Sub under sofa?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    ........Men tilbake til sub-sofa... Det du sier er at basselemnter i sofaen er en mye bedre løsning rumperister?
    Ja, utvilsomt. Omtrent som forskjellen mellom Kalle Kanin og Tyrannosaurus Rex "stomper" med foten....................;-)

Egentlig vil jeg bare anbefale at du får deg en praktisk demo av begge løsningene, før du handler noe som helst.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at det kommer til å strømme hifi-entusiaster til sørlandet i sommer. Ikke for været og skjærgården, men for demoer!!! Det er tydeligvis på sørlandet det skjer!! ;-) :grin:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det skulle jeg nesten ha hatt en demo av.. Min erfaring av Elementer hengende i fri luft er ikke helt synonymt med lydtrykk. Mer et show av hvor mye et element kan bevege seg uten å lage lyd. Man må jo være veldig påpasselig på hvor mye volum man gir dem også da de ikke har noe luft trykk som demper slaglengden. Spiller litt høyt en dag så sitter man med en gloheit kobber coil i rassen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal jo ikke spille lyd - de skal sette luft og sofa i bevegelse.

Og det GJØR de også - tro du meg! Det som er for lavt til å høres - det FØLER du i et slikt oppsett... garantert! :-P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt nysjerrig på dette. Hvor stort element bør man bruke. Trenger dette å være et "hig end" element, eller vil et billig element gjør samme nytta? PA element med god følsomhet? Regner med at man ikke trenger all verden av forsterker heller, for å unngå at elementet svinger for langt ut?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ble litt nysjerrig på dette. Hvor stort element bør man bruke. Trenger dette å være et "hig end" element, eller vil et billig element gjør samme nytta? PA element med god følsomhet? Regner med at man ikke trenger all verden av forsterker heller, for å unngå at elementet svinger for langt ut?
    Du bør velge et 15" eller 18" element, som kan gå dypt nok i frekvens.

Prisen er opp til deg.

Du trenger ikke allverdens forsterker til dette, men du må ha separat linje-nivåstyring på forsterker.

Du bør prøve å ha et par centimeter's klaring mellom max utsving på elementet og potensiell sittedybde på 100kg potetgullslafsende hjemmekino-entusiast ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også slenge meg på å si at dette er en fenomenal opplevelse, jeg bygde selv en lignende sofa for en tid tilbake, 2 stk ristere og 2 stk 12" elementer, der fikk du slagene godt levert samtidig som subben pumpet trykket opp i kroppen.... Vil bare nevne "Flight Of The Phoenix" som ett bra testmateriale i denne sammenhengen, flyscenen i begynnelsen der hvor sandstormen tar over, men subb i sofaen så kjenner du vinden pumper deg i rompa og du er med hele veien. En veldig gøy faktor absolutt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du bør prøve å ha et par centimeter's klaring mellom max utsving på elementet og potensiell sittedybde på 100kg potetgullslafsende hjemmekino-entusiast ;-)

Tror du det holder? Tror jeg må plusse på noen centimeter til. :-)

Hvor langt ned i frekvens vil dette merkes? Har lekt med tanken på romperister, som f.eks. tactile, men begynner å lure på om dette kan være veien å gå i stedet.

Blir forresten litt sært å spørre hvor store høyttalere man kan montere inn i sofaen når man er på møbelsjappa...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på om jeg skal gjøre det samme men tror jeg skal lage en kasse til elementet for å ha litt mer kontroll over slaglengden

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville ha gått for romeristere i første omgang... De vil jo riste rett i sofaen i steden for membranet. Finnes jo masse gode reviews av dette på nettet. Blåsing eller ikke, med romperister kommer du ned i 5hz....

Buttkickeren kommer med 1000w forsterker, og iflg anmelder for hometheater hifi ønsket de ikke å montere den vertikalt som ga enda mer risting, fordi de allerede hadde nok jordskjelv i California...

Tror jeg ender opp med en Clark Synthesis Platinum TST429 selv, når budsjettet tillater det.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en DIY "sub-sofa"! :grin: Bygg sofaen rundt "sub'en". Noen MDF plater, puter etc. Har laget en liten skisse av hvordan det kanskje kan gjøres... det er sikkert noen som har gode idèer om forbedringspotensiale.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Hadde vært artig om noen kunne svare på dette, eminence delta 15 med en følsomhet på 101 dB, og 8 OHM impedans, om jeg paralellkobler disse to på en 405W RMS forsterker som yter det i 4 OHM, kan det bli bra da? Er det slik at impedansen halvveres ved paralellkobling og dobles ved seriekobling??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Er det slik at impedansen halvveres ved paralellkobling og dobles ved seriekobling??
    Ja.

Det var et enkelt og greit svar...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •