JM Lab Electra 936, ikke helt fornøyd ennå - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan muligens skaffe deg en Nakamichi PA5 mkII, om det er interessant Send meg en PM i så fall.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Fortsetter litt her du slutter jeg Akto.

Hvis du leser i siste Fidelity så har de testet Tubetraps fra Base med godt resultat. Det eneste problemet med dette er at det er ikke akkuratt hva du kan kalle en billig investering selvom det er en god invistering. Det beste er
    og lage akustikkpaneler og/eller tubetraps. Akustikkplater gir mye av den samme vikningen som blir beskrevet i siste Fidelity. Noen stikkord som ble skrevet der som jeg også opplevde med mine DIY plater er bedre stereoperpektiv, lettere og plassere instumeneter. Også mere bass (noe som jeg tror kan være en følge av demping i de øvre frekvensene) altså mindre refleksjoner. Så alt i alt så blir alt bare bedre. Den billigste oppgraderinga jeg har gjort på lydfronten på en stund i ihvertfall. Så løp ut og kjøp Rockwool, lister, stoff, og en haug med stifter og spiker så blir det bra

Jeg skjønner prisippet med dempning Ole18, men det er neppe god WAF å spikre opp slike plater He, he :-)

Har det noe for seg å dempe BAK høytalere, eller er det utelukkende foran
    og til sidene dette har noe for seg ?

Ta en titt på kinoloftet mitt (please). Tror du det har noe for seg å dempe skråtaket over Front HT tror du (furutak skråner 38 grader mot sweet spot og det er vel ca. 50cm fra HT-topp til skråtak. Sweet spot er 3,5 meter fra senter.

Jeg skal uansett skaffe et langt teppe og legge foran Front HT.

Mvh,

/L

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg skjønner prisippet med dempning Ole18, men det er neppe god WAF å spikre opp slike plater He, he :-)

Har det noe for seg å dempe BAK høytalere, eller er det utelukkende foran
    og til sidene dette har noe for seg ?

Ta en titt på kinoloftet mitt (please). Tror du det har noe for seg å dempe skråtaket over Front HT tror du (furutak skråner 38 grader mot sweet spot og det er vel ca. 50cm fra HT-topp til skråtak. Sweet spot er 3,5 meter fra senter.

Jeg skal uansett skaffe et langt teppe og legge foran Front HT.

Mvh,

/L

Jeg ville startet med å legge et tykt teppe foran. Kan jo hende dette holder og du slipper å gjøre noe i taket.
    Det burde gå ann å få dempet rommet på en naturlig måte, ihvertfall om en ikke har mulighet å henge opp dempeplater osv.

Noe som også kan hjelpe bra på lyden er å ha planter. Dette har jo mange refleksjonsflater i alle mulige retninger. Jeg har en plante ved siden av sofaen, og jeg synes det blir bedre når den er der enn om jeg tar den bort.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. WAF ja, det tenkte jeg ikke på da jeg er 19 og bor hjemme og får lov til å gjøre med min lille hifi hule som jeg vil. Men det eneste forslaget jeg kan komme med da er og dempe så bra du kan og så mye du får lov til også bakhøytalere.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å ta noen bilder av dette anlegget. Sitteavstanden er som nevnt tidligere ca 3 meter fra høytalerene. Ellers er avstanden til bakvegg 51 cm (alle mål er identiske på begge frontane), høytalerene er vinklet sånn at bakerste kant blir 7 cm fra sidevegg og fremste 36 cm. Avstanden mellom høytalerene er 260 cm.

På bildet kan det virke som stolen på venstre side kommer i veien for lyden, men det gjør den ikke.

Har tenkt å kvitte meg med møbelet for å skaffe noe mer plasseringsvennlig og ikke så dominerende sak. Centeren er plassert sånn fordi jeg ikke har noe valg med dette møbelet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Har prøvd å ta noen bilder av dette anlegget. Sitteavstanden er som nevnt tidligere ca 3 meter fra høytalerene. Ellers er avstanden til bakvegg 51 cm (alle mål er identiske på begge frontane), høytalerene er vinklet sånn at bakerste kant blir 7 cm fra sidevegg og fremste 36 cm. Avstanden mellom høytalerene er 260 cm.

På bildet kan det virke som stolen på venstre side kommer i veien for lyden, men det gjør den ikke.

Har tenkt å kvitte meg med møbelet for å skaffe noe mer plasseringsvennlig og ikke så dominerende sak. Centeren er plassert sånn fordi jeg ikke har noe valg med dette møbelet.

Er dette plasserinegn du har funnet best så langt? Eller har du prøvd å flytte litt på høytalerene?
    Har du prøvd Spikes?, og eller ha høytalerene på steinheller? Dette gav en forandring i lyden hos meg ihvertfall.
    Hva føler du er problemet i lyden nå? Skjedd noen forandringer med eventuelle endringer?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Er dette plasserinegn du har funnet best så langt? Eller har du prøvd å flytte litt på høytalerene?
    Har du prøvd Spikes?, og eller ha høytalerene på steinheller? Dette gav en forandring i lyden hos meg ihvertfall.
    Hva føler du er problemet i lyden nå? Skjedd noen forandringer med eventuelle endringer?
    Har ikke gjort noe store forandringer siden jeg flyttet utstyret/sofaen til 3 meter. Føler ikke at lyden ble så mye bedre. Har vært inne på tanken på spikes siden høytalerene står på parkett.
    Men lyden er bra, det er bare det at jeg tror jeg har litt mer å hente ut av dette utstyret uten å pusse opp veggene med isolasjon7lyddempere eller å rive opp gulvet

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har flere problemer.
    Har du hulrom under gulvet ? Er det et "givende" gulv, altså tregulv ?
    Du kan være ekstremt uheldig at høyttalerne ikke passer dit rom, har du gjort noen målinger i lytteposisjon ?
    Jeg kan fortelle en historie om 2 nesten identiske høyttalere jeg har, når disse er satt opp side ved side og spiller i lengden av rommet har det ene settet en dip på 8-10 db ved 200 hz og igjen fra 50 hz og ned til 20 i forhold til den "mindre " høyttaler !! Målt på enheterne er der 1 db forskjell på de to sett, dette indikerer bare at det ene settet er ørlite mer effektivt) Siden disse høyttalere har så og sige samme kabinettvolum, samme enheter, samme delefilter osv er det litt uforklarligt hvorfor det skjer, men det skjer.....
    Jeg ville fjerne din reol, sette opp TV og senter på en lav reol a la IKEA, dermed kan du få høyttalerne tettere sammen og ikke så mye vinklet. (Synes dine høyttalere er mye vinklet. Prøv å set de opp slik du ser ca. 5 cm av innsiden av kabinettet, subjektivt. ) Dette kan du prøve ved å legge et teppe over reolen, sette høyttalerne litt tettere sammen og da se.
    Jeg støtter også forslaget med sementheller under høyttalerne. Du kan bruke Tema Isolator under hellerne for å beskytte gulvet, de koster ikke mye.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roger, jeg ser du fremdeles sliter og det er synd. Med så mye bra utstyr skal jo ikke slikt skje, men det gjør det desverre. Det er et trangt rom å plassere to beist (936) inn i, men det er nok uheldig plasserings som er problemet. Muligens du kunne finne et mindre TV møbel (som NN over skriver) og på denne måten få HT litt ut i rommet (og ikke så direkte vinklet mot deg, halver den vinkel du har nå så tror jeg muligens noe faller på plass).

Dersom du har et "givende" gulv, så test med et par billige steinheller (plantasjen har noen til 30,- stykket). Muligens gulvet ditt "stjeler" eller tilfører egenlyd ?

Håper du finner ut av det, uansett, ha en riktig fin Påske (her snør det).

Mvh, /L

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Takker så mye for interessante innspill på forbedring av dette utstyret. Ja, jeg er helt enig at dette møblet må ut, så det blir innkjøp etter påske. Men for å prøve dette tenkte jeg å finne frem orginalbordet til tv'n. Der kan jeg ha centeren under tv'n. Problemet er hvor jeg skal gjøre av alle dvd/cd'r som er gjemt inni dette beistet av et møbel samt elektronikken. Får vel intill videre plassere dette på gulvet selv om kjerringa sikkert vil protestere.
    Når det gjelder gulvet er dette parkett, ikke 3gulv. Men jeg vil prøve å få tak i steinlemmer for å få testet dette. Tema isolasjon vil også bli bestilt (hvor får jeg kjøpt dette?). Går ikke dette vil jeg prøve meg med spikes. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt spikes ennå er at jeg synes de er dyre her jeg bor (800,- for 4 stk). Men jeg får sikkert lånt 2 par for å teste ut. Kunne også prøve de som fulgte med men da blir jeg hivd ut. De vil spidde parketten noe inn i hel....Skal også prøve å vinkle høytalerene litt tilbake og høre etter forbedringer. Men da må vel stolen på venstre side vike plass.
    Autooppsettet fra Yamahaen er det eneste målingen som er gjort.
    Men er ikke det bare tull å bruke autooppsettet hvis man kun bruker "pure direct" noe jeg gjør?

Her er påskeværet for Mosjøen

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    har brukt Yamaha DSP Z9 sammen med electra 926 i lang tid og det låt bra, men når jeg byttet effektforsterker var det akkurat som om høyttalerene fikk bedre diskant og fler basselementer. Til tross for JMlabs optimistiske oppgitte sensitivitet på 926/936 så trenger disse høyttalerene skikkelige watt for å yte maksimalt. Prøv å få lånt en skikkelig effektforsterker kanskje ting blir bedre da.
    Skulle tro Yamahaen kunne yte såpass at de uten noe problem vil kunne "dra" disse høytalerene. Strømressursene på denne kan jo sammenlignes med det sterkeste H/K har (tror jeg da, litt usikker). Om jeg ikke husker feil var strømforsyningen på 1000w. Men hvis det hjelper på med mer effekt skal jeg vurdere dette seriøst. Men først vil jeg prøve å flytte og bytte litt først.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne også prøve de som fulgte med men da blir jeg hivd ut. De vil spidde parketten noe inn i hel....

Om du har spikes som fulgte med så kan du jo bare kjøpe slike "tabletter" til å legge under dem, så beholder du parketten hel og fin.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Om du har spikes som fulgte med så kan du jo bare kjøpe slike "tabletter" til å legge under dem, så beholder du parketten hel og fin.
    Det har du helt rett i. Får vel kjøpe disse også da

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet å vri oppsetet ditt 90 grader? Slik at det blir stående på den andre veggen, kun for test. Da kan du jo høre hvordan det låter da. Det blir kanskje litt mye arbeid.

Jeg hadde 936 før, og da låt det veldig bra hos meg. Jeg hadde det stående slik det gjør i dag på min hjemmekino. Da står høytalerene på langveggen.

mvh

Tormod

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart at ingen av dere som har svart på tråden ikke har reagert på kabler og dvd-spiller. Har det ikke så mye å si (kabler) kanskje og kanskje min dvd-spiller er bra nok?
    Mesteparten av lyden formes av høyttaleren, og låter det "møkk" hjelper det ikke etter min erfaring å bytte elektronikk. Du endrer ekstremt mye ved forskjellige plasseringer av høyttalere og sweetspot. Så mye vil jeg påstå, at ved en blindtest med forskjellige plasseringer i mitt rom ville du sverget på at det var to komplett ulike konstruksjoner som spillte...

Det er først når man har fått klagbalanse, strammhet, holografi, osv til å stemme at det er hennsiktsmessig å begynne å teste elektronikken, og ved det hente ut de perfeksjonerende detaljene som gir deg gåsehud

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for interessante innspill på forbedring av dette utstyret. Ja, jeg er helt enig at dette møblet må ut, så det blir innkjøp etter påske. Men for å prøve dette tenkte jeg å finne frem orginalbordet til tv'n. Der kan jeg ha centeren under tv'n. Problemet er hvor jeg skal gjøre av alle dvd/cd'r som er gjemt inni dette beistet av et møbel samt elektronikken. Får vel intill videre plassere dette på gulvet selv om kjerringa sikkert vil protestere.
    Når det gjelder gulvet er dette parkett, ikke 3gulv. Men jeg vil prøve å få tak i steinlemmer for å få testet dette. Tema isolasjon vil også bli bestilt (hvor får jeg kjøpt dette?). Går ikke dette vil jeg prøve meg med spikes. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt spikes ennå er at jeg synes de er dyre her jeg bor (800,- for 4 stk). Men jeg får sikkert lånt 2 par for å teste ut. Kunne også prøve de som fulgte med men da blir jeg hivd ut. De vil spidde parketten noe inn i hel....Skal også prøve å vinkle høytalerene litt tilbake og høre etter forbedringer. Men da må vel stolen på venstre side vike plass.
    Autooppsettet fra Yamahaen er det eneste målingen som er gjort.
    Men er ikke det bare tull å bruke autooppsettet hvis man kun bruker "pure direct" noe jeg gjør?

Her er påskeværet for Mosjøen

Hei Roger,
    Kun et siste kontroll spørsmål ang siste setningen din der du skriver "Men er ikke det bare tull å bruke autooppsettet hvis man kun bruker "pure direct" noe jeg gjør? "

Når du kjører "pure", skal ikke auto oppsett EQ innstillinger ha noe å si, men som jeg tidligere nevnte så er ikke romkorrigering alltid heldig for lyden, snarere tvert om (mye av "luften" forsvant fullstendig i mitt oppsett), men jeg beholdt alle andre instillinger som auto oppsette anbefalt (avstander, nivå etc.) Ved å "resette" alle EQ anbefalinger (for alle HT), fikk jeg tilbake godlyden. Kan jo teste dette, dersom du skulle kjede deg.

God påske uansett,

/L

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Har du mulighet å vri oppsetet ditt 90 grader? Slik at det blir stående på den andre veggen, kun for test. Da kan du jo høre hvordan det låter da. Det blir kanskje litt mye arbeid.

Jeg hadde 936 før, og da låt det veldig bra hos meg. Jeg hadde det stående slik det gjør i dag på min hjemmekino. Da står høytalerene på langveggen.

mvh

Tormod
    Hei Tormod!
    90 grader blir dessverre for trangt her. Men jeg har mulighet til å snu alt 180 grader sånn at jeg får en bakvegg som er 6 meter lang. Det dumme er at stuevinduet da vil komme i veien. Se forøvrig bilde. Har nå fjernet møblet og funnet frem rack-møblet fra 80-tallet. Var litt uheldig da jeg skulle fjerne settekassene til fruen. Som dere ser er det ikke lenger tapet på veggen for settekassene dro med seg alt av tapet.Har ikke prøvd meg frem om lyden ble bedre nå. Til det er stuen for full av familie.

Ellers har jeg (som killroy foreslo) nullstilt EQ'en på Yamahaen.

Pratet med en hi-fi entusuist i dag og han mente 100 timer var langt fra nok til å spille inn så store høytalere. 2-300 timer ville gjøre susen mente han.

Har bestilt tema dempere også. Takk for linken

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du vil nesten alltid få bedst resultat om du spiller i lengden av rommet, dernest, ut fra bilderne, da tror jeg du bare for moro skal prøve å trekke høyttalerne lengere ut fra bakveggen. Dette er noe jeg alltid siger, men vitsen er at man gjerne får økt romfornemmelse, bedre perspektiv, alt synes å dette på plass pluss man gjerne får mye bedre bass. Dette med bassen er svært tricky og krever mye justering....
    Det er ikke alltid lett å kombinere god hifi og en vanlig stue....

Som alltid bestemmer rommet lyden, og du lurer på hvor bra det kan være. Da setter du opp høyttalerne i lengden av rommet, 1/5 inn i rommet fra bakveggen som et utgangspunkt, og da finder du lytteposisjonen ved å forsøke dig litt frem. Da kan du med mono signaler justere fokus og finne ut hvor tett høyttalerne skal stå sammen, samt justere vinkling.
    Da bruker du 1 sang du kjenner bra, og bare denne sangen. Etter en liten stund vil du høre tydelig forskjell når du f.eks. flytter høyttalerne 3 cm tilbake.
    Alt etter rommet kan du lett ende opp med høyttalere der står en god del inde i rommet samt en lytteposisjon 2/3 inde i rommet alt etter hvor rommet dit hever bassen.
    Du har sikkert ikke hørt dine høyttalere pånær optimalt satt opp, rommet spiller mere inn en de fleste tror.
    Med hensyn til innspilling, jeg pleier å sige at mine høyttalere er fra 1980 og jeg stadig driver å spille de inn.....

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pratet med en hi-fi entusuist i dag og han mente 100 timer var langt fra nok til å spille inn så store høytalere. 2-300 timer ville gjøre susen mente han.
    Størrelsen på høyttaleren har vel ikke så mye å si på hvor lang tid innspilling tar, det er vel heller hvilket volum innspillingen blir gjort på (utslag på elementer) og hvilket materiale som er brukt i opphenget.
    Generelt så er man vel godt på vei med 100timer på normalt volum, men det er nok mange høyttalere som trenger mye mer enn dette.

Når det gjelder problemene du har opplevd så er kanskje ikke innspilling, men heller rommet som foreslått lenger opp. Håper du finner go'lyden etterhvert :grin:

A

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •