Magnetisk skjerming av CV! clsc *ferdig*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Magnetisk skjerming av CV! clsc *ferdig*

hei. jeg har tenkt å magnetisk skjerme mine CV classic 10" høyttallere slik at de ikke ødelegger tv'en. nå vet jeg veldig lite om skjerming og vil høre om dere har noen gode tips!

har allerede blitt fortalt at blyplater og stålull ( ?) er fine metoder. kan noen fortelle meg om disse metodene? og jeg vil helst ikke bruke "magnet kopper" eller hva de kalles. de endrer lyden såvidt jeg så....

takker for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er jo min tråd... :P men jeg håpet på en litt mer teknisk tråd som forklarer hva jeg skal gjøre eller viser til worklogs.

har hørt om en del metoder nå og noen sier at det ene er bedre enn det andre.

jeg får spørre litt om skjerming mens jeg er her. må jeg skjerme bakveggen også? og hvor nøye/bredt skal jeg legge skjermingen? det blir vel blyplater siden den metoden ser enklest ut. men ingen som har bilder da? eller lag en tegning!! pliiiis:P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så visst ikke det.
    Men du trenger hovedsakelig bare å dekke til siden mot tv'en.
    Dekker du til med en plate ca 30-40cm høyt, i full dybde, og plasserer den i høyde med magneten, så er du godt sikret.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke litt upraktisk med en stor plate da? når jeg spiller høyt og har tven på uten lyd så skurrer bilde liksom, eller det kommer mer snø enn vanlig da i bass slagene, er dette skadelig?

har trådstarter forresten testet med en løsning som går?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blyplater er forresten avblåst nå. en kompis som har litt greie på sånt sa at det ikke ville fungere men at en stål-plate var bedre, lettere og billigere. han skaffer meg dette innen et par dager og da skal jeg stifte den på på innsiden av høyttaleren. stålet må kuttes opp i biter ca litt mindre enn diameteren på basshøyttalleren og jeg fester det på begge sider av elementet. så blir slipper man å merke høyttallerne med høyre og venstre/for tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, virkelig noen som påstår at stål skjermer bedre enn bly?

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg var av den oppfatning at bly ikke skjermer magnetisme i det hele tatt jeg da.. Men nå skal ikke jeg skryte på meg å være fysiker heller.

Andreas

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    Hmm, jeg var av den oppfatning at bly ikke skjermer magnetisme i det hele tatt jeg da.. Men nå skal ikke jeg skryte på meg å være fysiker heller.
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/10046-skjermkopper-hindre-magnetisk-utstr-ling.html, sjekk det første innlegget til Roffe

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix

Andreas
    Helt riktig, bly skjermer ikke en dritt mot magnetisme, skjønner ikke hvorfor så mange er av den oppfatning? Selv fysikklæreren min på videregående trodde bly ville stoppe magnetisme.
    Men fakta er at det må et materiale som påvirkes av magneter til for å skjerme, akkurat som i innlegget til Roffe ;-)

Har selv skjermet en senter med jernplate mellom monitor og senter, dette fungerte meget bra. Hadde også tilgang på store mengder blyplater og disse hjalp ganske riktig ingenting, magnetismen går tvers igjennom...

Å tvinne stålull rundt magneten er en meget dårlig ide, har sett slike forslag mange ganger før også. For det første risikerer man at ulla kommer borti terminalene på elementet og fører til kortslutning, det er jo endel turbulens bak et element.
    Og for det andre så vil metall direktekoblet på magneten påvirke de magnetiske egenskapene til magneten. Det er ikke uten grunn at en skjermet utgave av et element har andre parametere. Selv en skjermekopp som ikke er i direktekontakt med magneten vil påvirke den litt.

Hvis jeg skulle skjermet et element nå så ville jeg sett etter store hermetikkbokser som kunne bearbeides til å kunne sitte rundt magneten (ikke i direktekontakt med magneten selvfølgelig). Dette vil være den billigste og enkleste måten tror jeg. Alternativt som foreslått lenger opp å feste metallplater på innsiden av kabinettet.

Lykke til med skjerming, gi oss gjerne en rapport når du ser (helst ikke ser) resultatet :grin:

A

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Skal du spise hatten din nå?

Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ferdig...

hei igjen. da er jeg ferdi med høyttalerne. resultatet ble akkurat som det skulle. og syns nesten fargene i bildet på tvn ble bedre også :???: uansett ble det ingen resonans i høyttalerne etter montering av doble plater innvendig på hver side. her følger en liten worklog med bilder :-P var forresten ikke så avansert prosedyre men tok litt tid.

1.trekk av coveret på høyttaleren og skru ut basselementet.
    2.stift stålplate innvendig, denne må formes litt individuelt ettersom høyttalerne var forskjellige inni.
    3. gi stiftene noen slag med en hammer for å feste de ordentlig.
    4. smekk alt på plass igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •