JM Lab Electra 936, ikke helt fornøyd ennå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JM Lab Electra 936, ikke helt fornøyd ennå

Har nå hatt mine JM Lab Electra 936 i ca 1 mnd nå. Har spilt de inn (ca 100 t) men synes fremdeles de høres "rar" ut på enkelte innspillinger. Før jeg kjøpte disse hadde jeg Audio Pro Bravo FX10 og til nå er jeg faktiskt mer fornøyd med AP. Synes lyden blir hul og med en litt buldrende bass. Leste i Lyd & Bilde at den krevde en bra cd/dvd-spiller da disse høytalerene var veldig avslørende. De står ca 70 cm fra bakvegg og 1/2 mfra sidevegger. Avstanden frem til lytteposisjon er ca 2 m. Dette med bakvegg skulle ikke ha noe å si så lenge bassen styres fremover. Som kilde har jeg en eldre Sony DVP-NS900V og receiver Yamaha DSP Z9. Kabler er disse velkjente sakene fra netthandelen. Kan det være at jeg må bytte Sonyen? Noen som kan komme med forslag til plassering/kjøp av nytt utstyr til disse høytalere?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    936 er så stor at du burde komme deg litt lengre unna høyttalerne. Hvis du føler lyden blir hul, så tenker jeg straks at du enten
    a) har et eller annet program aktivert, eller
    b) har for mye førsterefleksjon fra sidevegg/gulv.

Electra skal være alt annet enn hul og buldrete. Mine 946 ble for store i mitt 36 m3 store rom, og jeg hadde ca 3 meter fra høyttaler til lytteposisjon...

Kunne du postet et bilde av rommet?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roger,
    Har du valgt "auto-oppsett" fra Yamaha`n som oppsett mht. EQ settinger etc. ?
    På min RX V2500 mot E926 blir dette helt "ull".

Jeg vil anbefale deg i å kjøre autokalibrering en gang til, så gjør du følgende;
    1) lagre foreslått oppsett på minne 2
    2) gå inn på "Manuell Setup, Sound, Parametric EQ, og resett alle EQ innstillinger. Ta deretter [ lagre dette p[ minne 1.

Test en CD du kjenner godt og bytt mellom memory 1 og 2.

Tipper at minne 1 er OK *test i pure direct, da er du helt trygg p[ at receiveren ikke legger p[ noe *beklager tegnsett p[ denne pc.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Har nå plassert høytalerene 3 meter fra lyttepossisjon. Det dumme er da at avstanden til bakvegg blir kort. Avsanden til sidevegg er nå på ca 25 cm. Har dessverre ingen mulighet til å ta bilde av dette da min kjære har kameraet på jobben som er ca 110 mil unna. Men jeg skal be henne ta dette med ved neste hjemmtur.
    Ved avspilling av cd bruker jeg kun "pure direct" og jeg er sikker på at det ikke forstyres av noe annet program på receveren.

Det er ved Madonnas "Ray of light" og "confession on a dance floor" samt Metalica "Black" jeg ikke blir fornøyd med. Madonna har jo en krevende bass men Electra har ikke noe problemer med å kjøre bassen bortsett fra at den virker "ullen"

Har tenkt tanken på dete med gulv. Electra står på parkett og jeg vurderer å skaffe meg spikes. Kan hende ting vil forandre seg bare med det.

Har også tenkt tanken på ny dvd-spiller, for når man leser testen fra Lyd & Bilde nevner de at signalkilden bør være av klasse.
    Men hvilken dvd jeg skal gå for vet jeg ikke. Eneste kriteriet jeg setter (bortsett fra 1.klasses lyd/bilde) er at den er sort. Så da er vel Pioneer utelukket.
    Takker akto og killroy for sine innspill og håpr på fler innspill nå og etter at bildet blir sendt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort (lite?) er rommet du har plassert disse store høyttalerne i? 3 meter x ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er på 3 m x 3,5 meter. Kan strekke meg helt til 6 meter i lengden men står fast på 3 meter i bredde. Problemet med å gå lenger unna enn 3 meter blir at tv'n "forsvinner". 32" er ikke stort når man sitter så langt unna

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    .................Madonnas "confession on a dance floor"
    Denne skiva er et audiofilt MAKKVERK og må på ingen måte benyttes som kilde for kalibrering av et lyd-oppsett. Med skikkelige høytalere, som du har nå, vil denne skiva vise deg at shit-in = shit-out.

PS! Har flere Madonna'r i samlingen, men INGEN så lydmessig dårlig som denne, enten artisten heter Madonna eller noe annet.........

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Denne skiva er et audiofilt MAKKVERK og må på ingen måte benyttes som kilde for kalibrering av et lyd-oppsett. Med skikkelige høytalere, som du har nå, vil denne skiva vise deg at shit-in = shit-out.

PS! Har flere Madonna'r i samlingen, men INGEN så lydmessig dårlig som denne, enten artisten heter Madonna eller noe annet.........
    He,he! Den var litt artig, shit-in = shit out.
    Prøver nå og kalibrere med David Gilmoures siste skive. Der er lyden i hvertfall upåklagelig. Problemet nå er å få stua for meg selv sånn at jeg kan guffe opp litt.
    Rart at ingen av dere som har svart på tråden ikke har reagert på kabler og dvd-spiller. Har det ikke så mye å si (kabler) kanskje og kanskje min dvd-spiller er bra nok?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god kilde er alltid viktig selvsagt, men valg av "referanse" musikk eller film er som Flageborg skriver, ikke bare litt vesentlig.

På et bra anlegg, er det aldri noe å lure på mht. om en inspilling er god eller dårlig, dette hører du med en gang.

På middelmådige "anlegg", vil alt låte "OK", hvis du skjønner tegninga.

Stapp inn noen kvalitets CDèr (og prøv gjerne med en litt oppdatert CD spiller), så tror jeg du for fokus vekk fra at det er høytalerene dine som er problemet.

Tips: Jeg har alltid vært litt svak for godeste Mike Oldfield og hans siste samling bestående av to CD er med navnet "Light + Shade" er ikke så værst som CD mat..

Lykke til, uansett

/L

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at ingen av dere som har svart på tråden ikke har reagert på kabler og dvd-spiller. Har det ikke så mye å si (kabler) kanskje og kanskje min dvd-spiller er bra nok?
    Høyttalerkablene du har kan ikke anklages for å få anlegget ditt til å låte "lyden blir hul og med en litt buldrende bass".

Antar du har koblet DVD-spilleren til Z9 digitalt slik at du bruker DAC-ene i Z9?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så rart siden de fleste her på forumet har skikkelig feite og dyre høyttalere, men bruker Biltema kabler og gjenomsnittlig elektronikk til å drive de!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Antar du har koblet DVD-spilleren til Z9 digitalt slik at du bruker DAC-ene i Z9?
    Joda, jeg kjører alt digitalt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Ikke så rart siden de fleste her på forumet har skikkelig feite og dyre høyttalere, men bruker Biltema kabler og gjenomsnittlig elektronikk til å drive de!
    Hvor vil du plassere min Sony dvd-spiller? Da den kom for 4-5 år siden var den nesten en revolusjon til den prisen (7000,-)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Aha :idea:

Det er derfor de mp3'ene som samboer'n har fra dette albumet låter helt forjævli :roll:

Jeg som trodde det var noe i mp3-rippinga som hadde gjort dem så elendige, greit nok at mp3 har dårligere lyd stort sett, men de færreste har så utrolig dårlig lyd som de to låtene jeg har hørt fra dette albumet, kun hørt dem via mp3.

Har til sammenlikning en mp3 av 'frozen' med madonna og denne har uten tvil mye bedre lyd.

Takk for at du oppklarte dette, hadde planer om å forsøke å finne noen bedre versjoner av mp3'ene til samboer slik at jeg slipper å bli plaget med lyden av de hun nå har, men da er vel det neppe mulig.

Beklager OT innlegg!

A

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang DVD-spiller.

90 % av den totale kapasiteten til anlegget ditt ligger i høyttalerne, plasseringen og sluttrinnet. De siste 10 % kan du fordele mellom preamp, CD-spiller og kabler. Det er min ærlige mening etter utallige forsøk på matching og testing både hjemme og hos andre.

Det farligste man kan gjøre er å undervurdere plassering og førsterefleksjoner. Førsterefleksjoner dreper regelrett holografien og det store stereoperspektivet, i samme grad som feil plassering vil gjøre det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Akto,
    Det du skriver høres fornuftig ut mht. plassering, men kan du være vennlig å utdype førsterefleksjoner litt for oss amatører mht. hva disse bivirkningene gjør ?

Jeg antar at dette er de første refleksjoner man får fra Gulv, tak, vegger i umiddelbar nærhet til Høytalerene og dersom man får for mye av dette, så blir lydbildet "forvrenget" (og dermed mister holografien som du skriver) ?

Hvordan beregner man "riktig demping" ?
    Fasthet i materiale er vel ikke uvesentlig her. For mye "ull", så låter det vel deretter

Med fare for å ødelegge opprinnelig tråd, må gjerne moderator flytte dette emnet.

/L

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg erfarer er at det som hovedsaklig gjør at man har en fin holografi er at man har dempet godt i diskant og øvre mellomtone. Det er disse frekvensene som sørger for "luft" rundt instrumentene og vertikal spredning. Hvis man har mye refleksjoner fra nevnte frekvensområde, vil man få en type misforhold mellom den direkte lyden (som kommer rett fra elementet) og refleksjonene (som kommer fra sidevegg og gulv, og som treffer øret litt etter den opprinelige lyden). De aller, aller fleste innspillinger har en faseforskyvning / nivåforskjell, som produsenten / mikseren har lagt inn på sporet, nettopp for å plassere instrumenter rundt i rommet. Ved å ha for mye refleksjoner vil man drepe det som mikseren har arrangert på sporet, og vips, et flatt og kjedelig lydbilde. Derfor, bør man bruke tunge gardiner eller teppe på veggene. Om du sender Kenti en PM så kan han instruere deg i hvordan man lager pene paneler som gjør den jobben godt.

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ved å ha for mye refleksjoner vil man drepe det som mikseren har arrangert på sporet, og vips, et flatt og kjedelig lydbilde. Derfor, bør man bruke tunge gardiner eller teppe på veggene. Om du sender Kenti en PM så kan han instruere deg i hvordan man lager pene paneler som gjør den jobben godt.
    Fortsetter litt her du slutter jeg Akto.

Hvis du leser i siste Fidelity så har de testet Tubetraps fra Base med godt resultat. Det eneste problemet med dette er at det er ikke akkuratt hva du kan kalle en billig investering selvom det er en god invistering. Det beste er
    og lage akustikkpaneler og/eller tubetraps. Akustikkplater gir mye av den samme vikningen som blir beskrevet i siste Fidelity. Noen stikkord som ble skrevet der som jeg også opplevde med mine DIY plater er bedre stereoperpektiv, lettere og plassere instumeneter. Også mere bass (noe som jeg tror kan være en følge av demping i de øvre frekvensene) altså mindre refleksjoner. Så alt i alt så blir alt bare bedre. Den billigste oppgraderinga jeg har gjort på lydfronten på en stund i ihvertfall. Så løp ut og kjøp Rockwool, lister, stoff, og en haug med stifter og spiker så blir det bra

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på electra 1027 Be fikk vi hørbart bedre bassrespons ved å sette de på soundcare spikes.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har brukt Yamaha DSP Z9 sammen med electra 926 i lang tid og det låt bra, men når jeg byttet effektforsterker var det akkurat som om høyttalerene fikk bedre diskant og fler basselementer. Til tross for JMlabs optimistiske oppgitte sensitivitet på 926/936 så trenger disse høyttalerene skikkelige watt for å yte maksimalt. Prøv å få lånt en skikkelig effektforsterker kanskje ting blir bedre da.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •