Hvordan vite hva som er beste sub plassering ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vite hva som er beste sub plassering ?

Jeg har hørt at det beste rådet er å plassere sub'en i lytteposisjon, for så å gå rundt i rommet og høre hvor det er mest bass. Og der skal da den beste plasseringen av sub'en være.

Men det er en ting jeg lurer på. Har det noen betydning om hvilken vei du retter sub'en i lytteposisjon ?

Og sikkert et dumt spørsmål: Man setter vel ikke sub'en i sofaen der man sitter, men flytter sofaen og setter den på gulvet....? :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det i stor grad kommer an på hvor lavt fronthøyttalerne spiller.. Den dypeste bassen er i mindre grad retningsavhengig.
    Men, hvis du som meg har "små" høyttalere så er den perfekte plasseringa mellom høyttalerne, lengst mulig unna hjørne. Bassen kan fort bli litt feit da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    Jeg har hørt at det beste rådet er å plassere sub'en i lytteposisjon, for så å gå rundt i rommet og høre hvor det er mest bass. Og der skal da den beste plasseringen av sub'en være.

Men det er en ting jeg lurer på. Har det noen betydning om hvilken vei du retter sub'en i lytteposisjon ?

Og sikkert et dumt spørsmål: Man setter vel ikke sub'en i sofaen der man sitter, men flytter sofaen og setter den på gulvet....? :-)
    Jeg har forstått det slik at du faktisk skal sette subwooferen i sofaen, og ikke flytte sofaen. Når det er sagt, så oppnås beste plassering av subwoofer ved å gjøre målinger med lydtrykksmåler for ulike plasseringer og tegning av frekvenskurver basert på ulike sinustoner. Dette er en møysommelig prosess ettersom det tar tid, samt at en må også teste for ulike faser. Eksperten på dette området er Flageborg.

Gidder du ikke dette eller ikke har mulighet til å plassere subwooferen hvor som helst, så er "sofatrikset" en god begynnelse.

Og ja, hvor du snur subwooferen (elementet) betyr mye. Peker elementet nedover antar jeg at svaret blir et annet :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •