Infinity Beta, hva velger jeg, og sub eller ikke sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infinity Beta, hva velger jeg, og sub eller ikke sub?

Vi holder på å sette sammen vårt nye anlegg her. TV'en er allerede i boks, en Samsung LE46M51. (Har en LCD prosjektor også, men den blir neppe mye brukt lenger.)

Men jeg strever litt med lydsiden av det hele. På høyttalersiden heller jeg mot Infinity Beta, siden jeg har et godt forhold til akkurat dem fra før. Spørsmålet er bare hvor mye jeg skal legge i det, og hva som gir "mest for pengene".

1. Om vi går ut fra at jeg vil ha Yamaha og Infinity, kunne jeg for eksempel velge enten:
    * Yam RX-V1600 + Beta 50 + Beta 20 + Beta C360, eller
    * Yam RX-V757 + Beta 40 + Beta 10 + Beta C360
    Problemet er selvsagt økonomisk. Ikke så mye høyttalerne som at RX-V1600 er en dyrere receiver enn jeg egentlig hadde budsjetttert med, og at jeg har forstått at Beta 50+20 "krever" en såpass kraftig forsterker.

Så da blir spørsmålet: Er det "verd" det, sånn til stuebruk? (Nøler med å kalle det "hjemmekino", når jeg ser hva en del andre legger i begrepet... ) Jeg er klar over at den dyrere receiver'en gir mer på andre områder enn bare effekt. Og ja, jeg vet at det er subjektivt, men hører gjerne hva andre tenker om det, subjektivt.

En ting er at anlegget står rett ved veggen inn til naboen, så det er begrensninger på hva vi "tør" å guffe på. En annen er at avstanden ikke er så voldsom heller. Så jeg er mer opptatt av lydkvaliteten og -opplevelsen enn effekten.

2. Det andre spørsmålet er hvor viktig det er med en subwoofer i et sånt oppsett. Da tenker jeg primært på filmbruk. Er det et must? Og hvis jeg er nødt til å prioritere (i hvert fall i først omgang), er det sub'en jeg skal droppe? Eller ville dere heller ha et svakere anlegg med sub? Hvis valget står mellom en RX-V1600 med beta 50 og 20, uten sub, eller en RX-V657 eller 757 med beta 40 og 10 og sub: Hva ville dere valgt?

Merk, jeg er ikke ute etter forslag til alternative merker/modeller her, men hvilket oppsett jeg er best tjent med...

På forhånd takk!

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par større høytalere, og forsterker kan ikke erstatte en god sub, men en god sub kan kompansere for mindre høytalere og forsterker.

En god sub spiller gjerne med godt trykk ned til 20hz, et par gulvstående høytalere gir seg gjerne i praksis rundt om 40hz. Når høytalerene slipper for å spille den aller dypeste bassen vil de også forvrenge mindre, og kunne spille høyere, du vil få en renere og mere dynamisk lyd.

Ulemper? Det kan være litt vanskeligere å sette opp et sub+sat system, men det gir også flere muligheter for å oppnå god lyd når du kan plassere diskant/mid og bass hver for seg.

Skulle du bestemme deg for en sub vil jeg anbefale deg om å besøke www.lsound.no før du bestemmer deg

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, da jeg så overskriften trodde jeg det var snakk om den klassiske Infiniti Beta... skjønkte ikke hvorfor du skulle ha sub til den. :-)

http://www.stereophile.com/floorloud...s/988infinity/

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alpha 50, 30 og senter pluss rxv-1400 med sub (yamaha yst-sw1500) nede i stuen. Det fungerer greit. Infinityene trenger mer strøm enn det yamahaen nede klarer å gi ut. Kanskje du burde går for beta 40 systemet med sub og rxv-1600?

Kommer selfølgelig an på hvor mye du kommer til skru opp, men jeg kan garantere at du merker at det vil være for lite strøm i 757 - også 1600 hvis du velger det største systemet.

Jeg tråkker sikkert noen på tærne når jeg sier det, men det får vel bare være :grin:

Men suben hjalp betrakelig på i vårt system, og sånn sett tror jeg at jeg ville går for beta 40 systemet med sub og 1600'en. Blir sikkert veldig dyrt da, men prøv deg gjerne fram selv slik at du finner en løsning som passer deg best og du er fornøyd med

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tråkker i alle fall ikke meg på tærne :grin: Langt de fleste surroundreceivere er ikke egnet til å drive 5 høytalere satt til large, svært mange er ikke en gang egnet til å drive et par fronter satt til large. En god subwoofer, og alle høytalere satt til small er fattige menneskers snarvei til bedre lyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan være enig i d. Rx-v1400 liker overhodet ikke alpha 50 på relativt høyt volum. Diskantene har jo røket for andre gang nå (mest sannsynlig pga klipping - og nei ikke jeg som har spilt på dem eller bruker det anlegget ) Mye "klakk" "klakk" lyder som kommer hvis man stresser forsterkeren har jeg hørt. Diskanten og mellomtonen som flagrer antar jeg. Med 1095 på dem var det ikke mye slikt for å si det slik

Godt med strømreserver er et must!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Et par større høytalere, og forsterker kan ikke erstatte en god sub, men en god sub kan kompansere for mindre høytalere og forsterker.

Skulle du bestemme deg for en sub vil jeg anbefale deg om å besøke www.lsound.no før du bestemmer deg
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    En god subwoofer, og alle høytalere satt til small er fattige menneskers snarvei til bedre lyd!
    Takke for rådene, Labbetus og Manic Miner. Jeg hadde vel en mistanke om at det var slik.

Nå har jeg (takket være tilbakemeldinger på forumet) bestemt meg for å vurdere å kjøpe fra Fyndbørsen, og da kan det hende at ting ikke blir så langt over budsjett allikevel.

MM: Jeg ser at folk her anbefaler SVS ja. Det måtte bli en PB10-ISD, de andre er for dyre. Men jeg vurderer å velge en Inifinity der og (SW12), rett og slett for å kunne få en pakkepris på hele handelen. Jeg har ikke funnet mange omtaler av den, men de jeg har lest er positive. Vanskelig å velge når man ikke kan høre dem side om side. Spec'en tyder på at SVS kanskje når enda en halv oktav dypere, men usikker på hva det betyr i praksis...

Geir

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •