Cerwin Vega, hva er galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Cerwin Vega, hva er galt?

Hallo!

Er helt ny er på forumet og har lest litt rundt på forskjellige komentarer som er gitt til hjemmekino/hifi anlegg. På alle Cerwin Vega anlegg, stortsett hvertfall, blir det gitt masse negativ kritikk, aldri noe konstruktiv kritikk, bare negativt. Så må derfor stille spørsmålet til alle brukere her som er negative til Cerwin Vega, hva er så veldig galt med det? Noen av dere som er negative til det, som har kjøpt det før og trodd at man får supre high-end høytalere til 5-6000, er det derfor? Lurte Hi-Fi klubben dere til å tro at det er de beste høytalerene man får kjøpt? Får man ikke nok høytaler for pengene? Alle burde vite at Cerwin Vega ikke er high-end høytaler som spiller like fint som B&W, Klipsch, Dali o.l. Nå kan alle som har noe imot Cerwin Vega, komme med konstruktiv kritikk, så jeg kan høre av dere hvorfor dem er så veldig dårlige, for det veit jeg ikke selv, har et par CLSC-215 og skjønner ikke hva mange av dere snakker om, men mulig det er noe galt med øra mine! :-|

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg synes også at CV til tider får litt for mye pepper. Hadde selv LS12 i mange år og synes de gjorde en god jobb. Jeg byttet dem ut fordi jeg var ute etter en høyttaler som spilte finere og mer detaljert, noe jeg ikke synes CV gjør. En annen ting som er litt negativt med CV er at det egentlig skal være en HT for et lavt budsjett, men for å få maks ut av de store modellene må man ha ganske heftige forsterkere og dermed grave litt dypere i lommeboka.
    På den positive siden er det en kanon party-høyttaler. Det kommer til syvende og sist an på hva man vil ha av en høyttaler, vil du spille høyt med bass som trykker i mellomgulvet for en rimelig penge er det et bra valg. Er favorittmusikken Norah Jones og Mozart vil den nok ikke by på de største opplevelsene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg der Marantz, men, Cerwin Vega er ikke lagd for å spille pent og detaljert. Det med at det er lavbudsjett høytalere, men må ha stor og dyr forsterker for å drive dem, og at det pluttselig ikke er så lavbudsjett lengre har jeg faktisk aldri tenkt over!=) Til party, får man ikke bedre høytaler etter min mening, med Cerwin Vega kan man spille uhøffelig høyt helt fra Vorspiel, Fest og helt til Nachspiel uten å bli ødelakt! Ingen kjøper Cerwin Vega for å høre på Mozart=)

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    En annen ting som er litt negativt med CV er at det egentlig skal være en HT for et lavt budsjett, men for å få maks ut av de store modellene må man ha ganske heftige forsterkere og dermed grave litt dypere i lommeboka.
    Nå har vel CV sine høytalere relativt høy følsomhet over hele modellspekteret, så man trenger ikke særlig stor forsterker for å få mye lyd i det hele tatt.
    Men for å få ut maks så må man ha litt forsterker, der er jo bare fordi dem takler såppass

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, trenger ikke stor forsterker for å spille veldig høyt, men da jeg gikk til innkjøp av mine CLSC-215, hadde jeg bare 2*50 watt til rådighet, det spillte høyt, men, det fantes ikke bass, diskant/mellomtone bare skurra så fort jeg skrudde på litt for mye, så ny forsterker kom i hus ganske fort, ikke at denne heller er så stor, hvertfall større, på DC-1515/1215/CLSC-215/HP-215, eller stortsett alle sotre Cerwin Vega, burde man hverfall beregne 400-500 watt for å kunne spille "pent", når man spiller høyt, og for å kunne ha kontroll på bassen. Så man burde ha en stor forsterker for å få mest mulig ut av høytaleren! Og store forsterkere koster stortsett en del, og da er det ikke lavbudsjett lengre!=)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, var pluttselig ikke så mye negativt om Cerwin Vega like vel nå da

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes de funker ganske så godt til film og musikk , vertfall til mitt formål og lommebok... er ikke noe skurrete ,sprakende og færl lyd selv om du skulle kommet over en mozart symfoni , men selvfølgelig så finnes det jo bedre... cv er jo en billig høytaler så blir feil å sammenligne med høytalre til 500 000 parret.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig mmes, de fungerer fint til det meste, men er vel heller ikke helt beregnet til en Mozart symfoni=) Så derfor skjønner jeg ikke at folk skal komme med negativ kritikk, når de veit hva dem egentlig er bygd for! Og de som kjøper Cerwin Vega, kjøper de med en hensikt; og spille høyt med kraftig bass!=)

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er vel det mange elsker og hate?
    Blir fort sånn, en smule gjengmentalitet kanskje?

Sikkert ikke noe galt med øra dine Cerwin Vega CLSC-215, det at det låter bra i dine ører er jo knall for deg!

Musikksmak har også mye med høytaler valg å gjøre, hadde jeg kun hørt på DJ Jean eller hva som er inn i dunk dunk verdnen for tiden hadde det med stor sansynlighet stått et par cv´er med carver elektronikk her også

CV er vel ikke uten grunn USA´s mest solgte høytaler, kraftig bass er jo populært hos mange

Jeg personlig kunne ALDRI hatt et par cv høytalere, det har alt med å gjøre at min musikk og lyd smak ikke ville passet inn i det heletatt, designet er jo også etter min mening helt forjævlig. CV er jo uten tvil for folk som vil ha det hardt og brutalt, både når det gjelder lyd og design!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kritikken mot CV er vel i hovedsak mellom de som sverger til CV og de som sverger til Proson, samt alder på debattantene har vel "litt" å si? Med det mener jeg at når man er tenåring så er verden sort/hvitt, mens etterhvert så ser man mer nyanser av grått.

I et hjemmekinooppsett (5.1) ville jeg faktisk valgt CV. Filmlyd MÅ ikke være så forbannet analytisk. Viktigere at det er morro. Til min musikksmak faller imidlertid CV helt gjennom. Til film derimot leverer CV det de skal.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega lager utrolig kraftige og morosamme høyttalere ingen kan matche, ikke i denne prisklassa iallefall. Men alle har sin nisje, se bare på B&W, må opp i SVÆRT heftig pris for å konkurere mot CV på trøkk og morro, og jeg syns faktisk CV takler noen sjangere bedre enn BW sine dyre modeller.

CV får en livefølelse over det hele, aldri vært på en live konsert hvor konserten har låti som om det var i studio..

CV blir dømt nord og ned av alt for mange, som ikke tenker på hva de har tenkt som sitt område, og BW "hauses" opp av alt for mange.

Selv er jeg uber lykkelig eier av BW 703, men jeg kan ikke akkuratt si dette er høyttaler for f.eks Fabian, som vil spille høyt og ha heftige bass rytmer. Disse går veldig lett over til kompresjon (men er ok høyt for min del før dette skjer.. men kunne godt taklet litt mer). Samt du må ha rimelig dyr elektronikk, ellers låter de faktisk rimelig ræva!

Klipsch er egentlig litt i samme gate, enten elsker man det, eller hater det.. Jeg er rimelig Klipsch frelst ... (men liker ikke modellene under RB-75).

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hate it or love it! Sånn er det vel med det fleste, hadde vært utrolig kjedelig hvis alle hadde vært like. Men, er lei av folk kommer med useriøs negativ kritikk om Cerwin Vega, konstruktiv kritikk som dette er mye bedre! Går mest i Hip-Hop her, og da syns jeg høytaleren fungerer utmerket! Holdt på å kjøpe meg Klipsch RF-7 for et par år tilbake, men pga lønninger som ble hold tilbake, ble dette aldri noe av=(

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble relativt Klipsch frelsk etter jeg fikk høre en eller annen låt på et par KLF-30 for mange år tilbake, syns dem var helt sinnsyke, men etter masse om og men, kom jeg frem til Cerwin Vega er mye bedre valg til det jeg er ute etter, høyt volum og masse bass. Men da kan jeg faktisk gi Cerwin Vega litt kritikk selv, syns ikke diskant/mellomtone holder følge med de dobble 15" i CLSC-215, så må nok bytte diskant/mellomtone for at det skal bli mere riktig!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hva man faktisk gir for disse høytalerne i disse dager, kan det umulig være noe å utsette på CV! De trenger riktignok forholdsvis dyre og kraftige amper for å låte optimalt.

Saken er vel ganske grei: Enten så har man musikksmak som er egnet til CV! eller så har man det ikke. Derimot til et dedikert hjemmekinorom bør de vurderes selv av Sigvart Klunge (jazzentusiasten på Valen TV). Med dertil egnet subwoofer som tar seg av de laveste frekvensene kan jeg ikke skjønne annet enn at CV! er meget godt egnet i denne sammengeng.

Design derimot ser det ut til at de har misset noe i det siste. Litt for mye plast og synlige elemeter etter min smak. Det mangler egentlig bare neonlys.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger er nok inne på noe angående alderen på mange som har CV. Ellers tror jeg noe av grunnen til at mange er lei av å høre om dem er at CV er ikke høyttalere man drømmer om, de er såpass rimelige at man enten kjøper dem, eller lar være. Helicon, Dancer, Explorer og Nautilus blir liksom noe helt annet, noe man diskuterer i mangel av muligheten til å ta med et par hjem. Om et hvilket som helst annet "billigmerke" hadde blitt like mye diskutert som CV hadde det sannsynligvis fått like mye pepper, det er rett og slett ikke interessant om man ikke har et par selv.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hver sin smak, syns ikke designer er altfor stygt, dem kunne spart seg for plasten ja! Har også sett High-End høytalere til 400 000-500 000, som ser ut som om dem er bygd opp av legoklosser! DC-1515/1215 er klart mye penere enn CLSC-215. Men, det blir med biler som med høytalere, klassikerene er lagd, og dem blir ikke lagd igjen! Har fortsatt ikke noe å utsette på CLSC-215 utenom diskant/mellomtone, men kan være noe med at jeg har for liten forsterker!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et viktig poeng, Pogwaq. Blir som om jeg skulle uttalt at "Helicon 400W, B&W 703 og System Audio Explorer" er noe møkk og at M3 Avantgarde æ best."

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del har jeg ikke prioritert høytalere til 100-200k. Det ville kostet meg 4000.- i leieinntekter pr. mnd. Med en annen musikksmak kanskje......

Dårlig forsøk Tiger.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mange som gjør det, men det er mange som likevel liker å drømme om høyttalere i den prisklassen. Kjøper et par Concertino og drømmer om Amati Homage. Med CV kan man jo kjøpe toppmodellen med én gang, er det noe gøy da?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville hvertfall ikke i alderen jeg er nå (17) kjøpt meg høytalere til 100-200 000, ikke nok med at økonomien stopper det, men har rett og slett ikke behov for det, kan få utrolig bra hjemmekino med Cerwin Vega, men som et Hi-Fi anlegg ved siden av, har jeg veldig lyst på Klipsch KLF-30/RF-7 med en bra Hi-Fi forsterker (Thule, Electrocompaniet e.l.) Disse virker som 2 utrolig bra høytaler som har fin lyd, har ikke hørt RF-7 men KLF-30 syns jeg hadde utrolig fin lyd, så kan ikke tenkte meg at RF-7 har noen styggere lyd! Pogwaq: Ja, har personelig ikke noe imot at jeg fikk kjøpt meg toppmodellen med en gang jeg Syns det var rett og slett koselig.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •