effekt ved motfase

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question effekt ved motfase

Når man kobler en sub eller en høyttaler opp i motfase, tåler den fortsatt like stor belastning? Er ikke noe større sjangs for ødelagte elementer bare fordi det spiller i motfase?
    Eller er dette kanskje forskjellig fra element til element?

Are

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet tåler ikke mer hvis man kobler i motfase.

Faren ved å bytte fase er at man kan utligne frekvenser og da hører man ikke
    at elementet jobber, dermed skrur man opp og kan i verste fall ende opp
    med et sprengt element.

Alt dette kommer ann på de andre elementene som den skal spille sammen med.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Elementet tåler ikke mer hvis man kobler i motfase.

Faren ved å bytte fase er at man kan utligne frekvenser og da hører man ikke
    at elementet jobber, dermed skrur man opp og kan i verste fall ende opp
    med et sprengt element.

Alt dette kommer ann på de andre elementene som den skal spille sammen med.
    Ja, det er jo en viss fare for at man sprenger dersom man ikke hører noe. Men jeg skal teste dette fordi det spiller ikke bra med sub'en i fase, det er en passiv sub så jeg har bare mulighet til å prøve motfase, og siden sub'en står ved siden av sofaen så er det vel motfase som er det 'riktige' ;-)

Trodde ikke elementene tåler mer i motfase, og jeg regner med at de tåler det samme i motfase, men de jobber motsatt vei av det de er designet for så det kunne kanskje være noe mekanisk begrensning på motfase-spilling? Jeg kommer uansett ikke til å skru opp så voldsomt under testing.
    Det er en båndpass sub så det kan godt være at det ikke funker i det hele tatt, har brukt den bare for å få litt ekstra i de nederste frekvenser på film, i det siste har den ikke blitt brukt i det hele tatt.

A

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membranen flytter seg like mykje inn i kassa som ut av kassa ved spilling, så har ingenting og sei vilken fase den står i/er i. det som har noke og sei er lydkvaliteten, basstrykk ved fase motfase.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dat
    Membranen flytter seg like mykje inn i kassa som ut av kassa ved spilling, så har ingenting og sei vilken fase den står i/er i. det som har noke og sei er lydkvaliteten, basstrykk ved fase motfase.
    Ja, og det er nettopp kvaliteten jeg ønsker å gjøre noe med, det blir ikke spes bra når den står i fase, men det sier seg jo selv når sub og front står på hver sin vegg :-P
    Jeg får leke litt med den og teste, er uansett ikke så bekymra for å ødelegge den. Og dersom uhellet skulle være ute så er det neppe noe problem å få tak i erstatningselementer, bare utrolig kjedelig å betale for dem hehe..

A

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, kass subb det er snakk om da?

det finst no den metoden og sette subben i sofaen osso trakke rundt i rommet lytte, også skru du litt på fasen og tester deg frem der.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dat
    hehe, kass subb det er snakk om da?

det finst no den metoden og sette subben i sofaen osso trakke rundt i rommet lytte, også skru du litt på fasen og tester deg frem der.
    Det er mere en woofer enn subwoofer, den går bare ned til 40-tallet et sted, men i praksis så spiller den litt dypere når den får hjelp av rommet.
    Det er en tannoy CPA5SB, egentlig en reinforcement sub så den er ikke laget for mitt bruk egentlig, men den klarer å gi 113dB average og 116dB peak, noe som er ganske bra for en kasse på størrelse med en miditower PC. Det er fire stk 5" goodmans elementer i 6.orden båndpass.
    Det finnes også noe som heter samboere som ikke tillater en plassering hvorsomhelst i stua :razz: hehe
    Jeg hadde egentlig en fin plass til den, men elementene i den har helt utrolig sterke magneter så den kunne ikke stå så nærme CRT-skjermen (det var over en meter unna). Magnetene er like store som membranet på disse elementene og når det er fire av dem så blir det et solid magnetfelt.
    Den er passiv som sagt så å skru på fase blir enten i fase eller i motfase.

A

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som skrevet tidligere i tråden spiller det ingen rolle for subben om du har bryteren i fase eller motfase.

Det beste er å måle seg frem til riktig plassering / innstilling. Dette er veldig enkelt og gir det desiderte beste resultatet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Som skrevet tidligere i tråden spiller det ingen rolle for subben om du har bryteren i fase eller motfase.

Det beste er å måle seg frem til riktig plassering / innstilling. Dette er veldig enkelt og gir det desiderte beste resultatet.
    Nå er dette en stue og ikke et dedikert rom hvor akustikken kommer foran det estetiske. Er dessuten godt fornøyd så lenge jeg får ha alle høyttalerene der jeg vil (L,R,C,LR og RR).
    Sub'en er der kun for å brukes som ekstra effekt på film, til musikk bruker jeg ikke sub da jeg ikke savner noe bass.
    Det er heller ingen bryter på sub'en, den er passiv så eneste jeg kan teste med er i fase eller i motfase ved å snu polariteten på HT kabelen.

Den står nå i fase og spiller ikke spes bra, greit nok vil jeg si, men lyden er mye mer ryddig uten sub, jeg tenkte derfor å teste med å snu polariteten for å se om det ble noe forbedring. Og min bekymring var kun for elementenes ve og vel, plasseringen kan jeg ikke gjøre noe med slik som stua er nå uansett ;-)

Jeg har fått svar på min bekymring og det viste seg å ikke være noe grunn til denne.
    Jeg skal teste ut motfase ved første anledning og se om det blir noe bedre. En ny sub kommer det uansett til å bli etterhvert.

Are

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke redd forå snekre litt kan du lage deg en subwoofer under sofaen, mer konevennlig går det nesten ikke an å få det:wink:

Jeg hadde det før og resultatet ble meget bra og usynlig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis du ikke redd forå snekre litt kan du lage deg en subwoofer under sofaen, mer konevennlig går det nesten ikke an å få det:wink:

Jeg hadde det før og resultatet ble meget bra og usynlig.
    Har vært innom den tanken også, men det blir for mye styr og ikke har vi tenkt til å ha denne sofaen så lenge som jeg kanskje vil beholde sub'en også hehe.
    Det blir jo en rumperister i samme slengen så det er en god løsning :grin:
    Spilte elementet ned mot gulvet eller opp mot setene?

Det blir uansett en DIY sub på meg, skulle ønske det fantes en liten preamp sak som kunne brukes på passive sub'er som drives med separat effektforsterker.

A

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun en liten bemerkning mht Fase og Tid. Det er ikke gitt at en SUB nødvendigvis spiller i fase med front HT, pga. plassering. Det er faktisk ganske vanskelig å "treffe" korrekt fase dersom man kun har 0 til 180 grader å forholde seg til (altså snu plariteten på SUB). Noen SUB forsterkere har derfor innført en trinnløs fase kontroll (Tidskontroll mao.).

Dersom man ikke har dette, kan man på de fleste receivere i dag justere avstand til hver enkelt høytaler i et typisk 5.1 eller 7.1.

Hos meg, oppgis korrekt fase fra auto oppsett fra receiver og korekt avstand til SUB (4.2meter). Dette låter greit, men er langt fra optimalt.

Ved å sette avstanden på SUB til 4.6 meter, skjer det en stor forskjell. Da blir det virkelig masse bass (må dempe Level 3DB).

Her er vi vel inne på topic i tråden. Dersom SUB og Front Høytalere spiller i motfase (alså tidsmessig ikke hva som står merket + / - på elementene) nuller bassen seg ut og det låter dårlig, uansett lydtrykk.

Dette er et uheldig scenario, fordi det benyttes mye effekt for å oppnå, ingen positiv bass respons. Drar man på for fullt her vil elementene jobbe på sitt ytterste og muligens sprenges, uten at lytteren for oppleve særlig mye bass.

/L

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg hadde egentlig en fin plass til den, men elementene i den har helt utrolig sterke magneter så den kunne ikke stå så nærme CRT-skjermen (det var over en meter unna). Magnetene er like store som membranet på disse elementene og når det er fire av dem så blir det et solid magnetfelt.
    steike ****!! Tannoy laga gode ting ja, det viser seg.
    einaste smarte er vel og kjøpe seg en ny subb da. som kansje går litt djupare i samma slengen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kun en liten bemerkning mht Fase og Tid. Det er ikke gitt at en SUB nødvendigvis spiller i fase med front HT, pga. plassering. Det er faktisk ganske vanskelig å "treffe" korrekt fase dersom man kun har 0 til 180 grader å forholde seg til (altså snu plariteten på SUB). Noen SUB forsterkere har derfor innført en trinnløs fase kontroll (Tidskontroll mao.).

Dersom man ikke har dette, kan man på de fleste receivere i dag justere avstand til hver enkelt høytaler i et typisk 5.1 eller 7.1.

Hos meg, oppgis korrekt fase fra auto oppsett fra receiver og korekt avstand til SUB (4.2meter). Dette låter greit, men er langt fra optimalt.

Ved å sette avstanden på SUB til 4.6 meter, skjer det en stor forskjell. Da blir det virkelig masse bass (må dempe Level 3DB).

Her er vi vel inne på topic i tråden. Dersom SUB og Front Høytalere spiller i motfase (alså tidsmessig ikke hva som står merket + / - på elementene) nuller bassen seg ut og det låter dårlig, uansett lydtrykk.

Dette er et uheldig scenario, fordi det benyttes mye effekt for å oppnå, ingen positiv bass respons. Drar man på for fullt her vil elementene jobbe på sitt ytterste og muligens sprenges, uten at lytteren for oppleve særlig mye bass.

/L
    Ja, men nå har jeg en helt basic surround prosessor som ikke har noe avstand til høyttalere :neutral:
    Jeg skal nok bytte ut både prosessoren og sub'en etterhvert, det som er kjipt er at det ikke finnes noe surround preamp'er i de prisklassene jeg har råd til. Så det må bli noe brukt eller en reciever som preamp.
    Jeg fulgte med på tråden din hvor du fant ut at denne lille endringen i avstand gjorde stor forskjell i bass-responsen. Litt morsomt :grin:
    Jeg har også en Sony EP9ES prosessor men denne har bare digitale innganger og det blir derfor litt vanskelig å bruke den med analoge kilder, har fortsatt 2 analoge kilder som jeg må leve med en liten stund til. Har lyst til å kjøpe en DVD/HD recorder som kan konvertere analoge signaler til digitale slik at jeg kan bytte til sony'en som har MYE høyere kvalitet enn min nåværende proton preamp.
    Sub'en kommer jeg til å resirkulere i et annet anlegg etterhvert tenker jeg.

Og det er ikke så ille at de nuller hverandre ut hjemme hos meg, men det er bedre lyd, og bass, når jeg kun bruker de fem høyttalerene uten sub... Tenkte kanskje jeg kunne få et ålreit resultat ved å snu fase.
    Jeg kommer med tilbakemelding når jeg har fått testet dette, ting går litt i slow-motion for tiden da jeg har mer enn nok andre ting å henge fingrene i også :wink:

A

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Ja, men nå har jeg en helt basic surround prosessor som ikke har noe avstand til høyttalere :neutral:
    Jeg skal nok bytte ut både prosessoren og sub'en etterhvert, det som er kjipt er at det ikke finnes noe surround preamp'er i de prisklassene jeg har råd til. Så det må bli noe brukt eller en reciever som preamp.
    Jeg fulgte med på tråden din hvor du fant ut at denne lille endringen i avstand gjorde stor forskjell i bass-responsen. Litt morsomt :grin:
    Jeg har også en Sony EP9ES prosessor men denne har bare digitale innganger og det blir derfor litt vanskelig å bruke den med analoge kilder, har fortsatt 2 analoge kilder som jeg må leve med en liten stund til. Har lyst til å kjøpe en DVD/HD recorder som kan konvertere analoge signaler til digitale slik at jeg kan bytte til sony'en som har MYE høyere kvalitet enn min nåværende proton preamp.
    Sub'en kommer jeg til å resirkulere i et annet anlegg etterhvert tenker jeg.

Og det er ikke så ille at de nuller hverandre ut hjemme hos meg, men det er bedre lyd, og bass, når jeg kun bruker de fem høyttalerene uten sub... Tenkte kanskje jeg kunne få et ålreit resultat ved å snu fase.
    Jeg kommer med tilbakemelding når jeg har fått testet dette, ting går litt i slow-motion for tiden da jeg har mer enn nok andre ting å henge fingrene i også :wink:

A

Ok stor medfølelse, det er noe skikkelig herk at "ting" ikke spiller som det skal. Da er det kun en ting å gjøre, plassering, plassering og om plassering

Flytt beistet rundt i rommet eller ta den "vanlige" versjonen med å flytte subben opp i sweet spot (sofa, stol etc) og krabb rundt til du hører mest bass. Plasser sub akkurat der.

Høres greit ut, men du blir garantert svett ...)

Lykke til, uansett

/L

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Ok stor medfølelse, det er noe skikkelig herk at "ting" ikke spiller som det skal. Da er det kun en ting å gjøre, plassering, plassering og om plassering

Flytt beistet rundt i rommet eller ta den "vanlige" versjonen med å flytte subben opp i sweet spot (sofa, stol etc) og krabb rundt til du hører mest bass. Plasser sub akkurat der.

Høres greit ut, men du blir garantert svett ...)

Lykke til, uansett

/L
    Uten sub spiller anlegget helt fantastisk så jeg klarer meg helt fint. Jeg har 'basset' fra meg ganske så bra når jeg var yngre så jeg savner egentlig ikke sub'en så mye, den hadde vel neppe stått til pynt i et halvt år ellers :-P

Nå er det bare to plasseringer som er godkjent i stua, og den originale plasseringen bak venstre høyttaler ble for nærme crt skjermen som sagt

Ved siden av sofaen slik som den står nå så hjelper den litt til på film, men den spiller ikke så bra som jeg veit den kan gjøre. Hvis jeg tester den på musikk så låter den rett og slett helt forferdelig, frontene med sine 6.5" gir bedre, mer og dypere bass. I forrige leilighet hvor den var plassert bra så funka den bra på film og greit nok på musikk.

Det blir nok uansett en ny sub på meg en eller annen gang i fremtiden, men jeg får vel testa ut å bytte fase i helga, kanskje det hjelper såpass mye at jeg kan kalle den brukbar igjen? :grin:

A

edit: det er forresten store forskjeller i ytelsen til sub'en ettersom hvilken forsterker jeg bruker til å drive den. Hadde noen denon effektforsterkere før og de var uegnet til musikk og film. bassen var helt flat og utrolig dårlig. Nå driver jeg den med en yamaha forsterker med akkurat samme plassering og det hjalp betydelig selv om det fortsatt ikke er bra :wink:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

endelig!!

Da har jeg fått snudd fasen på sub'en og det hjalp betraktelig :grin:

Har bare testet den på noen låter, men det er mulig å bruke den på musikk nå, varierer litt fra låt til låt hvor bra resultatet er, men det er ganske nærme slik den spilte når jeg hadde den plassert sammen med frontene tidligere.

Foretrekker å høre på musikk uten sub, men det høres ihvertfall ikke helt for jævlig ut hvis jeg skrur den på, også er det jo litt morro med litt ekstra bass.

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •