Hvor starter egentlig High-end!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor starter egentlig High-end!?

En ting som det ofte snakkes mye om, men som ikke alltid er like lett å få forklart. Hvor begynner High-end? Hva regnes som High-end innen lyd og bilde?

Nettopp bladet Lyd & Bilde hadde tidligere en oversikt over ulike kategorier, hvor High-end høyttalere begynte på kr 30 000,- og oppover.
    Det er vel ikke bare nødvendigvis pris som avgjør om det er High-end? Er vel først og fremst lydkvaliteten (og den koster jo som kjent).
    Dersom pris avgjør om det er High-end, hvor begynner High-end for kategoriene, høyttalere, cd-spillere og forsterkere? Finnes det forresten integrerte forsterkere som kan kalles High-end?

Ja ja, - nå kan dere der ute få lov til å kommentere.

Her burde det være mye rom for diskusjon!

Mvh.
    Bjørn

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt "dustete" begrep;

"Hi-end er som termen tilsier den øvre delen av det til enhver til tilgjengelige utvalg av produkter innen ett gitt segment. ref, Lygren"

"High end er et utvannet tøysebegrep som enkelte bruker for å "bevise" at noe er bra når de ellers har gått tom for argumenter, ref. Snickers-is"

Men de er begge inne på selve poenget. Enkelte produsenter sitter inne med mye
    kunnskap og midler til å lage "high end" utstyr, men hvordan forsvare å lage de, produsere de og selge noen fåtall produkter ?.

Svaret er innlysende. Det er en meget begrenset kundekrets som "gidder" og brenne av x antall kroner for produkt "y" som altså er et high-end produkt (les, det selges ikke mange av dette, men det er "svært å eie"..)

Eierfaktoren skal ikke undervurderes. Hvorfor kjøper noen nesten samme "folkevogn model" til helt ulike priser ? .

Jeg tenker selvsagt på Skoda etc. opp til Audi.
    Nesten samme "grunnprodukt" laget på samme samlebånd etc, med helt ulik "branding" og prising.

Hi Fi (Naturlig lyd) burde holde, men det finnes kjøpekraftige ressurser med haugevis med dollar og de vil ikke ha "main stream produkter"....

Kun min egen oppfatning selvsagt, jeg er kun interessert i god lyd og kan ikke bry meg mindre om "hvilken skuff jeg havner i", bare jeg er fornøyd.

/L

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg filosoferer over dette pleier jeg å tenke på alle de gangene jeg har vært i butikker og hørt på skikkelig High-End, hvorpå jeg har reist hjem og lyttet på mitt eget Mid-End (om jeg får kalle det det). Det er deilig med skikkelige kontraster gitt

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser kun begrepet som et pluss ord i reklamespråket. "High end" gir kjøperen positive assosiasjoner. Føler at begrepet har blitt vannet ut på samme måte som "THX" . Brukes et begrep for ofte, vil det ende opp med å miste sin verdi. Selv begynner jeg å få et rimelig påkostet anlegg, men det ville aldri falle meg inn å kalle det highend, selvom det koster 10 ganger så mye som kompisene mine sine anlegg.

Edit:Akto: MID-END du liksom

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig prisen vi kategoriserer, mens ytelsen til det man lytter til er det vanskelig å trikse med

High end er i den enden av skalaen vi finner det beste utstyret, men uten riktig matching vil et high end anlegg låte som et low end anlegg. Derfor vil man kunne oppleve nirvana om man matcher riktig utstyr øverst i high end skalaen. Men da må man jo ha et high end rom i tillegg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hegels integreterte stereoforsterker h200, blir jo omtalt som high end.
    Den koster jo bare 20 000.
    kan vel si det sånn at et produkt er high end når det ikke mangler noen ting.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del High End produkter er innlysende "bra", veldig bra og selekterte produkter fra en produsent som vil vise "muskler" og muligens litt prestiisje (les markedsføring). Dette i seg selv er OK.

Men ofte krever disse produktene 100% matching med resten av anlegget for å vise sitt sanne potensial. Dette i seg selv er også relativt greit.. (her kommer det matching Kr. inn (les masse ekstra "liknende utstyr" for å komme i mål)

Kjøp en blodtrimmet formel 1 bil, som er beregnet på "metanol" og fyll på 95 octan, så blir du antagelig litt skuffet ?

Uansett, begrepet "High End" er vel litt utgått på dato, holder det ikke med Hi Fi lenger eller er det ingen som skjønner betydningen ?

Kakse Hi Fi, Kollen Hi Fi, Olje Hi Fi, Megler Hi Fi ?

Selv bor jeg nesten inne i "skauen" på Skytta (Nittedal) og har valgt noen komponenter, som reproduserer musikk og bilde på en OK måte som passer mitt behov High End er det definitivt ikke (kan kjøpes flere steder, er ikke utrydningtruet og kabelen til HT koster under 100K..)

Leve troen på egne ører`s oppfattning

L/

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at dersom man er genuint interessert i lyd og bilde er ikke definisjoner så viktig, men kvaliteten man faktisk kan se og høre. Begrepet er sikkert mer stas for Ola Dunk som vinner i lotto, kjøper anlegg til en halv million (fordi det er grisedyrt og derfor gir den beste lyden :wink: ) og skryter til venner at han har High End anlegg stående i stua.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiEnd begynner der fornuften slutter.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    HiEnd begynner der fornuften slutter.
    Hehe, vel talt!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av High end ligger nok i å kunne si at man har High end. Å ha noe ikke alle har råd til rett å slett. Om det yter bedre er en helt annen sak. Er vel ikke uten grunn at ingen omtrent tør å ta en blind test på høytaler kabler til 5000,- mot kabler til 50000,- De driter seg mest sannsynlig loddrett ut. Med annet de gambler på 50/50

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driter seg ut? Hvorfor det? Dersom det ikke er noen forskjell så skal man være stolt om man ikke hører forskjell, med mindre man har betalt de ekstra 45 000 da ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hm!

Jaja, mye interessant her!

Om High-end er et utvannet begrep eller ikke, kan sikkert diskuteres. De som mener det overhodet ikke har noe for seg, og bare er viss vass.. ..ja, kanskje vi alle er lurt til å kjøpe hi-fi (les, siden vi er på dette forum), istedenfor å kjøpe et helt ok musikkanlegg hos Elkjøp til 3-4000 kr...
    God påske til alle!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor og når High-End egentlig begynnte som et begrep kjenner jeg desverre ikke til, men for Hifi begynnte det vel egentlig ganske samtidig som man begynnte å reprodusere musikk elektronisk via elektrisk mekanisk jobbende utstyr da det første utstyret nermest måtte pr deffinisjon være det beste av det best som var å oppdrive på det tidspunktet...

Ellers så kan man vel generellt si at galskap kjenner ingen grenser. I HIFI verdenen er vel High End også en deffinisjon der hvor fornuften begynner å avta og galskapen begynner, i form av mega investeringer, dyre komponenter med esklusive materialvalg og andre faktorer for å hele tiden komme nermere et perfekt resultat men som kankje aldri egentlig er mulig å oppnå.

For å trekke en paralell til eksempelet fra snickers-is med de 45000 som til synelatende var litt bortkastet hvis man ikke hører forskjell på HT kablene, så ville vel oppfølgeren blandt en ekte entusiast blitt en enda større investering i enten bedre høytalere eller bedre effekt forsterkere for å utnytte de nye dyre high end kablene, da kanskje det mest fornuftige ville vært å innsett fadesen og brukt tiden til å nyte lydkvaliteten og musikken...

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis et produkt virkelig er high-end bør det stå "high end" på produktet mener nå jeg!

Min preamp:

...et sikkert kvalitetstegn, like sikkert som THX-logoen. Haha

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

High End

High End er vel et begrep som Hi-Fi journalister har kommet med. Det var vel et forsøk fra deres side etter tester av forskjellig utstyr å skille klinten fra hveten. Med etter min mening varierende troverdige resultat. Det er nå en gang sånn at forskjellige hi-fi komponenter koplet sammen gir varierende lydresultat. Her er det matching mellom de forskjellige lydkilder - forsterkeri - høgtalere etc. som til slutt skal tilfredsstille lytter med sine ører og oppfatning av lyd. Her er vi heldigvis forskjellige. Må si at jeg ofte (ikke alltid)blir en del betenkt over tester der de sier at ting er bedre enn en annen. I rette sammenhengen og i en annen persons hode spiller kanskje f.eks. en forsterker, som ikke kom så langt opp i ørene (testen)til en journalist, bedre enn vinneren. Men for all del, en kan jo få en pekepinn om journalisten er flink til å beskrive oppkoplinger mellom kildene - omgivelser og kanskje dagsformen sin.
    Prisene gir for det meste uttrykk for kvalitet komponenter som er brukt - forskning bak produktet og om merket har fått et statusnavn.
    For å få seg et skikkelig anlegg kreves det av den enkelte å lese litt-høre litt på andre-men til slutt å prøve prøve prøve utstyr i forskjellige oppkoplinger til øret/hodet blir fornøgd. Lykke til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •