Hvilke høytalere til hvilken musikktype? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    IMHO er nesten 4K mer enn nok for såpass gamle høyttalere. Ikke for å snakke dritt om en annonse, men trådstarter bør være obs på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser hele anonsen, så selges den for 3k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr IMHO? Rimelig uaktuelt å kjøpe dm603s2 uansett.
    Budsjettet mitt er vel oppjustert noe. Har blandt annet vurdert kef iQ serien i mellomtiden. Energy rc-70 er en HT med veil pris på omtrent 17k er det det leder mot nå........ ja... sånn nå er høytalerene mine borte/solgt. Jeg er helt uten HT. TV lyden til philips er ikke det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør høre med din egen forsterker ellers kan du bli "lurt". En høyttaler låter litt anderledes med forskjellige forsterkere. PM7200 er god den men har ikke allverden med dynamikk. Best på rolig, akustisk musikk. Jeg har hatt PM 7200 selv. Og for all del, hør bare med medbrakte CD´er som du kjenner godt, kvaliteten kan være større en forskjellene på høyttalere. Stativhøyttalere blir jo billigere om du kan leve uten mye trykk nederst. Det er ganske stor forskjell etter min mening, men rommet betyr også mye.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du budsjettet ditt på ca 17k nå? Da har jeg et par forslag til deg vertfall:

-Dali Ikon 7
    -Patos Lyric 502
    -B&W DM604 S3
    -JBL Studio L890
    -System Audio SA1750

Evt. sjekke bruktbørsen... De pengene du står igjen med kan brukes til større forsterker... Effektofrsterker e.l.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Internet slang for In My Humble Opinion...

Hvis de koster 17 K så er de nok av et annet kaliber enn de jeg hørt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    603 er nok midt i blinken. 602s3 er også en knall god stativhøyttaler, men stativene koster jo endel. Men du burde seriøst sjekke ut Marantz sin 5001 cdspiller til 2500kr, knallspiller!!!

Uansett, siden du har Marantz 7200, så kan du jo sjekke ut Klipsch RF-82. Tror de passer Marantz kjempebra! (de koster 10k, men er de bedre på de områdene de sies å være kontra rf-35, så er det et konge kjøp ). RF-35 koster forresten rundt 8k nå.

http://www.jfssoundsystems.no/

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heisann!

Hvis du snubler over et par RDM-1 HT. fra Kef så prøv å få en demo! knallbra HT!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, mye bra her. Jeg likte lyden i ikon6 godt, ikon 7 blir vel noe alla det. Energy rc-70 får jeg til under 10k... ny. Er det store lydmessige forskjeller på rc-50 og rc-70? Tipper rc-50 passer bedre til forsterkerstørrelsen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    PM7200 er god den men har ikke allverden med dynamikk. Best på rolig, akustisk musikk. Jeg har hatt PM 7200 selv.
    Hvilke HT kjørte du på forsterkeren og hvor ville du satt maksgrense på HT størrelse? (kom gjerne med et konkret eksempel på en HT som etter din mening pm7200 akkurat klarer å "dra" med godt resultat.)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var innom hfck i dag (skulle gjøre dv6500 sonefri). Siden jeg var innom lyttet jeg likegodt til et par sa1550 tror jeg det var. Fantastisk fin lyd, men da måtte jeg sitte i "spotten". Meget bra mellomtone og diskant. Bassen var også god, men ikke akkurat det jeg er på jakt etter, ikke fullt så dyp og kraftfull. Elektronikken jeg brukte var i en helt annen klasse (cd-spilleren kosta 40k).

Etterpå stakk jeg en tur til elkjøp lørenskog og hørte på rc-70. Lytterommet her er noe helt annet, HT'ene stod ganske langt fra hverandre og jeg måtte bruke en yamaha (rxv1600) forsterker. Pioneer var ikke ordentlig tilkoblet. Jeg syns rc-70 spilte bra, men tror nok min forsterker blir noe liten (jeg guffa på en del over halvveis og syns HT'ene spilte omtrent i vanlig lyttevolum.). I tillegg tror jeg rommet det skal stå i blir alt for lite for å dra på ordentlig godlyd fra de HT'ene.
    Tror faktisk jeg skal sjekke ut rc-30... de hadde ikke de der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Hvilke HT kjørte du på forsterkeren og hvor ville du satt maksgrense på HT størrelse? (kom gjerne med et konkret eksempel på en HT som etter din mening pm7200 akkurat klarer å "dra" med godt resultat.)
    Størrelse? Du mener sikkert følsomhet. Jeg tror M drar til fleste HT tilstrekkelig, men ikke de som er tungdrevne. Sjekk db. Dette er noe selgeren bør vite. Jeg kan ikke gi noen eksakt tall. Har ikke hørt den med noen annen høyttaler enn Focal Cobalt 816s jeg har selv nå. De skal jeg selge.
    Du får best lyd for penga ved å kjøpe brukt. Klipsh har jeg hørt en gang og ble ikke imponert (kostet rundt 10k). SA er gode høytalere, men begrenset dypbass naturlignok. Selv ser jeg etter dyrere høytalere nå og kan si at det er forskjell i kvalitet. SA 1750 når ikke opp til HT nærmere 20k. Markant forskjell. Før jeg kjøpe mine hadde jeg 1750 som annet valg, men nå øker jeg budsjettet. Dali Ikon 6 er god om du liker den littt varme klangen. Monitor Audio s6 er gode, men ikke helt nøytrale. Mangler stramhet i bassen. DLS R55 er god, men tungdrevet.
    Men var det opp til 17k bare for høytalere? Kan tipse mere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå en ide på en høyttaler med mye morofaktor som jeg tror skulle passe Marantz godt. Triangle! De selges med 30 % rabatt nå.

Ellers selges Proac Studio 140 for 16.800,- (veil. 20k ca). Dette er mye bedre HT enn SA. Marantzen rettferdigjør dem kanskje ikke men det går jo an å oppgradere senere.

Les tråden min.

Tror Triangle er mitt beste tips, men de bør høres i rommet ditt først.
    de har flere modeller. Antal har nok best forhold i pris/kvalitet.
    www.norskhificenter.no

De leverer gratis over hele Sør-Norge. Hør om hjemlån. Bor du i Oslo kan de kjøre dem til deg så du får hørt dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA høytalerene hørte jeg bare på for å få noe å sammenlikne rc70 med. SA er for meg ikke aktuelle, spiller ikke dypt nok. Budsjettet mitt på høytalere er IKKE 17k. Jeg vil helst holde meg under 10k. rc70 med veil pris på 17k kan jeg få tak i for under 10k av en kompis.
    Er bare usikker på om marantzen "greier" di. Etter det du sier, Antonx, ser det ut som forsterkeren greier rc70!? (sensetivity 92dB)?
    http://www.energy-speakers.com/v2/pr...ecs.php?id=266

Det som også imidlertidig gjør meg usikker er at det står recomended amp up to 250w. Det høres ut som mine 95w er lite.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet på 92dB er "middels", kanskje litt over. Dvs at denne er relativt lettdreven, med 100W skal den (teoretisk) levere 112dB, og siden du har to kan du plusse på 3dB til dvs totalt 115dB. Har du 200W til hver kan du komme opp i 118dB.

Disse beregningene har kun akademisk interesse, men indikerer at forsterkeren din sannsynligvis er kraftig nok dersom strømforsyningen i den er så kraftig som reklamen sier. (Har ingen grunn til å betvile det.)

Hvorvidt de spiller pent når du skal spille høyt er en annen sak, eller om HT og elektronikk passer sammen er en annen sak, men ut fra spec skal det gå bra. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Triangle Altea får du nå for 8330,- Triangle Sub for 3000,- ca..

Det skulle overraske meg om du likte bedre Klipsh enn denne kombien..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvorvidt de spiller pent når du skal spille høyt er en annen sak, eller om HT og elektronikk passer sammen er en annen sak, men ut fra spec skal det gå bra. :-)
    Vil det som regel ha noe å si hvis man spiller lavt på store HT? Eller bør HT'ene ha et visst volum i forhold til HT størrelsen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ok, Triangle Altea får du nå for 8330,- Triangle Sub for 3000,- ca..

Det skulle overraske meg om du likte bedre Klipsh enn denne kombien..
    Skal en tur ut i mårra, bl.a hifi klubben. Hvor i oslo får man hørt klipsh/triangle, så kan jeg ta det i samme slengen?

Tror du triangle spiller ut en HT (rc70) til 17k?

Jeg tror forresten det blir vanskelig å koble til en sub til pm7200, den har prosessor in/out, men ikke pre-out. Vet ikke helt hvordan dette gjøres da.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •