Velodyne sms-1 hjelp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er fort gjort å måle seg helt bort, så når du oppnår et resultat som høres like bra ut som det måler via sms-1, da er det vel ikke noen grunn til å lete etter mulige problemer du ikke kan høre. Da er det jo bare å overse andres teorier og kommentarer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er fort gjort å måle seg helt bort, så når du oppnår et resultat som høres like bra ut som det måler via sms-1, da er det vel ikke noen grunn til å lete etter mulige problemer du ikke kan høre. Da er det jo bare å overse andres teorier og kommentarer.
    Det gjør jeg nå, og endelig er det faktisk noe som fungerer på rommet. Selv om jeg måtte ut med 18k for å få fungerende bass. 2% av det du hører står for 50% av budsjettet SMS-1 er ihvertfall i mine øyne et utrolig verktøy, men med en like utrolig pris...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... noen som har vært ute i sola for lenge her...:wink:

forøvrig skulle jeg gjerne hatt en kurve som var i nærheten av den der selv... apropos boost: jeg har en kjempeboost på ca 40hz og DET er mye verre enn den lille der helt nede på 15hz! :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har ein brukbar kurve. til dei som meinar at sms ikkje er så bra, vil eg seia at eg har prøvft behringer. vist du leser om TrueRTA så står det at måling under 80hz ikkje vil bli nøyaktig. dbx sin driverack er eit mykje betre alternativ til tuning. microfonen som følger med sms er ein billig behringer som ikkje er så bra som dei sier. eg brukar sms-1 til sub å dbx til romkorreksjon og delefilter. sms-1 er eit meget bra verktøy til subområdet, det den er laget for

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå fått med fronthøytalerene i samme testen.
    Ser vell ikke så ille ut?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, uansett så er det bedre å kjøre et in-room sveip enn et true rta-sveip om man skal legge kurven til grunn for noen form for equlizing. Med andre ord er SMS1 bedre til dette bruket enn hva alle modellene til Behringer er.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrofonen som brukes på SMS-1 er Behringer ECM8000, og skal være helt grei til SPL-målinger.

Hvorfor skulle målingene med TrueRTA og ECM8000 bli noe dårligere enn SMS-1? SMS-1 måler med 1/6 okt. oppløsning, mens TrueRTA bruker 1/24 okt. Hvis jeg måler med RadioShack og bruker kompansasjonsfilene, så får jeg nogenlunde samme resultat som med TrueRTA, mens med SMS-1 får jeg andre helt andre målinger.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så så, akto - nå må du ikke helt ødelegge illusjonene til eiere av SMS-1. Det er jo klart at når man legger ut tusenvis av kroner på noe som måler frekvens - da MÅ jo dette være mye bedre enn et dataprogram, og ikke minst helt manuelle målinger. :???:

SMS-1 er kanskje greit for dem med behov for kjappe korreksjoner (som gjøres i signalveien), men det aller beste er jo (som Flageborg mener) å forsøke å plassere (og ikke minst kalibrere) suben slik at dette behovet minimaliseres. Skulle behovet for ytterligere korreksjoner være tilstede er det bare å kjøpe seg en Behringer FBD. Den koster jo ikke meget.

Men neida - hvorfor legge ned masse tid på slike manuelle manøvrer når man har SMS-1?

Jeg tror enkelte parter i denne diskusjonen for ikke forstår hvor viktig det er å skjønne hvor skoen (eller suben) trykker.

Men - det viktigste er jo selvsagt at man selv er fornøyd, uavhengig om dette er et resultat at troen på det man ser - eller troen på det man hører.

;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Flageborg kanskje mener er at han med sitt "supernøyaktige måleverktøy" (TrueRTA eller er det Behringer?) kan påvise at det du hører (og måler med SMS-1) er helt feil. Ganske artig i grunn siden dette kommer fra en som i lang tid har kalibrert med den til dels svært unøyaktige RadioShack som eneste måleinstrument.
    Nå avhenger jo resultatet man får ved bruk av trueRTA av mic bl.a. Man kan bruke både RS og hvilken som helst mic (og mic-pre som man f.eks. må ha hvis man skal bruke Behringer ECM8000, som også er den samme som Velodyne bruker). RadioShack er litt ute på jordet i forhold til en skikkelig mic, og jo lavere i frekvens man kommer jo større blir avviket. Men man kan korrigere dette med korreksjonsfiler, filer som er laget på grunnlag av skikkelig kalibrerte micer. Her ser man forskjell på RS ukorrigert (grønn), RS korrigert (lilla) og en mic kalibrert mot en Bruel & Kjaer B&K 4133 mikrofon.

Nå skal ikke jeg påstå hva som er rett av SMS-1 og andre måleverktøy da jeg ikke har gjort noen slike sammenlikninger selv. Men det hadde vært veldig moro å sammenliknet målinger gjort av SMS-1 mot WinMLS og måleutstyr som Snickers har e.l.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan man se forskjell på 1/24 oppløsning og 1/6... Man kan få meget pene kurver med 1/6

Velodyne sms-1 hjelp-1-6-jpg

Velodyne sms-1 hjelp-1-24-jpg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker "smooth" funksjonen i trueRTA kan du få 1/24-kurven til å se ganske fin ut også

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1/24 okt oppløsning på slike målinger er bare tøys. Den vesentlige forskjellen ligger i typen måling. Et RTA-system er ikke egnet til å måle slikt. Så enkelt er det. Et enkelt sveip er langt mer begrenset i tid, noe som gjør at man fanger opp mindre av rommets effekter på det hele. Med RTA får man enorme mengder rominformasjon og en seriøs korreksjon gjort utifra RTA/støysignal låter simpelt hen fullstendig grått og livløst.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har mulighet for å både kjøre sveip og pink-noise med TrueRTA. Hva er forskjellen mellom sveipet man kan kjøre med TrueRTA og SMS-1? Er det da at man får en måling pr. punkt? Hvorfor blir da resultatet helt likt når jeg kjører frekvensene manuelt med en måling fra 10 til 80 Hz og når jeg kjører sveip / pink-noise?

Hvilket program vil du anbefale da Snickers?

Edit; og hvorfor høres frekvensresponsen mye jevnere ut når jeg har kalibrert med TrueRTA og BFD enn når jeg har kalibrert med SMS-1?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seneste versjonen av RoomEQ Wizard kan beregne filtre for SMSen. Nå sier du sikkert: Men det kan jo SMSen selv? Jo, men RoomEQ Wizard gjør det langt bedre.

I mine øyne er en BFD + RoomEQ Wizard det ultimate oppsettet, det er da målt opp i mot funksjoner og pris. For brukervennlighet, og spesielt det å komme i gang vinner SMS-1.

Jeg foretrekker også RoomEQ som måleverktøy fremfor True RTA, mere funksjoner og ikke minst gratis

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Man har mulighet for å både kjøre sveip og pink-noise med TrueRTA. Hva er forskjellen mellom sveipet man kan kjøre med TrueRTA og SMS-1? Er det da at man får en måling pr. punkt? Hvorfor blir da resultatet helt likt når jeg kjører frekvensene manuelt med en måling fra 10 til 80 Hz og når jeg kjører sveip / pink-noise?
    RTA og sveip er 2 forskjellige ting. RTA står for Real Time Analysator og er det samme som en spektrumanalysator.

Om true RTA er et program som kan utføre sinus sveip er en annen sak. Imidlertid skal to programmer som kjører sinus sveip gi samme resultat om de er riktig kalibrert. 1/6 oktav i forhold til 1/24 oktav skal ikke ha noe å si på slike målinger.

I ekkofrie omgivelser kan man gjøre målinger på høy oppløsning og få noe fornuftig ut av det. En 1/48okt måling i ekkofritt rom skal i utgangspunktet heller ikke være vekdig hakkete.

Hvilket program vil du anbefale da Snickers?
    Spørs hva du skal med det.

Edit; og hvorfor høres frekvensresponsen mye jevnere ut når jeg har kalibrert med TrueRTA og BFD enn når jeg har kalibrert med SMS-1?
    Hva bruker du som EQ sammen med SMS-1? Har du endt opp med samme frekvensrespons i begge tilfellene? Hva med faseresponsen?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, mulig vi prater forbi hverandre :-D

TrueRTA er bare navnet på programmet jeg bruker, og jeg bruker sinussveip som ligger som en mulighet i programmet.

Det jeg kunne tenkt meg er et program som måler frekvensrespons og etterklangstid. SMS-1 har en kjempefordel med sine kontinuerlige sveip, som går helt til du fysisk stopper den. Da trenger man ikke å trykke på knappen hver gang man skal utføre en ny måling. Da kan man flytte på høyttalere og sub og se på skjermen hva man gjør.

Når jeg har satt opp BFD så bruker jeg EMC8000 mic, og et lydkort med fantomspenning. Sveip kjører jeg i TrueRTA.

Med SMS-1 så har jeg brukt SMS-1 som EQ. Men det er her jeg blir usikker, for jeg synes det blir for mye opp og ned i opplevd lydtrykk når jeg kjører en testtone som går fra 200 Hz og ned til 0. Det er derfor jeg lurer på om kurven man får fra SMS-1 er litt for "pen" i forhold til hva den faktisk er. Bare en tanke, for jeg har ikke forsket inngående på dette. Kurvene kan dog se like ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det stå noe om det i manualen kanskje? Er kurven en "suggested correction" eller er det simpelt hen frekvensresponsen?

Hva er BFD?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BFD= Behringer Feedback Destroyer

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, produktet er som RoKo sier en feedback destroyer. Men den kan også brukes for å legge til og trekke fra i alle områder i subområdet. Hvis en er opptatt av lydkvalitet så er det nok en dårlig ide å bruke den over 80 Hz. Det er ikke noe Hifi-produkt, men i det laveste bass-området er den rett og slett genial. Prisen er i tillegg latterlig lav, og det er sikkert fordi den er beregnet på PA-bruk. Hadde Behringers markedsavdeling markedsført den som en sub-eq, så tror jeg prisen sikkert kunne havnet opp på 3-4k. Nå koster den rundt 1000,-.

Det som skal sies er at SMS-1 er meget enkel å bruke, og den ser mer ut som et hifi-produkt. Men ytelsesmessig kan den ikke måle seg med BFD, etter min mening

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •