Focal.JMlab Cobalt vs. System Audio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal.JMlab Cobalt vs. System Audio

Hola hi-fi entusiaster! ;-)

Håper noen kan hjelpe meg litt her. Jeg vurderer å gå til innkjøp av 5.1 surround-system, men er usikker på hvem av disse to oppsettene;

Focal.JMlab Cobalt:
    Focal.JMlab Cobalt 816 S
    Focal.JMlab Cobalt CC800 S
    Focal.JMlab Cobalt SR800 S
    + en Focal.JMlab Cobalt sub (litt avhengig av hvilken jeg har råd til)

mot;

System Audio:
    System Audio SA1750
    System Audio Talent
    System Audio SA720AV
    System Audio SubElectro 200

Det er avgjørende at fronthøytalerne fungerer bra til musikk. Hører på alt fra Katie Melua til Foo Fighters/ Depeche Mode. Sistnevnte trenger gjerne litt go'punch :smile:

Jeg har allerede et par SA 1550 som er 2 mnd gamle. Er fornøyd med disse, men syntes de er noe "tamme" i punchen dersom jeg ikke kjører på forholdsvis høyt volum. Har fått en grei innbyttepris på 1550'ene hos begge forhandlerene. Prisen på oppsettene blir så og si det samme. Personlig syntes jeg nok SA er hakket estetisk penere, men har kun sett og hørt på 816 i kort tid. Skal vel og merke låne med 816 hjem et par dager neste uke. Da får jeg testet de mot 1550, men det er nok ikke helt sammenlignings grunnlag i forhold til 1750'ene.

Takker for objektive og subjektive tilbakemeldinger på disse høytalerene/ oppsettene ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har akkurat skaffet meg Cobalt 816S selv. Jeg har ikke testet dem opp mot andre merker, men mitt inntrykk etter et par uker er at de spiller utrolig detaljert og oppløst. Dessuten er stereobildet veldig bredt. De virker rett og slett ganske så "ærlige". De kan kanskje oppfattes som litt slanke i bassen, men etter å ha jobbet mye med plasseringen i rommet så synes jeg nå de trykker veldig bra, og jeg har mer enn nok av stram og fin bass. Trenger ikke sub til musikk spør du meg. Mine høyttalere trengte rundt 50 timer innspilling før de begynte å låte bra.

PS. One by one med F.F. er en ren nytelse på 816S!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo to oppsett som låter helt forskjellig.

SA er veldig "pene" i diskantområdet, mens JMlab kan oppleves som mer pågående. Personlig liker jeg SA veldig godt selv om jeg syns de låter vel snilt.. JMlab derimot er litt vel pågående i diskanten, uten at jeg syns de spiller veldig engasjert. Vanskelig skal det være.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde blitt Cobalt på meg. Har aldri opplevd at diskanten er pågåandes i cobalt serien. Da er matchingen med komponentar ganske feil. Coblat trivest godt med Yamaha. Cobalt subben gløymer du, så kjøper du heller ein SVS PB 10 isd. ;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er merkelig at jeg som hater pågående diskant og "slank lyd", liker lyden i det oppsettet jeg har. Spesielt rart er det når såkalte "eksperter" mener at både JmLab og Vincent er skarpe i lydsignaturen.

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å dra en endelig konklusjon over en høyttaler, hvis man kun har hørt den på ett oppsett. Har gått i den fella selv noen ganger, så jeg har etter hvert lært meg at matching av utstyr er meget viktig for sluttresultatet.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger :smile:

Nå har jeg fått spilt litt på Cobalt 816S og blir mer og mer imponert over lyden. Cobalt'en har bassrefleks foran, mens SA'ene bak. Hva har dette å si i forhold til plassering av høytalerene?

Gjenstår bare å teste 816S opp mot SA sine 1750. Veldig spent på dette.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en vurdering egentlig? Det jeg har hørt av SA er nokså tynt og pistrete og lite engasjerende. Mangler liksom noe bunnen. Hadde ikke nølt et sekund med å ta Cobalt... Men du kan jo høre opplegget selv.

Skal du ha JMlab så er Yamaha receiver gull, men vil tro de funker med mye, bare ikke de er voldsomt hissige i toppen.

Bassrefleks foran er bra hvis de skal stå nær veggen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Med bind for øynene hadde det nok i dag blitt Cobalt. Liker designet bedre på SA, men det kan ikke være avgjørende når det kommer til kjøp av lyd. Hvis ikke SA 1750 imponerer i forhold til Cobalt 816S, går jeg nok for sistnevnte.

Har i dag en Onkyo 602 reciver. Ikke noe heftige greier, men har alltid likt Onkyo sine produkter. Blir vel noe grommere etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dropp center, bak og sub

Hei,

har hatt SA1750. Har nå Explorer. Vent med å kjøp bak, center og Sub. Kjøp Explorer nå og spar til de andre høytalerene senere.

SA1750 har exelent mellomtone og diskant. Bassen slår litt for dårlig i to kanals musikk. (hvis man liker bass som slår litt)

Erik

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cobalt serien spiller veldig bra, med tanke på hvor vanvittig fullt det er i butikken til Andrè for tiden burde du kunne gjøre et skikkelig røverkjøp også

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har selv SA1550 ( som er til salgs ) som jeg ikke likte bassen på,men da jeg skiftet høytalerkabler fra Nordost til mine egne hjemmelagde kabler så kom bassen mye bedre frem. Mye dypere men også raskere og mer presis. Stemmer og akkustisk gitar ble mye mer fremhevet og hele lydbildet ble større.

Bassrefleks bak betyr at dem ikke bør plasseres helt inntil veggen. Men det kan hjeple på bassen. Bassport fremme betyr at det ikke spiller så stor rolle om den står tett opptil veggen. Ingen høytalere skal stå inntil veggen i mine ører, men som sakt så kan det jo hjelpe på bassen.

Om du sklulle ønske å prøve et sett av mine kabler så er det bare å sende meg en pm så skal vi se om vi ikke klarer å sparke liv i dine 1550. De er jo mye penere å se på. Både jeg og samboeren min synet dette og hun er interiør freak!"!
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er sikkert når man spør om vurderinger i dette (og andre) forum er at alle er subjektive, så også undertegnede :-) Hva jeg mener om valget kommer vel ganske klart frem av signaturen, men har egentlig ikke hørt nok på JMlab til å kunne uttale meg om de er bedre. Jeg synes uansett at 1750'ene spiller svært bra, og klarer seg i mange tilfeller uten subhjelp under musikkspilling. Jeg har sandfylt mine og satt dem på soundcare spikes. Men når man først har kalibrert sub'en er det jo like greit å ha den på...

Når man skal bruke rundt 30 laken på høyttalere som i dette tilfellet, bør man la sine egne ører bestemme valget, og da aller helst hjemme i eget rom, med eget forsterkeri. Hvis dette ikke er mulig bør man helst skaffe seg muligheten til a-b teste i samme rom, og gjerne bære med seg forsterkeren til butikken. Uansett hva andre skriver; hvis man går etter sin egen oppfating har man i allefall de beste forutsetninger for å bli fornøyd....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    audiomur. forsterkeren din er iallefall hard i diskanten. dette er også noe jeg forbinder med jmlab.

at system audio er tynt pistrete og lite engasjerende kan jeg ikke begripe, hva har du sammenlignet med, med samme rom og elektronikk?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke samme rom, men jeg regner med hificenter kjeden plasserer HT'ene sine slik at de yter best mulig.... Hørte den på Primare elektronikk... Må kanskje nyansere og si at kanskje pistrete ikke var det beste ordet, men det føltes som om det manglet en del av lydbildet i bunn noe som gjorde at jeg følte jeg hørte kun en nokså hard diskant og mellomtone. Har og hørt dem hjemme hos noen, men da ikke i et optimalt rom. Uansett så bør vel trådstarter bruke ørene sine her, det er vi vel enige om.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk aldri hørt SA, men JmLab kan jeg bare si gode ord om. Ser i tråden at du bestandig har likt Onkyo produkter, da får jeg vel hive meg på lasset ditt og si det samme. Bestandig likt deg jeg også, tross av at jeg så langt er meget fornøyd med min nåværende Denon reciever. Har jo fortsatt den gode Onkyo DV-SP402E dvd spilleren, får ikke råd til stor oppgradering på den fronten før feriepengene kommer, siden ef.forsterker står for tur først.

Lykke til videre med høytalere..

Newcomer Nilka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt intrykk er at cobalt har en del mer å gi enn SA 1750. Skal ikke uttale meg for bastant nå, men jeg synes SA generelt låter litt tørt og crispt og kanskje litt kjedelig. Har hørt både SA 1750 og Explorer synes begge har ganske lik klang som Sennheizer HD 600 og 650 Hodetelefonene. Ikke noe negativt om hverken høyttaler eller hodetelefoner. Selv har jeg HD 650 og den er min favoritthodetelefon (har hørt svært mange), men jeg synes ikke det blir nok liv på høye volumer med SA og det som passer meg bra på hodetelefoner passer meg ikke bra på høyttalere så der har jeg selv JMlab Electra 926. Har også hørt Cobalten og synes det er en flott høyttaler til prisen synes den har litt mer å gi i alle spektre og jeg synes ikke den er spiss i toppen, detaljert og meget tydelig men overhode ikke spisst. Har da hørt dem på Denon 3805.

Onkyo kjenner jeg dessverre lite til lydkarakteren på, da jeg kun har hørt dem med høyttalere som de har på oslo hificenter.
    Uansett ønsker jeg deg lykke til med valget

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    audiomur. forsterkeren din er iallefall hard i diskanten. dette er også noe jeg forbinder med jmlab.
    Du tror med andre ord at diskanten er skikkelig hard hos meg. Da har du selvfølgelig hørt Sv-233 og 946 sammen?

Selv om man har hørt en rekke modeller fra en produsent, så betyr ikke det at man automatisk vet hvordan de resterende modellene låter.
    Alt for mange uttaler seg også om et produkt uten og vite årsaken til hvorfor det låt akkurat slik det gjorde. Derfor får vi slike tråder som dette:Lys? Mørk? Varm? Hæh?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært tatt opp gjentatte ganger.
    Lyd er subjektivt, det høres forskjellig ut fra person-til-person. Utstyr som matcher hverandre i et rom, kan være helt forskjellig i et annet. Begreper som "Varm, Fyldig, Skarp, Kald" er forklarende ord vi bruker, uten å egentlig tenke på grunnlaget. For min egen del, følte jeg tidligere at mine B&W 604 S3 hørtes SKARPE ut, inntil jeg gjorde noe med rommet. Mens en venn av meg, syntes at høytalerene låt veldig "Klare" og "Oppløste" slik beskrev han "skarpheten".

Man kan ikke beskrive utstyr slikt, heller ikke et merke, da dette kan variere veldig fra modell til modell, matching av rom, høytalere, kabler, kilde og øret som hører. Etter noen lange måneder i jungelen av lyd, har jeg funnet ut at det beste bare er å prøve hjemme. Heldigvis er lyd bestandig lett å selge på bruktmarkedet, også å kjøpe. Mange som er flinke til å låne bort, både privatpersoner og forhandlere. Beklager evt. skrivefeil. 03:46, skal på jobb om et par timer.. Trøtt og sliten!

Edit; Dette var selvfølgelig for å støtte innlegget over min post.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du tror med andre ord at diskanten er skikkelig hard hos meg. Da har du selvfølgelig hørt Sv-233 og 946 sammen?

Selv om man har hørt en rekke modeller fra en produsent, så betyr ikke det at man automatisk vet hvordan de resterende modellene låter.
    Alt for mange uttaler seg også om et produkt uten og vite årsaken til hvorfor det låt akkurat slik det gjorde. Derfor får vi slike tråder som dette:Lys? Mørk? Varm? Hæh?
    hahaha! eide samme forsterker i nesten 3år. når jeg begynte å sammenligne denne med likt prisede greier falt den fort igjennom, diskanten ble fæl selv på mine ganske slappe høyttalere.
    med klipsch var det på grensen til tortur.
    bassen er bra, mellomtonen er også grei nok. men noe er feil når det låter plutselig så presset i overgangen.

t-amp til 200kr har faktisk mye mer oppløst og finkornet diskant. fjerner man potmeteret spiller den ringer rundt den.

prøv selv å sammenlign. dette er noe som er skrevet opp og ned om denne modellen på flere forum.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at det låt tortur hos deg,men gir din erfaring deg noe grunnlag for og vite hvordan SV-233 låter på 946?

Jeg kan jo legge til at jeg har prøvd McIntosh MC252, Parasound A32, Primare A30.1, Hegel H4, Abrahamsen SA-1 på mine høyttalere, så jeg vet "hvor i landet" SV-233 ligger på mitt oppsett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •