Klipsch RF-83 eller RF7?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-83 eller RF7?

Driver og vurderer nye fronter om dagen,men klarer ikke bestemme meg...
    Har lurt litt på de nye rf83 med 3x8" eller rf7 med 2x10"
    Hva vil funke best? Med tanke på lydtrykk.....

Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet hva som burde gi mest lydtrykk av 3x8" eller 2x10" i Klipsch??

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-38 har vel ikke blitt sluppet enda (tror jeg)?!? Så det er kanskje ikke så mange som har fått sammenlignet disse..
    Teoretisk har RF-7 mest membranareal, uten at jeg vet så mye annet om slaglengde o.l.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall lyst til og bytte ut mine RF-7 med RF-83 på sikt, da jeg tror de kan spille penere iom de har en separat mellomtone. Pluss at den nye serien til Klipsch har jo fått mye skryt da. Men jeg tror ikke du gjør noen feil hvis du velger RF-83. Er ikke prisen den samme som RF-7 også?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvs vi snart ser noen klipsch RF-7 på bruktmarkedet?! ... finner jeg et pent par.. så skal jeg iallefall ikke nøle med å handle, og da forsvinner AL1000 iallefall.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    dvs vi snart ser noen klipsch RF-7 på bruktmarkedet?! ... finner jeg et pent par.. så skal jeg iallefall ikke nøle med å handle, og da forsvinner AL1000 iallefall.
    Samme her, sitter å småsparer i tilfelle jeg finner et par en gang i tida. Men hva slags forsterker burde man ha til sånt? Hjelper ikke med en 218 da vet jeg, trengs litt kraftigere kost til de kan jeg tenke meg..

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe,, dere ser vel mine her etterhvert
    Du trenger foresten ikke noe kraftigere her enn 218 THX men gjerne en som spiller penere. NAD har ikke akkuratt hva du kan kalle den beste lydsignaturen til Klipsch, jeg har testa aselv.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lervold på Raufoss har et demopar til 12500,-

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er de i sort eller? ^^

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du går for, så blir du nok fornøyd, men skal du ha mest trøkk, ville jeg gått for RF-7, dem har vel mest membran areal.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men 3 8tommere spiller nå uansett raskere enn 2 10tommere..
    større membran areal? kan itje være så stor forskjell? eller?
    Hvor mye koster rf83?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Lervold på Raufoss har et demopar til 12500,-
    Har du noe nr eller internettside til denne forrettningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei!

Jeg er eier av RF7 selv og ble naturligvis meget opprømt da disse nye rf83 kom. Jeg har lest mye om dem på klipsch forum og andre forum. Der har de AB testet dem og funnet forskjeller/sterke/svake side. Testene er utført av profesjonelle og erfarne folk som kjenner (sine) rf7 ut og inn. Testen er også utført av noen forhandlere.

Utsseende/oppbygning:
    RF83 er høyere og dypere, men ikke like bred. Dem har bedre terminaler, føtter og fester til frontgrill, dvs magnetfester (noe jeg vet en del folk har irritert seg noe over på rf7). Rf83 skal være noe bedre avstivet innvendig. Dem skal ha penere finish enn det rf7 har. De har også plassert tre bassrefleksporter bak på rf83 framfor rf7's to. Rf83 er også 4kg tyngre enn rf7. Delefilteret og intern kabling/interne komponenter skal være vesentlig oppgradert i forhold til forgjengeren. De nye skal også være lettere å plassere i forhold til rf7.

Bestykning:
    Rf83 er bestykket med tre stk 8" pluss et 8" horn (1,25" driver vs 1,75" driver i rf7). Delefrekvensen er også satt lavere på rf83 enn på rf7 (1650Hz vs 2200 Hz) så rf83's horn har et større arbeidsområde, men er en oppgradert versjon av rf7 sitt horn. Bedre motor, større magnet etc er stikkord.

Lyden:
    Slik som lyttere og testere av rf7 kontra rf83 beskriver det er rf83 en mer lineær høyttaler. Den går dypere og høyere mtp frekvens. Den skal være mer raffinert, raskere og mer homogen/allround/snillere enn hva rf7 er. Dette gjelder spesielt i toppen i og med at hornet er mer luftig og raffinert. Rf7 er mer "in your face", dvs mer direkte og tegner opp et mye gøyere lydbilde etter hva jeg har forstått. De tåler begge like mye effekt, men rf83 skal visst takle høyere volum enn hva rf7 klarer til tross for noe lavere følsomhet. Noen påpeker at rf7's horn begynner å klippe raksere enn hva rf83 sitt horn gjør ved høye volum. Det dipper også av i frekvenskurven ved 18kHz selv om dem sier at dem går til 20kHz. Rf7 produserer derimot mer bass, men den er ikke like kontant som rf83's. Den kjennes derimot bedre (fysisk) Konklusjonene de kommer fram til er at rf83 er mer musikalsk og allround med bedre noe bedre øvre mellomtone enn rf7, men at rf7 er bedre/gøyere på film og live konserter etc. Det var 50/50 resultat ved avstemninger om hvilken høytaler de likte best av rf83 og rf7.

Hvilken høyttaler man liker best er vel opp til deg selv å dømme tror jeg. Det virker som om det er en del forskjell på dem. Jeg har også lurt på å kjøpe den nye rf83, men for det første har jeg ikke begynt å utnytte potensialet i mine rf7 mtp romstørrelse og elektronikk. Jeg tror jeg skal prøve det før jeg hiver enda mer penger i høyttalere. de nye modellene ventes Norge nå i april/mai, men osm audiocompaniet sa, det blir veldig ofte utsatt med klipsch. Jeg ville lyttet til begge modeller før du bestemmer deg slik at du vet hva du kjøper. Jeg har fullt system hjemme selv og kan anbefale deg rf7/rf5. Jeg gleder meg dog til å høre de nye modellene selv og gjøre mine egne oppfatninger

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på rf83 kommer til å ligge på det samme som rf7 lå på når den var ny såvidt jeg har hørt, kanskje noe dyrere. RF7 ligger derimot ny nå til 20-25k.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ti klipsch må du ha en forsterker som er varm i klangsignaturen. Det er derfor rør, Pass Labs, McIntosh etc ofte blir anbefalt til Klipsch. Denon skal også fungere bra til Klipsch. Jeg har selv RB-1090, men jeg kunne tenkt meg noe varmere og mer amerikansk etterhvert. Krefter og dynamikk derimot er det overhodet ingen mangelvare foreløpig Jeg kunne også tenkt meg en cd spiller som er varmere i klangen - gjerne med rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pug-Nose:

Den nye rf serien er blitt sluppet for en stund siden, den er bare ikke ankommet Norge enda. Subwooferne derimot skal visst ikke være klar for levering enda.....:-|

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem har ingen egen nettside nei.
    Men heter Hans Lervold Radio&TV`service, medlem av Euronics kjeden!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ti klipsch må du ha en forsterker som er varm i klangsignaturen. Det er derfor rør, Pass Labs, McIntosh etc ofte blir anbefalt til Klipsch. Denon skal også fungere bra til Klipsch. Jeg har selv RB-1090, men jeg kunne tenkt meg noe varmere og mer amerikansk etterhvert. Krefter og dynamikk derimot er det overhodet ingen mangelvare foreløpig Jeg kunne også tenkt meg en cd spiller som er varmere i klangen - gjerne med rør.
    Rotel til syns jeg også er dårlig kombo (altid vært av de som har ment det og). Skjønner heller ikke helt hva folk skal med så forbanna mye vatt inn på disse høyttalerene. Finn heller en knallgod 60watter til disse, istede for å se etter noen med mest watt.

Husker da jeg testa Marantz PM-17 på RF-5, det var jo helt RÅTT! 2x60watt, og en kjempe god lydsignatur til Klipsch (mulig cdspillern også gjorde sitt her da..). Vincent sine Rør effekttrinn til 15k paret er også spennende syns jeg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig.
    håkon rognlien som har eid rf5 siden de kom skrev på sentralen en gang "15watt er så det holder!"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Rotel til syns jeg også er dårlig kombo (altid vært av de som har ment det og). Skjønner heller ikke helt hva folk skal med så forbanna mye vatt inn på disse høyttalerene. Finn heller en knallgod 60watter til disse, istede for å se etter noen med mest watt.

Husker da jeg testa Marantz PM-17 på RF-5, det var jo helt RÅTT! 2x60watt, og en kjempe god lydsignatur til Klipsch (mulig cdspillern også gjorde sitt her da..). Vincent sine Rør effekttrinn til 15k paret er også spennende syns jeg.
    Om rotel er en god kombo kommer helt an på hva du legger vekt på lydmessig og klangmessig. Til f.eks rf7 må man ha forsterker med gode strømreserver for å drive dem, det kommer du rett og slett ikke utenom, og jeg valgte rotel grunnet meget god pris og gode strømreserver. De går ned i 2,8 ohm, og de trenger krefter/strøm i og med at det er en del membranareale som også skal flyttes og holdes kontroll på. Klipsch har høy effektivitet, men dette betyr ikke at dem spiller bra med lite strøm, bare høyt. Watten driter jeg loddrett i. Gode strømreserver kreves av klipsch i likhet med andre høyttalere for å holde kontroll på elementene. Vi har også prøvd 3806 på hele systemet mitt, og klart det ble jo mye lyd, men er ikke helt sammenlignbart med kontrollen og lydkvaliteten et kraftig eff trinn koblet på gir. 9w kan holde i bøtter i spann så lenge det er store strømreserver og god evne til å levere det! Problemet er at det er produsenter og konsumenter som er mer opptatt av watt enn hvor mye strøm forsterkerne klarer å gi (eller fokuserer for mye på det), for det hvor mye strøm, hvilken klangsignatur og hvilke komponenter som er brukt, som du sier, som virkelig utgjør forskjellen når det kommer til kontroll og lydkvalitet man får ut av høyttaleren - også når det gjelder lavere volum. Hvor mange watt er helt irrelevant, men hos rotel som jeg ser og har forstått du ikke er så fan av skorob (), har alltid har svært moderate og ærlige i sine målinger, ergo; de leverer hva de lover. Les: Det er ikke bare rotel som er slik, var bare et eksempel ;-). Om klangsignaturen passer derimot er en helt annen sak! Selv kunne jeg nå tenkt meg noe som er mer amerikansk og røraktig i sin klangsignatur, noe som gjør hornet mykere, men likevel like detaljert. Ikke minst god kontroll på høyttalerne og et godt fundament i bassen.

Etter min smak er vincent transistor forsterkere en verre kombo med mye skarpere og skjærende diskant - veldig metallisk. Godt med dynamikk dog. Deres rørløsninger har jeg ikke hørt, men kunne godt tenkt meg det, men det frister slettens ikke å kjøpe dem fordi det er rør hvis mye av vincents klangsign. henger igjen hos disse også. Men igjen, dette handler om smak og behag! Jeg har en venn (robban på forumet) som er veldig fornøyd med vincent på klipsch RF3 ;-) Nok et bevis på at smaken er forskjellig og at det jeg mener er nokså irrelevant det også Smaken er som baken.

Det er best å prøve seg fram selv og gjerne låne med seg hjem. Mine anbefalinger står ved lag, Med de merkene vil du få en meget behagelig og musikalsk lyd med godt fundament. EC er heller ikke å forakte på Klipsch, de har også en dal av rørets klang i sine komponenter - mørkt og fint.

Prøv alltid i før du kjøper

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •