CV! 1515 vs CLSC 215 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 149
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    CLSC-215 spiller penere ja, det er helt klart
    Det er jeg ikke enig i. 1515 spiller mye mer disiplinert og stramt bassmessig. når det gjelder mellomtone diskant har 1515 større og mer korrekt lydbilde. Jeg kan kansje medgi at mellomtonen i 215 er hakket åpnere og diskanten bittelitt bedre oppløst. Men det er jaggu ikke store forskjellen. Jeg syns ikke at de spiller penere av den grunn.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kims-
    Det er jeg ikke enig i. 1515 spiller mye mer disiplinert og stramt bassmessig. når det gjelder mellomtone diskant har 1515 større og mer korrekt lydbilde. Jeg kan kansje medgi at mellomtonen i 215 er hakket åpnere og diskanten bittelitt bedre oppløst. Men det er jaggu ikke store forskjellen. Jeg syns ikke at de spiller penere av den grunn.
    CLSC-215 har en mere fintspillende mellomtone i forhold til 1515 sin harde.
    Diskanten i 215 er også mere oppløst og skriker mindre enn den som er i 1515.
    Syntes 1515 minner litt om HP-215 i lyden, hard og brutal. Det er jo slik CV skal være

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok mye med matching å gjøre også. Skal man sammenligne disse 2, så må de testes på samme elektronikk. Stoler på CV-gunnar sine ører her. Har nemlig ikke hørt disse på samme elektronikk (selv om jeg har hørt begge på NAD).

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv om den har like store fysiske mål og det i tillegg er blitt brukt mdf er ett åpenbart tegn på at det er altfor tynn kabinett tykkelse. Se for deg at du står på en tynn planke å prøver å hoppe. Da vil planken gi etter å du klarer ikke å hoppe så høyt ikke sant? Men viss du står på en tykkere planke så vil ikke den gi etter så mye og du hopper mye høyere Sånn blir det for et bass element også viss det blir plassert i et tynt kabinett (dette har jeg lest i en bok om hvordan en bygger høyttalere selv). . Derfor har tykkelse og bra avtstivning mye å si for bass kvaliteten. Og spesielt mye på så store høyttalere. Dc serien har rett og slett bedre byggekvalitet enn clsc. og det gjenspeiles på lydkvaliteten. Eneste som er bedre med clsc15 vs dc15 og 215 vs 1515 er at de går litt dypere i bassen, fordi de er stemt litt dypere, noe som gjør bassen tregere. Ellers er dc bedre på alle andre områder. strammere og mere dynamisk bass med mere trøkk. Bedre sammenheng mellom bass mellomtone og diskant, altså bedre konstruert delefilter.

Clsc15 litt mindre enn dc15,hehe

gjør bassen tregere? MDF bare bedre på enkelte områder?
    Det er jo resonans i hele høytalern, ikke bare frontplata, så da må jo MDF være best å ha hele veien.

Bedre sammenheng imellom mellomtone og diskant?
    Hvordan vet du det?

CV skriver om cls: Only the CLS Series offers Cerwin-Vega's proprietary computer optimized waveguide providing high sensivity and excellent dynamic response along with extremely low distortion. The geometry of the waveguides results in near-perfect integration for a seamless marriage of midrange and high frequencies.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått meg en helt ny lyd opplevelse jeg nesten ikke trodde var mulig med clsc 215. Jeg bare satte høyttalerne nede i gangen og koblet det opp.. Bassen er det jeg skal snakk om fordi diskanten var ikke så spess egentlig, Men jeg satte alt tilfeldig ned, og jeg sitter nå i hjørnet av rommet med pcen oppe forsterkerne, Men bassen her er helt utrolig, Jeg vet jo at når man beveger seg rundt om i rommet er bassen kraftigere noen steder, og målet er jo å få den lyden i sweet spot. Men maken til bass har jeg aldri hørt fra clsc 215, Jeg fikk en skikkelig grom og skikkelig dyp bass her.. nesten skummelt.. Nok en gang er jeg overbevist om at disse høyttalerne er bedre enn hva man tror

for det første, folk har bare hørt med feil elektonikk, for små forsterkere, og kanskje ikke optimalt rom/plassering. Man tror kanskje alt er bra, men det er det skjeldent! Jeg for min del opplever nye sider hele tiden. Og det kan ejg love ikke er fordi jeg har liten erfaring, for jeg mener jeg kjenner anlegget mitt ganske godt og det samme med lyden i V serien og Clsc serien.

Mye av det som blir sagt om lyden til clsc serien er jeg ganske uenig i. Bortsett fra noen av dere som jeg vet har hørt clsc215 en del ganger.

forresten den ene høyttaleren står rett på et marmor gulv, den veier 50 kilo clsc 215 altså og den beveger seg frem og tilbake på gulvet her

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg har nå fått meg en helt ny lyd opplevelse jeg nesten ikke trodde var mulig med clsc 215. Jeg bare satte høyttalerne nede i gangen og koblet det opp.. Bassen er det jeg skal snakk om fordi diskanten var ikke så spess egentlig, Men jeg satte alt tilfeldig ned, og jeg sitter nå i hjørnet av rommet med pcen oppe forsterkerne, Men bassen her er helt utrolig, Jeg vet jo at når man beveger seg rundt om i rommet er bassen kraftigere noen steder, og målet er jo å få den lyden i sweet spot. Men maken til bass har jeg aldri hørt fra clsc 215, Jeg fikk en skikkelig grom og skikkelig dyp bass her.. nesten skummelt.. Nok en gang er jeg overbevist om at disse høyttalerne er bedre enn hva man tror

for det første, folk har bare hørt med feil elektonikk, for små forsterkere, og kanskje ikke optimalt rom/plassering. Man tror kanskje alt er bra, men det er det skjeldent! Jeg for min del opplever nye sider hele tiden. Og det kan ejg love ikke er fordi jeg har liten erfaring, for jeg mener jeg kjenner anlegget mitt ganske godt og det samme med lyden i V serien og Clsc serien.

Mye av det som blir sagt om lyden til clsc serien er jeg ganske uenig i. Bortsett fra noen av dere som jeg vet har hørt clsc215 en del ganger.

forresten den ene høyttaleren står rett på et marmor gulv, den veier 50 kilo clsc 215 altså og den beveger seg frem og tilbake på gulvet her
    Høres bra ut. Det er sant det at rom og plassering har veldig mye å si. Og jeg trur veldig mange her som har hørt 1515 har hørt de på for liten forsterker eller feil rom. Har hørt 1515 på et veldig bra rom med bra plassering og det var helt SYKT! 215 på samme rommet var bra det også(på samme forsterker). Men ikke i nærheten av 1515 desverre. Gikk litt djupere. Men det var alt. Må også huske at alder har mye å si. 1515 er en veldig gammel høyttaler og å sammenligne den med en helt ny høyttaler er litt dumt. Synes alikavel selv at 1515 spiller bedre. Kanskje ikke like rent som 215 pga alder. Men spiller mektigere både hva bass og lydbilde angår. Har dere hørt begge disse høyttalerane spille mot hverandre på et skikkelig rom med skikkelig elektronikk? Det bør en nesten gjør før en uttaler seg om hva som er best. For meg så gjør 1515 best det en CV høyttaler skal gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Clsc15 litt mindre enn dc15,hehe

gjør bassen tregere? MDF bare bedre på enkelte områder?
    Det er jo resonans i hele høytalern, ikke bare frontplata, så da må jo MDF være best å ha hele veien.

Bedre sammenheng imellom mellomtone og diskant?
    Hvordan vet du det?

CV skriver om cls: Only the CLS Series offers Cerwin-Vega's proprietary computer optimized waveguide providing high sensivity and excellent dynamic response along with extremely low distortion. The geometry of the waveguides results in near-perfect integration for a seamless marriage of midrange and high frequencies.
    Det er snakk om høgfrekvente resonanser. grunnen til at det er bra å bruke mdf i front er at da vil ikke frontplata påvirke lyden av mellomtonen. Siden resonansen i side el bak platene ikke vil påvirke mellomtonen i samme grad er det bra nok å bruke spon der siden det faktisk er litt stivere, og dc serien er ikke noe dårligere avstivet enn clsc. Bare ta en MDF plate og en spon plate og hold de oppreist og beveg litt på de så kjenner du hva som er stivest.Det som gjør clsc tregere er at de er litt dypere stemt og egenskapene til elementet som er tregere i seg selv. Bedre sammenheng mellom elementene? Har du litt peiling på lyd så burde du klare å høre det. Det har med hvor godt delefilteret er konstruert. altså hvor bra delefrekvensene er "flettet" sammen. Det hører du. Jeg og noen kompiser har brukt mye tid på å sammenligne disse to på mange forskjellige rom (både bra og dårlige) og forskjellig elektronikk, bla vincent som har ektrem finlyd. og lab PA forsterkere som IKKE låter fint, men har masse power. Flere av kompisene mine som hadde clsc fra før gikk hen og skaffet seg dc og solgte clscene etter denne perioden vi drev og sammenlignet. mens noen av de andre likte bedre clsc igjen. Så i bunn og grunn er vel dette enkelt og greit en smaks sak. Jeg personlig liker 1515 mye bedre enn 215. Og cv-gunnar. HP 215 duger kunn til doink doink musikk. den er ikke i nærheten av verken clsc 215 eller 1515 på noen områder.Men der er sikkert noen som mener det motsatte også. :?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om høgfrekvente resonanser. grunnen til at det er bra å bruke mdf i front er at da vil ikke frontplata påvirke lyden av mellomtonen. Siden resonansen i side el bak platene ikke vil påvirke mellomtonen i samme grad er det bra nok å bruke spon der siden det faktisk er litt stivere, og dc serien er ikke noe dårligere avstivet enn clsc. Bare ta en MDF plate og en spon plate og hold de oppreist og beveg litt på de så kjenner du hva som er stivest.Det som gjør clsc tregere er at de er litt dypere stemt og egenskapene til elementet som er tregere i seg selv. Bedre sammenheng mellom elementene? Har du litt peiling på lyd så burde du klare å høre det. Det har med hvor godt delefilteret er konstruert. altså hvor bra delefrekvensene er "flettet" sammen. Det hører du. Jeg og noen kompiser har brukt mye tid på å sammenligne disse to på mange forskjellige rom (både bra og dårlige) og forskjellig elektronikk, bla vincent som har ektrem finlyd. og lab PA forsterkere som IKKE låter fint, men har masse power. Flere av kompisene mine som hadde clsc fra før gikk hen og skaffet seg dc og solgte clscene etter denne perioden vi drev og sammenlignet. mens noen av de andre likte bedre clsc igjen. Så i bunn og grunn er vel dette enkelt og greit en smaks sak. Jeg personlig liker 1515 mye bedre enn 215. Og cv-gunnar. HP 215 duger kunn til doink doink musikk. den er ikke i nærheten av verken clsc 215 eller 1515 på noen områder.Men der er sikkert noen som mener det motsatte også. :?
    Ja jeg vet godt hvordan HP-215 er. Jeg mente at lydkvaliteten er noe av det samme som på 1515. 1515 spiller jo både høyere og trykker MYE mere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg vet godt hvordan HP-215 er. Jeg mente at lydkvaliteten er noe av det samme som på 1515. 1515 spiller jo både høyere og trykker MYE mere.
    Ja 1515 gjør nok det. men jeg mener at lydkvaliteten i 1515 er mye mye bedre enn i HP215. 1515 er nok litt hardere i mellomtonen enn clsc, men langt ifra på nivå med HP215. Og når det gjelder lydbilde og detaljer er 1515 utrolig mye bedre enn HP215. Jeg syns HP215 rett og slett låter fælt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja 1515 gjør nok det. men jeg mener at lydkvaliteten i 1515 er mye mye bedre enn i HP215. 1515 er nok litt hardere i mellomtonen enn clsc, men langt ifra på nivå med HP215. Og når det gjelder lydbilde og detaljer er 1515 utrolig mye bedre enn HP215. Jeg syns HP215 rett og slett låter fælt.
    Ja HP låter ganske fælt, men spiller vanvittig høyt og har en tøff driv i bassen (krever STORE forsterkere for å få det fram). Mener ikke å sammenlikne dem med 1515, hehe

1515 har en hardere mellomtone enn clsc, men når jeg lytter til begge parene som jeg kjør akkurat NÅ så syntes jeg clsc egentlig spiller med litt for mye mellomtone, det blir liksom ikke like fint. Kansje det er den sammenhengen mellom mellomtone/diskant som andre har nevnt som ikke er helt bra. Jeg liker 1515 bedre for hver dag som går

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja HP låter ganske fælt, men spiller vanvittig høyt og har en tøff driv i bassen (krever STORE forsterkere for å få det fram). Mener ikke å sammenlikne dem med 1515, hehe

1515 har en hardere mellomtone enn clsc, men når jeg lytter til begge parene som jeg kjør akkurat NÅ så syntes jeg clsc egentlig spiller med litt for mye mellomtone, det blir liksom ikke like fint. Kansje det er den sammenhengen mellom mellomtone/diskant som andre har nevnt som ikke er helt bra. Jeg liker 1515 bedre for hver dag som går
    Ja HP er vel mer ren PA enn hi fi i motsetning til dc og clsc. Det er nok ikke like forseggjort delefilter i clscene som i 1515ene. Og da blir det gjerne dårligere sammenheng mellom elementene. feks litt for mye mellomtone i forhold til diskant (som du opplever), og at bassen ikke henger sammen med resten(som også har litt med kabinett og port avstemning og egenskapene til elementene) .

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettene i 1515 er ikke mÿe å skryte av kims. Det står ikke på tykkelsen og materialvalget, men avstiverne er kun limt fast. Og det med dårlig lim. På CLSC serien har de ihvertall kostet på noen stifter.

Og jeg synes det er merkelig at CerwiN ikke har kommentert hvor elementene til DC serien er produsert. Mulig de er satt i sammen i statene men langt ifra produsert der.

Jeg har kun hørt HP-215 på "tomgang" hos Hifi klubben. Og je synes de låt som de så ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Kabinettene i 1515 er ikke mÿe å skryte av kims. Det står ikke på tykkelsen og materialvalget, men avstiverne er kun limt fast. Og det med dårlig lim. På CLSC serien har de ihvertall kostet på noen stifter.

Og jeg synes det er merkelig at CerwiN ikke har kommentert hvor elementene til DC serien er produsert. Mulig de er satt i sammen i statene men langt ifra produsert der.

Jeg har kun hørt HP-215 på "tomgang" hos Hifi klubben. Og je synes de låt som de så ut.
    limen de har brukt er ekspanderende. Når den tørker så holder presset den skaper avstiningene på plass. funker utmerket. Avstiningene blir ikke noe bedre av noen stifter. Men det kan vel hende det varer litt lenger. Sånn jeg har forstått det ut ifra ting jeg har lest og hørt opp igjennom tiden har cv egne fabrikker i statene men ikke i europa. Så hvorfor skulle ikke de kunne produsere selv der? men dette er ikke noe jeg vet sikkert. Men kansje du har en link der det står noe info om dette? Og du har helt rett i at HP215 låter som de ser ut. fælt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på mellomtonen så er det et Peerless element. Sikkert produsert etter spec fra CV!, men de har ikke laget de selv som Cerwin påstår (etter det jeg har skjønt).

Ekspanderende lim fungerte nå ikke utmerket på mine og ikke jkirkebo sitt par heller. De kunne da i det minste kostet på seg noen skruer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    limen de har brukt er ekspanderende. Når den tørker så holder presset den skaper avstiningene på plass. funker utmerket.
    Det fungerer ikke utmerket når avstiverne løsner etter et par år, begge har løsna i mine DC15, og i Konrad sine 1515, kassene mine bråker fælt pga. det.

Men det er jo ikke noe stort problem og få dem på plass igjen da.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på mellomtonen så er det et Peerless element. Sikkert produsert etter spec fra CV!, men de har ikke laget de selv som Cerwin påstår (etter det jeg har skjønt).
    På ene mellomtona mi så står det CerwinVega DCM 6, men fortsatt made in Denmark.
    På den andre så var det et CV merke over, og under det merket står det Peerless, made in denmark. Dem har samma serienr.

Og at DC ikke er laga i USA står jeg fortsatt på til noen kan bevise det motsatte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Det fungerer ikke utmerket når avstiverne løsner etter et par år, begge har løsna i mine DC15, og i Konrad sine 1515, kassene mine bråker fælt pga. det.

Men det er jo ikke noe stort problem og få dem på plass igjen da.
    Nå er det vel å ta litt hardt i at de løsner etter et par år. mine dc15 er rundt 10år gamle og har fremdeles ikke løsnet , skjønt hadde jeg hevet litt rundt på de innimellom så hadde de sikkert løsnet. Men som jeg skrev varer det nok lendre med et par stifter. men dette gjør ikke avstivningen noe mer effektiv.
    Og viss det faktisk ble produsert dc i USA er det sikkert svært få av de her i europa siden de har lager i danmark. Hvor mellomtone ble laget av peerless, diskant i japan av en eller annen produsent og kabinett i polen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekspanderende lim fungerte nå ikke utmerket på mine og ikke jkirkebo sitt par heller. De kunne da i det minste kostet på seg noen skruer.
    Jeg sa ikke de som ble solgt i europa. Les hva jeg skriver da konrad :wink: Selvfølgelig produserer dem alle elementene selv i statene. Det er jo billigere. Pga at de har egne fabrikker der.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men cv marius. jeg lurer litt på hvorfor du mener dc ikke har blitt produsert i USA i det hele tatt. Hvorfor skulle de selge alle modellene sine der borte bortsett fra dc?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Mellomtonen på AL serien er faktisk Vifa. Men trur resten er CV. Ivertfall bassen. Og når det gjelder DC serien. Den var produsert i USA også. Jeg har feks sett flere annonser i USA hvor DC serien er til salgs. Har de liksom vert i europa da å henta seg et par DC da bare for å selge dem i USA? Grunn til at dem ikke er på heimesida er nok fordi det er over 10år siden de gikk ut av produksjon. Hvorfor skulle ikke en amerikansk høyttaler produsent selge alle sine produkter i hjemlandet? Det er jo bare ulogisk. Og der har de nok produsert elementene selv også siden de har egne fabrikker der. Mens i europa har de fått peerless til å produsere mellomtonen for seg(Ja jeg innrømmer at jeg tok feil ang. det). Og et japansk firma diskanten. Som forresten er en AT-100 diskant. Antageligvis fordi de bare har lager i Danmark. Og da ville det jo være ganske logisk å bruke en høyttaler produsent som er der fra før. Istedenfor å produsere selv.
    Les dette du konrad

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •