Peerless XXLS element og SUB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Peerless XXLS element og SUB

Jeg har observert at det går an å skaffe en anstendig SUB (ferdig vare til ca. 5K) og fristelsen til å gå med mengden å bestille en SVS eller en XTZ har vært stor.

Men jeg har allerede en meget robust bygget "Dynabel Brontes" kasse som jeg vet spiller bra og den ser helt OK ut.

Så istedet for å hive "Brontes" på peisen, skiftet jeg i helgen til et orginalt Peerless XXLS 12" Element og satt samtidig inn en Hypex "D" forsterker (175W) fra Eltek. Hadde ikke råd til dette tidligere, så en kompremiss løsning.
    Totalt ca. 4K oppgradering mao.

Fy steike for et element Peerless har laget her. Bare vekten sa litt på forhånd.
    Luft flyttes i for meg generøse mengder, helt galant og uten en antydning til ulyd. Kasse er 100% luftett, så ingen port tuning eller ulyder.

Vi prøvde å "rive" kåken i går kveld (sorrry nabo) med Kill Bill 1 og test sporet av "Nemo spor 25" og det var mange klare meldinger fra noen party klare ungdommer som satt å "forsa" her, på at dette var da helt j..ig til leven da...

Greit det, men jeg var helt edru og hørte at det ikke var antydning til "bunning" eller liknende. Perferkt bråk, ikke støy.

Tror dette funker greit for oss, men så er jo opp til dere da mht. å gi videre anbefalinger etc. Dette er ingen Fasit, kun en kortvarig betraktning. Ting kan endres...

Noen som har tro på at jeg fremdeles bør frelses av SVS himmelen ?

/L

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel helt ann på hvor dyp bass du virkelig trenger (har lyst på) Men det er vel lite vits i å bytte til SVS hvis du er såpass fornøyd med peerless. Selv hadde jeg peerless selv før i en lukka CV kasse med 2x8" basser. Det trykka noe hinnsides. Det var SLS serien, jeg syntes peerless gir utrolig mye trøkk for pengene. De elementene banka CV elementene som var i før både på trykk å SPL. Men SVS går jo noe dypere å trøkker godt det også. Men er du fornøyd så hvorfor ikke leve i tvilen en stund til

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He. he ja du sier noe Ole18. Elementet virker lovende og veier en god del så det er nok solide greier. Det er kanskje mangel på port "tuning" jeg muligens kunne tweeket litt med på en SVS eller ZTX, men jeg for slå meg til ro med at denne SUBèn leverer bra nok lyd til noen forteller meg noe annet.

/L

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lyst på dypere bass, sjekk ut Linkwitz transform - feks her:
    http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

Testet dette filteret selv på en Brontes, fungerte veldig bra.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hvis du har lyst på dypere bass, sjekk ut Linkwitz transform - feks her:
    http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

Testet dette filteret selv på en Brontes, fungerte veldig bra.

Minner veldig på et filter jeg har testet mot "Brontes" her også. Da kalte de dette et "Sheiva" filter, som kan kompansere for elementers dårlige ytelse mot fallende frekvenser. Dette fungerte også veldig fint. På den Hypex forsterkerten jeg nå benytter, kan du sette EQ "boost" mellom 25 og 50 Hz med variabel gain. Fordelen med slike løse filtere er jo at du enkelt kan beregne et som øker gain der elementet ruller av f.eks. 16Hz.

Takk for tipset, er ivrig DIY freak, så det er jo mulig jeg bygger filteret.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •