til "straight" fungerte delefrekvensen.

Jeg føler meg sånn passe gæærn som vurderer å handle inn en PB10 til, men hva skal jeg ellers bruke penger på? :roll:
    Hmm, dette var interessant mht. delefrekvens, men det er ikke slik at du har valgt bass out til Both da ?

Men en PB10 til blir jo kuult da (hvordan har du tenkt å integrere de mht. rommet ?? )

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt bass out til subwoofer only, men på stereo så vi at elementene på 816S jobbet når vi ga anlegget en input på 10hz. Elementene skal normalt da stå stille når delefrekvensen er på 80. Når vi så skrudde over på straight så beveget ikke elementene seg før litt over 40hz. Det stemmer bedre med overlappingen på delefrekvens.

Jeg må si at lyden har bedret seg betraktelig ifht hvordan den var. Akkurat nå sloss jeg med lommeboka for å se om jeg kan ta meg råd til en sub til. I følge Flageborg passer den fint i motsatt hjørne foran. Nå står den ene jeg har i venstre hjørne foran med elementet mot midten. Flageborg har tilbudt seg å se litt på kalibreringen. Tipper det må fasejusteres litt og slikt, men dette har Flageborg adskillig mere peiling på enn meg.

I rommet mitt så fordelte bassen seg litt ujevnt i rommet. Med en sub til vil bassen spre seg jevnere. Jeg håper da at jeg ikke blir så begrenset ifht. lytteposisjonen. Bassen var nemlig ikke særlig god 4 meter fra fronten, og nå som jeg får projektor blir 3 meter litt snaut.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har du en frekvenskurve å legge ut etter beskøket fra trollmannen? Sliter noe med bass selv og er interessert i å se hva Behringer + skillz gjorde med kurven din.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noen målinger, men jeg skal se om jeg ikke kan gjøre en kjapp måling av systemet mitt i kveld. Kanskje jeg rekker det før posten er på døra med projektor og lerret. Da blir jeg nemmelig litt opptatt! :lol:

Ellers kan jeg fortelle også i denne tråden at PB10 nummer 2 er satt i bestilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var vanskeligere å kalibrere 2 subber enn 1. Hvorfor skal 2 SVS PB10 rette ut kurvene dine ? Håper du får det til.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg SVS subben og kjøp deg en Velodyne DD

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F: Der den ene subben kommer til kort vil den andre subben dekke opp og vise versa. Dermed får jeg jevnere bassrespons i hele rommet. I motsatt fall får jeg dobbelt så store dipper og peaker. Velger å stole på Flageborg her. Skulle alt bli vrangt innbiller jeg meg at en butikk som Lsound tar begge mine eventuelle bekymringer i retur.

Bomholt: Blir jeg fornøyd med 2 PB10'ere så tenker jeg ikke engang tanken. I motsatt fall vil nok Velodyne DD bli vurdert.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •