For mye å velge i... noen som kan hjelpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy For mye å velge i... noen som kan hjelpe?

For det første, håper ikke jeg lager furore med enda en hvilken-høyttaler-skal-jeg-velge-tråd. Det er bare det at jeg ikke har peiling. Har lett etter nye høyttalere i ganske mange uker nå, og vet enda ikke hva jeg vil ha. Og jo mer jeg leter, jo flere konkurrenter kommer. For meg har det nå blitt nærmest et umulig valg. Aner rett og slett ikke hva jeg skal velge.

Kan jo si hva jeg har først. Har en harman/kardon HK 3480 reciever, en HK 970 CD-spiller, billige (40-50 kr/m) kabler, og noen helt elendige høyttalere (låner dem av en kamerat, han sa han ville ha penger for å ta dem tilbake. Sier jo litt) av merke Magnat, tror det er tysk. De er rett og slett en fornærmelse mot et menneskes ører, og formidler ikke lyden på annen enn grusom måte.

Så kommer jeg til det jeg leter etter. 2 høyttalere til musikk i stereo, hvordan film høres ut er ikke tema. Det er musikk de skal brukes til. Er ikke interessert i sub i tillegg.

Hører på mye forskjellig musikk, f.eks. Thomas Dybdahl, Minor Majoity og de slække gutta, Motorpsycho, Madrugada og de med litt mer fart, jazz og blues. deLillos og Bigbang går daglig. Hører så godt som aldri rap, techno eller trance. Hvis det spilles er det party, og jeg tillater ikke sånn musikk før jeg er full. Og da bryr jeg meg ikke om lyden lengre.

Hvis dere ikke får noe ut av dette kan jeg jo si at dette, til en viss grad er musikk som ikke setter de største kravene til å pumpe ut bass. På en annen side er det kjipt å høre Bigbang live-cd uten litt trykk. Rommet mitt for tiden er 12 kvm studentbolig. Er ikke så veldig viktig med "blåse-tenna-ut-av-kjeften-på-hu-bæssmor-trøkk", er mer opptatt av at klangen er fin, varm, livlig.

Er også litt opptatt av utseende, men det er ikke første pri. Det skal også være gulvstående.

Kandidater? Joda, en del av dem. Prissjiktet blir vel kanskje max 8000, dere ser vel også kanske litt utifra kandidatene. Har allerede gitt opp enkelte av de jeg har prøvd, men her er hvertfall noen jeg vurderer:

Dali Concept 6 - Hørt at det skal være kjip bass? Testet med klassisk musikk
    Dali Suite 2.8 - Digger utseende. Sexy
    Dali Blue 8008 - Mindre sexy, har jeg ikke hørt heller.

Focal.JMlab Chorus 714 S - Identisk med 716, ser ok ut. Såvidt testet
    Focal.JMlab Chorus 715 S - Tror den er utgått, har ikke hørt den. Pen
    Focal.JMlab Chorus 716 S - Identisk med 714. Likte det jeg hørte, men var ikke heeelt min ting kanskje

Klipsch Reference RF 5 - Mer party?

Er de jeg kommer på i farta. Kan sikkert liste opp flere når jeg våkner i morgen.

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med mitt vanskelige valg, da jeg selv ikke lengre aner. I skrivende stund ligger kanskje Concept 6 først, etterfulgt av Suite 2.8. Men jeg håper som sagt på all mulig hjelp, anbefalinger på de jeg har listet opp, eller også nye alternativer.

PS, helt på slutten, og helt OT: Vet hva 2-veis- og 3-veis høyttalere er. Men skjønner ikke hva 2,5 er. Noen som forklarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leter etter akkurat det samme som deg! Hører på omtrent samme musikk også. Gleder meg til å se svar her.
    Jeg var en snartur innom hfk og lytta til et par ht. Syns ikon 6 var gode og ligger akkurat nå øverst. Ellers er jo B&W dm603s3 en aktuell ht for mange, men jeg likte ikke denne så godt. Syns ikke den spilte like godt som dali i mellomtone og diskant. Ellers så bor jeg og på studenthybel så føler heller ikke behovet for det store "trøkket" i bassen, vil heller ha klar lyd.
    Jeg fikk desverre ikke hørt på suite 2.8, men jeg hørte på 1.7 og syns den var grei. Det var litt lite bass der syns jeg, men kanskje 2.8 veier opp her.
    Forresten har jeg hørt at mange syns det er for høy/mye diskant på ikon 6 ved diverse rockemusikk, så det bør sjekkes med noe av godmusikken man hører mye på.

EDIT: Litt trøtt nå. Jeg har ikke testa concept 6, men ikon 6

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan iallefall si at bassen/trøkket du savner i Dali - suite 1.7 finnest i 2.8 har selv disse på H/K det fungerer utmerket. ( ikke stereo men reciever ). å visst fan er di sexy :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Ja, skal love deg Dali Suite er digge, nesten så dama blir sjalu hvis jeg kjøper dem tenker jeg.

Har hatt litt emailkontakt med en forhandler, og han sa han kunne gi meg et "bra" tilbud på Concept 6, kabler/m tilbehør, og en Pro-Ject Debut III platespiller. Hva han mente med bra tilbud vet jeg ikke enda, men han sa han skulle sende meg et konkret tilbud.

Hunted, du skriver om Ikon 6. Noen andre her som kan gi meg en preferanse på om Ikon 6 eller Concept 6 er best til mitt anlegg og min smak, basert på erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg hadde Jmlab Chorus 726 før (det er den større utgaven av 716, et ekstra basselement) og testet disse på en eldre H/K receiver, 3470 tror jeg den het. Og jeg må si at jeg synes det låt helt fantastisk. Jmlabene er veldig delikate og oppløste, og kombinert med trøkket i bassen fra H/K spilte det etter min mening veldig engasjerende. Du får sikkert 726 til rundt 8.000 på hifihuset!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å teste suite 2.8. Utseende er lekkert, mot ikon sitt som er rimelig kjedelig. Ikon har for øvrig gjort det veldig bra i tester både internasjonalt og nasjonalt (lyd og bilde, what hifi osv)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også JMlab som sagt. De skal jeg høre på ordentlig imorgen.

Er det forresten noen som har noe å si om Linn? Så merket for første gang idag, har aldri hørt om dem før. Hørte ikke på dem, men det var noen utseendemessig pene høyttalere der.

Har også laget en "min HiFi", for dere som er interessert. De som kikker innom kan se at de nåværende høyttalerne må byttes ut. Man kan rett og slett se at de spiller dårlig.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leste teksten din, var det første jeg hadde i tankene Ikon serien til Dali. Sier bare hva jeg mener, synes svært få andre høytalere klarer å levere en like god musikk-høytaler i samme prisklasse. Lykke til!

Newcomer QPVision sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter smaken din så ville jeg hørt på Patos! Hadde det før og det er kjempe høyttalere som formidler all musikk ekstremt bra! B510 er i din pris klasse og det var de jeg hadde før!(7600,-)

ANBEFALES!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av QPVision
    Etter smaken din så ville jeg hørt på Patos! Hadde det før og det er kjempe høyttalere som formidler all musikk ekstremt bra! B510 er i din pris klasse og det var de jeg hadde før!(7600,-)

ANBEFALES!
    Har hørt mange gode ord om Patos her, men jeg bor i Tyskland, og såvidt jeg vet finnes det ingen som tar inn Patos. Synd, for de skal visst være bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Tyskland produseres Quadral. Det er ikke helt ulikt Dali. AK kjøpte nylig stativhøyttalerne til ca 13k i Norge, og de er det virkelig fart i.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal de brukes på et 12kvm rom er vel kanskje stativhøytalere et godt alternativ?

Hva med http://www.polkaudio.com/homeaudio/products/lsi9/ ?
    Disse har jo fått utrolig mye skryt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nederste der fra Polk var hvertfall pene, ingen tvil om det. Er videre lytterunde imorgen, så får se om det blir gjort noen store oppdagelser, eller om det kanskje også kommer en åpenbaring.

Takker for alle tips så langt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    De nederste der fra Polk var hvertfall pene, ingen tvil om det. Er videre lytterunde imorgen, så får se om det blir gjort noen store oppdagelser, eller om det kanskje også kommer en åpenbaring.

Takker for alle tips så langt.
    Jeg har Polk Lsi9 i hifi-oppsettet mitt. Jeg garanterer.... Disse vil du bli strålende fornøyd med........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    PS, helt på slutten, og helt OT: Vet hva 2-veis- og 3-veis høyttalere er. Men skjønner ikke hva 2,5 er. Noen som forklarer?
    Test Dali Concept 8, du. De er innenfor budsjettet ditt. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd.

2,5-veis høyttaler er: Det er nesten det samme som 2-veis høyttalerer. Bortsett ifra at ett eller flere elementer spiller både mellomtone og bass, og ett eller flere elementer spiller bare bassen.

F.eks. Dali Blue 6006. Her har du et diskantelement som spiller diskant, to elementer som spiller både bass og mellomtone, og ett element som spiller bare bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hvert som eg leste innlegget ditt, så kjente eg mine egne ht meir og meir igjen. Har sjeldent hørt nokon høytalere i prisklassen 15-25000 som gengir vokal og instrument så bra som mine Energy RC 70 gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da takker jeg for alle gode råd herfra. Har nesten bestemt meg nå, det blir Dali hvertfall, enten Concept 8 eller Ikon 6. Hva det endelige valget blir kan dere finne på minHiFi når de kommer. Da blir det oppdateringer. Nok en gang, takk for alle tips og innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Jeg leter etter akkurat det samme som deg! Hører på omtrent samme musikk også. Gleder meg til å se svar her.
    Jeg var en snartur innom hfk og lytta til et par ht. Syns ikon 6 var gode og ligger akkurat nå øverst. Ellers er jo B&W dm603s3 en aktuell ht for mange, men jeg likte ikke denne så godt. Syns ikke den spilte like godt som dali i mellomtone og diskant. Ellers så bor jeg og på studenthybel så føler heller ikke behovet for det store "trøkket" i bassen, vil heller ha klar lyd.
    Jeg fikk desverre ikke hørt på suite 2.8, men jeg hørte på 1.7 og syns den var grei. Det var litt lite bass der syns jeg, men kanskje 2.8 veier opp her.
    Forresten har jeg hørt at mange syns det er for høy/mye diskant på ikon 6 ved diverse rockemusikk, så det bør sjekkes med noe av godmusikken man hører mye på.

EDIT: Litt trøtt nå. Jeg har ikke testa concept 6, men ikon 6
    Pussig at du sier dette: Jeg for min del synes mellomtone/diskant er MEGET bra på mine DM603S3, selv med en lusen NAD C320BEE som forsterker. Men jeg har ikke noe erfaring med Dali sine nye høyttalere, så kan hende de spiller bedre, jeg vet ikke.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem selger Focal i norge? Finner bare bilstereosjapper

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noen, men de kjøper alle sammen fra HI-FI Huset AS :.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •