SVS, dynamikk og snert ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS, dynamikk og snert ?

Hei,

satt og lekte meg litt idag med Yamaha sin yst-sw1500. Det var helt greit, men irriterte meg en del over mangel på dynaikk og snert - gjelder da fra 30hz og oppover. Har også hørt svs pb10 og denne virket treg over 30-40hz. Uansett - jeg har jo lenge lurt på å kjøpe meg to plus/2 til mitt system, men etter å ha prøvd denne suben (dd18 og for den saks skyld) så lurer jeg på hvordan plus/2 gjør det når det kommer til dynamikk, snert og matching med rf7. Jeg er redd for at svs vil bli for tregt med dem.....

Lurer på om jeg rett og slett skal kjøpe to rt12d

Innspill/erfaringer???

Takk på forhånd!

Mvh KML

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter et annet type element i Plus-subbene enn det gjør i PB10.
    Du skal nok ikke bekymre deg for at den ikke holder følge RF-7, tvert om

Uansett, SVS bestiller du jo på nettet og alt som kjøpes på nettet er det 14 dagers returrett på, men jeg er 99,9% sikker på at den kommer du neppe til å benytte

Hadde det ikke vært for at du bor i Bergen så kunne du alltids ha kommet til meg en tur!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Lsound har jo 45 dagers returrett, så det er ikke noe problem. Fant idag ut at en sub som kun spiller dypt er ingenting for meg, den må være rask og holde følge med rf7. Har derfor lurt på om jeg skal kjøpe meg to rt12d fra klipsch......

Men ville høre om noen hadde noen erfaringer, er en stund fram i tid dette, men skader ikke å spørre - og er veldig kjekt å høre folks meninger på akkurat dette punktet, gjerne fra folk som har klipsch rf7, og gjerne har hatt klipsch RSW sub tidligere

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forundrer meg at ikke RF7 klarer jobben ned til SUB-nivå, hvis det er 2 stk. 10" som står for bassen...............

Ellers sliter du også litt med den "gjengse" oppfatningen av en "kjapp" høytaler. Lyd er bølger, og noen høytalere har korte bølgelengder og SUBwoofere har lengre bølgelengder...................

Det har aldri vært meningen at "bølgene" fra en fronthøytaler skal være lik "bølgene" fra en SUBwoofer, og derfor "henge med"................

Mangelen på plassering/kalibrering og for mye GAIN kan ødelegge for sømløs integrasjon av en hvilken som helst SUBwoofer i et system.

Eller tenkte du på en SUB som klarer 30Hz på "halve tiden"? ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det forundrer meg at ikke RF7 klarer jobben ned til SUB-nivå, hvis det er 2 stk. 10" som står for bassen...............

Ellers sliter du også litt med den "gjengse" oppfatningen av en "kjapp" høytaler. Lyd er bølger, og noen høytalere har korte bølgelengder og SUBwoofere har lengre bølgelengder...................

Det har aldri vært meningen at "bølgene" fra en fronthøytaler skal være lik "bølgene" fra en SUBwoofer, og derfor "henge med"................

Mangelen på plassering/kalibrering og for mye GAIN kan ødelegge for sømløs integrasjon av en hvilken som helst SUBwoofer i et system.

Eller tenkte du på en SUB som klarer 30Hz på "halve tiden"? ;-)
    Uansetter har noen suber raskere bass i den betydning at elementet beveger seg raskere, at ampen har mer kontroll på elementet. Så noen er raskere til å skifte tonehøyde og gir et bedre rapp i bassen enn andre. Slik er det også med vanlige HTer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er poenget, mine rf7 klarte jobben langt langt bedre alene enn med yst sw1500, og 1500 spilte som en spent bue i forhold til pb10'en jeg hørte. Mitt spørsmål er om de halleluja svs'ene klarer å levere like bra ved 30-50hz som fra 30hz og nedover?

Dette skal jeg seff prøve meg fram til når jeg skal kjøpe siden det er 45 dagers returrett på lsound. Hvis ikke dem er raske nok blir det nok goodbye, for det var rett og slett irriterende og slapt med sub så langt De kan spille så dyypt og kraftig dem vil i de nedre regioner, men vil også ha en sub som klarer å spille like bra fra 30-50hz når det trengs (har derfor lurt på rt12d foran og svs plus2 bak, og la svs spille fra 30hz og nedover og klipsch fra 30hz til 80hz)

Har også hørt tidligere at plus/2 kan virke noe treg sammen med rf7 - ultra/2 derimot skulle fungere bedre.... er blant annet derfor jeg spør folk og helst folk som HAR rf7 eller har hatt klipsch rsw sub....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw, takk Viking

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere vært en stor motstander av aktive subber, og ikke minst de "beregnet" på hjemmekino-bruk. Jeg har syntes de alle har spilt slapt og uengasjerende. Brumler på film, jada. Henger med høyttalerne på musikk? Overhode ikke..

Etterhvert har jeg måttet skifte oppfatning.. Mest fordi at lyden fra en enkelt sub kan variere veldig alt etter hvor mye jobb som ligger bak plassering og innstilling for å få den til å matche både rom og det andre en har av anlegg. Har på denne måten blitt veldig overrasket og leker sånn smått med tanken på å kjøpe en ti eller tolvtommer selv, som kan gi stativhøyttalerne mine et litt kraftigere fundament.

Så.. hvor mye jobb har du lagt ned i innstilling/plassering før du har testet de?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med det du sier drkaos! Det er mye plasserings- og kalibreringsjobb som ligger i å integrere en sub, dette fikk jeg erfare med DD18 - til tross for denne softwaren som var innebugd. Det var en god sub, men var så mye feil på dem at jeg kuttet ut hele rukkelet. Jeg takker meget gjerne ja til en demo av en svs som er skikkelig kalibrert og plassert - og yter slik den virkelig skal yte. Hvor mye arbeid? Denne satt jeg opp ganske raskt på en plass hvor jeg vet subwoofer egner seg i rommet. Gikk en time to til å optimalisere og få det greit til. Det satt skikkelig bra på musikk, men på film manglet det en del dynamikk, veldig rart På musikk fikk jeg integrert nærmest perfekt - det var skikkelig gøy. Det virket rett og slett som om den ikke strakk til på filmspor, for når jeg kuttet ut sub ble lyden langt mer dynamisk og mye gøyere - den var ikke like rask som bassene i rf7 ved 30-50hz. Satt jeg på sub adderte den de dypere frekvensene som rf7 ikke får fram, men den var ikke like god ved 30-50hz. Derfor foretrakk jeg heller å kutte ut sub på film ved enkelte snutter. F.eks på flight of the phoenix og klodenes kamp, ble mer dypbass etc med sub, men det ble langt mer eksplosivt og engasjerende med rf7 alene. Selv om jeg satt delefrekvensen lavere hjalp ikke dette. På den måten kan det være fristende å ha to rt12d i front som jobber i fra 30-80hz og to svs plus/2 bak som jobber fra 30hz og nedover - men da igjen er det jo dette med faseproblemer, og ville vært greit med to subber som gjorde en god jobb. Sparer penger på slikt oxo

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS'en vet jeg ikke hvor mye arbeid det var lagt i....... Men mitt inntrykk var at den egnet seg best fra 30hz og nedover, over det var det ikke så mye skryte av. Det var vi flere som var enige om.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RF-35 (som da i teorien burde være kjappere enn RF-7) og RW-12 sub!
    Men du verden det ble andre saker da Plus/2 kom i hus. Den har absolutt ingen problemer med å følge frontene og subben jobber nedover ifra 80Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brukar 2 stk plus/2, eg meinar og dei er for trege til musikk. mine frontar består av 4stk c22 dynabel. dei er det jo bare 5" i. så til midbass 100-37 hz brukar eg 2 søyler med 4 stk xls. desse står i ein dipol konstruksjon. etter og ha prøvt med lukka kasse og bassrefleks vart det dipol. plus/2 fungerar svært bra til musikk etter eg fekk sms1, men delinga bør ikkje vera noko over 50 hzog då med eit bratt filter 40-48db

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    SVS'en vet jeg ikke hvor mye arbeid det var lagt i....... Men mitt inntrykk var at den egnet seg best fra 30hz og nedover, over det var det ikke så mye skryte av. Det var vi flere som var enige om.
    Det var min svs labbetuss hørte..
    Og når det gjelder arbeid i å få kalibrert den riktig, er det ganske lite jeg har gjordt. Ganske enkelt fordi det er en stue den skal stå i. Og dama aksepterer ikke en SVS stående hvorsomhelst!!

Så det er mulig det inntrykket du har fått er litt feil pga dårlig kalibrering av min sub. Men det er jo også litt forskjell på en PB10 og en DD18 (som jeg regner med du sammenligner med).
    Jeg bruker sjelden suben når jeg hører på musikk. Og er enig i at på en del musikktyper passer den dårlig inn i lydbildet sammen med frontene mine.. Om dette er pga plassering kan jeg ikke svare på, da jeg heller ikke har hørt en perfekt plassert svs.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et tema som ligger så langt over i det subjektive at det nesten er umulig å diskutere på en fornuftig måte. Noen sa en gang at å skrive om musikk er som å skulle danse om arkitektur, og når vi diskuterer 'snert' så er vi hvis rimelig godt i gang.

Dynamik vil jeg nå ikke mene at SVS subbene mangler, i alle fall så leverer de et positivt bidrag av overnevte i mitt anlegg. Snert er jeg ikke 100% sikker på hva er, så det hopper jeg over :-P

Har man et ekstremt anlegg med masser av membranoverflate, og tilsvarende stor forsterkerkraft vil jeg da gjerne tro at det vil kunne være en fordel å dele subben litt lavere enn ellers, i hodet mitt virker nå det som en selvfølge.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser med iver alt jeg kommer over mht. SUB og plassering. Dette er tydeligvis ingen enkel sak å få til, nesten heldigvis. En hobby skal vi jo ha.

SUB bass og film syns jeg er relativt enkelt å få til, har valgt 80Hz som delefrekvens og kjørte tidligere Small på frontene mine, men det tok liksom ikke av før jeg satt disse til Large og Bass out til Both.

Receiveren foreslo samme avstand til SUB som til front og senter, men ved å legge til 30Cm, satt det som et skudd (litt fase feil mao.).

Når jeg kjører musikk, er SUB såvidt med (har dempet den nesten helt ned). Det fine er at de fleste nye Receivere, er at de har flere "minne" oppsett, så det er enkelt å skifte mellom Film og Musikk. Seriøs musikk nytelse, kjøres i pure direct, altså uten SUB.

Timing er alt som skal til tror jeg. Litt ut av fase og det blir slapt og lite snert (kommer for tidlig eller litt for sent er like ille vet du )

Lek derfor med fase eller avstand (som er samme sak) er mitt tips . .

/L

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Snert er jeg ikke 100% sikker på hva er, så det hopper jeg over :-P
    Det er vel akkurat derfor du sitter der og forguder SVS!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nice one Audiomur!

Håper ikke du blir skuffet Pug-Nose! Men det virket som om den ikke sparket skikkelig fra seg over 50Hz. Jeg aner ikke hvor mye arbeid du har lagt i plassering og kalibrering, jeg kunne bare ta utgangspunkt i demoen Sammenligner ikke med DD18, det er litt drøyt Sammenligner den med Yamaha YST-sw1500 og andre suber i prisklassen som jeg har hørt. Jeg har fremdeles tilgode å få det attakket som klipsch rsw har gitt meg - og jeg takker gjerne ja til en fullblods demo av to godt kalibrerte plus/2 siden det det som foreløpig står på innkjøpslisten Og det hadde vært så deilig å få litt i pose og sekk Ellers blir dette dyyrt.....

Pug-Nose: Skal vi se om vi får til en kveld her en dag med deg tor ras. og matasaen? Har dog ikke sub, men vi overlever vel Kan jo spørre matsaen om vi kan prøve hans 3806 her oxo

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikkje vere skeptisk til +2, når du har kun høyrt ein ukalibrert PB 10 Kai. Du og Pug Nose kan vell teste litt?

Audiomur: Du er vell snart klar for ein SVS demo? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det er vel akkurat derfor du sitter der og forguder SVS!
    Neimen så tøffe vi er! Kan du kanskje heller bruke pølsefingrene til noe fornuftig og forklare begrepet 'snert'?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •