Ønsker kommentarer til planlagt kjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker kommentarer til planlagt kjøp

Jeg er ute etter en receiver og et 5-setts høytaleroppsett. Jeg har en 32” Sony TV som forhåpentligvis til neste år en gang blir byttet ut med en digital bildekilde.
    Men først skal jeg kjøpe inn en receiver til 10-15.000,- og høytalere for 15.000-20.000,-.
    Jeg har et par Tannoy 611 gulvstående som har tjent meg godt siden 1994. Jeg har vurdert å vente med å bytte ut disse dersom det finnes noe bra av senter-og bakhøytalere som kan matche disse lymessig og i det tilfelle at disse sprenger budsjettet totalt for alle høytalerne.

Jeg har brukt de siste dagene på å gå gjennom omtaler av diverse produkter på nett, DVD & Hjemmekino og Lyd & Bilde. Det er en jungel og lett å gå seg vill. Dette med valgfrihet er ikke alltid så lett, så det vil være flott om noen av dere kan komme med tips og synspunkter. La det bare være sagt at jeg ikke er noen ekspert på området. Noe vet jeg men det er store huller i kunnskapen, spesielt på det tekniske området, så det er fint om dere har det i mente når dere svarer.

Anlegget kommer til å bli brukt for det meste til film og rock.

Anlegget skal stå i stuen siden vi ikke har annet egnet rom. Stuen er på ca. 6x7 meter og TV’en står langs den korteste veggen. Jeg har tenkt på kun et 5.1 oppsett siden et 7.1 oppsett blir i meste laget både økonomisk og plassmessig. Leser også at det er mere komplisert å få et 7.1 anlegg til å låte bra enn et 5.1 anlegg.

Jeg vil ha relativt store høytalere. Gulvstående i front, store stativhøytalere eller gulvstående bake. Et spørsmål er om gulvstående bakhøytalere kommer langt nok opp i rommet for lytteposisjonen? Et annet moment er at mindre stativhøytalere koster mindre men så er det jo det med prisen på stativer...

Så var det mine finalister så langt:

Receivere:
    Denon 3806 til 11.000,-, eller
    Pioneer VSX-AX4AVi til 15.000,-

Høytalersystem:
    Klipsch Synergy Series F2 til 15.000,-
    Klipsch Reference til 20.000,-

Eller disse kombinasjonene.
    Tannoy Sensys DC2 til 8.500,- (front)
    Tannoy Sensys DCC til 3.800,- (senter)
    Tannoy Sensys DC1 til 5.700,- (bak)

B&W DM 703 til 23.000,- (front)
    B&W LCR600S3 til 4.300,- (senter)
    B&W 705 til 11.000,- (bak)

Dette siste alternativet forutsetter at jeg utsetter kjøpet av frontene til neste år fordi det er såpass mye dyrere enn de andre alternativene.

Jeg har en PSB Subsonic II subwoofer som jeg nok må beholde foreløpig.

Jeg bor langt unna seriøse levrandører av slikt utstyr så det er ikke bare å løpe ned i gata for en lyttetest. Harstad blir vel det nærmeste hvis noen av diise har butikk der. Det blir vel omtrent like langt til Hi-FiKlubben i Tromsø og Bodø.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet,
    Det er ikke så lett å gi deg objektive svar, men du har vært flink til å finne gode forslag. Jeg ville satset på en "rimelig" Receiver og inkludert en effektforsterker til å drive minimum Front høytalerene, gjerne også Senter (det finnes endel effektforsterkere med tre kanaler, f.eks. fra Rotel, Thule etc. Sjekk AVforum for eventuelt noe du kan like).

Receiver; Jeg ser du ikke har vurdert Yamaha, er det noen grunn til det ?
    De har et hav av gode og rimelige Receivere f.eks. RX V657 (4.400,- hos www.mpx.no). Da har du penger til en bra forsterker i tillegg.

Høytalere; Jeg har ingen forhold til Tannoy, men Klipsch har jeg hatt. Meget dynamiske og suveren på film. De krever en god effektforsterker (ikke la deg lure av at de er lettdrevne). Sats på mye power !

Gulv kontra Stativ høytalere er en smaksak, du vil uansett måtte ha en SUB i tillegg for film. Legg minimum 5K i en SVS pb10-isd eller noe større.
    se: www.lsound.no

Når det gjelder B&W, spiller disse pent, muligens for pent etter min mening. Her er vi heldigvis forskjellige (hvor går prioriteringen, Musikk eller Film )

Håper du finner ut av hva som blir bra for deg.

/L

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei killroy,

Takk for hyggelig innlegg med gode råd.
    Jeg hadde ikke vurdert å kople en effektforsterker til frontene og evt. senteren, tenkte nok det ville komplisere for mye, men det er kanskje noe å vurdere. Men da lurer jeg på et par ting. Må kraften på effektforsterkeren være omtrent den samme som receiveren som driver bakkanalene? Vil det bli tonale forskjeller i og med at to forskjellige forsterkere driver alle kanalene? Med en rimeligere (og mindre) receiver blir det vel mindre effekt til bakkanalene? Hvordan kobler man effektforsterkeren til receiveren? Hvordan blir det med kalibreringen mellom disse to? Med min begrensende tekniske innsikt er jeg bare redd for at ting blir for komplisert :-?

Yamaha. Ja, jeg vet at disse er meget gode. Jeg har en gammel Yamaha som jeg ikke har fått verken dts eller Dolby Digitallyd ut av, så det ligger kanskje i bakhodet.
    Jeg kjøpte en Denon Pro-Logic forsterker i 1992 og likte den meget godt og den var ikke minst brukervennlig, noe jeg har inntrykk av at er tilfelle også med dagens utstyr fra Denon.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig med noen råd vet du, det er derfor vi er her..

Du kobler fra Pre-out på den Receiver du velger (sjekk at du har mulighet for pre-out på ALLE kanaler, da har du full fleksibilitet) med vanlige Phono plugger (slike du kobler fra Analog port på CD spiller etc. til CD ing. På Reveiver). Du trenger altså to vanlige korte Phonokabler. Pre-out (left og right) til inngangen på en normalt god stereo effekt-forsterker (ikke velg en med forforsterker, dette blir bare "smør på flesk")

Du kan i prinsippet bruke hvilke effektforsterker du finner, men velg en som er strømsterk og som kan levere typisk 2 * 100 til 150W i 8 Ohm.

Nesten alle bra Receivere i dag har autokalibrering (via en medfølgende microfon). Yamaha sin RX serie har dette og har Pre-out på alle kanaler og jeg har min tredje "Y" nå (og er derfor litt "farget").

Du vil oppleve at Reveiveren får mye mer krefter til overs og vil kunne håndtere Senter og Surround kanalene mye bedre enn å måtte driva "alt" selv.

Nivåforskjeller etc, håndterer "autokalibreringen glatt".

Som du vil se på forumet, er det derfor veldig mange som går for en litt nedskalert Receiver med bra processor og at de velget et godt stereo effekt trinn i tillegg.

Mvh,

/L

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har akkurat kjøpt en kombo selv og er meget fornøyd med den. Jeg vurderte faktisk BW703, men falt for JMlab Electra 926 sammen med en Yamaha 2600 reciever. Synes dette ga mye og bra lyd for pengene.

Siden dette er mitt første skikkelige anlegg har jeg desverre ikke så mye å si om det du fører opp. Bortsett fra Pioneer som flere her på forumet synes er bra.

Søk litt opp på de enkelt komponentene og les hva som står. Jeg falt på komboen under (signatur) etter å ha drevet litt research her på forumet.

Uansett, prøv å få lånt det hjem for en test. I mine ører er Høytalerene det viktigste elementet å prøve mtp hvilken lyd du ønsker.

JMlab og Yamaha havnet på ca 25'

Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Prowler, fint at du har så fin smak
    Ta noen bilder da vel og legg de ut på "minhjemmekino", fint å se hvordan andre har det vet du :grin:

Til Trådstarter, så er vel dette muligens litt "overkill" mht. budsjett ?, men du kommer veldig godt ut med en Receiver til ca. 5K, pluss et effekt trinn (f.eks. Embla fra ELTEK / www.dynabel.no ) til ca. 6K eller finn noe passende effekt trinn på AVforum.

Dette sammen med Dynamiske Klipsch eller Electra 926 fra Jmlab som Prowler nevner er et seriøst bra tips i litt "high end" stil, men de trenger krefter.

Mvh,

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En grei Effektforsterker på AVforum akurat nå til 2.100,- :

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php?product=7197

Setter du denne bak en Grei Reveiver til 5K, har du masse penger til det viktigste,
    Høytalere.

Kun til info,

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Høytalersystem:
    Klipsch Synergy Series F2 til 15.000,-
    Klipsch Reference til 20.000,-
    F2 serien kommer vel med sub RSW-10 til den prisen. Ellers får du nok hele F3 systemet med Sub-12 til 20k hvis du pruter litt. Jeg kjører F3 serien med Pioneer VSX-1015 og synes det låter bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi centeret har jo butikk i Harstad, der får du hvertfall fiklet og lekt med masse morosaker (tror ikke dem har noen av alternativene du har foreslått, men du er vel fortsatt åpen for forslag siden du kommer her å spør) :-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei TheNatural

Det blir jo mye synsing i slike tråder som dette, men råd er det alltids å få. Når det gjelder reciever vil jeg anbefale Denon, enten 2106 eller den helt nye 2807. Denon har fått mye skryt pga. gode pre-amp'er i deres recievere. Har selv en 3803 og er godt fornøyd med den. Et effekttrinn i tillegg og du har nok punch til å drive frontene uten at recieveren får "pusteproblemer" :-P Når det gjelder høyttalere så synes jeg det er bedre å bygge litt over tid i stedet for å kjøpe hele 5.x settet med en gang. Da sitter du tilbake med et mye bedre anlegg enn om du kjøper alt på en gang. Ser du er inne på B&W og jeg liker dem veldig godt. Har 704 og er glad jeg sprengte budsjettet den gangen de ble kjøpt inn...:wink: Når det gjelder senter og bakhøyttalere ville jeg lagt mer penger i senteren, f.eks. HTM4S da HTM7 (700-seriens senter) kan føles litt lys/slank i lyden. Som bakhøyttalere kan du da gå ned til 600-seriens DS6 S3 som også er dipole.
    Litt synd at du ikke har sjapper i nærheten der du kan høre på utstyr, men lykke til uansett! :grin:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen,

Takk for alle forslag og tips så langt. Det meste "make sense" og det er tydeligvis flere måter å komponere et bra surround-anlegg på.
    Fint med den forklaringen killroy, nå skjønner jeg bedre hvordan det henger sammen med effektforsterker og receiver. Jeg tittet på baksiden av Yamaha'en min og der var det OUTPUT phono for henholdsvis front, senter og bak. Jeg regner med at det er slike du siktet til.

Den Rotel'en til salgs her ser bra ut til en rimelig pris. Ellers kikket jeg på NAD C272, kanskje også en mulighet uten at jeg vet hva som er best av de to.
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...erker_Graa.htm
    Den koster dog 5.000,- som ny selvfølgelig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    homecinema,

Ja, jeg har også en forkjærlighet til Denon. Jeg liker brukervennligheten og kvaliteten er som oftest blant de høyest vurderte.

Absolutt en mulighet å kjøpe Denon 2106 og koble den til en Rotel RB-981 effektforsterker eller lignende. Man kan jo spare noen lapper på det, spesielt hvis en får tak i noe brukt, og likevel få bra lyd.

Det er synd det der med at pengene setter begrensninger og at man må kjøpe litt etter litt for å få maksimal kvalitet på komponentene til slutt. Jeg har også kommet til at høytalerne er viktigst og at man bør legge mest penger der. Elektronikken ser jo ut til å bli gammeldags i det man går ut butikkdøren. ;-)
    Når det gjelder B&W har jeg dessverre ikke hørt dem, bare lest anmeldelser og de ser jo alltid bra ut for B&W. Men de er jo dyre da og nesten 11.000,- for en senter er kolossalt dyrt for en vanlig mann :neutral:
    Jeg kan ikke bruke dipole bak fordi det ikke passer å henge på veggene her.

Veldig usikker nå; kjøpe 5.1 av Klipsch og snurre film nå eller kjøpe en og en høytaler fra B&W og snurre film ved neste Stortingsvalg

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W i front pluss et par Gale høyttalere til 1000-lappen bak så har du surround og så fyller du på med senter og bytter ut bakhøyttalerne etterhvert som $ ruller inn...:grin:
    Når det gjelder senter til 11.000 så tenkte jeg bare på at du satte opp bakhøyttalere (705) til 11.000 - ville heller lagt mer penger i senter og gått ned på prisen på bakhøyttalerne. :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    homecinema:
    Ja, det er en mulighet, eventuelt å kjøpe noen skikkelig gode B&W i front og sette mine Tannoy 611 bak inntil jeg får råd til noe nytte der også. Skjønner at man bør legge mere i senteren enn bakhøytalerne.

Jeg ser jo av innlegget fra deg at du er meget godt fornøyd med B&W. Jeg bare innbiller meg at de fremfører lyden på en detaljert og korrekt måte, altså en eim av kvalitet...er det riktig

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Tannoy Eyris DC 3 i front og bare utsett resten av høyttalerne.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter snickers, kjøp DC3 hvis du liker lyden i tannoy. Også fortsetter du å bygge ut med senter og bakhøyttalere etterhvert.

Jeg er vel litt inhabil siden jeg er tannoy-bruker, men jeg elsker den presisjonen tannoy leverer :grin:
    Jeg syns B&W bare blir en dårlig kopi av tannoy, de B&W høyttalerene jeg har hørt forsøker å være like detaljerte men lider av en slitsom diskant. Man blir lytte-trett av sånt :-|
    Nå er det noen år siden jeg hørte B&W sist, regner med at de nyere modellene er endel bedre, men tviler på at de klarer å matche tannoy i denne prisklassen du sikter til.

A

edit: det finnes ikke senter til sixes serien, men jeg vet at det er mange som har brukt mindre modeller med DC elementer som senter med stort hell. Tannoy er særdeles flinke til å bevare lydsignaturen sin på tvers av modellserier også.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BW 703 er veldig strømsultne, så ville nok valgt et eget effekttrinn til dem. Men hvorfor ha 705 bak ? holder fint med 602. Syns jeg da, siden du har 600 serien sin center.

Og mitt tips til reciver, Onkyo . De er helt KONGE. Krever litt egeninnsats for å stille den inn, men det er gull verdt.

Onkyo TX-SR803 www.mono.no

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei snickers-is og are_e:

Er det stor forskjell på Tannoy Eyris DC3 og Tannoy Eyris 3? Spør fordi sistnevnte er på et bra tilbud, er vel en utgående modell men kan vel være bra likevel.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skorob,

Det blir nok et eget effekttrinn for frontene, uansett hvilken høytaler jeg til slutt bestemmer meg for.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    hei snickers-is og are_e:

Er det stor forskjell på Tannoy Eyris DC3 og Tannoy Eyris 3? Spør fordi sistnevnte er på et bra tilbud, er vel en utgående modell men kan vel være bra likevel.
    Forskjellen er DC element og ikke ;-) Vesentlig forskjell spør du meg, den gamle er ikke satt ned nok egentlig, men de skal jo tjene penger selv om det er salg...

A

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •