Focal.JMlab Cobalt vs. System Audio - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rommet har ekstremt mye å si for hvor hardt det låter i diskantområdet. Har prøvd mine Cobalt i mange forskjellige rom med og uten hensiktsmessig demping, og kan fint få diskanten til å låte både ullen og skjærende. Mulig du har et rørrom, einis.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rørrom lol.

den låt hardt i alle rom jeg har brukt den i. minst 3 her hjemme, og hos hificenter kjeden (som selv advarte om diskanten forøvrig)
    det er nevnt om sv233 og sv226 i de fleste hifiblekker.

samme dac som deg har jeg også faktisk.

de forsterkerene du lister opp kan du iallefall ikke har prøvd hjemme.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Cobalt, men SA 1750 er veldig mye bedre enn SA 1550.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått spilt inn Cobaltene litt og kjørte en test i dag med 1550 (som jeg har fra før) opp mot Cobalt 816S som jeg har på utlån.

Jeg spilte primært;

Pink Floyd med "High Hopes"

og

Depeche Mode med "The Sinner In Me" fra den siste utgivelsen.

Må si valget hadde vært vanskelig med Pink Floyd. Der syntes jeg begge spilte veldig bra. Men med Depeche Mode ble SA'ene parkert. Måtte ned fra 85 til 80 i volum får at SA skulle spille pent og det manglet mye dynamikk og punch i forhold til Cobalt'ene. Usikker på om SA er mer tungdrevene og at det er elektronikken som svikter. Men uansett så Cobalt'ene hadde mye mer å gi med samme elektronikk. Det jeg liker med disse er at det er tilstrekkelig med dynamikk også på lavere volum, dvs 50-60 på Onkyo 602. Der er SA'ene litt slappe.

Er fremdeles veldig spent på 1750'ene. Drar ned på HFCK i dag og låner med et par hjem. Alternativt tar med meg musikken og får demo der nede opp mot 1550. Det BØR være en markant forskjell for at SA skal være med videre i utvelgelsen. Hvis ikke stikker Focal JMlab Cobalt 816S av med seieren!! ;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som du fint greier evaluere dette selv, men syns du absolutt bør låne med deg 1750 hjem. Lyd i butikk vs hjemme er to forskjellige verdener. Det blir helt sikkert ikke brukt samme utstyr til å drive høyttalerne heller.

Du har forresten meget god musikksmak! Fikk du med deg konserten til Depeche Mode i februar? Det var en kjempekonsert med flere "gåsehudopplevelser", men den nådde allikevel ikke helt opp til konserten de hadde her med Exciter-turnèn. Det var kanskje den beste konserten jeg har vært på, etter Pink Floyd på Valle Hovin i 94.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det ser ut som du fint greier evaluere dette selv, men syns du absolutt bør låne med deg 1750 hjem. Lyd i butikk vs hjemme er to forskjellige verdener. Det blir helt sikkert ikke brukt samme utstyr til å drive høyttalerne heller.

Du har forresten meget god musikksmak! Fikk du med deg konserten til Depeche Mode i februar? Det var en kjempekonsert med flere "gåsehudopplevelser", men den nådde allikevel ikke helt opp til konserten de hadde her med Exciter-turnèn. Det var kanskje den beste konserten jeg har vært på, etter Pink Floyd på Valle Hovin i 94.
    Takk for det! Var dessverre ikke på Depeche konserten , men fikk med meg Pink Floyd i -94 begge dager (dag 2 utenfor). Var på U2 i fjor sommer. Det var knakanes bra! Går mye i den type musikk, samt jazz (Herbie Hancock og Diana Krall), noe elektronisk og ikke minst Foo Fighters og Queens Of The Stoneage. Bredt spekter!

Tester for øvrig 1750 nå. Kjørt på med mye av de samme låtene, men klarer ikke helt å bestemme meg mellom Cobalt og 1750. Akkurat nå er jeg helt ør i hodet av all spillingen....og det skal som regel mye til, hehe. Blir nok mye konsing

Det jeg liker godt med SA er designet. Da spesielt med tanke på Talent som surround og Subelectro 200. Alt er meget pent å se på samt plasseringsvennlig. Men JMLab kommer ikke langt etter i rekken når det gjelder design, og spiller nok hakket over SA, syntes jeg.

Mulig SA burde ha et effekt-trinn i og med at det er 5 elementer per høytaler.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: U2 konserten var sjukt bra - magisk!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Cobalt serie!

Det skal visst komme en ny Cobalt serie i slutten av måneden, begynnelsen av mai. Noen som vet hvordan denne blir?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha... er det derfor hifihuset har tatt inn så mange og selger dem billig...
    Han fikk dem billig fordi de går ut av produksjonen...
    Kan det stemme?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Andrè tidlig kjøpte opp ganske mye. Det er jo en utrolig bra høyttaler, og da spesiellt til prisen! :-)

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det ja. det var iallefall det han sa til meg, at han hadde kjøpt hele restlageret, en hel lastebil. 816 S, Style heter vel fargekombinasjonen, se min hjemmekino for bilder av mine eventuelt. Så det kommer nok en ny modell snart.

Jeg skal ikke skryte på meg å kunne uttale meg hvordan de er i forhold til andre høyttalere, men jeg er veldig fornøyd med mine. Mye musikk som har fått nytt innhold og så har musikksmaken utvidet seg de siste månedene :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Det stemmer det ja. det var iallefall det han sa til meg, at han hadde kjøpt hele restlageret, en hel lastebil. 816 S, Style heter vel fargekombinasjonen, se min hjemmekino for bilder av mine eventuelt. Så det kommer nok en ny modell snart.

Jeg skal ikke skryte på meg å kunne uttale meg hvordan de er i forhold til andre høyttalere, men jeg er veldig fornøyd med mine. Mye musikk som har fått nytt innhold og så har musikksmaken utvidet seg de siste månedene :wink:
    Fornøyd med senter og bakhøytalerne? Vurderer samme selv, men med SR 800S bak.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Fornøyd med senter og bakhøytalerne? Vurderer samme selv, men med SR 800S bak.

Det må jeg si jeg er. Jeg hører en del på multikanalmusikk, quadrofoni-opptak fra 70-tallet og sånt, og jeg synes det fungerer veldig bra. Dark Side of the Moon i 4 kanaler for eksempel er knall, og jeg føler det samme trykket og skarpheten i 806ene.

Jeg valgte 806 fremfor SR800 fordi vegghengte høyttalere ikke ville passe så bra hos meg, og så er de mer anvendelige om man skulle bruke dem til andre ting. Dessuten blir de ganske diskré inni bokhyllen sånn, og det er ikke noe problem med kabler, mer konevennlig.

Nå bruker jeg ikke samme forsterker på frontene og center/bak, men det er planen etterhvert. Jeg synes jeg kan merke en liten klangforskjell i dem, og det stammer nok fra forsterkerne og eventuelt at frontene er spilt inn mye lenger, eventuelt fra at jeg vet at de er på forskjellige forsterkere og er spilt inn forskjellig. :|

Jeg er veldig tilfreds med stålgitrene foran. De må jo være uendelig mye mer holdbare enn sånne strømpebuksegreier.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fortsetter vi og ødelegge denne tråden i steden.....

Sitat Opprinnelig postet av einis
    de forsterkerene du lister opp kan du iallefall ikke har prøvd hjemme.
    Jo, det har jeg. Hva slags høyttalere var det du prøvde i løpet av de 3 årene du hadde din Vincent?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •