B&W Matrix 803 S2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W Matrix 803 S2

Noen som har erfaringer med disse? Hadde egentlig tenkt meg DM603 el. DM 604 med LCR senter og ASW sub, men så et par Matrix 803 S2 til 7000,-.

Snakket med en kamerat om dette, som mente disse kanskje var mer egnet som studio-monitor enn i hjemmekinoen, pga vel ren/naken lyd. Mente også at disse kunne være noe tungdrevne for mitt anlegg.

Signalkilder:
    - Yamaha RX-V640RDS receiver
    - Yamaha DVD-S540

Har et par DM602 som jeg skal ha bak.

Meninger om dette, anyone?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på Matrix 803 for noen år siden. De spiller fint, og er vel ikke så voldsomt tungdrevne heller. Er det de som har 2x 6,5" + 6,5" mellomtone? De spiller svært stramt i bassen, og har en brukbart oppløst mellomtone. Diskanten kan oppleves som litt overdrevent detaljert, men dette er en smakssak. Selv synes jeg høytalere til musikk er bedre enn høyttalere til hjemmekino, men igjen, dette er en smakssak. Hjemmekinohøyttalere er ofte en tanke spissere i lyden enn musikkhøyttalere. NHT hadde for noen år siden en høyttaler som kunne stilles om mellom musikk og hjemmekino. Jeg tror ikke Yamahaen skulle ha noe problemer med å drive disse høyttalerne. De har såpass små elementer og ikke noen voldsomt komplisert impedanskurve, så det bør fungere brukbart. Men husk på at disse høyttalerne ble satt i produksjon rundt slutten på 80-tallet, og derfor kan det forekomme at oppheng og membraner er litt morkne. Kjenn om gummien kjennes fersk ut, og hør om de er blitt ullne i lyden. Hør etter om det er forskjell på lyden på de to høyttalerne, og sist men ikke minst, mål på terminalene om det er forskjell på resistansen på de to høyttalerne. Jeg synes uansett prisen høres svært stiv ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er det de som har 2x 6,5" + 6,5" mellomtone?
    Ja, det er de. Hvis noen er interessert finnes mer info på:
    http://www.bwspeakers.com/downloadFi...atrix803s2.pdf

Takker forøvrig for bra svar - lurer vel på om jeg holder meg til et par nye DM'er istedet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matrix-ene er en helt annen klasse enn DM-ene, så det er ikke dumt å vurdere Matrixene først også da. Men i den prisklassen ville jeg vurdert Dali Suite 1,7 og 2,8, samt Dali Evidence 470, Dali Vocal, Dali Piano...
    Og hør for all del på noen høyttalere de har på Elkjøp, tror det var noen Energy jeg. De har 2x5 og hhv 2x 6,5" basser. De har sorte fronter og er stort sett i bøk. De ser ikke sånn spes ut, men de har overrasket mange. De har svært stram og dynamisk lyd helt fra bassen og opp gjennom hele mellomregisteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matrixene er kvalitetshøytalere som krever kvalitetsforsterkeri for å kunne ta ut sitt potensiale. :twisted:
    Har selv et par matrix 803s1 (et syvtoms-basselement istedenfor to 6,5)
    Disse har jeg prøvd ut i ulike oppsett. Med en rimelig sonyforsterker (780?) ble det lyd, men mine gamle dali 104 lød da faktisk bedre...
    Med electrocomp eci-1 åpnet en helt annen verden seg: Hi-fi.
    Har siden kjørt den med en marantz 7300. Greit nok. Kraftig forbedring med en god effektforsterker (prisklasse 8000kr.) Her blir begrensningen forforsterkerdelen i budsjett-surround. For meg var det noe som manglet i stereo. Har nå koblet på en electrocomp eci-4. Denne har prosessorinngang for bruk som en del av hjemmekino-oppsett. Nå er jeg der jeg bør være for å matche høytalerne.
    In sum: Matrix 803 er verdt 7000kr og mere til, men pass på at du i det minste gir disse drahjelp med en anstendig effktforsterker. (har forøvrig en til salgs, men har lyst å beholde den...)

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Matrix 801 S3? Har sett litt annonser på nettet og de går ganske billig...

De er nok litt for tungdrevne for min forsterker(Yamaha DSP-A1), men hvordan låter de egentlig?

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde B&W 803 S2 i 3år. Solgte dem når jeg begynte å studere og har savnet dem siden. Utrolig bra høyttalere med uovertruffen byggekvalitet

Hadde også infinity Kappa 8.2 og PSB stratus silver i samme periode. Gode høyttalere det også, men kan ikke sammenlignes med B&W'ene som var i en divisjon over. Løp og kjøp!

De er ikke spesielt tungdrevne, men de liker kvalitetselektronikk. Yamaha recieveren er god, men den kan ikke helt rettferdiggjøre potensialet i 803.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •