Utfyllende høytalere for hjemmekino lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfyllende høytalere for hjemmekino lyd

Hei,

Jeg har lest forumet en god stund og har endelig somlet meg til å registrerer meg. Flott forum med mye god, alsidig og nyttig informasjon.

Nå til saken;

Jeg har foreløpig kun stereo oppsett men kunne godt tenke meg å utvide til hjemmekinolyd.

Jeg har følgende komponenter:
    Marantz SR4300
    Marantz DV4200
    B&W CDM7 SE

Flott lyd men ikke det helt store i bassområdet. Nå skal det sies at dette blir mest brukt til musikk. Kommer nok til å anskaffe en aktiv sub ala ASW 600 fra B&W for å bøte på dette. Andre subèr vurderes med takk.

En senter samt bakhøytalere må selvsagt også på plass. Mulig LCR60 kunne passe og kanskje noen små i 600 serien som bakhøytalere. En forutsetning er at disse er av relativt beskjedent omfang pga. plassen. Trangt over TV og sofa helt inntil vegg.

Brukte elementer kan også vurderes bare "pakken" som helhet gir et godt lydbilde. Ønsker heller ikke å tømme hele lommeboken på dette!

Hva synes De eminente forumbrukerne om dette? Ønsker egentlig så små/flate bakhøytalere som mulig.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chem
    Hei,

Jeg har lest forumet en god stund og har endelig somlet meg til å registrerer meg. Flott forum med mye god, alsidig og nyttig informasjon.

Nå til saken;

Jeg har foreløpig kun stereo oppsett men kunne godt tenke meg å utvide til hjemmekinolyd.

Jeg har følgende komponenter:
    Marantz SR4300
    Marantz DV4200
    B&W CDM7 SE

Flott lyd men ikke det helt store i bassområdet. Nå skal det sies at dette blir mest brukt til musikk. Kommer nok til å anskaffe en aktiv sub ala ASW 600 fra B&W for å bøte på dette. Andre subèr vurderes med takk.

En senter samt bakhøytalere må selvsagt også på plass. Mulig LCR60 kunne passe og kanskje noen små i 600 serien som bakhøytalere. En forutsetning er at disse er av relativt beskjedent omfang pga. plassen. Trangt over TV og sofa helt inntil vegg.

Brukte elementer kan også vurderes bare "pakken" som helhet gir et godt lydbilde. Ønsker heller ikke å tømme hele lommeboken på dette!

Hva synes De eminente forumbrukerne om dette? Ønsker egentlig så små/flate bakhøytalere som mulig.
    Du kan henge bakhøyttaleren godt opp på veggen, og vinkle dem ned mot lytteposisjonen. Jeg hadde et slikt oppsett tidligere og det funka veldig bra siden jeg ikke hadde mulighet for å ha høyttalerene bak meg. Fikk litt avstand også siden de hang nesten helt opp under taket ;-)
    Jeg syns det er svært viktig at bakhøyttalerene har samme lydsignatur som resten av oppsettet. Mange sier at det ikke er så viktig bak, men mine erfaringer er at det skal små forskjeller til i lydsignaturen til før lyden blir delt opp, det spiller rett og slett ikke like overbevisende dersom det er annerledes lyd bak.
    anbefaler derfor på det varmeste å finne høyttalere som har samme bestykning som dine fronter til bruk som bakhøyttalere :grin:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. (Har ikke rukket å svar før nå!)

Jeg skal se hvilke løsninger som kan benyttes med tanke på å henge bakhøytalerene opp i høyden bak. Har noen erfaring med å benytte såkallte minimonitorer som bakhøytalere? Evt. flate høytalere? Som nevnt innledningsvis ønsker (og av nødvendighet) jeg bakhøytalere bak som ikke er fysisk store.

Har noen erfaring med å KUN benytte front, senter og sub?

Mvh C

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. (Har ikke rukket å svar før nå!)

Jeg skal se hvilke løsninger som kan benyttes med tanke på å henge bakhøytalerene opp i høyden bak. Har noen erfaring med å benytte såkallte minimonitorer som bakhøytalere? Evt. flate høytalere? Som nevnt innledningsvis ønsker (og av nødvendighet) jeg bakhøytalere bak som ikke er fysisk store.

Mvh C
    Jeg har fem minimonitorer i det oppsettet hvor jeg hadde de langt opp på veggen :-) Funker bra det, men jeg må si at jeg syns lik lydsignatur i alle kanaler er det viktigste, har dårlige erfaringer med blanding av merker, og enda verre erfaringer med blanding av teknologi i høyttalerene, horn og tradisjonelt design med dome vil aldri låte likt nok ;-)

Jeg syns ikke det er nødvendig med store høyttalere bak, men det betyr ikke at man skal nedprioritere baksiden..

A

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips til forbedring av lyd på ditt anlegg er å bytte ut DV4200, det er nå gjort hjemme hos meg og med meget positivt resultat :smile:

Både lyd og bilde er lite imponerende på DV4200 og å spille musikk cder på den er ikke å anbefale, og du har sikkert erfart at den er alvorlig treg og reagerer veldig lett på skitt/smuss og ikke minst på små riper på dvder og cder.

Så å bytte ut Dvd-spilleren er absolutt verdt d.

Ellers kan eg også anbefale høyttalerene du har tenkt på i B&W 600 serien og du får veggfester som passer bra til f.eks DM 600 S3 til en rimlig penge på HFK, hvis du ser på min hjemmekino så har eg bilde av dem der.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med samme forutsetninger og krav som deg, endte jeg opp på Audiovektor K-X som er små, flate og dipole. Har nokså kort avstand fra høytalerene til lytteposisjon, og erfarte at disse var bedre til bakgrunnslyd enn de gamle monitorhøytalerene. I tillegg har jeg satt opp gulvstående høytalere rett bak sofa'en som besørger "7.1" lyden. Disse benytter refleksjoner fra vegg og tak til å gjengi kringlyd.

Ellers benytter jeg den forfar til den senteren du tenker på, og synes det passer OK med CDM7SE i mitt rom.

Uansett hadde det vært kjekt om du hadde en skisse/3D av rommet (lages f.eks. med dette geniale gratis-programmet, LINK) og få vite hva du anser som budsjett i denne sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill! Jeg har i det siste begynt å lure på om dipole høytalere bak kunne være det beste alternativet. Mulig at B&W DS6 S3, Audiovector K-X eller System Audio Talent kunne være gode alternativer. Ellers blir det også nevnt å montere en liten konvensjonell høytaler ned mot lytteposisjon. Prismessig kommer alle disse alternativene ut i samme leia. Kan jeg anta at montering av en dipol høytaler høyt opp på veggen og "ut av syne" ikke vil kompromitere lyden på noen måte?

Ellers innbiller jeg meg at noen flate høytalere ala AudioPro PM-09s (eg. litt vel høy!) eller B&W fpm2 (dyr men pen å se på) kunne være aktuelle.

Takk for tipset ang dvd-spilleren. Jepp, den ER alvorlig treg! Bytter den nok ut med tid og stunder.

Har sett litt rundt etter sub og vurderer følgende: AudioPro Ace Bass II, SVS pb10 eller Velodyne cht10r.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset ang dvd-spilleren. Jepp, den ER alvorlig treg! Bytter den nok ut med tid og stunder.
    Jo før jo bedre ;-) Du vil garantert merke forskjell...

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh C
    jeg har motvillig kjørt slikt oppsett en liten stund, i påvente av å få investert i nye bakhøyttalere. Du mister viktig surroundeffekt og det blir ikke helt det samme uten. Når det er sagt gir oppsettet fete filmopplevelser og trøkk og i det hele tatt. Men jeg har noen godfilmer i hylla, som jeg avventer med å åpne plasten på til jeg har på plass de to siste høyttalerne i mitt oppsett....!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •