Patos og forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Patos og forsterker

Hei

Har nettop kjøpt/lånte et par pent brukte Patos Lyric 401 MK II. De er koblet til en eldre Pioneer forsterker av bra kvalitet (SA7800) som ikke har problemer med å drive disse. Problemet er at når jeg spiller flatt så synes lyden å være litt mørk i diskanten. Dette har jeg fikset ved å skru ned bass og opp diskanten litt, men liker egentlig ikke dette.

Har vært i kontakt med Roar i Moen ... og han sier dette kan fikses i delfilteret men har ikke hørt mere fra ham enda. Det er også et par små ujevnheter i softdomen på den ene diksanten noe Roar ikke trodde hadde noen å si da de hadde meget lang levetid.

Derfor:
    - farges lyden av enkelte forsterkere og hvilke forsterkere går bra sammen med Patos ?
    - noen med erfaring med småskader i diskant softdome (Morel) ?

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha lysere lyd så kan du jo se på Hegel og evntuelt nordost kabler, de legger jo på litt i toppen om du mener det er for lite av det der.. Ang diskanten, hva mener du med små skader?

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel flere enn deg som oppfatter Patos som litt mørke i klangen. En forsterker og kabler som nevnt over kan gjøre det litt bedre.

Med småskader tipper jeg du mener at den har vært trykt inn og har derfor ikke helt glatt overflate lenger? Dette gir utslag på frekvens-målinger, men er sjeldent hørbart.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke nok erfaring med patos til å kunne si noe om hvilke forsterkere som passer disse.
    Men for å svare på spørsmålene dine:
    JA, lyden farges i aller høyeste grad av forsterkeren som driver høyttaleren, men det er høyttaleren som har mest å si for resultatet, det er mye større forskjeller på to høyttalere enn det er på to forsterkere.
    Å forsøke å 'rette' opp lyden i et anlegg med kabler som foreslått her er en så merkelig måte å angripe denne problemstillingen på at jeg sparer meg for kommentarer der ;-) Du burde prøve å finne noen andre høyttalere eller evt en anne forsterker dersom du ikke kan leve med det slik det er.
    Og bruk selvfølgelig kvalitetskabler, men dersom de farger lyden så er de defekte pr. definisjon.
    Jeg tror også at den pioneer'en du bruker nå er en tanke svak og ganske 'snill' i lyden, det kan være derfor det mangler litt på toppen. Har du ikke noe annen forsterker du kan teste høyttalerene på?

Når det gjelder skaden på dome'n din så burde den strengt tatt byttes, men så lenge det ikke er noe hull i selve membranet og det ikke er så deformert at det kommer borti noen deler på innsiden så kan den jo brukes. Har selv rettet ut bulker på en celestion dome for mange år siden, den var nærmest blitt voldtatt, men etter å ha fått den tilbake i tilnærmet dome-form så spilte den helt greit, mulig at den ikke gir samme frekvensrespons som nevnt her men det funka fint og siden høyttaleren var gratis så klagde jeg ikke :-P

A

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Annen CD/DVD spiller gjorde susen

Takker for respons. Har tester mer i kveld....

Formålet med disse høytaleren var å erstatte permanent eller midlertidig mine Ohm C2 høytalere i en eldre anlegg jeg har. C2'n er syk og trenger nytt skumoppheng. Vet enda ikke om jeg klarer å skaffe dette. Produsenten i USA kan ikke skaffe så om noen vet om steder man kan få tak i rep-kit til disse er jeg taknemmelig.
    I annlegget har jeg også en Technics platespiller. La på en Brian Ferry - Avalon og det ble helt annen lyd gitt. Altså er det DVD spilleren som er koblet til som ikke duger lengre. Har ikke hørt så mye på dette anlegget, med kritiske ører, de siste årene da høytalerne har skrantet pga. det råtne oppheng i bassen ;-). Tok å flyttet Pioneer spilleren fra hjemmekino'n og det ble annen lyd gitt - her ligger det an for oppgradering. Som jeg fryktet - begynner man å skifte noe er man igang .

Når det gjelder domen må man studere den nøye før man ser to steder som er litt mindre rund enn ellers. I følge Roar hos produsenten skal ikke dette ha noe å si så jeg tror jeg bare glemmer hele saken - hører ingen forskjell på høytalerne i allefall. Skulle diskanten skrante finnes det alltids en ny Morel å få tak i.

Nei Skvaldre, etter å ha vært litt mellomfornøyd med Patos'n noen dager ser ting mye bedre ut nå og du får neppe igjen de Patos'ene nei....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •