SVS, dynamikk og snert ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var derfor jeg ville høre litt på forumet om hva folk sier Stian Vet ikke om noen som har +2 i bergen dog, og takker gjerne ja til en god demo av denne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Neimen så tøffe vi er! Kan du kanskje heller bruke pølsefingrene til noe fornuftig og forklare begrepet 'snert'?
    Er nok bare et dårlig uttrykk fra min side. Skal vel bety hurtighet/punch

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo Klipsch RF kanskje markedets mest dynamiske høyttaler, aldri testa SVS på RF-7, men på RF3-II så funker det iallefall kjempegreit. Har ikke vurdert Klipsch sin egen sub da ?! Ligger en 12" av den på bruktmarkedet her, til 7500 dkr (er i danmark).

Selv er jeg ikke så begeistra for disse RF subbene, men det er min smak da. Og siden du aldri falt for DD serien til Velodyne, så har vi nok litt forskjellig "smak" på dette området.

Hva med REL kanskje?! Litt overprisa/spl kanskje, men nydelig lyd lager de. Syns du skal prøve å få en demo av: SVS og REL iallefall.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formen av frekvensresponsen er meget avgjørende for hvordan vi oppfatter lyden. Noen av oss er meget glade for det de kaller for en 'house curve', dvs at amplituden stiger når frekvensen faller, teorien er at dette skal kompansere for ørets fallende følsomhet i de dypeste frekvensene. Jeg er så fullstendig allergisk i mot dette, og skal ha en flat kurve. Hvis ikke så oppfatter jeg lyden som rumlete, og langsom.

Jeg vil ikke påstå at dette er svaret på alle spørsmål om lyd, men det er en start. Kjøp en SMS1, eller en BFD, mål FR vha RoomEQ Wizard eller SMSen, juster inn forskjellige kurver og lytt.

Jeg har også møtt noen mennesker som bare ikke kan like bass, de har gjerne et par System Audio høytalere og mener at musikken stanser ved 50hz. Kanskje er du Labbetuss bare en litt mindre ekstrem utgave av de? Når du ikke fikk en DD18 til å fungere tilfredsstillende til musikk så kan det nemlig være at du ikke vil ha den absolutt aller dypeste bassen?

I teorien burde heller ikke en RSW sub kunne oppfattes som 'hurtigere' enn en DD18 da den er et PR design, og de har i alle fall et rykte for å være blant de 'langsomste' jfr. Sunfire subbene.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Formen av frekvensresponsen er meget avgjørende for hvordan vi oppfatter lyden. Noen av oss er meget glade for det de kaller for en 'house curve', dvs at amplituden stiger når frekvensen faller, teorien er at dette skal kompansere for ørets fallende følsomhet i de dypeste frekvensene. Jeg er så fullstendig allergisk i mot dette, og skal ha en flat kurve. Hvis ikke så oppfatter jeg lyden som rumlete, og langsom.

Jeg vil ikke påstå at dette er svaret på alle spørsmål om lyd, men det er en start. Kjøp en SMS1, eller en BFD, mål FR vha RoomEQ Wizard eller SMSen, juster inn forskjellige kurver og lytt.

Jeg har også møtt noen mennesker som bare ikke kan like bass, de har gjerne et par System Audio høytalere og mener at musikken stanser ved 50hz. Kanskje er du Labbetuss bare en litt mindre ekstrem utgave av de? Når du ikke fikk en DD18 til å fungere tilfredsstillende til musikk så kan det nemlig være at du ikke vil ha den absolutt aller dypeste bassen?

I teorien burde heller ikke en RSW sub kunne oppfattes som 'hurtigere' enn en DD18 da den er et PR design, og de har i alle fall et rykte for å være blant de 'langsomste' jfr. Sunfire subbene.
    Enig med Manic her

mange som har SVS har nok en veldig amplitude på de dypeste frekvensene og dermed kan den oppfattes langsom og rumlete. Kommer selvfølgelig anpå rommet dette her, men sånn generellt sett alle de kurvene jeg har sett slengt ut her på forumet har som oftest vanvittig nivå i dypbassen. med en behringer eller sms kan dette dempes og man kan få en tilnærmet flat respons om man liker det. Selv liker jeg en flat respons fra 20hz og fram til 31,5 hz (akkurat 31,5 hz altså;-))
    deretter kan det synke gradvis mellom 8 og 10 db fram til 80hz. Har litt mer eksperimentering å gjøre her riktignok men foreløpig synes jeg det låter bra med ovenfornevnte konfig.

Uansett, dette er jo veldig smak og behag da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig gode svar. Jeg likte DD18 veldig godt, grunnen til at jeg ikke ville ha dem mer var at det var så mye feil på produktene, og det synes jeg var dårlig. I tillegg er de så dyre i forhold til hva du får også var det så mye fram og tilbake med Neby.... Det er der SVS kommer inn - mer for pengene og jeg kjenner Lassesen. Jeg liker veldig godt dypbass, men det blir så tamt hvis dem ikke jobber like godt over 30hz Da må jeg isåfall kutte rf7 på 40hz, og fa oppstår det kanskje faseproblemer med subene......
    Får prøve meg fram..... evt prøve en sms-1 på de svs'ene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS'ene jobber da greit oppover.. men selv syns jeg de er mer musikalske når de tunes til 25hz (gjelder plus/2), men dette er det nok noen som ikke mener også, smaken er forskjellig. Test du.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hehe, nice one Audiomur!

Håper ikke du blir skuffet Pug-Nose! Men det virket som om den ikke sparket skikkelig fra seg over 50Hz. Jeg aner ikke hvor mye arbeid du har lagt i plassering og kalibrering, jeg kunne bare ta utgangspunkt i demoen Sammenligner ikke med DD18, det er litt drøyt Sammenligner den med Yamaha YST-sw1500 og andre suber i prisklassen som jeg har hørt. Jeg har fremdeles tilgode å få det attakket som klipsch rsw har gitt meg - og jeg takker gjerne ja til en fullblods demo av to godt kalibrerte plus/2 siden det det som foreløpig står på innkjøpslisten Og det hadde vært så deilig å få litt i pose og sekk Ellers blir dette dyyrt.....

Pug-Nose: Skal vi se om vi får til en kveld her en dag med deg tor ras. og matasaen? Har dog ikke sub, men vi overlever vel Kan jo spørre matsaen om vi kan prøve hans 3806 her oxo
    Skuffet blir jeg ikke 8) Men det er store muligheter at mangel av kalibrering er årsaken. Jeg kjørte et sinussveip og det er ikke vanskelig å høre at jeg har problemer med ujevn frekvenskurve. Ikke uventet siden jeg totalt har brukt ca 10 minutter på kalibrering, uten db-måler. Burde kanskje investere i en slik en snart..
    Håper du får sjansen til å høre en godt kalibrert svs, det er jo mulig dette kan snu din mening om disse..

Hadde forøvrig vært morro å høre dine rf-7 og rotelene Jeg er med når som helst, nesten...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg vil sei at utan kalibreringsverktøy til +2 låt den svært svulstigt og med mange dipp. når eg fekk min sms-1 var det som og komma til himmelen. ein må rekna med utalje timar met justeringar, men resultatet er verd det. eg meinar framleis at den er lit treg i høgare frekvensar. mine svs`ar er tunet til 16hz noko som ikkje gjer dei noko raskare i høgare frekvensar, men eg brukar dipol som bass. det er eg tåligt bra fornøgt med

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slow
    men eg brukar dipol som bass
    Har du noe mer info om denne?

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg brukar 8 stk xls 12", dei står i søyler oppe på svs. dei rekker heilt til taket. dette for og utjevne stående bølger mellom gulv tak, noko som virkar meget bra. kassene har ein baffel på 48 cm og dei er 65 cm dype, høyden er 150 cm. dei er avstiva som ein vanleg kasse. vekta utan element er 85kg. grunnen til at eg lagar dei så djupe er at de skal spela så langt ned som muligt utan bruk av eq, overdrevent bruk av eq odelegg hedroom i dynamikken. dei spelar som sagt mykje hurtigare en nokon andre basser eg har hørt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Skuffet blir jeg ikke 8) Men det er store muligheter at mangel av kalibrering er årsaken. Jeg kjørte et sinussveip og det er ikke vanskelig å høre at jeg har problemer med ujevn frekvenskurve. Ikke uventet siden jeg totalt har brukt ca 10 minutter på kalibrering, uten db-måler. Burde kanskje investere i en slik en snart..
    Håper du får sjansen til å høre en godt kalibrert svs, det er jo mulig dette kan snu din mening om disse..

Hadde forøvrig vært morro å høre dine rf-7 og rotelene Jeg er med når som helst, nesten...
    Hehe Det skal vi da fikse Bare ikke ha noe forhåpninger, jeg sliter veldig med spl på høyre ht i forhold til resten - jeg mener det kan skyldes overdemping på høyre side og kanskje det at sofaen står rett foran hehe. Når jeg bruker spl meter må jeg skru høyre ht 8dB høyere enn resten og det er jo helt på trynet Hadde derfor vært artig å prøve 3806 som prosessor....

Du kan jo evt prøve å investere i em sms-1 fra velodyne? Kanskje den ville hjulpet deg med pb10?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg brukar 8 stk xls 12", dei står i søyler oppe på svs. dei rekker heilt til taket. dette for og utjevne stående bølger mellom gulv tak, noko som virkar meget bra. kassene har ein baffel på 48 cm og dei er 65 cm dype, høyden er 150 cm. dei er avstiva som ein vanleg kasse. vekta utan element er 85kg. grunnen til at eg lagar dei så djupe er at de skal spela så langt ned som muligt utan bruk av eq, overdrevent bruk av eq odelegg hedroom i dynamikken. dei spelar som sagt mykje hurtigare en nokon andre basser eg har hørt
    Det hørtes jo temmelig sinnsykt ut....:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

eg var inne og kikket på kinoen din, må jo sei at det såg bra ut.
    over til det du syntes er sinnsykt må eg sei at eg kjører med ei tilnærma flat kurve, så det einaste ein opplever med mykje element er ein enorm dynamikk. driftsefekten på xls er ca 90db det vil si at eg har ca105-108 db dette gir dynamikk

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driftsefekten på xls er ca 90db det vil si at eg har ca105-108 db dette gir dynamikk
    Mener du at du har en følsomhet på 105-108db/W/m?

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det som eg klarer og lese av på skalaen,så fekk eg 6db økning når eg dobla antal element. så teoretisk har eg ein diftsefekt på 108db i bass området

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det som eg klarer og lese av på skalaen,så fekk eg 6db økning når eg dobla antal element. så teoretisk har eg ein diftsefekt på 108db i bass området
    Det spørs jo hvordan de er koblet sammen. Bruker du 8 XLS per kanal?

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

nei 4 pr side

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du nok dessverre ikke i nærheten av 105-108dB/W/m. Når du dobler antallet element får du 3dB ekstra på grunn av økt areal. Avhengig av hvordan de kobles sammen, halveres eller dobles impedansen. Noen forsterkere vil da doble eller halvere effekten. Ved samme spenning(f.eks. 2.83V) utgjør dette 3dB. Men ved samme effekt(f.eks, 1W) vil ikke dette bidra med noe. Så 4 element vil gi deg 6dB ekstra ved 1W tilført.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ok. da tok eg feil, men det er jo 4stk i den andre søyla og så da skal vel det utgjere 3 db til. så lenge dette er eit subelement er jo driftsefekt oppgit pr element.
    når eg fekk nr 2 +2 så fekk de mellom 5 og 6 db økning å der er det ingen forskjell i ohm, når vi drei på med pa så gav 8 bunner alltid mellom 4 og 6 db økning i forhold til 4 bunner. det at det ikkje gav 6 db var nok utfasing. her var det ikkje forskjell i ohm for det var 1 amp pr 2 18", i ein bunn var det enten 1 eller 2 element

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •