Hvilke høytalere til hvilken musikktype?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hvilke høytalere til hvilken musikktype?

Jeg har et marantz anlegg bestående av PM7200ki (forsterker) og DV6500 (dvd spiller).

Nå trenger jeg et par nye høytalere. Foreløpig spiller jeg på B&W DM600s3, men dette er jo noe smått. Kommer sikkert til å bruke disse en liten stund til siden det kan være en ide å fiske litt på forum å gjøre seg kjent med hva en vil ha.

Jeg er rimelig fornøyd med lydbildet det gir (men jeg har lite referanser innen lyd). Selvfølgelig mangler det litt bass og trykk i disse høytalerene. Jeg kan tenke med at stereoen blir brukt omtrent 1/4 film 3/4 musikk. Av musikk genere hører jeg på omtrent alt (fra katie melua, briskeby, jamie cullum, foo figthers, nerd, belle&sebastian osv osv).

Jeg har sett på DM602s3, hvor mye mer "lyd" får man her? Og igjen disse (DM602s3) kontra DM603s3? Leste også noe om at 600-serien krever en del, blir dette for mye for forsterkeren (eventuelt andre høytalere å anbefale)? Når det gjelder gulvstående vs stativ tar jeg gjerne det du mener er best (musikalsk/for pengene/ytelse)(rommet er på en 12-16kvm). Kunne tenkt meg noe i prisen rundt 4-7000kr, men mener du det er feil så kom med det...
    Tar gjerne i mot tips om hvilke høytalere som spiller hvilken type musikk (all-around, jazz, rock, klassisk, rap, rnb, pop, u name it!)

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tenke meg at Dali Concept serien er ikke så altfor langt ifra blinken for deg. Concept 8 ligger innenfor budsjettet ditt, Concept 10 hvis du sparer ørlittegrann lenger http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ulvhoeyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Jeg kan tenke meg at Dali Concept serien er ikke så altfor langt ifra blinken for deg. Concept 8 ligger innenfor budsjettet ditt, Concept 10 hvis du sparer ørlittegrann lenger http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ulvhoeyttalere.
    Tror nok at Concept 10 kan bli litt for stor for et så lite rom. Slike høyttalere passer best for store stuer. Er i alle fall den erfaringen jeg har med store høyttalere (selv om jeg ikke har disse).

Et annet alternativ kan jo være PSB Image T55 (6000,- på pcutstyr). Både disse, og Dali'ene skal visst være ganske allround.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    Du sier at du har et rom på 12-16 kvm, og da vil jeg anbefale deg stativhøttalere. Jeg har i det siste lyttet til endel slike, og er overrasket over hvor gode mange av dem er. og man skal som kjent ikke dømme en bok etter coveret, for det er ofte mer bass enn man tror i enkelte.

disse bør du sjekke ut:
    Audiovector Mi1: http://www.hificenter.no/shop_item.c...08,133&id=1480

Focal.JMlab Chorus 706 S: www.hifihuset.no

ville også lyttet til noen Dynaudio høyttalere, har ikke hørt noen av disse selv, men skal så fort som mulig

Gode høyttalere som er godt innenfor budsjettet ditt.

Men hvis du er mer lysten på gulvstående så er dali høyttalere generellt gode allroundere, og husk å lytte til Suite serien, synes spesielt 1.7 er god, med en lun varm lyd og rask og fin bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var inne å så på Dali høytalerene nå. Utseende til suite serien er pent (følte også at størrelsen også kan passe)! Men det er noe jeg lurer på (og da er jeg nok på riktig plass ;-)).

Bak på forsterkeren stå det system 1 (altså der jeg har tilkoblet høytalerene mine) 8-16 ohm. Hvordan er det å koble til dali sine høytalere med 4 eller 6 ohm da?

Jeg så også concept fra dali, men tror kanskje disse er litt store...
    Jeg har hatt gulvstående før (ikke så gode modeller) og syns ikke de laget like godt lydbilde som de jeg har nå. Kanskje det var fordi de ikke var så gode eller kanskje fordi de var for store for rommet (har de ikke lenger så det får jeg ikke testa). Andre grunner jeg ser til ikke å kjøpe så store høytalere er at jeg ikke får brukt potensialet de har og de tar stor plass. Dessuten sitter jeg en 2,5-3m unna når jeg hører musikk. Er det noe poeng å anskaffe store gulvhøytalere da?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Chorus 706s i over et år og de spiller glimrende til prisen. Ikke høyttalerne du kjøper for å få gardinene til å flagre når 50 Cent "rocker micen", men de spiller allslags musikk meget bra, har godt fundament ned til 55-60 hz og sammen med en sub vil du få et anlegg som spiller meget bra. De spiller bra med rimelig elektronikk, men legg litt ekstra i forsterker så synger de desto penere. Diskant og mellomtone er meget bra og stemmer blir flott gjengitt og de har nokså detaljert lyd. Bare spør hvis du lurer på noe!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg er ikke ute etter at gardinene skal flagre. Spiller heller ikke mest av den typen musikk. Men det er jo et must at det er en god(her betyr ikke god det samme som mye) bass. Det et jo tross alt dette som lager en god del av fundamentet i musikk.

Når det gjelder det du sier om forsterker så har jeg kjøpt en Marantz PM7200ki for ikke så lenge siden og den kommer jeg ikke til å bytte ut på en god stund.

Ellers har jeg et spm til og det er hva syns dere om to små stativhøytalere og en sub i stereo i motsetning til kun to litt større høytalere?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Ellers har jeg et spm til og det er hva syns dere om to små stativhøytalere og en sub i stereo i motsetning til kun to litt større høytalere?
    Etter min erfaring, kan dette fungere veldig bra. En rimelig stativhøyttaler som har fått mye skryt, er Epos ELS3. En aktuell sub kan kanskje være Rel Quake. Hvis du kan bygge selv, er ukens tilbud på Eltek Dynabel Arges. SVS sine modeller mangler vel filter, noe som gjør dem mindre egnet til ditt bruk.

Frode

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med fhl her, det kan funke meget bra, men kan også skjære seg skikkelig. kan være litt tricky å finne en sub som spiller bra nok og samtidig matcher høyttalerene dine. Men hvis du finner dette så er det herlig.
    Focal/jmlab subene er ikke de villeste, men er musikalske, så de kan passe bra sammen med chorus 706s eller en av de mindre gulvstående f.eks Chorus 714 S.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    !JBL har også flere gode alternativer, http://www.hificenter.no/shop.cfm?path=7,22,71.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som går for DM602s3 eller DM603s3?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver i starten at du liker lyden i 600s3, og da vil du få denne lydsignaturen, bare mer av den i DM602s3 eller DM603s3. De spiller høyere og kan muligens gi deg det bass løftet du er ute etter.
    så det lureste du kan gjøre er å betille en demo på hifiklubben der du lytter til de to du nevner og gjerne noen dali ht og. Dali og bw er meget forskjellige i lyden og kan gi deg en pekepinn på åssen lyd du liker. Spør og om ikke du kan kobble de opp på din forsterker, dette gjør de hvis de er i godt humør

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.Fahrenheit
    Du skriver i starten at du liker lyden i 600s3, og da vil du få denne lydsignaturen, bare mer av den i DM602s3 eller DM603s3. De spiller høyere og kan muligens gi deg det bass løftet du er ute etter.
    så det lureste du kan gjøre er å betille en demo på hifiklubben der du lytter til de to du nevner og gjerne noen dali ht og. Dali og bw er meget forskjellige i lyden og kan gi deg en pekepinn på åssen lyd du liker. Spør og om ikke du kan kobble de opp på din forsterker, dette gjør de hvis de er i godt humør
    Bingo helt enig.. ta deg en liten lytterunde , det gjorde jeg og endte opp med Dali - suite (passet best til min musikk, rock/metall og liker også utsenet best) har ikke angret et sekund. står forresten i en stue på ca 14 kvadrat.. skulle sikkert vert større, men det kommer "en dag i morgen" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en tur innom hifiklubben i ski i dag. Hørte på Dali Suite 1,7 vs B&W DM603. Jeg likte faktisk DM603 best, men det var ikke mye om å gjøre. Suite 1,7 hadde klar mellomtone og diskant som kom fint frem, men syns ikke at den hadde riktig bass. DM603 hadde fint trykk, men her syns jeg mellomtonen og noe av diskanten forsvant noe mer. En annen høytaler jeg fikk høre på var Dali's Ikon 6. Den var veldig bra syns jeg, litt mer mellomløsning av de to. Men den koster den også 9k, noe over det jeg har tenkt å bruke. Jeg får se når tiden nærmer seg.
    Ellers hadde de ordentlig dårlig musikk å spille når jeg var der. Hørtes ut som diskanten var ødelagt eller sprengt når karen på cden sang. Mens jeg stod å tenkte på dette spurte kammeraten min meg om det var ødelagt diskant i høytaleren.
    Neste gang tar jeg selvfølgelig med eget ;-)

EDIT: Må bare si at diskanten seff ikke var sprengt. Jeg hørte med han som jobbet der.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en tur innom hifiklubben i ski i dag. Hørte på Dali Suite 1,7 vs B&W DM603. Jeg likte faktisk DM603 best, men det var ikke mye om å gjøre. Suite 1,7 hadde klar mellomtone og diskant som kom fint frem, men syns ikke at den hadde riktig bass. DM603 hadde fint trykk, men her syns jeg mellomtonen og noe av diskanten forsvant noe mer. En annen høytaler jeg fikk høre på var Dali's Ikon 6. Den var veldig bra syns jeg, litt mer mellomløsning av de to. Men den koster den også 9k, noe over det jeg har tenkt å bruke. Jeg får se når tiden nærmer seg.
    Ellers hadde de ordentlig dårlig musikk å spille når jeg var der. Hørtes ut som diskanten var ødelagt eller sprengt når karen på cden sang. Mens jeg stod å tenkte på dette spurte kammeraten min meg om det var ødelagt diskant i høytaleren.
    Neste gang tar jeg selvfølgelig med eget ;-)

EDIT: Må bare si at diskanten seff ikke var sprengt. Jeg hørte med han som jobbet der.
    kanskje et dumt spørsmål eller kommentar
    du skulle jo hørt på suite 2.8 , da kommer bassen som mangler fra 1.7 . koster jo litt mer enn 1.7 men er absolutt verdt det. (8 K) ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det, jeg vet ikke hvordan jeg klarte å IKKE tenke på det når jeg stod i butikken. irriterende, menmen jeg skal nok tilbake en gang :-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det, jeg vet ikke hvordan jeg klarte å IKKE tenke på det når jeg stod i butikken. irriterende, menmen jeg skal nok tilbake en gang :-)
    :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, jeg river brutalt opp en gammel tråd.
    Nå må jeg begynne å få fart på meg. Solgt de gamle høytalerene (dm600) i dag og har ingen andre.

Jeg får tak i energy rc-70 rimelig. Er dette en bedre HT enn dm603, ikon6 og suite2.8? Den er iallefall betydelig dyrere...??

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dårlig erfaring med Energy, synes de låter litt, hmm, digitalt? Jeg føler det virker som om det er et slør over lydbildet sammenlignet med Focalene jeg hadde før (706s, lenger oppe i tråden). De jeg har hatt hjemme kostet ca 3-4 K på elkjøp og jeg vurderte de opp mot Focal og de kunne ikke måle seg med dem. Du bør høre dem selv og ikke ta mine erfaringer for gitt, tenkte bare jeg kunne dele dem med deg. Det kan godt være du elsker dem for alt jeg vet.

Hva er budsjettet ditt nå?

Også noe jeg ikke har hørt med som virker solide er Kef IQ5 og generelt IQ serien. Vakre er de ihvertfall...

Sjekk dem ut her: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/MF24

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0